Vermits het merk 'MINERVA' al heel wat keren ter sprake kwam, en destijds 'hofleverancier' was aan talrijke koningshuizen, hier een grove greep uit de oude doos.
Geniet van de beelden van toen..........
Wie commentaren bij de foto's kan voegen, graag. Wie, waar, wanneer, welke? Of heeft u ook nog zulks op archief liggen, deel het met ons.
(andere mag ook)
foto's uit 'autohistorica' Met dank aan de Zweedse automobielclub.
pre war car, conan het world wide web...........;
wordt vervolgt met nog veel meer moois............ keep watching 
Deze reeks is steeds onder constructie.
Heeft u nog ergens oude foto's liggen van Belgische merken, en wenst u deze te delen met andere liefhebbers, wij zien ze graag komen.
Bijhorende commentaar bij onderstaande foto's , ook welkom.  1. Deze affiche zegt het ' meest sucsesvolle merk '  2. Voilla, deze Minerva met Noorse vlag vervoerd met zekerheid enkele adellijke figuren. Deze nummerplaat werd ingeschreven op naam van Bankier Niels Aspen in 1911.  3. Aan het nummerbord te zien is dit ook 'gene gewone' tijdens de Älfkarleöfärd mei 1909 namen twee Minerva's deel. De foto toont de grootste van deze, een 28/40-pk-model. De eigenaar was groothandelaar Erik Kronberg van Gävle. De auto was ingevoerd 17 augustus 1908. ..  4. Hier een hele stoet nieuwe (voor die tijd) wagens, met op kop een Minerva. Het betreft een reeks Taxis in Stockholm rond 1912. De eerste auto is een Phaeton, waarschijnlijk het type AP / G, die werd geregistreerd SELLBERG 11 september 1911 en vervolgens voorzien met de kentekens A1172. Auto nummer twee is een Vinot & Deguingand Landaulet. Het werd geregistreerd bij het bedrijf Taxameter 22 november 1910 en had nummerplaat A1113. De volgende twee auto's zijn een open Brasier en nog een Minerva.  5. Vergadering van ministers ? De chauffeurs wachten bij de wagens, op de voorgrond een minerva phaeton. Foto gemaakt bij centraal station in Gävle en de tijd is waarschijnlijk tweede deel van de jaren 1910.  6. Minerva met nummerbord A 1560, Linköping rond 1912. De plaats is het centrale plein bij het gemeentehuis. De auto aan de rechterkant is Minerva, Phaeton, een identificatie A1560. De auto was ingevoerd 13 april 1912 en werd vervolgens geregistreerd bij Minerva verkoper Automobile Company Hans Osterman in Stockholm. De auto er naast is een De Dion-Bouton Landaulet.  7. Dit is ook een hele fraaie, kon ook metalurgique zijn? Een wagen uit ongeveer 1914 deelname aan de Children's Day feest in Norrköping 1921. De boddy van de auto is waarschijnlijk gebouwd door Gustaf Nordberg Vagnfabrik in Stockholm. Verschillende details zoals ramen en lampen op de voorspatborden waren kenmerken van Nordberg carrosserie uit deze periode.  8. Nog een goed beladen voiture. Deze foto werd genomen 1 april 1915 in Stockholm en toont de eigenaar, Knut Hermansson met zijn vier zonen in Minerva uit 1914. Het kenteken lijkt te worden bevestigd op een koplamp. Dit is geen aprilgrap. Vier zonen, toen kon het nog !  9. Ook deze chauffeur staat op klanten te wachten. De auto is gefotografeerd op Fersenska in Stockholm. Minerva ongeveer 1914. De taxameter is een Halda model 1  10.Een geheel andere carosserie. Minerva van ongeveer 1914 Limousine carrosserie gebouwd door AB Adolf Freyschuss Vagnfabrik in Stockholm.  . 11. Fantastische opname met een nummer 15, deelname aan een rally... zie ook het materiaal op het voorspatbord!
Industrieel Carl Eck uit Partille in een Minerva 25/50 pk met registratie O337 bij de start van de 1914 winter competitie. , 3 februari 1914. moest de race in Göteborg opgeven vanwege een probleem met de koppeling. En dan nog zo voorbereid !  12 Minerva zonder soupappen, dat is duidelijk ! Nog maals Hans Ostemans winterrally 1912.  13. Typisch carosserie type van deze periode rond 1922. 60 pk Minerva met carrosserie door de Nordberg carosserie fabriek. De auto werd verkocht door Per Nas die toen werkzaam bij AB Hans Osterman. Het chassis, welk 28.000 kronen koste werd verkocht met dubbele boddy's voor 32.000 kronen per stuk. een speciale koffer kon men krijgen aan 800 SEK. De foto is genomen buiten Villa gatan 13 in Stockholm.  14. Wat alcohol-aangedreven auto's namen deel aan de KAK's Winter Sweepstakes. Hier is het Gunnar Enderlein met een Minerva aan het Olympisch Stadion in de wedstrijd van 1914. Let op de extra tank, de drank-aangedreven wagens gebruikten aanzienlijk meer brandstof dan een benzineauto.  15.Ook in winterse omstandigheden werd er open gereden, gewoon een dikke jas aandoen. De foto toont de weging van een Minerva 18/30 HK voor de Winter Competition 1914. De auto ingeschreven door Hans Osterman werd de wedstrijd winnaar.  16.Hans Osterman tijdens een wintercompetitie in 1912.  17.Deze Minerva neemt ook deel aan een of andere evenement zweedse motorclub in 1913 met nr startnummer 10 . Foto genomen te Stockholm. De foto werd genomen bij het begin van de Zweedse Motor Club Summer Contest 1913. De locatie is buiten het station op Valhallavägen in Stockholm. Na de finish, het was duidelijk dat hij één was van de drie deelnemers die de race voltooide zonder strafpunten. Hij werd uitgeroepen tot de winnaar van de Summer Trophy omdat hij de 200 mil-lange wedstrijd reed met slechts één lekke band van Dunlop..  18.Hier dan een Minerva motorfiets met speciale voorvork. foto circa 1908.
17-09-2015 om 00:00
geschreven door gilletman 
|