Deblock Bielles 2016.
Jeu jeu
zeige ze in Pèèr, Voila voila et encore voila in Cuesmes, een stil oord van
verbeelding in de buurt van Mons. Stil
tot gisteren, want toen werd het geluid van ronkende oude motoren weer uit de
herinneringen van de inwoners gepuurd. Door de Â…Â…Â… Deblock Bielles ! Ondertussen een
gloednieuw merk in onze religie.
Bij aankomst
in het centrum vielen al direct enkele oudjes op die we nog niet eerder zagen, waardoor de goesting nog
meer begon te borrelen. Men kan hier eindelijk weer eens genieten van echte Oldtimers! En, met 33 inschrijvingen kan men enkel maar
zeggen; een rijke oogst goudklompjes! Superbe!
Al heel erg vroeg
in de ochtend werd er met de geblokte
startvlag gezwaaid. Maar dan hier zonder pretentieuze volgnummers, allerlei
regeltjes. Iedereen doet deze ‘spatziergang’ aan zijn eigen tempo, met behulp
van een mooi roadboek. Alle deelnemende voertuigen zijn minimaal 97 jaar oud. En
ook waren er dit jaar, ik denk voor het eerst, enkele motorfietsen op het
appel. Voila voila voila. Prachtig
toch! En uit de reacties achteraf te horen, hebben dezen ook genoten
van deze dag.
Volgend jaar
dus hopelijk nog meer van die dadda.
De bouwjaren
variërend van 1899 tot 1919. De meeste merken hier te zien, zijn al enige
tijd uitgestorven. Enkel voor de insiders klinken deze namen nog bekend in de
oren. Opsomminkje van maaksels die verdwenen in de tijd en niet in Bermuda?
Decauville,
Corre, Phenix, Roland Pilain, Chenard Walker, DFP, Rochet, Crestmobile, Locomobile,Le
Zebre, Stodart Dayton, Unic,Loraine Dietrich,Sarolea, Delage, Nagant, Loraine de Dietrich Â…Â…Â…Â…Â…. De Dion Bouton, Le Minerve.e.a
Maar ook
bekende nog bestaande rassen zoals Renault, Ford,Peugeot,BSA,Triumph, Buick ,
Rolls Royce stuurden geen plaatsvervangende katten. Een hele kus om dit keurrijk pallet in
deze periode van het jaar bij elkaar te toveren.
In 1919 was
de automobiel al 34 jaar oud, meer dan volwassen naar hedendaags begrip. Maar
eerlijk gezegd stonden ze nog steeds naderder tot de paardenkoets dan bij de
autoÂ’s van vandaag. In 1919 was een
voorrem bijvoorbeeld nog lang geen algemeen goed. De ‘messing mensen’ kunnen
dan ook nog een echte machine ‘unter den hintern' spuren, als ze bij het
aantrekken van de achterremmen hun vehikel naar links of rechts voelen
uitbreken. Vandaag werd snelheid ook niet gemeten in kilometers per uur, maar
wel aan de breedte van de grijns op de gezichten van de bestuurders en hun
copiloten. Snelheid is subjectief, en lol niet altijd het quotiënt van afstand
en tijd. Vandaag was men zo snel als dat zich aanvoelde, zo eenvoudig is de
definitie van de vreugde aan het rijden.
Wie we wel
gemist hebben zijn de vertegenwoordigers van onze noorderburen. Die hadden
blijkbaar iets anders op het programma, want er was er geen enkele te
bespeuren, hoewel ze daar toch ook mooi speelgoed hebben, en ook wel wat over
hebben voor onze frietcultuur.
De weermeter
stond op Wisselvallig, het is nu geweten wat dat betekend. Afwisselend zon met
flinke frisse buien en zelfs af en toe een paar hagelbollekes. Maar over het algemeen toch doenbare
aangename dag, want warm krijg je het vanzelf als je met deze oude rossen gaat
spelen.
Kasseien en
wegen avec ‘Jus brune’, (bruine saus) werden niet
geschuwd.
Het was een sociale ontmoetingsplaats onder vele vrienden, en hoewel er menig mondje
Frans gesproken werd, viel het op dat velen toch hun best deden hun beste
Nederlands boven te halen, als dat nodig was. We houden niet enkel van het
woordenloze schouwspel van rook en roestig ruikend oud metaal, maar ook van
culinaire verwennerijen. Hieraan was er geen te kort. Het ontbijt, met een zeer
variërend arsenaal aan streekproducten, stond klaar na de eerste tientallen
kilometers te hebben verteerd. ‘Uitmuntend’
is het enige woord dat bij me opkomt. Aan nattigheid ook voor de binnenkant, was
er geen te kort. In totaal werden er een 80 tal kilometers verorberd, voor dat
het finale verdict een einde breidde aan deze taaie klus.
Nu is het
weer collectief verder mijmeren tot volgende
gelijkaardig evenement. Deze zijn niet dik gezaaid. De rubriek ‘whats Up doc’ verraadt alvast waar we volgende keer present
proberen te zijn, en op welk kakelvers verhaal
u hier dan weer kan afstemmen.
Tot dan.
foto's JJJ en BDL en Luc Scounaux
wordt vervolgt..........
 Nog vroeg in de ochtend naar het contactslot zoeken.
Gisteren zat het er nog..........  Jawel, onder de motorkap schuilen aloude geheimen.  En ook als je op waterkracht wil rijden moet er een en ander afgesteld worden.
Locomobie op stoom........  Lutele minuten later.........  En ook hier moest eerst de Engelse sleutel tevoorschijn komen.  Wij zijn alvast op weg, want onze ene cilinder heeft iets voor de boeg. Wij zagen deze auto voor het eerst op deze rit.  Helaas helaas, enkele kilometers na de start het eerste Panne geval.  Maar de meesten tuften er vrolijk op los richting 'La france'  Idylisch beeld, zeer veel oude hoeve's in deze omgeving.  Na de eerste Kilometers stond een uitgebreid ontbijt te wachten.  Sfeerbeeld. Belgische Nagant als een paasei in de tuin.   Rolss Royce, bestuurd door heuse Engelse Gentlemen.   Hier willen we de echte kenners aan het werk laten; wie weet welke merken er hier te zien zijn...............   De bloemetjes werden duidelijk buitengezet. Anno 2016 zijn 3 motorfietsen welkom ingeschreven.  Aanvallen........... Een hele tafel vol heerlijke streekproducten.
19-04-2016 om 00:00
geschreven door gilletman 
|