Circuit des
Ardennes 2017
Het is
slechts om de 3 jaar dat dit feest gedurende 3 dagen georganiseerd word, en dit
reeds voor de 6 de keer. We zijn er trots op dat we er iedere aflevering bij
mochten zijn, en we verheugen ons op voorhand op het feit dat we ook ieder jaar
weer nieuwe ontdekkingen mogen doen.
Dit jaar
stonden op het stadsplein een hemelse parade van voertuigen tentoongesteld met
royale achtergrond. Namelijk de fantastische FN 6 cilinder staf car van Albert
I uit 1914 en de Bugatti van toen nog
prins Leopold III. Als dat geen toppers zijn.
Wellicht is
het een troebele gedachte, enkel interesse hebben voor de pre war categorie,
maar we waren erbij op Zaterdag om de Pre run te verkennen.
Volgens de
gratis te verkrijgen cataloog, ook op de
website te vinden, waren er 124 equipes
ingeschreven met voertuigen van voor 1940. Stuk voor stuk chroniqueurs van hun
tijd. Of we deze allemaal te zien kregen
op Zaterdag, daar mag ik aan twijfelen.
Zo uit het hoofd schat ik er zo een 50 tal gezien te hebben, inbegrepen de categorie
Bugatti, welke om een of andere duistere reden een aparte klasse vormt. In deze tuin van omstuimigheid, woordenloos
schouwspel van vuur en rook, waren de
grote afwezigen de cyclecaristen.
Slechts een enkele Amilcar, Rally of andere diens gelijkende stonden aan
de startlijn. Ondanks het feit dat de hele scene van vooroorlogse wagens en
motoren jaar na jaar inkrimpt, toch
enkele spectaculaire nieuwigheden mogen bekijken, wat het geheel dan toch weer
de moeite maakte om er bij te zijn. Zonder geheimzinnigheid is er geen verhaal.
Wij
noteerden in ons geheugen de neergedaalde MuzeÂ’s ; Henri de la Fresnaye , in het kort FL sports uit 1909 , de Brasier
voiture de course uit 1907 en de Midland Model L uit 1911 als onvergetelijk. Hiermee stonden al onze chakraÂ’s weer op
scherp. Een hele mooie Gregoire met
voldoende hoeveelheid charme, stond niet vermeld in de deelnemerslijst, en verraste ons
aangenaam. Aangezien hij er als nieuw uitzag, misschien een recent voltooide restauratie.
Respect. We hopen deze meermaals te
mogen begroeten. Dit jaar redelijk wat
leden van de Rvccb met daardoor bekende voertuigen.
Het oudste
deelnemende voertuig was een Nagant Gobron uit 1900, maar de eer van de oudste
tentoongestelde ging naar een Belgische Germain 1898, welke in 1960 in de
kelders van de fabriek werd teruggevonden en chassis nr 1 draagt.
Om deze
herdenkings rit alle eer aan te doen was ook aanwezig één van de allereerste
deelnemende racewagens uit 1903, een De Dion Bouton, welke dan ook de deelnemers
plaat A1 voorbehouden kreeg.
We waren
zeer aangenaam verrast met de rit zelf waardoor we ons afvroegen waarom de
Belgen in de zomer massaal naar het buitenland trekken. De Ardennen, getooid in
zijn zomerse kleuren, zijn zo mooiÂ…Â…Â….
Met een tussenstop in Marche en Famenne scoorde de organisatie echter geen goede
punten door een te kort aan parkeerplaatsen. Jammer, want plaats was er wel
voldoende geweest met een beetje meer inzet.
Nu, het plezier was even groot en het was althans voor ons geen reden om
over 3 jaar niet meer aanwezig te zijn. Onder het moto ‘This is where the magic
happendsÂ’ zetten we hem weer op ons
programma en hopen weer verrast te wordenÂ…. Hoewel dat jaar na jaar moeilijker
wordt. Wat zijn we toch verwendÂ…Â…..
niet?
Net op tijd voor de start van de Pre run. Brasier 1907.
 Op de oude foto's meestal in zwart wit, maar in werkelijkheid veelal mooie kleuren.
Zomerse kleding bij dit weer zeker toegelaten.

Deze Minerva zagen we ook nog vorig weekend bij de rally van Ophain.
Brasier was net iets te snel voor een volledig beeld.
 In periodieke kleding, hoewel de zonnebril niet echt past.
 Het peloton motoren was eerder karig deze aflevering. slechts een 10 tal pre war fans durfden het aan.
 Dames achter het stuur waren er ook te vinden.
 Panhard zonder soupappen.
Ook de wagens uit de dertiger jaren waren goed vertegenwoordigd.
En langs de wegkant kon je deze Nederlandse bezoeker opmerken. Je ziet ze maar zeldzaam deze nog in originele lak verkerende topmobielen.
 Dit ademt echte sfeer............
 Onderweg naar Marche en Famenne via echt hele mooie, rustige wegen.
 De categorie cyclecaristen was deze aflevering niet echt prominent aanwezig, maar ze waren er wel.
Het ouds deelnemende voertuig Gobron Nagant 1900, waarvan de witte banden ondertussen al een beetje grijs gedraaid zijn.
 Zoals gezegd, dames achter het stuur, waarom niet?
Een kleine kolonne Amerikaanse Harley's, altijd goed voor de sfeer.
10-07-2017 om 00:00
geschreven door gilletman 
|