Iedereen
beroemd.
Het verhaal van de verjaardag van de
nieuwe buggati Paus gaf aanleiding tot dit vervolg, namelijk dat van Kardinaal
Jowett. Je weet wel, onderdaan en kiezer van de Paus en doorgaans gekleed met
een opvallend rood mutske.
Ook hier valt er een verjaardag of
twee te vieren !!!
Jowett klinkt waarschijnlijk heel
onbekend in de oren van de meeste lezers, maar daar zal dit verslag een
definitief einde aan maken. De Jowett
car club is de oudst nog bestaande
club ter wereld, en viert dit jaar zijn 90ste verjaardag.
Jowett, eerder onbekend in België en
toch sedert jaar en dag opvallend rood aanwezig in het piepkleine Limburgse
stadje Peer. In heel Vlaams sprekend België rijden er 2 jowets, een derde
spreekt een aardig mondje Waals. Naast Darco en een F 16 een idee voor stad
Peer om een standbeeld op te richten op een van de nieuwe ronde punten. Titel ;
“ Peer, Home of the Jowett Cardinal ”
Onze Jowett Kardinaal ; Jonckheer
Jacob Jacobson bezit “25 jaar” een type uit 1951, nml de jupiter. Hoera ende
proficiat; slingers in de kamer, slingers in de gang. Hiep hiep hoera, een
leven lang. Wie krijgt de cadeaujes, dat zijn wij, hiep hiep hoera dat vieren
wij. Â…Â…Â…Â…Â…Â….Laat de champagne maar bruisen en de wierrook waaien.
En hij bezit ook de tweede met een “
le mans “ boddy. Vergelijkbaar met een Jaguar xK model. Eigenlijk iets te jong
voor dit blog, maar het merk zelf gaat al een hele tijd mee, sedert 1906, en
dus de moeite om eens nader te bekijken.
Deze 25 ste verjaardag nodigt meteen
ook uit tot een groot feest ???? Jonckheer is al jaaaaaaaaaaaaren aanwezig in
de olditmerscene en doorzwom reeds heel wat avonturen op dat gebied. Daarnaast
ook nog druk in de weer in de schilderswereld, en zijn creaties zijn binnenkort
te bewonderen te Affligem, tentoonstelling Motoring Art. (zie oldtimerweb)
Ooit stelde hij bijna ten toon in een
New Yorkse gallerij, een verhaal met een staartje, of beter gezegt een hele
dikke staart. Een echte, rondborstige Amerikaanse schone belde hem op, na zijn
werken ergens te hebben gezien, en gaf aan een voorname kunst gallerij te
bezitten in ‘The Big Apple’. Ze had interesse zijn werken aldaar tentoon te
stellen en te verkopen aan duizelingwekkende prijzen. Jaques, totaal
overdondert stemde toe tot een bezoek, enkele uren later, maar was toch nog
sceptisch.
Een langharige schone liet zich door
haar chauffeur naar zijn woning brengen, en Jaak moest pardoes al zijn werken
van de zolder halen, in zijn beste engels uitleg geven, en was al helemaal in
de allerbovenste wolkenhemel met vrij zicht op roem , wereldwijde faam, en bovendien een aardig, handenvol gevuld balkon a la Lesley An Poppe!!!!!. Heel
zijn living, keuken en veranda stonden al vol met schilderwerken die al jaren op de bovenste etage
stonden te bestoffen. De ontnuchtering kwam na niet eindigende, extreem
spannende tijd en bijna ondertekende contracten. Toen bleek helaas dat het opgezet
spel was en de Chauffeur van de beruchte dame niemand minder bleek dan ondergetekende
Baron.
Nog nooit zo hard gelachen en nog
altijd een moment om met volle fierheid op terug te blikken. Je weet, ergens
van dromen is dikwijls veel beter dan het te bezitten. In dit geval dus meer
dan geslaagt om iemand, al was het maar voor een paar uurtjes, weg te doen
dromen.
Genoeg in het verleden gespit, nu de
toekomstÂ…
Voor wie het nog niet weet; deze
zomer, Elke donderdag in Peer
Centrum vanaf ergens April treffen
voor sportieve oldtimers !!!!!!!!!! Wanneer, hoe, waar en wat juist heel
binnenkort op dit blog. Deze samenkomst zal te vergelijken zijn met cars and
cofee of de Classik summer meet.
Vergeet niet een attentie mee te
brengen voor de kardinaal !!!!!!!!!!!!! Hij zal er zeker in het oog springen .
Wie weet komt de Bugatti Paus ook
eens langs.
Het moet dus goed toeven zijn in een
club die reeds 90 jaar ter been is, vandaar hier het merk en de club een beetje
in het zonnetje zetten.
In een advertentie in de Bradford
Telegraph verscheen op 12 mei 1922 een artikel waaruit blijkt dat de zuidelijke
Jowett Car club een eerste rally zou organiseren op 26 augustus 1923. Jowets
uit de twintiger jaren stonden bekend als 'THE LITTLE ENGINE WITH THE BIG PULL'
“ de kleine motoren met de sterke trekkracht. Google Jowett car club en je vind
alle info.
Dit artikel is anderhalve dag actief en ongeveer 200 lezers hebben het bekeken en beoordeeld. Enkele reacties gehad waarin gesteld word dat de Fiat 500 club langer zou bestaan en ook de riley club werd genoemd. Wij hebben daarover geen verder gegevens gevonden, maar wie het echt weet, en kan staven, mag dit graag doorgeven.
Benjamin and William Jowett
Deze 2 broers runden een
fietsenhandel in Bradford tijdens de eerste omwentelling van de vorige
eeuw.
De zaken gingen goed en ze waren in staat om werktuigmachienes te
kopen en allerhande opdrachten te aanvaarden.
. In
1901 maakten ze hun eerste
voorzichtige stap in de
auto-industrie door het produceren van een vroege 'snellere' conversie van motoren die courant werden gebruikt in toenmalige voiturettes. Als basis gebruikten ze de 55-graden V-twin motor van de 6-pk De Dion en 6
½ pk Aster
Deze motoren bleken opvallend duurzaam: In 1914 werd er nog steeds een gebruikt om een houten molen aan te drijven. In 1904, bouwden de broers een tweede type motor, dit keer een 950 cc drie cylinder in lijn met luchtkoeling, kopkleppen en een vijf-gelagerde krukas. Deze was uitgerust
met een nieuw type ontsteking, waarbij
de sterkte van de vonk werd versterkt door gebruik van een vonkspleet. De motor kon ook draaien
in beide richtingen!
Het jaar daarop besloten, Ben en Willy autofabrikanten te worden.,Ze
ontwierpen ‘althans dat beweerden ze, 's werelds eerste cycle-car
". Het was de bedoeling dat deze autoÂ’s konden rijden aan
een kostprijs van een penny per mijl. Afgezien van de ‘tiller’ besturing,
was de kleine Jowett een geavanceerd ogend voertuig, waarvan het uiterlijk
geen kritiek zou krijgen de komende tien
tot vijftien jaar later. Hij woog
minder dan de helft van het gewicht van een
Mini, en had een watergekoelde
horizontale twee-cilinder boxer motor van 816cc, in
eenheid met een drie-versnellingsbak; eindaandrijving was door wormwiel. Het koppel
bij lage toerentallen en overbrengingsverhoudingen
waren bij uitstek geschikt voor de
heuvels in Bradford en Yorkshire, terrein waar slechte wegen waren en geen eisen gesteld werden voor gebruik
van hoge snelheden of snelle acceleratie. De boddy was een
open tweezitter.
De broers beweerden dat hun experimenten hebben aangetoond dat de balans van de boxermotor
gelijk stond aan
eender welke andere motor met minder dan zes cilinders.Om dit te bewijzen zetten ze een
potlood recht op de radiatordop, gedurende
meerdere minuten
per keer. De kleine auto's (de
broers bouwden voor zichzelf elk een)
trokken veel aandacht. Op dat moment
kregen ze een opdracht van Alfred Angas Scott,
bouwer van de eerste van de beroemde
Scott motorfietsen. Dit werk
belette hen enkele jaren
de autoproductie op te bouwen .
Echter, in 1910, Scott
opende hij zijn eigen fabriek in Saltaire, en de Jowetts
besloten dat het tijd was dat ze hun lichte auto
in serieproductie te nemen, en openden
een fabriek voor dit doel in
Grosvenor Road, Bradford. Het ontwerp van de auto werd geleidelijk verbeterd tot aan het uitbreken van de oorlog, de meest opvallende verbetering zijn is de vervanging van
de tiller besturing.
(sturen met een stok ipv stuurwiel) zie allison video.
Twaalf voertuigen werden gemaakt onder vorm van de
verbeterde versie met stuurwiel, gelanceerd in 1913 en nog
eens 36 werden gemaakt voor het
uitbreken van de Eerste Wereldoorlog,
toen de fabriek werd overgedragen
om munitie vervaardigen. Twee tiller stuur exemplaren overleefden.
Tussen de oorlogen.
Jowett Cars Limited was een nieuwe particuliere
onderneming opgericht in juni 1919 om autoÂ’s te produceren en verkopen.Het werd
later een naamloze vennootschap die genoteerd aan de London Stock Exchange in
1935.
Dat jaar, 1919, werd een nieuwe bouwplaats gekocht bij Springfield, Bradford
Road, Idle, buiten Bradford, de site van een oude steengroeve. Autoproductie begon in de nieuwe fabriek in 1920. Het eerste
voertuig was de Jowett Zeven met behulp van een vergrote versie van het
vooroorlogse boxer. Eerst werd het uitgebreid tot 831 cc tot 907 cc dan in 1921
toen de vordering tot 8 pk was gedaald van reclame. Daarna waren alle
Jowetts van model 7 tot de invoering van
de vier-cilinder motor in 1936. De motor ontwikkeld zijn maximale koppel bij
lage toerentallen en werd al snel bekend om zijn trekkracht, betrouwbaarheid en
zuinigheid.
Commerciële voertuigen op basis van het chassis werden ook gebouwd in 1922 en
werden een steeds belangrijker onderdeel van de output van het bedrijf. Jowett werd
het eerst tentoongesteld op de London Motor Show in 1921 en brak
geleidelijk uit hun lokale markt. In
1923 kwam er spoel ontsteking en
elektrische starter en werd een vierzitter de "Long Four" geïntroduceerd als tourer, geprijsd vanaf 245
pond, gevolgd in 1925 door een gesloten sedan, de productie van de vorige korte chassis
tweezitter werd voortgezet. In 1929 kreeg de motor afneembare cilinderkoppen om onderhoud te
vergemakkelijken en remmen op alle vier
de wielen. De productie werd kort onderbroken in september 1931 toen brand uitbrak
door werken.
1934 zag de lancering van de Jowett
“falcon” met vier-versnellingsbak en in 1935 was er de merkwaardig
genoemde “ Wezel” Sports Tourer. De eerste vier-cilinder in lijn kwam in 1936
met de 1166 cc twin carburateur . De Jowett Tien die tot het uitbreken van de
oorlog bleef naast de traditionele twee-cilinder modellen die tot 946 cc
groeide in 1937. In 1935 ging het bedrijf publiek en in 1936 ging Benjamin
Jowett met pensioen. Broeder William bleef tot 1940..
Tot zo ver de vooroorlogse geschiedenis van dit sterk
merk.
Kardinaal Jowett en Bugatti Paus op het Peers kerkplein.
Een van de oudere Jowett cyclecars
Oud en...
Nieuw
Jowett gezinswagen
Perfect voor slechte wegen en heuvelklim.
Toen er nog veel publiek kwam opdagen.

Jowett tweezitter

Nog een oud en nieuw foto.



Jowett jupiter 'le mans' jaren 50Bijlagen: pizap.com10.51536581479012971364396677998.jpg (114.8 KB)
28-03-2013 om 00:00
geschreven door gilletman 
|