Minervadag
2017.
Het is
slechts om de 10 jaar dat men zich kan verheugen op een samenkomst van Minerva automobielen
hier te lande, en velen hebben dan ook reikhalzend zitten uitkijken naar deze
verplichte kost op 27ste augustus.
De organisatie zat het niet mee wat betreft de lokatie, de bekende LEZ
zone, en het feit dat het Antwerpse zich niet echt leent om een mooie route uit
te zetten te midden van landelijk groen, zoals het er een eeuw geleden wel nog
het geval was. Minerva automobielen zijn
niet echt uitgevonden voor stadsritjes, tenminste niet in steden zoals ze er
heden ten dage bijliggen. Bezaaid met ongenadige
verkeersdrempels, rode lampjes, en drukke afleidingen. Ze zijn eerder gebouwd om te toeren, lange
afstanden af te leggen, zoals in het verhaal ‘de windhond’, zonder weggeblazen
te worden door tegenliggend verkeer. Stuurbekrachtiging en ruitenwissers, Sylvain de jong zou er maar wat blij mee zijn
geweest. Het design was er eerder om het statement ‘look at me’ te propageren. Er
werd geen oppervlakkigheid ingeademd.
Toch, 16
exemplaren scheven zich in en trotseerden Antwerpse bodem, badend in de zon. Als
we een Minerva voor onze lens krijgen is de dag al goed, en als het dan een
extra speciale is ( want speciaal zijn ze allemaal), dan is de dag meer dan geslaagd. En of er een speciale bij
zat; iets waar we al jaren naar op zoek waren. Het mysterie wordt hieronder
ontsloten. Lees de teksten bij de
beelden, en u weet waarover het gaat.
Naast de hardware, met de wind meewandelend,
ook weer enkele weetjes kunnen opsnuiven. Wie wist bijvoorbeeld dat je bij
Minerva gewogen kon worden om op die wijze een speciaal op maat afgeveerde
stoel te bestellen. Tja, perfectie is nu eenmaal de som van duizenden details.
Minerva bouwde en verhuurde voor zijn arbeiders
woningen in 3 klassen, welk ze later konden kopen met vermindering van de reeds
betaalde huurprijs. Een van de toeschouwers wist er alles over te vertellen, want hij woont nu in één van deze huisjes. Ook kwamen we in
gesprek met een wat oudere dame, welke vele interessante vragen wist te stellen ivbm de wagens. Ze was een
nazaat van één van de werknemers geïmmigreerd vanuit Maastricht, en deze bezat
zelf ook een of meerdere Minerva’s. ‘Nog zo eentje die je moest aanzwengelen om
eelt op je klauwen te krijgenÂ’ , wist ze te vertellen. Hopelijk vind ze er nog
fotoÂ’s van
terug en
weet ze ons deze te bezorgen. Kortom het was weer een dag gevuld met
vertellingen van tragedies en kluchten.
Heel wat rondzwervende
zielen met het juiste DNA, begaven zich naar de middagstop. Het was letterlijk
over de koppen lopen. Een fatsoenlijke foto zat er gewoonweg niet in. Ook aan
de start aan de Dikke Mee, hadden de Antwerpse relikwieën heel veel bekijks.
Niet moeilijk als je weet dat je ze zelden in het openbaar ontmoet, en je dus
je kans moet grijpen als ze zich voordoet.
Het is nu
weer 10 jaar wachten, tenzij een of meerdere andere dapperen zich eerder bedenken en een tussenuitgave
uit de grond stampen. Maar het is met zekerheid een verhaal dat verder zal
leven.
  Het oudste Minerva vehikel op deze heugelijke dag zag het levenslicht in 1904.  Met een grote tussensprong moeten we meteen verder naar 1913............... wat een verschil. Dit is een type HH Tourer
Hieronder nog een exemplaar uit dit bouwjaar.................... , en voor de ondergetekende en zeker ook voor vele lezers een nieuwe aanvulling in hun Minerva encyclopedie............. want...... lees verder.  Deze schitterende automobiel, ook een HH, Vandenplas behoorde toe aan niemand minder dan ................... lees verder.........  Henri Ford. Jawel, het is niet erg duidelijk op deze foto, maar het was ons opgevallen dat op de achterdeur een klein Embleem gemonteerd is. Als je het nader bekijkt, vind je hierop de initialen HF. Een gesprek met de eigenaar leverde ons de uitkomst. Deze wagen behoorde ooit toe aan Henri Ford, en men heeft daartoe ook de nodige documentatie.
Al heel lang was ik op zoek naar afbeeldingen of andere documentatie die meer info gaven over de Minerva van Henri, maar tot nog toe nog nooit iets gevonden.
Misschien kan de eigenaar of iemand anders een afbeelding close up doorsturen, want helaas was die van mezelf niet gelukt.
Enkel dit al maakte deze dag tot een grandioos succes voor iedere Minerva aanbidder.
Let ook op de speciale vering.  Een prachtig exemplaar van een Landaulette Muliner 1925. Typ AB  Coupe chauffeur  Een Model XX met mooie achterkant. Heeft enkel voordeuren, en de voorstielen zaten op het eerste zicht vast aan de zijwanden.  Nog een coupe chauffeur, model AB 1925.  Een faux cabriolet typ AH 1927.  Type AR M6 1931. Zeer mooie en comfortabele limosine  Een model AS 6 cilindertje. 1931.  Deze Minerva arriveerde wat later per trailer. In totaal waren er 16 inschrijvingen.
Als ik het me goed herinner was het een Model AG 1926.  Ook dit is een AG , met een met leder beklede carrosserie Feval Weyman. 1926  Deze Minerva had een net gereviseerde motor waardoor hij weer jaren mee kan. Type AN Roadster 1927  Een Nederlandse deelnemer bracht dit prachtexemplaar mee. AC 1925  En deze Minerva kreeg nog niet zo heel lang geleden een nieuwe eigenaar. AE 1926 cooper sedan, Australische boddy. 
En tot slot flitsten we onderweg ook nog deze fraaie saloon.
27-08-2017 om 00:00
geschreven door gilletman 
|