City Of
Love, Paris
Als Oldtimeren een sport was, dan hebben we onze
opwarmingsoefeningen achter de rug met de Fagnes hivernales, en kunnen we over
gaan tot de lichtere (?) oefeningen.
Onlangs gecontacteert door de voorzitter van de Belgian herritage club,
of er interesse was om mee te gaan naar de beurs van Parijs, op de openingsdag,
aan een aantrekkelijke prijs.
Paris, city of love, dat kunnen we niet aan ons laten voorbijgaan. Vroeg uit de veren om tijdig de Franse grens
te kunnen overschrijden. De heenreis is niet echt iets om over te berichten,
zei het niet dat het duidelijk word dat een "stom" ding zoals een ruitenwisser
toch wel zijn nut heeft, en zoals dat meestal gaat, merk je dat pas op als je
er geen meer hebt. Een geluk dat dat
niet voor de hele trip gold. En al zijn we steeds op onze hoede, hadden de
fransozen ons al snel een loer gedraaid.
Bij een korte tussenstop bestelden we een normale tas koffie zoals
we dachten, en geen dubbele, wat de mevrouw aan de kassa voorstelde. Nou, dat
hadden we beter gelaten, want het formaat van deze koffie paste in het
bijhorende lepeltje. Baron en Co stonden
beteuterd diep in het minitasje te kijken met alleen maar vraagtekens rond zich heen zwevend.
Moet er nou nog heet water bij of een klontje suiker om de heleboel te absorberen? Hebben we iets verkeerds gezegd? Neen dus, volgens de moderne Franse etiquette hoor
je zo koffie te drinken. Klein tasje, sterke koffie, maar zeker niet
overdrijven qua hoeveelheid. Voordeel;
je moet dan niet te snel naar het toilet, dat is ook wat waard. Lekker was ie
wel, en daar gaat het om in sjiekere sferen, de smaak.
Maar niet te veel leuteren dus over de vlotte heenreis,
direct over naar het gebeuren zelf. Het was ons al meegedeeld dat dit een mooie
beurs is om te gaan bezichtigen, enkel de prijzen leunen nogal tegen de erg
hoge kant. Mount Everest size.
Wij gingen vooral omdat het een eerste keer was, en om
hopelijk weer eens iets nieuws onder ogen te krijgen. Mooi ontvangscomitee in de vorm van een Bugatti en het pre wo I vliegtuig dat nog meespeelde in de film "Out of Africa" Aan deze film persoonlijk een mooi aandenken, want dat was de eerste die ik met mijn toenmalig lief ging bekijken. Hoewel, ik me van de film zelf niks meer herinner??? Tiens tiens. Opvallend waren een toch wel respectievelijk
hoog aantal schuurvondst- en dans son jus wagens, welke met hun patina de
vijfdubbele kracht uitstralen ten overstaande van Top gerestaureerde stukken. In dit segment zagen we ook een Darmont driewieler bij ossenat en een ketting
aangedreven Frazer Nash die al een en ander had meegemaakt. Ondanks volledig
vernieuwde vooras toch patina in overvloed. Het aantal bugattiÂ’s dat we hier
voorgeschoteld krijgen is op de vingers niet te tellen, maar het aantal
zeldzame merken al evenmin.
Een van de
aantrekkingspolen dit jaar was de stand van de “ Hélices” of te wel propeller
aangedreven voertuigen. Deze
uitvindingen van Marcel Leyat bestaan
dit jaar een eeuw, en dat mocht niet onopgemerkt voorbijgaan. Nooit in het echt gezien, en hier te Parijs
stonden een zestal exemplaren in de kijker.
Sommigen vinden deze dingen oer- ende spuuglelijk, anderen zijn gefascineerd.
Deze voertuigen zijn simpel, beschikken eigenlijk over een dragende carrosserie
met drie of vier wielen. Daar een motortje op met propeller, geen
versnellingbak nodig, enkel goede remmen. Er bestaan tekeningen van, goede
originele voorbeelden, en de simpelheid nodigt enkel de extravaganten uit er ook
een te gaan bouwen. Een volgende uitdaging voor B.d.l. in plaats van een vliegtuig ??? Een gesprekje
met de museum conservator leverde al vast op dat de tekeningen per cd zullen bezorgd
worden. www.helica.info
Heel mooi ook de stand van enkele Lambert wagens. Nooit van gehoord, zelfs nooit
gezien, en hier stonden 4 exemplaren tentoongesteld, zoals gevonden in een of ander geheimzinnig spinnenkoppenhoekje. Uniek !
Nog zo een nooit gezien object was de Parijse Renault stratenveger uit het jaar
1913, als ik me niet vergis, en vlak
daarbij nog een sprookjesachtige
Renault koets die me direct deed denken
aan het sprookje van Assepoester in haar pompoenen rijtuig.
Enkel Beroemde musea stelden topstukken tentoon zoals de
Blitzen Benz, die we ooit al in actie zagen op circuit des ardennes, samen met
nog een ander wolf in schapenvacht Mercedes. Louwman stuurde de beruchte
spycker racer en eveneens een topstuk van Mercedes.
Voor de Motorliefhebbers was het iets minder, maar de
geboden of tentoongestelde fietsen dan wel van het hoog karaatgehalte. We zagen
een o.a. Pierce viercilinder, Phoenix 1906 en dion bouton 1896 driewieler bij
een spaanse dealer, verschillende
Vincents, een brough superior ss100 en
op de veilingstand een Henderson 4 cyl met sidecar. Deze laatsten waren echter niet goed te zien.
Om de veilingstukken goed te kunnen
bekijken moest men eerst een cataloog aanschaffen ter waarde van 50 adelijke
euronen. Jammer, want ook de hier
gepresenteerde wagens kwamen uit de allerhoogste topklasse.
Stands met onderdelen en andere automotive waren eerder
beperkt, en het roestgehalte gewoon nul. Wel heel veel kunst met de grote K.
Prachtige werken in alle genres, van modern tot nostalgisch, prijzen vanaf 150
tot duizenden euroÂ’s. Wie er het nodige
kleingeld en de gepaste plaats voor heeft mag zich gelukkig achten. Verder laten we de fotoÂ’s het verhaal verder
afmaken.
Geen geintje, Baron en Co in de luren gelegt door Fransozen. De linkerkop is leeg, de rechter is vol, zonder er van te drinken. De Fransen zijn wel heel erg optimist. Met deze willen we ze nog een Tip meegeven; ze zouden nog geld en werk kunnen besparen door de koffie voortaan op te dienen in de theelepel. Aan de ongelovigen; neen de tas mocht niet mee naar huis, niet inbegrepen in de 1.50 euro. Hij was wel lekker.
Grand Entreé, ontvangst comitee bestond uit een sjieke Bugatti en een fraai pre wwI Vliegtuig uit de avonturen film 'Out of africa'
Groot aanbod aan schuurvondsten en zeldzame vehikels. O.a. deze Lambert nr 16 met race geschiedenis. 1949

Ook dit is een Lambert CS 1951 met een wat vreemde kleucombinatie.
En ook dit, geen bugatti maar Lambert. Ta 1931, voorwielaandrijving ..............
Nog enkele race schuurvondsten, deze jaren 50 racers.
Beter geprecerveert deze Alfa. Zo wil iedereen er el eentje ontdekken.
Zeer fraaie Darmont driewieler met eigen eencylinder motor.
Nog een dans son Jus Bugatti
Wat te denken van deze kettingaangedreven Frazer Nash? Jam jam !!!
Een van de highlights, colectie propelleraangedreven Helico's wegens het 100 jarig bestaan van deze uitvindingen van Marcel Leyat.
Deze mobielen haalden snelheden tot 100 km/h
Vrouw en kind konden ook mee
Deze had zijn voorzorgen genomen in geval van overstekende koeien en kinderen.
De Sportversie, niet aan te raden te gebruiken na een bezoek bij de kapper. www.helica.info pictures, video ..............
Renault paardestrontveger van rond de vorige eeuwwisseling. Het bestond toen al !!!
De auto van assepoester was ook te bewonderen, of was het die van cinderella?
07-02-2013 om 00:00
geschreven door gilletman 
|