Anno 1908 erven 2 Engelse jonge dames 50.000 Pond. Een hele smak geld destijds. Al vlug waren ze populair bij het mansvolk en lieten zich deftig in de watten leggen. Om de dames aan de haak te kunnen slaan lieten ze zich eerst sponsoren door op vrijersvoeten lopende testosteron bommen. Ze kochten Huizen, landgoederen, en een hele vloot auto's. Echter ze spendeerden meer dan ze hadden en de schuldenberg liep op boven de 150.000 pond.
Om aan de schuldeisers te ontsnappen veinsden ze een auto ongeval en namen de benen naar schotland, waar ze helaas uiteindelijk toch tegen de lamp liepen en in het cachot terecht kwamen. De auto waarmee ze zogezegd een ongeval hadden was een Minerva. In bijlage een foto van deze, waarvan enkel de voorruit gebarsten was............. Een van de dame's was Violet, en het was de Minerva op haar naam die het ongeval had.
Verhaal 2.
Uit een beetje opzoekwerk bleek dat de 3de auto ingeschreven in Brugge een Minerva was. Eigenaar was Joos de ter Beerst, en hij nam hiervoor een chauffeur in dienst, ene zekere Leon Pattyn. Deze is het afgebeeld op de foto.
Eugene Camiel Joos de ter Beerst was een afstammeling van Nederlandse erfadel, Burgemeester van Pittem en provincieraadslid.
Verhaal 3.
1927 was een goed jaar. De beurscrach was nog niet uitgevonden en avonturiers, ondernemers stonden maar al te graag in de belangstelling.
Een van de gebeurtenissen van dat jaar was de vlucht over de Oceaan van Charles Lindbergh. Hij vloog van st;Louis naar Parijs, maar minder bekend is dat hij de dag daarna verder vloog hij naar Brussel. Hij werd op het vliegveld van Evere ontvangen, en per koninklijke Minerva's naar het paleis gebracht voor een ontmoeting met de Koning der Belgen
hiervan enkele beelden. Men kan ook een videofilmje hiervan vinden op you tube, maar van slechte kwaliteit, en van de auto zie je enkel de deuren.
Verhaal 4.
Een bedrijf dat auto's (Minerva) verhuurde, verdeler was van o.a. Excelcior en ook een motorfiets werkplaats had.
Een korte beschrijving uit het dagboek van journalist en klant van de firma Carstens en Groussot.
En rustigjes, kalmpjes op zijn dooie gemak liep ook de wagen, volkomen geluideloos, reukloos en schudÂdeloos over de -zachte glooïng door Soest, en Soestdijk naar Amersfoort toe, welks vierkante toren al van heel verre massief opbonkte uit de zee van hei en groen...........Daarna, omdat we toch ook de snelheidscapaciteit van den wagen wilden leeren kennen, verzochten we onzen bestuurder om sneltreinvaart en vlogen toen met een gemiddelde vitesse van 70 tor 75 Kilometer per uur langs de Zeistsche villacolonies, langs het Huis ter Heide.
D'r zat schot in, de boormen floepten ons voorbij als te midden van staalplaten van coloriet sneden we door de tuinaangelegde tapijten van het landschap, smeerden, in aangenaam aandoenden luchttrek in snerpend en vaart den Dolderschen weg op ....
We schrijven geen Baedeker (dialect) en we zullen niet schoolÂmeesteren! Maar toen we een uur later boven op het Baarnsche stationnetje, luxe-treinhuisje bij uitstek, nog even napraatten om met den sneltrein van tien uur huistoe te gaan, toen overwogen we, dat we in de vijf uur uit-en-thuis ontzettend veel gedáán hadden, veel gezien, in een tempo dat verzwakte of versnelde, juist zooals we het begeerden, heerlijk ópgefrischt in de zuivere dennenlucht, met nieuwen moed en gestaalde energie en hebben een loflied gezongen op de auto, het, modernste vervoermiddel dat ons journalistiek hart menigmaal gestolen heeft en zal blijven stelen, totdat op onzen zeventigsten verjaardag de algemeene vergadering van aandeelhouders van ons blad, ons, als blijk hunner geÂvoelens een auto zal komen, offreeren. Maar in de . . . . zesendertig lange jaren die we dan nog den tijd hebben, hopen we nog menig keer zoo'n gezelligen avond te mogen beleven. Van geld gesproken, onafwendbare proza; zoo'n avondritje van twee, drie uur, met een van haar nieuwe wagens, waarin vijf, zes personen heel ruim en gemakkelijk zitten, berekent de Baarnsche autohandel en verhuurinrichting Firma Carsjens en Groussot met tien gulden, alles inbegrepen.
Dit verhaal werd geschreven in 1911.
Violets Motorcar. Deze foto staat bekend als 'The cliff Mystery' . Violets motorcar involved in the cliff motor accident, waarna de dames met de noorderzon vertrokken. Prachtige opname van de Minerva van Joos de ter Beerst met diens chauffeur Leon Pattyn. De derde auto ooit ingeschreven in Brugge. Achter deze foto schuilt met zekerheid ook een schitterend verhaal. Wie het kent mag het zeker met ons delen.
Het betreft hier een winnaar uit de Koers Berchem - Zurenborg te Antwerpen. Foto gemaakt door fotograaf Halleux rue de Rempart 240. Ook deze Minerva coupe chauffeur laat enkel vraagtekens na. Op de achterkant stond vermeld 'Minerva Bevere'. Hier dan een wel kleine foto van de Minerva van het bedrijf Carsjens & Groussot. Een autohandelaar uit Baarn, welke ook het Belgische Excelcior vertegenwoordigde. De Minerva werd verhuurd met chauffeur, zie onderstaande reclame. Het gerucht gaat dat soms koninklijke gasten van deze service gebruik maakten.
Ook niet de beste opname, maar ook dit is een zicht op de zaak van Carstjens en Croussout. Ook van deze foto ontbreekt het verhaal. Vroege kleine Minerva in bergachtig gebied? of toch een ander merk? Het Amerikaanse White o.a. had een soortgelijke radiator.
De aankomst van Charles Lindbergh op het vliegveld van Evere 1927. Hij wordt met militaire eer opgehaald met de koninklijke Minerva en naar het paleis gevoerd voor een decoratie
Hier is het duidelijker dat het om een Minerva gaat
Ook de volgwagen is een Minerva, aankomst aan het Koninklijk paleis Brussel.
Een Minerva ergens in Mexico. Opvallend zijn de koplampen met gebolde glazen.
De koffers stonden al klaar om deze Minerva vol te laden.
Minerva gespot bij een pittoresk hotel
En hier eentje (of meerdere) aan het station van Dinant.
Deze schitterend originele Minerva werd geflits niet zo lang geleden. We zouden graag in contact komen met de eigenaar. Mooi atribuut voor iedere serieuze verzamelaar
In afwachting van meer tekst en uitleg alvast een voorproefje van Monthlery 2017
Het 2 jaarlijkse Oldtimer feest anno 2017 ging dit jaar door in een wat vochtige sfeer.
Maar de gehele zondag namiddag bleef het droog. Warmte werd uitgestraald ronkende motoren, een niet afnemend enthousiasme en zeer gemoedelijke sfeer. Maar des al niet te min; Schittrerend ! Het absolute summum voor de liefhebbers van 'Pre war racing cars and bikes'
Redelijk vroeg in de ochtend, de regendruppels wagen van afgelopen nacht.......... daarna bleef het droog, met uitzondering van de sappige verhalen. Waw.......
Het A, B en C tot en met Z waren vertegenwoordigd....
Ook de liefhebbes van 2 wielige oudjes werden weer in de watten gelegd.
De voertuigen waren opgedeeld in verschillende plateau's, een daarvan was het plateau BNC. 2017 waren de merkenclubs zeer goed vertegenwoordigd. BNC, je ziet ze niet veel, en hier uitzonderlijk veel tegelijk.
Dit knutselwerkje van een enthousiasteling in de vijftiger jaren?
Nog zo een zeldzaam verhaal. GN, waar je net zoals BNC zelden meerdere exemplaren ziet. Hier waren er minstens een half dozijn.
ZOals o.a. deze V twin.
Ook het merk Rally in meerdere maten te bewonderen.
En natuurlijk ook Bugatti. Altijd gedacht dat dit een zeldzaam voertuig was?............... nou dan kwam je hier de mis te laat.
Brescia's bijvoorbeeld, ze stonden letterlijk voor het oprapen.
Ook in een ander kleurtje.
Nog een GN die net terugkeerden van een paar rondjes snorren.
Maar ook een aantal eenzaten zoals deze niet te versmaden racer uit de vroege 20er jaren.
Nog een zelfbouwpakket.
En ook de dertiger jaren waren vertegenwoordigd.
Busje komt zo.
Kijk, fantastisch toch !
Nog zo een merk dat zeer goed vertegenwoordigd was.......;; Frazer Nash.
En op dit treffen kunnen ook alle bolides eens een toertje gaan maken op het Circuit.
Het seizoen van de RVCCB schoot reeds uit zijn sloffen
met de openingsrit ‘Fagnez Hivernales, welke aan zijn 57 Uitgave toe was.
Iets Verser uit de pers, afgelopen weekend was de 7de
Debloc Bielles. Een waarlijk festijn waar
de liefhebbers van vehikels die met bravourede titel ‘oldtimer’ opgespeld mogen krijgen, reikhalzend naar uit zaten
te kijken.Zonder overdrijven mogen we
stellen dat in dit kleine landje geen enkel evenementeen gelijkekent. Geen electronica, plastic, en
ganse hordes paardekrachten, want to be oldtimers, deze naam niet waardig, te
bespeuren.Wel lekker lang in olie
gemarineerde techniek die , en met deze is het bewezen, een eeuw lang meegaat.
1919 was namelijk het jongst mogelijkebouwjaar.‘They stood the test of
time ‘ zoals een van de aanwezigen het wist uit te drukken.
We moesten er vroeg voor uit de veren, want reeds om 8h30
in de vroege ochtend werden we aan de startlijn ontboden.En dat een dikke 200 kilometer van ons
bed.Ieder jaar weer laten we ons verrassen door collegaÂ’s die mede
aan de start gaan staan met hun troetels.
Jongens wat een fantastische opkomst weer dit jaar. Maar liefst
33 inschrijvingenen dik de helft
daarvanvoertuigen van voor 1910Â… waaraan
we ons konden vergapen tot onze netvliezen begonnen los te laten.
En wat een variatie aanmerken.Dit is meteen een van de
grote troeven van dit evenement.Iedere
jaar weer worden wepleziert met ouderwetse nieuwigheden. Wie doet het na? We hopen op velen.
En na een stevig middagmaal verscheen waarlijk de maagd
van onsnabije en de zon in ons vizier. Al hadden we het al warm genoeg, enkel door alle moppen die van de kant af werden
geschoven.
Hilmann, Chenard Walker. Meer bekend zijn namen zoals
Renault, Ford, Buick, Caddillac, de Dion
Bouton, Triumph, en daartussen zweven dan namen zoals Delage, Delahaye, Overland, Unic, Stodart Dayton,
NagantÂ…. En anderen. Stuk voor stuk
kleine groeidiamantjes waar je mature bedragen voor moet neertellen, wil je er eentjein huis halen.
Bovenal, en dat
moet maar weer eens gezegd worden, het
ging er zeer gezellig aan toe, en er werd heel wat afgelachen. Geen verschraald sociaal weefsel te bespeuren.
Zelfs de hardnekkigste droogstoppel zou
zijn maagdelijkheid hier kunnen verliezen.
Toch nog enkele beelden van zeer vroeg in de ochtend waar met de startvlag gezwaaid werd al om 8h30...... Gezellige drukte op het stadsplein van Cuesmes. De kapjes gingen alvast omhoog.
En dan uitzwaaien maar voor een avontuur van een 100 tal kilometers.
Slimmeriken namen hun vrouw mee voor een extra duwtje in de rug.
In deze 3 delige reeks nog maar eens enkele zeer mooie oude afbeeldingen van Minerva wagens, niet altijd 100% herkenbaar, maar vermits het mooie beelden zijn, willen we ze toch delen............
Past allemaal in hetzelfde straatje; Minerva Avenue.....
Een wel zeer toepasselijke beginfoto, want hierna volgende beelden passen precies in ons straatje........
Kijk, een fantastische foto werd ons deze week overhandigd. Minerva 58731 bouwjaar 1922. de Viercilinderversie 20 hp. Hartelijk dank aan de gulle schenker.
We blijven even in België. In een van de vorige sessies toonden we de Minerva 1911 van suikerraffinaderij Tienen. Deze foto is ook gemaakt bij deze gebouwen, er is dus een grote waarschijnlijkheid dat de wagen deze Minerva is...........
Dit is een mooie opname van een rally bij onze noorderburen. De PAC club organiseerde reeds in de vijftiger jaren ritten voor deze mobielen, maar stond het niet toe nagemaakte karossen te gebruiken. Waar bevind zich tegenwoordig ZZ OO 46?
Van deze Minerva was de opbouw verdwenen, (misschien tijden WO I) En dus tukkerde de eigenaar er zo maar mee rond........
Ook uit Nederland maar iets recenter ....... 2 Minerva's....
Verder weg in het Nederlands Oost - Indië.......... met de hele familie aan boord.
Dit beeld stamt dan weer uit Tasmanië.......... Tja Minerva's vond je nu eenmaal overal. Niet enkel in het Oosten, maar ook in het Verre Westen kon je er al eens eentje tegen de kop lopen....... Geen cow- of Bentley boy, maar Minerva Boy.
Ook in de states waren er in de 50er jaren al rally's zoals die van de voorgenoemde PAC..... Mooi detail, de claxon op het treebord.
Ook dit beeld stamt van ergens aan de andere kant van de wereldbol.
Dit is een bijzondere Minerva. Pre 1914, maar uitgerust met een electrostarter voorop.
Zeer zeldzaam, zie ook ons verhaal ' a Case appart'....... is het em of is het em niet? De mascotte hoort in ieder geval niet op dit model.
Een kleine Minerva anno of rond 1910.
Minerva '100' met voorwiel remmen en Bull horn claxons...................Mmmmmm
Nu we er op letten, ook deze Minerva uit 1922 had reeds voorwielremmen, belange geen gemeengoed destijds. Verder had Minerva reeds een 12 volt systeem en een 4 versnellingsbak in 1919. Werd niet voor niets vergeleken met Rolls Royce. Wat ook opvalt is de Minerva badge welk op de radiator bevestigd werd, net zoals bij Minerva 98328 op de foto uit het bovenstaand fotoverslag. De bekende Minerva mascottes verschenen pas eind 1922. Deze is nog voorzien van een thermometer.
We vonden nog enkele zeldzaam (nooit) getoonde beelden van het Minerva Equipe op de TT van 1914.
Hieronder het bijtanken van Minerva met startnummer 1.
En ook nr 19 stond in de Pits.......... Gewoon met de emmer der in kappen........... No smoking please !
Net zoals Nr 12, onder het toeziend oog van de baan commissaris. De mechanieker trekt even de choke.............
Klaar voor de strijd................
Nr 12 gaat er een lap op geven................. Uit de reeks ' Edwardian' komen ook nog deze beelden. De Minerva pantserwagens zijn welbekend, maar in den beginne werden 'gewone' civiele wagens geconfisceerd en omgebouwd met eenvoudige middelen, zoals deze Minerva waar gewoon de caros verwijderd werd en vervangen door munitiebakken........ Ook de spatborden waren niet meer nodig.
Van op de achterzetel kon de vijand onder vuur genomen worden, en de voorruit werd vervangen door een pantserplaat.
of er werd eenvoudigweg een geschutskoepel in de wagen geplaatst.
Een foto Belgische Minerva met nummerplaat 98328 vonden we op een recente beurs in Antwerpen...... met ook weer een Minerva badge op de radiator. Geen mascotte, dus waarschijnlijk begin jaren 20. Hier kwam nog net in beeld; de Minerva van de familie Poslavski welke er in 1931 vele verre ritten mee maakte.
Nog een mooie Amerikaanse versie van een jaren 30 Minerva
Postkaart met een Minerva op de vismarkt van Leuven.......... En eentje aan het station van Mechelen. Op een close up zou men een Minerva kunnen herkennen........... 100% zekerheid is er echter niet Hetzelfde geld voor deze foto gemaakt te Mol. De coupe chauffeur 2de van links blijkt bij uitvergroting een Minerva te zijn.........
Eerder toonden we een beeld van de broodverdeling in Tilburg, hier nog een foto daarvan. wie zoekt die vindt de Minerva's...... Ook deze foto gespot op een beurs in België, mogelijk toonden we hem al eerder. Minerva in Australië........
Hola Paola, zeggen ze bij ons. De Belgen zijn een ondernemend volkje, hier op een uitstapje naar het verre zuiden.
Met Minerva en Chauffeur...... In de Jaren 20 een hele onderneming. Het koffer bleef evenwel thuis? Of was deze reeds voorop gestuurd samen met ander personeel.
Plaspauze ergens bij een kabbelend beekje.....
En tenslotte bij het doel van de reis.................. de Zee, samen met een bevriend koppel. Dat waren nog tijden..... (voor de rijken) Dit waren de avonturen van Minerva 92424 en Co En als laatste nog een weggelopen foto van Minerva start nummer 1 op de TT van 1914. Leuk detail hoe het spatbord met een touwtje aan de radiatordop versteviging vind, en langs achter bevestigd is aan de uitlaat.
Naar aanleiding van onze ondertussen toch wel uitgebreide Beeldenbank van Minervitis gevallen,werden ons nog meer exemplaren vanuit Scandinavië toegezonden. Crescunt Aquilone; of te wel Gevallen uit het Hoge Noorden..........
Enjoy the facts...........
Van een lezer uit Finland kregen we deze hele mooi beelden van Minerva C 513 uit 1912 toegezonden. Let op het speciale uitsteeksel naast de claxon? vroege vorm van knipperlichten?
Een andere opname zonder chauffeur.
Ook deze Minerva is behalve met een hele familie uitgerust met speciale koplampen. Af en toe kan een Minerva ook al eens in Panne vallen. Gelukkig waren er destijds voldoende reservewielen aan boord. Straten lagen toen nog bezaaid met vele Hoefijzerspijkers.
Ook goed gevuld, voorzien van een Dual windshield , en ook weer de vreemde 'knipperlichten' Hoewel, dit nog steeds het tijdperk van de carbid verlichting is. Minerva A 369 is dan weer een Zweeds exemplaar.
Net zoals A 1189 ? Een Minerva taxi.... zie de taximeter aan de rechterkant achter voorruit, zoals ook op onderstaande foto.
Taxi Minerva?
Nog een Minerva uit het tijdperk de Moestachen........... De Hond moest er niks van weten.............. wat een hondenleven. Ook deze Minerva heeft deze vreemde voelsprieten.
Over terug naar België......... We dachten dat we het zowat gehad hadden, maar hier kregen we nog een mooie van het Belgische koningshuis. Bezoek aan Zeebrugge met Minerva 51 voor een scheepsdoop en te waterlating ! Ook nog uit Zeebrugge deze postkaart. Het 'te water laten' werd door sommigen verkeerd begrepen, verkeerd aflopen......
Het nieuws komt dan direct op de radio.............
Helaas was het met fatale afloop................... corbillard Minerva 562 533
En dan nog een klein sprongetje over de noordergrens; Minervitis Campestribus De Minerva achter in de rij is geflitst in Bergen op Zoom.
EnEn dit is een opname bij een vroeg benzinestation in s'Hertogenbosch. Ter info, Het allereerste benzinestation in Nederland werd geplaatst in 1920 te Zeist. Voordien moest men voor deze boodschap langs bij de Apotheker of Drogist. Wie weet hoe en waar dat zat in België?
Nog een verdere vertakking van het Minerervitis virus; de Campestricus.
Vertaling vanuit het Latijn voor Campestribus is Lage landen.
Onze Minerva's zijn eigenlijk ontsproten uit het brein en handen van een echte Hollander. Vandaar wellicht dat het merk in de beginjaren in deze contreien erg geliefd was. En wat is er nog mooier dan enkel de beelden hiervan, dan wanneer er ook nog enkele leuke verhalen aan vast zitten.
Diep ondergedoken in de donkere Nederlandse archieven vonden we interessant materiaal. Kijk en geniet.
Om te beginnen een invoerbewijs voor Minerva chassis 554 naar Maastricht.
In Maastricht en omstreken vertoefden vele Minerva's, waarvan hier een bewijs. Saamenkomst op het vrijthof. We tellen 7 Minerva's. Als dat geen mooie opkomst is?
Ook in Maasticht Philips Tabaksfabriek met enkele Minerva vrachtwagens en limousines.
Ook deze opname is gemaakt ergens in een straatje in Maastricht. 1914, vlak voor het uitbreken van WO I.
Ook in de buurt, Valkenburg, toen al toeristisch. Rondritten per Minerva naar o.a. remouchamps.
Ee Mooie foto van Chauffeur Piet van Esch in Tilburg. Minerva type NN. Foto gemaakt in 1920/
Nog een beeld van de familie Brands van Vlijmen. 1920. Deze welgestelde familie had een chauffeur (Piet van Esch) in dienst.
Hier dan een zeer mooi beeld van garage Persoon en Frijns in Maastricht. Ze hadden niet enkel een Minerva maar ook een Belgische Nagant. (midden) en rechts een FN. Later schakelden ze over naar Chevrolet.
Hier nogmaals Minerva en Nagant op eenzelfde foto. Het is niet helemaal duidelijk of de wagen links ook een Minerva is, volgens een opschrift wel.
K 2708 in ieder geval wel. Foto omstreeks 1916 gemaakt. De Minerva model 1914.
Dan vonden we nog een foto van Minerva K 7155 van Taxibedrijf Manaert in het gehuchtje Neuzen. Foto werd genomen in 1927.
Hier de heren Manaert samen met hun Coupe chauffeur K 4139. Zelfde wagen als bovenstaande, maar met ander kenteken?
Minerva K 208 reed rondjes in Goes, een gemeente momenteel zeer bekend bij de motorliefhebbers omwille van een jaarlijkse pre 1940 rally.
Het beeld van deze Minerva is minder duidelijk, maar het verhaal des te interessanter. Deze diende namelijk als smokkelwagen en werd betrapt en beschoten bij de grensovergang in Sluis. Vlak daarna werd deze foto gemaakt voor de archieven.
Deze Minerva limousine was eigendom van houthandelaar August Verstraeten in Terneuzen. Stationsweg.
Deze is toch wel een favoriet uit ons archief. In 1914 stonden deze wagens in voor een Broodverdeling tijdens de Mobilisatie. Foto uit Tilburg.
Minerva H 159 en H 977 namen hier aan deel. De voorste wagen is een Delahaye brandweerwagen. Om brood te kunnen verdelen en er weinig publiek vervoer was, werd een oproep gedaan aan bezitters van auto's. Minerva H 159 lijkt een voertuig van de politie te zijn. (uniformen)
Aan deze foto hangt ook een mooi verhaal. Hij is genomen in de beginperiode vliegveld Waalhaven. Deze vloot was samengesteld om passagiers voor de prille KLM maatschappij te vervoeren. De 6de wagen in de rij is een Minerva. Close up; bestuurder was dhr. Lou de Bouter. foto genomen 1924 op de luchthaven Waalhaven.
Vervolg van Minerva's bij onze noorderburen. Nog net in beeld de Minerva van een garagebedrijf in Middelburg anno 1935.
Deze staat er dan weer wel goed op. Provincie Friesland. Minerva B 200.
De Burgemeester van onbekende gemeente komt aan op het gemeentehuis. Wie weet welke gemeente dit is........... Ook een Minerva van een Hoogwaardigheidsbekleder.
Hier nog eens een mooie opname van eentje met chauffeur.
Foto met een plooi net over het kenteken. Deze Minerva deed volgens het opschrift mee aan legeroefeningen in 1911. En dit moet dan een van de vroegste Minerva's in Nederland zijn. Minervette.
Ook uit Tilburg deze zeer mooie opname van N 2239.
Familiefoto met chauffeur. Handremkabel hangt er een beetje losjes bij. Een Minerva die dienst deed als sleepvoertuig.
Dit is een foto van koningin Wilhelmina, welke naast een Minerva ook een Spijker op de kop sloeg. Dit is de Minerva van Wilhelmina.
Niet enkel de Auto's vielen in de smaak bij de Hollanders, ze konden ook de moto's smaken. Een animerende opname uit 1904. Leuk accessoire, de duozit.
En deze werd gebruikt ook nog.
Nog vroeger dit schitterende portret van een Jonge dame met haar huisdier. Omstreeks 1908 scouts met Minerva K379.
En ook deze fotograaf krijgt een 10 op zijn rapport. Studiofoto.
In een eerdere post toonden we al eens een beeld van deze zeldzame 3 wieler. Hier nog eentje met andere familieleden in beeld. En ook deze uit de UK. kwam reeds in beeld. AM 2210 nma deel aan rally's in de 50er jaren.
Minerva deed ook pogingen om de wereld rond te gaan.
Of het gelukt is, is niet bekend.
Deze opname is de enige die we vonden van Baron de Kerckhove-d'Exaerde, waarvan we wisten dat hij een Minerva bezat. Wellicht is dit deze wagen. Hij leende hem uit voor een toen zeldzaam gouden Jubileum, inclusief chauffeur. Uit de reeks Ed 'war' dian, een mooie opname uit Luik. Super zeldzaam.......... in 1910 werd er een Minerva uitgerust als Radiowagen. En hier nog een collega van de eerder vernoemde Emiel d'Ardenne.
Dit is een zeldzame opname van Belgische militairen geïnterneerd in Nederland. Ze namen hun Minerva mee.
Straatbeeld van een Minerva omstreeks de periode WO II Met dit beeld gaan we dan weer verder van huis; USA.
Als vervolg op ons minervitis verhaal nog enkel mooie beelden toegezonden door lezers, en uit onze archieven.
Het verhaal van Emile d'Ardenne welke tijdens WOI ambulancier was, en met een Minerva gewonden van het front vervoerde.
En van een Joodse familie welke per Minerva op de vlucht ging tijdens WO II. In de wagen 10 kinderen en 2 volwassenen.
Verder nog meer beelden van de koninklijke familie, Minerva racing en Minerva taxibedrijf te Antwerpen, in dezelfde straat als de fabriek.
Smakelijk............
Emile d'Ardenne poseert fier bij zijn Minerva Ambulance
Voor degenen die er aan twijfelen of het om een Minerva ging, hier een beter beeld ..........
Emile aan het stuur.........
Ambulance van een collega.
Waarmee het soms nog al eens botse........
Deze familie dankte hun ontsnapping aan een Minerva tijdens WO II
Daar we toch in de ed- 'war' dian sfeer zitten, hier nog enkel opname's van ALbert I en Elizabeth....
Koning Albert.
Koninklijk bezoek. Wagen op de voorgrond is een Vauxhall.
De koninklijke vloot op uitstap naar een kuuroord.
Nog voor wo I bezocht koning Albert de Regio Mons, om op de hoogte te blijven van de mijnbouwactiviteit. Hier te Cuesmes. Ook de ander dorpen in de omgeving werden aangedaan.
Ook na WO I bleven ze het merk Minerva trouw.
Koningin Astrid en Leopold III
Ook in Luik lieten ze zich blikken. Minerva beladen met enkele notabelen.
Mevr. Anspach, echtgenote van de 1e minister, liet zich ook verplaatsen per Minerva.
En dit is dan een hele mooie opname van een familie uitstapje. Hoewel deze uit een Amerikaanse fotoalbum komt, waarschijnlijk een Zweedse carrosserie.