In deze 3 delige reeks nog maar eens enkele zeer mooie oude afbeeldingen van Minerva wagens, niet altijd 100% herkenbaar, maar vermits het mooie beelden zijn, willen we ze toch delen............
Past allemaal in hetzelfde straatje; Minerva Avenue.....  Een wel zeer toepasselijke beginfoto, want hierna volgende beelden passen precies in ons straatje........  Kijk, een fantastische foto werd ons deze week overhandigd. Minerva 58731 bouwjaar 1922. de Viercilinderversie 20 hp. Hartelijk dank aan de gulle schenker.  We blijven even in België. In een van de vorige sessies toonden we de Minerva 1911 van suikerraffinaderij Tienen. Deze foto is ook gemaakt bij deze gebouwen, er is dus een grote waarschijnlijkheid dat de wagen deze Minerva is...........  Dit is een mooie opname van een rally bij onze noorderburen. De PAC club organiseerde reeds in de vijftiger jaren ritten voor deze mobielen, maar stond het niet toe nagemaakte karossen te gebruiken. Waar bevind zich tegenwoordig ZZ OO 46?  Van deze Minerva was de opbouw verdwenen, (misschien tijden WO I) En dus tukkerde de eigenaar er zo maar mee rond........   Ook uit Nederland maar iets recenter ....... 2 Minerva's....  Verder weg in het Nederlands Oost - Indië.......... met de hele familie aan boord.  Dit beeld stamt dan weer uit Tasmanië.......... Tja Minerva's vond je nu eenmaal overal.  Niet enkel in het Oosten, maar ook in het Verre Westen kon je er al eens eentje tegen de kop lopen....... Geen cow- of Bentley boy, maar Minerva Boy.  Ook in de states waren er in de 50er jaren al rally's zoals die van de voorgenoemde PAC..... Mooi detail, de claxon op het treebord.  Ook dit beeld stamt van ergens aan de andere kant van de wereldbol.  Dit is een bijzondere Minerva. Pre 1914, maar uitgerust met een electrostarter voorop.
Zeer zeldzaam, zie ook ons verhaal ' a Case appart'....... is het em of is het em niet? De mascotte hoort in ieder geval niet op dit model.  Een kleine Minerva anno of rond 1910.  Minerva '100' met voorwiel remmen en Bull horn claxons...................Mmmmmm  Nu we er op letten, ook deze Minerva uit 1922 had reeds voorwielremmen, belange geen gemeengoed destijds. Verder had Minerva reeds een 12 volt systeem en een 4 versnellingsbak in 1919. Werd niet voor niets vergeleken met Rolls Royce. Wat ook opvalt is de Minerva badge welk op de radiator bevestigd werd, net zoals bij Minerva 98328 op de foto uit het bovenstaand fotoverslag. De bekende Minerva mascottes verschenen pas eind 1922. Deze is nog voorzien van een thermometer.
29-03-2017 om 00:00
geschreven door gilletman 
|