Randoneé 1900
Vorige week was het thema B40 (beforty), deze week
B100 ?Â…. het schuurde er lichtjes tegenaan. Dit keer wel voor chauffeurs van alle leeftijden.
Het is
altijd weer plezant een rally te organiseren onder een bepaald thema, zodat je met
gelijkgezinden aan de start komt, en niet in de woestijn staat te prediken. Prozac voor onze ziel !
Voor de
36 ste keer dit twee daags treffen voor de echte Pioniers in
de oldtimerwereld. Dat kan tellen. Wij
namen voor het eerst een kijkje in 2009, toen deze rit nog doorging onder de
naam ‘Hot tube rally’, en de laatste, vorig jaar onder de noemer ' Gordon Bennet ' memorial. Allemaal hier beschreven in dit blog, al het is wel even
zoeken . We moesten voor een keertje niet helemaal naar London of Brighton om enkele van deze pionieren met hun sfeervolle klanken in actie te kunnen bewonderen.
Dit jaar hadden een dozijn voertuigen de euvele moed aan de startlijn te verschijnen. Onder andere Clement's, De dion Bouton's, Cotereau, Panhard levassor's, Gladiator,Decauville, Rochet.... Een dun verhaal zonder literaire uitspattingen, maar daarom niet minder spannend.
Het
ging er wat warm aan toe gedurende deze 3 dolle dagen. De weerboer tekende de
warmste meidagen sedert de waarnemingen
op in zijn analen. Gelukkig viel gedurende
de nacht en ochtend, net voor de start van Zondag welgekomen verfrissend hemelwater. Met omhoog getrokken sokken en de juiste hoeveelheid eelt op de klauwen en het zitvlak, was een parcours van totaal 165 kilometers af te leggen.
Vanuit het kasteel van Harzé ging het kronkelend, recht
toe, recht aan, over Belgiës mooist golvende binnenwegen in de streek van Ourthe en de Amblève naar een
andere paradijselijke setting, Chateau de Vervoz. Hier werden we hartelijk ontvangen door Baron en Barones de Tornaco,
met wie we een persoonlijk babbeltje konden slaan. Zelf is de Baron een fervent autoliefhebber en
Bugattist.
De champagnekurken popten vrolijk in het rond om een succesvolle rit te
bezegelen, en enkele mysteries te ontsluiten. Slechts één deelnemend voertuig moest de rit helaas afleggen op de
trailer. Anderen kregen dan weer te
maken met kwaaltjes die met de mantel der liefde konden worden genezen. Onder de 'spielerei' zitten nu eenmaal ook scherpe kantjes. Deze worden er vlot afgeveild, en kenmerken het karakter van de club, waar een helpende hand nooit ver weg is.
Helaas is het nu alweer uit met de pret, en
moeten we weer een jaartje sparen voor de 37 ste hoeveelheid drama.
FotoÂ’s Jaak Jacobs en BDL
 Vroeg op zondagochtend tijdens het wegtrekken van een verfrissende regenbui, kwamen de poppetjes uit de kast.  Het regenpakje kwam toch nog van pas op dit ovenwarme weekend.  decauville 1899.  Met omhoog getrokken sokken in het natte gras.  Nog even de bandenspanning op peil brengen, en de Belgische driekleur uithangen. De Dion Bouton 1903.  Behalve hemelwater spoot ook de fontein lustig in de warme ochtend lucht. Clement 190.   Decauville 1899  Om de uit 1902 Gladiator Katie te kunnen bewonderen, moesten we een aantal jaren geleden helemaal naar London.  Cottereau en De Dion Bouton  Panhard Levassor en Gladiator  Panhard Levassor  Onderweg over nog frisse Ardense wegen. Clement had net enkele paardjes meer de de Dion Bouton. Of lag het aan het gewicht van de passagiers? Jammer dat we er geen geluid bij kunnen plakken.  Maar al heel vlug droogde het op, en werd het een schitterende dag........ Clement, Decauville, Gladiator, De Dion Bouton... samen meer dan 400 jaar rijdplezier.....  UItgestrekte landschappen...... Cottereau 1902  Soms werd er een kleine fille veroorzaakt als het berg op moest.  Panhard Levassor 1896, Je ziet ze zelden in actie.......... een echte paardenloze koets.
schitterende foto van Jaak Jacobs.
|