Nog voor de eerste verjaardag van hun kind, geven ouders meer dan 6000 euro uit aan hun baby. Al voor de geboorte wordt de portemonnee stevig opengetrokken, zo blijkt uit een nieuwe Britse studie.
Luiers, kleding, meubilair van de kinderkamer, voeding en baduitrusting alleen al zijn goed voor duizenden euro's. Meer dan 1790 euro is al uitgegeven nog voor de baby is geboren. De aankoop van een kinderwagen, autostoel, speelgoed, kleding en voeding worden liefst voor de geboorte gekocht.
Zwangerschap Eens geboren, eindigen de uitgaven niet: luiers, kleding, toiletartikelen en levensmiddelen slorpen nadien een flink deel op. "Een baby kopen kost veel geld, maar het is onthutsend te zien hoeveel we al uitgeven nog voor ze geboren zijn", stelt opdrachtgever van BabyDam, een fabrikant van babyspullen. "Dingen als een kinderwagen, kinderbedje en autostoel zijn niet goedkoop en lopen al snel op".
De fabrikant stelde een lijstje op met voornaamste babyspullen: -Kinderkamer: 654 euro -Wandelwagen / kinderwagen: 294 euro -Autozitje: 156 euro -Toiletartikelen: 212 euro -Kleding voor pasgeborenen: 126 euro -Steriliseer- en voedingsapparatuur: 99 euro -Speelgoed: 88 euro -Babyfoons: 81 euro -Babyvoeding en babymelk: 1325 euro -Luiers: 1061 euro -Kleding: 893 euro -Speelgoed en boeken: 922 euro -Toiletartikelen en medicijnen: 114 euro -Reisbedje: 109 euro -Kinderstoel: 108 euro
De studie onder meer dan 2.000 ouders, toont aan dat de grootste brok naar het inrichten van de kinderkamer gaat, het kopen van meubels en een kinderbed. Ook geeft 82 procent toe een heleboel dingen gekocht te hebben voor hun eerste kind dat ze niet nodig hadden. 86 procent van de ouders is bij een tweede baby veel voorzichtiger met de uitgaven.
Veiligheid De belangrijkste overweging bij de aankopen is veiligheid, gevolgd door de kwaliteit van het product en het praktische aspect. Ouders zoeken ook steeds naar iets dat tijd bespaart en een goede prijs-kwaliteitsverhouding biedt.
Praktisch Opmerkelijk: luxeproducten en merknamen zijn geen prioriteit voor kersverse mama of papa. De praktische kant lijkt veel belangrijker, ouders krijgen het alsmaar drukker en willen daarbij de meest nuttige, tijdbesparende producten vinden. (lvl)
|