Het kan snel gaan. Vorig jaar stond ze nog in het voorprogramma van The Pussycat Dolls, vandaag wordt ze al de nieuwe Madonna en in één adem dus ook de nieuwe Queen of Pop genoemd. Of ze die titel ook echt verdient, daar zijn de meningen nog over verdeeld. Maar voorlopig krijgt ze ook van de muziekpers het voordeel van de twijfel.

Eén ding moet je Lady Gaga in elk geval nageven: als geen ander weet ze de media te bespelen met haar crossover tussen kitsch en avant-garde, tussen kunst en marketing. Niet voor niets zijn haar spraakmakende clips op YouTube samen al meer dan één miljard keer bekeken. Daar kan zelfs Madonna een puntje aan zuigen.

Hunker naar aandacht
Vierentwintig jaar geleden werd Lady Gaga in New York geboren als Joanne Stefani Germanotta in een bemiddelde middenstandsfamilie. Als peuter van vier speelde ze al piano, op haar dertiende gaf ze haar eerste concert. Niet dat het grote succes meteen kwam aanwaaien voor de mollige tiener met de te grote, kromme neus. Op school werd ze zelfs gepest.
Maar de hunker naar aandacht zat toen al in haar, vertelde ze vorig jaar in een interview met deze krant. 'Je hoeft echt niet beroemd te zijn om je een ster te voelen. Toen ik nog niet Lady Gaga was, maar gewoon Joanne Stefani, had ik ook al veel bekijks. Ik liep met een air van Look at me! door de straten van New York en iedereen wou mij leren kennen. Als je je goed in je vel voelt, straal je dat uit. Ik wil uit de massa springen en daar wil ik alles voor doen. Keihard werken is geen probleem.'

En dat deed ze ook. Ze schuimde de ene talentenjacht na de andere af, bracht met een vriendin provocerende performances in bars en discotheken. Via via kwam ze in contact met producer RedOne die haar haar artiestennaam bezorgde (naar de Queen-hit Radio gaga). Ze componeerden hits voor anderen en werkten intussen aan haar debuutalbum. De single Just dance weekte al wat aandacht los, maar Poker face was er knal op.

Haus of Gaga
De hype rond Gaga barstte los. 'Ik heb me de voorbije twee jaar krom gewerkt. Zeven dag op zeven, soms twintig uur per dag. Niet erg, want als ik een dag vakantie heb, voel ik me ongelukkig. Ineens waren er overal paparazzi en cameraploegen. Ik wist niet wat me overkwam, maar ik vond het heerlijk', aldus Gaga. Ook de aandacht van de fans vindt ze geweldig. 'Ik eis van mijn fans totale toewijding. Ik wil hun ziel. Net als de duivel.'
Toegewijde fans heeft Lady Gaga intussen bij bosjes. Ze scoorde intussen zeven wereldhits, haar album The fame (een half jaar geleden opnieuw uitgebracht als The fame monster met acht extra nummers) ging intussen al meer dan twaalf miljoen keren over de toonbank. Gaga bleef de wereld de voorbije maanden in sneltempo verrassen met steeds extravagantere outfits, allemaal ontworpen door haar team dat werkt onder de noemer Haus of Gaga.

Alleen live moest ze nog bewijzen dat ze net als haar grote voorbeelden Madonna en David Bowie haar mannetje kon staan. Dat lukt aardig met de Monster Ball Tour waarmee ze nu al enkele maanden de wereld rondtrekt. De recensies zijn lovend: Gaga kan echt zingen en haar show is geen doorsnee popconcert, maar een extravagant theatraal spektakel in de traditie van Madonna.

Zelf noemt Gaga haar show de eerste elektropop opera ooit. Daarbij haalt ze alles uit de kast: van enorme monsters over vuurspuwende bh's tot piano's in de vorm van een auto.

De voorbije weken ging ze wegens vermoeidheid al een paar keer onderuit. 'Als mensen zeggen dat ik moet rusten, denk ik aan al die keren dat ik in bars optrad en niemand mijn nummers meezong. Ik weet dat ik heel hard werk en ooit zal instorten, maar ik slaap wel als ik dood ben', zei ze vorige week tijdens haar concert in Stockholm.

Als een echte Italiaanse dramaqueen schuwt ze ook enige emotie niet. Tijdens haar concert in het Nederlandse Arnhem zaterdagvond barstte ze bijna in tranen uit toen fans I love Gaga-bordjes in de lucht staken. Ze voegde aan haar setlist ook een gevoelige versie van Stand by me toe, opgedragen aan de slachtoffers van de vliegramp in Tripoli.

Om even later weer voluit te shockeren. Ozzy Osbourne beet ooit duiven de kop af op het podium, Lady Gaga doet hetzelfde met barbiepoppen. Om nog maar eens te onderstrepen dat je er niet hoeft uit te zien als een perfecte babe om een superster te zijn en dat je met een beetje lef en durf kunt zijn of worden wie je maar wilt. Die boodschap zal er vanavond ook bij de Belgische fans ongetwijfeld als zoete koek ingaan. (nieuwsblad)