Zowel de wagen waarmee u op reis vertrekt als de chauffeur moeten perfect voorbereid zijn. Veilig is uw auto pas als hij regelmatig de nodige onderhoudsbeurten heeft gekregen, maar dat voldoet niet. enkele belangrijke zaken moet u zelf controleren.
Kijk voor u vertrekt de bandenspanning van uw wagen goed na, want die is in ruime mate verantwoordelijk voor het verbruik, het weggedrag en de slijtage van de banden, Controleer ze op een ogenblik dat de banden koud zijn, De ideale bandenspanning voor uw wagen vindt u in het instructieboekje en vaak ook aan de binnenkant van het chauffeursportier of van de tankklep, Vergeet ook uw reserveband niet!
Kijk ook het profiel van uw banden na, Om aquaplaning te vermijden is het belangrijk dat de groeven nog diep genoeg zijn, Het absolute minimumprofiel bedraagt 2 millimeter. Houd bij het bepalen van de bandendruk rekening met het gewicht dat u meetorst. Een gewone wagen kan ongeveer 500 kilo laden, een break 100 kilo meer en een monovolume 200 kg meer. Daar is het gewicht van de passagiers inbegrepen, Als u volgeladen bent, verhoog dan de bandendruk met 200 à 300 gram, En denk eraan dat een zwaarbeladen wagen zich anders gedraagt op de weg dan in normale omstandigheden, Neem rustig de tijd om u aan te passen,
Kijk het oliepeil na, net als de koelvloeistof en het reservoir van de ruitenwissers.
Maak kopieën van de boorddocumenten (rijbewijs, verzekerings-, inschrijvingsbewijs) en bewaar die op een andere plaats in uw bagage. Denk eraan dat accessoires zoals bagagedragers het verbruik in de hoogte jagen, Een fietsenrek op bumperhoogte achteraan de wagen is veel economischer dan een rek op het dak. (Vervolg Specifieke verkeersregels in Duitsland)
|