Schatten op zolder. In de komende weken kan je de werken en artikels lezen over verschillende schilders.
Impressionisme inimiteit (het bad 1910) Mary Cassatt, op het klassieke thema van het bad, nodigt de Amerikaanse Mary Cassatt on uit deel te nemen aan een boottochtje met twee moeders en hun kinderen...
Mary Cassat 1845-1926 Le Bain Olieverf op doek 97,5 cm x 130,5 cm Gesigneerd rechtsonder 'Mary Cassatt' Geschilderd in 1888 Geschilderd in 1910 Tentoongesteld Wenen 1949, Chicago 1954, Beauvais, 1965
Het doek. Hoewel geïnspireerd op de romantiek, is het schilderij toch met grote strengheid opgebouwd: een moeder en haar kind beslaan het linkerdeel van het doek, een andere vrouwen haar dochter vullen het rechterdeel. De diagonaal van de boot leidt het oog naar links. De figuren steken af tegen een donkere blauw-groene achtergrond, die aan sommige schilderijen van Manet doet denken.
Het romantische van dit werk wordt geaccentueerd door het ongewone koloriet (goud en fuchsia-kleurig) van de kleding, neergezet met een soepele, vrije streek, tegenover de kleine haaltjes waarmee het spiegelende water geschilderd is..
De compositie. Van Degas tot Renoir, via Cézanne, hebben bijna alle impressionisten baadsters geschilderd. Mary Cossatt pakt het thema weer op. maar past het aan aan haar favoriete modellen: vrouwen en kinderen. Mary Cassatt herhaalde het thema van het bad in andere doeken en tekeningen, maar vanaf 1880 specialiseerde zij zich in portretten van vrouwen en kinderen, een alledaags onderwerp waaraan zij een zelden geëvenaarde frisheid en spontaniteit geeft De kritiek. De kritiek toonde zich tegenover Mary Cassatt welwillender dan tegenover haar impressionistische vrienden. Joris Karl Huysmans prees in 1880 met name haar schilderijen. "Mlle Cassatt heeft ( ... ) een eigenaardigheid, een speciale aantrekkingskracht, want er ligt een scala van vrouwelijk energie besloten in haar schilderijen, die evenwichtiger, vrediger en vakkundiger zijn dan die van Mme Morisot, een leerling van Manet", schreef hij.
Geschiedenis van het doek. Er is weinig bekend over dit schilderij, behalve dat het door een miljonair geschonken werd aan het Petit Palais in 1923. Een gift die werd ver-gezeld van een anonimiteits-clausule over .. 50 jaar! In 1973 vernam men dus pas de naam van de schenker: een zekere Stillman.
|