De Seine. (De lunch van de roeiers 1881) van Pierre-Auguste Renoir. Van dit doek straalt de onbezorge sfeer af die 's zondags in openlucht cafe's langs de Seine heerste, waar roeiers, arbeiders en hoertjes dansten en plezier maakten. Hij schildert het ongecompliceerde, vrolijke leven waar hij ook persoonlijk zo van hield.
Pierre-Auguste Renoir 1841-1919 Le déjeuner des canotiers Olieverf op doek 130 cm x 173 cm Gesigneerd en gedateerd rechtsonder 'Renoir, 1881' Geschilderd in 1881 Bevindt zich te: Washington, Memorial Gallery Phillips Tentoongesteld: Zevende Impressionistische tentoonstelling, Parijs, 1882; Boston, 1883, New York, 1886; Parijse Salon, Parijs, 1904; Zurich, 1917; Parijs, 1985
Het doek Om dit thema dat hem zeer ter harte ging op doek vast te leggen, vestigde Renoir zich in Chatou. Het tafereel speelt zich af in een restaurant, Fournaise genaamd, in dit plaatsje aan de Seine dat tot de favoriete ontmoetingsplaatsen van de roeiers en de impressionisten behoorde. De jonge vrouw links op de voorgrond is Aline Charigot, Renoir's aanstaande echtgenote. Tegenover haar zit Gustave Caillebotte. Op het schilderij zijn nog meer vrienden van Renoir te herkennen baron Raoul Barbier is in gesprek met de vrouw die met haar ellebogen op de balustrade leunt en de man met de hoge hoed is de bankier Charles Ephrussi. Omdat niet alle figuren op tijd samen gebracht konden worden, heeft de voltooiing van dit schilderij lang op zich laten wachten.
De techniek De lunch van de roeiers illustreert veranderingen in de techniek van Renoir: het kleurgebruik is gevarieerder, de contrasten zijn scherper en de figuren zijn duidelijker neergezet. Het rood van een manchet steekt duidelijk af tegen het heldere wit van het tafelkleed, dat ook in werken als La fête arabe (Het arabische feest) een belangrijke plaats inneemt. Georges Rivière, een vriend van Renoir, bevestigt die ontwikkeling "Na dit schilderij heeft hij zijn techniek grondig gewijzigd, hij gebruikte meer kleuren en, zo zei hij zelf, wist beter hoe hij zijn personages moest modelleren dan daarvoor."
Geschiedenis van het doek Het doek werd in februari 1881 gekocht door de schilderijen handelaar Paul Durand-Ruel, die het in december van hetzelfde jaar verkocht zou hebben aan de bankier Balensi. Omdat deze het schilderij niet betaald zou hebben, nam Durand-Ruel het in april 1882 weer terug. Het schilderij bleef in zijn bezit tot 1923, toen het door Duncan Phillips werd aangekocht.
Als bliik van liefde schilderde Renoir op de voorgrond ziin aanstaande vrouw, Aline Charigot.
Zonnebloemen Vincent van Gogh
|