Maar liefst 95 procent van de bewuste consumenten doet het. Met een herbruikbare tas winkelen en elektrische toestellen helemaal uitschakelen, staan op twee en drie met 90 en 82 procent. Deze personen gebruiken ook vaak ecologische schoonmaakproducten (77 procent) en spaarlampen (74 procent).
Niét populairShoppen in de natuur- of tweedehandswinkel (respectievelijk 38 en 29 procent), ethische kledij dragen, duurzaam sparen en alternatieve energie (12 procent) gebruiken, kan minder mensen bekoren. Een kwart vindt de ecologische alternatieven te duur, hoewel ze de prijs wel gerechtvaardigd vinden.
Dat blijkt uit een enquête die het groene merk Ecover hield onder ruim 22.000 Europeanen, onder wie 7.700 Belgen. De respondenten werden geselecteerd via Ecover-verpakkingen, advertenties en een online oproep.
AtypischDe milieubewuste consument is in 70 procent van de gevallen hoog opgeleid en vaak actief in verenigingen (81 procent). Zij, want 79 procent van de respondenten was vrouw, is het meest geïnteresseerd in leefmilieu, gezondheidszorg, onderwijs en sociale ongelijkheid. Ook familie, vrienden en vrije tijd zijn belangrijk, net als de kinderen.
Vragen bij het shoppenDit type consument gaat kritisch door het leven: zes op tien vraag zich af of er schadelijke producten zit in de dingen die ze kopen, zeven op tien wil weten waar het vandaan komt en welke milieu-impact een product heeft. De woorden blijken wel gemakkelijker dan de daden: nog geen vier op tien gaat regelmatig naar de natuurwinkel. Ook alternatieven zoeken voor producten met te veel verpakking is lastig.
Lucht en waterBewuste consumenten maken zich het meest zorgen over lucht- en watervervuiling en het minst over kernenergie en genetisch gemanipuleerde gewassen. Weinig verrassend vinden deze consumenten dat iedereen individueel zijn steentje kan bijdragen aan een groenere wereld, al mag de overheid ook een serieus tandje bijsteken. Een overweldigende 88 procent vindt dat de regering onpopulaire maatregelen moet durven nemen om de vervuiling tegen te gaan.
Bedrijven zijn boosdoenersMaar de bedrijven blijven de grootste boosdoeners, vindt 70 procent. Oxfam, Ecover en Max Havelaar wordt door 90 procent van de respondenten als 'echt duurzame' merken beschouwd. Op een afstandje volgen The Body Shop (70 procent) en Froggy (61 procent). Over Ikea bestaat onduidelijkheid: 59 procent vindt het merk geloofwaardig, 32 procent dan weer totaal niet.
Coca-cola, Nike, Dash en Shell hebben dan weer geloofwaardigheid op vlak van duurzaamheid. De consument blijkt gevoelig voor een consequente lijn. Een merk dat een 'groene' lijn uitbrengt, wordt meestal niet geloofd.edp