Ook de taliban en de Paus lezen Plunk! Cromheecke & Letze publiceren een absurde strip zonder woorden. Twintig jaar na Tom Carbon zijn Cromheecke & Letzer terug met Plunk!, een absurde woordeloze strip over een buitenaards wezen op aarde.
Cromheecke en Letzer leerden elkaar kennen aan de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Cromheecke maakte die opleiding niet af. Hij tekende liever 'flauwe plezante' figuren met Laurent Letzer. Hun kortverhalen over Tom Carbon werden gepubliceerd in Robbedoes en verzameld in zes albums bij Dupuis. De stripreeks rond Tom Carbon werd in het Franse Angoulême tweemaal genomineerd voor een Alph'Art, één van de belangrijkSte Europese'striponderscheidingen.
Tom Carbon werd ook vertaald in het Frans, Deens, Spaans en Indonesisch. Net als bij Tom Carbon werkt Cromheecke voor de Plnnk!-serie weer samen met zijn vaste kompaan en scenarist, Laurent Letzer. Maar het figuurtje ontstond eigenlijk al veel vroeger. 'Eind jaren tachtig werden we door het Belgisch Centrum voor het beeldverhaal in Brussel gevraagd om een etalage te vullen over marketingtechnieken in de stripwereld' , vertelt tekenaar Luc Cromheecke. Je ziet een scenarist dromen hoe hij zijn figuurtje, Plunk!, kan uitspelen: met het pretpark Plunk! of een exotisch privé-eiland in de vorm van Plunk! Maar dan wordt de scenarist wakker. Hij hoort plunk!-plunk!-plunk!: het geluid van een waterlek in het plafond van zijn atelier. Zijn naam is dus. gewoon een klanknabootsing.
Waarom verscheen het tweede album eerst in het Frans? We wilden de strip op het festival van Angoulême gaan voorstellen. In China hadden we namelijk twee opblaasbare Plunken besteld ván 2,5 meter groot. We wilden zo op de stripbeurs gaan roridlopen en de commerciële stripkarakters parodiëren. Het was een vreemde ervaring. Plunk.! is in Frankrijk absoluut niet bekend, maar toch aanvaarden mensen die marketing. Mensen geloven meteen dat je een bekende stripfiguur bent.
Is het daarom dat jullie de taliban, de paus, de Dalai Lama en ]ean-Marie Pfaff jullie strips laten aanprijzen op de plunk Blog? Je vergeet Paris Hilton nog! Sommige mensen geloofden écht dat we Hilton hadden overhaald om met Plunk! te poseren. We hebben ook een trailer gemaakt om Plunk! aan te prijzen. Het is een reclamefilmpjè geworden over het eiland Plunk! op Dubai, in de vorm van Plunk! zelf.
Voor 1,2 miljoen euro kan je er een exclusieve villa kopen en naast Justine Henin wonen. Het steekt de draak met de hele marketinghype achter stripfiguren.' Toen we Plunk! creëerden, dachten we: laten we nu eens een figuurtje bedenken dat zó belachelijk is dat het in geen enkele winkel kan liggen.
We wilden daarmee afstand nemen van het walgelijke 'product' dat stripfiguren vaak worden. Kijk naar de smurfen. Het oerkarakter van een smurf is zo mooi van design. Maar het figuurtje is zo overgecommercialiseerd dat ze ook iets heel lelijks hebben gekregen.
Waar komt Plunk!eigenlijk vandaan? 'Plunk! lijkt een buitenaards wezen. Hij bekijkt de wereld alsof hij van een andere planeet komt. Maar we weten zelf niet wie of wat hij precies is. Het is een stripfiguur, dat is het enige zekere.
Zit er veel Plunk! in jullie? 'Ja, heel veel. Plunk! is een golflengte waarop Laurent en ik elkaar tegenkomen. Maar Plunk! valt toch nog het best te vergelijken met mijn scenarist Laurent Letzer.
|