 |
Lucky Luke, de stripfiguur die sneller schiet dan zijn schaduw, is de centrale figuur in de jaarlijkse campagne tegen consumentenbedrog van de Federale Overheidsdienst Economie. In een strip met acht grappige verhaaltjes worden de oplichtingspraktijken die tegenwoordig het vaakst voorkomen, uit de doeken gedaan.
Verhaaltjes en tips Er zullen honderdduizend exemplaren van de strip 'Sluipend bedrog' verdeeld worden in België, maar ook in Nederland en Luxemburg. Die twee landen hebben zich namelijk aangesloten bij de Belgische campagne. In de strip staan niet alleen acht verhaaltjes, maar ook praktische tips.
Uitdaging Tekenaar en scenarist Vittorio Leonardo vond het een uitdaging om hedendaagse oplichtingspraktijken, via internet, sms of andere technologische middelen, te transponeren naar de Far West, waar de Lucky Luke-verhalen zich afspelen. "De Daltons lenen zich uitstekend om als slachtoffer of dader van bedrog te fungeren", lacht de 69-jarige Belgische tekenaar. De korte grappige verhalen van Lucky Luke en de Daltons gaan uit van verschillende feiten van oplichting, gaande van betaalfraude, identiteitsdiefstal en leugenachtige reclame tot namaakproducten en spam.
Boodschappen De twee voornaamste boodschappen die de initiatiefnemers aan de bevolking willen meegeven, zijn zich goed informeren en het nodige wantrouwen aan de dag leggen bij aankopen. De twintig pagina's tellende strip wordt in de loop van de maand maart in de grootste steden van België verdeeld. Een overzicht van de data waarop het album wordt verspreid, staat op de website www.economie.fgov.be. Daar kan men de strip ook bestellen. Daarnaast ligt het album eveneens in openbare bibliotheken en secundaire scholen.
Initiatief De strip werd gemaakt door de FOD Economie, in samenwerking met de stripuitgeverij Dargaud, in het kader van de internationale sensibiliseringscampagne Fraud Prevention Month.belga/sam
|