Ruim twintig jaar geleden, lang voor de Belgische mode een kwaliteitsmerk werd, timmerde Nina Meert al aan de weg, in Brussel en in Parijs. De conceptuele boetiek van Nina Meert ligt in het hart van de Brusselse St.-Binifaaswijk.
Nina Meert is een duizendpoot. Schilderen, acteren, interieurinrichting en hoteldesign, ze heeft zich overal aan gewaagd. Maar het bekendst is ze via haar modecreaties. Ze telt tal van Amerikaanse en Franse beroemdheden onder haar klanten en ook de leden van ons koningshuis laten zich graag verleiden door de natuurlijke stoffen die centraal staan in haar werk.
Haar winkel is gelegen in één van de kleurrijkste buurten van Brussel, vlakbij de Elsensesteenweg en Matonge. Op zonnige dagen zitten de terrasjes overvol en wemelt het van de bedrijvigheid.
Waarom koos u veertien jaar geleden voor deze locatie? Nina Meert:
Vroeger had ik een zaak in de buurt van de Louizalaan, maar ik voelde dat ik daar nooit echt in contact kwam met de stad.
Ik had al een winkel in de Parijse St.-Germainwijk en zocht ook in Brussel een geschikte lokatie. Op een dag nam ik een ontbijt in een brasserie hier in de buurt. De sfeer deed me aan Parijs denken. Deze buurt leeft, ze verandert elke dag. Voelt u zich een Belgische ontwerpster? Ik ben een nomade, dus nooit echt van iets. Ik reis veel, want ik hou van sferen. Ik draag de Vlaamse cultuur in mij maar ik praat veel Frans en breng veel tijd in Italië door.
U trok al op zeer jonge leeftijd naar Italië. Ik voelde dat het nodig was om me te bevrijden van een systeem, van een omgeving. Ik ben er in het modehuis Pucci gaan werken
Waarom hebt u voor de mode gekozen om u artistiek uit te drukken? Ik heb niet gekozen voor de mode, de mode heeft mijn pad gekruist. Ik ben opgevoed in een artistieke familie. Mijn vader was schilder en er kwamen thuis vaak kunstenaars over de vloer.
Als u een nieuwe collectie ontwerpt, hebt u dan een bepaald thema voor ogen? Een sfeer kan mij helpen bij mijn creatie. Maar vooral de mensen zijn mijn thema: hoe ze zich gedragen, hoe ze evolueren. Ik vang van alles op, breng het samen en probeer van daaruit iets te creëren. We leven in een interessante tijd want onze maatschappij is erg veranderd.
Is er in de mode genoeg aandacht voor de rijpere, mature vrouw? Een vrouw die volop leeft, heeft geen leeftijd. Haar gedachten blijven dezelfde. Haar hormonenspiegel ondergaat een verandering, maar haar lichaam blijft in goede conditie. En met de jaren krijgt ze meer zelfvertrouwen. Dat weerspiegelt zich in haar gedrag en in haar kleding. Als ik kleren ontwerp heb ik geen specifieke vrouw voor ogen, alleen een lichaam en een manier van stappen.
Ik werk voor de vrouw die beweegt!
|