De helft van de Belgen spendeert tussen 100 euro en 300 euro aan cadeau-uitgaven voor de eindejaarsfeesten.
Een kwart van hen geeft meer uit dan 300 euro en 2% gaat zelfs boven 1.000 euro. Dat heeft Fedis, de Belgische federatie van de distributie, gemeld op basis van een onderzoek bij 25.000 Belgen.
Gps en televisie Fedis bevroeg de non-foodwinkels onder haar leden ook naar de trends. Daaruit blijkt dat de elektrowinkels nu al veel gps-toestellen en High Definition- en LCD-televisies verkopen, en dat ook MP3-spelers het goed blijven doen.
Boeken De Vlaamse boekenwinkels verkopen volgens Fedis veel exemplaren van 'De weg naar Mekka' van Jan Leyers, 'SOS Piet' van Piet Huysentruyt en 'De vliegeraar' van Khaled Hosseini. Verder blijken ook de boekencheques een succes te zijn in de sector.
Games De pc-games top3 bestaat uit 'Call of duty 4, modern warfare' van Activision, 'Need for speed prostreet' van Electronic Arts en 'The Sims 2 op reis' eveneens van Electronic Arts. Bij de console games bestaat de top3 uit 'Brain Training' van Nintendo, 'More Brain Training' van Nintendo en 'Need for Speed Prostreet' van Electronic Arts.
Gezelschapsspellen Bij het speelgoed zijn de gezelschapsspellen bijzonder in trek na Sinterklaas. Dat is een trend die zich volgens Fedis voor het derde jaar op rij manifesteert. In 2006 steeg de verkoop ervan met 20 procent tussen Sinterklaas en Kerstmis. De elektronische Monopoly, de Monopoly 70 jaar, het spel Anubis en Dokter Bibber verkopen het best.
Online Van de onlineverkoop gebeurt dertig procent tijdens de eindejaarsperiode, waarbij er gemiddeld 120 euro per aankoop besteed wordt.
|