Campagne waarschuwt jongeren voor online kopen
Het Europees Centrum voor de Consument en de Federale Overheidsdient (FOD) Economie starten met een campagne die jonge consumenten moet waarschuwen voor de valkuilen van het internet. De actie loopt onder het motto 'Het klikt niet altijd' en wil jongeren vooral behoeden voor aankopen op veilingsites, aankopen van sms-diensten en mogelijkheden om snel geld te verdienen via illegale piramideverkoop. Ze wil ook wijzen op hun rechten en plichten als consument.
De actie loopt tijdens de maand maart en mikt op jongeren omdat ze de afgelopen jaren zijn uitgegroeid tot een volwaardige en belangrijke groep consumenten. Ze springen bovendien vlot om met internet en mobiele telefonie, wat al even vlot consumeren mogelijk maakt. Koop en aankoop hullen zich echter vaak in een virtuele mist en zetten de deur open voor bedrog en oplichting. De campagne wil jongeren daar beter tegen wapenen.belga-hln Ook op hun website kan je terecht voor een vragenlijst. Die test de kennis van de jonge consument over zijn rechten en plichten bij online aankopen.
|