vlaams parlement
₪ schriftelijke vragen
Hilde Crevits
Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken
Vraag nr. 1118
van 12 mei 2011
Tweede spoorontsluiting Antwerpse haven - Plan-MER (2)
Op 25 oktober 2010 heb ik aan de minister een schriftelijke vraag gesteld over de timing van het Plan-MER voor de tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven (vraag nr. 157 van 25 oktober 2010).
De minister antwoordde toen dat Infrabel tijdens een afstemmingsvergadering had meegedeeld dat de opmaak van hplan-MER voor de tweede spoorontsluiting op 1 december 2010 zou starten en dat de uitvoeringstermijn volgens de bepalingen opgenomen in het bijzonder bestek tot gunning van deze opdracht, 1 jaar zou bedragen.
Tijdens een infomoment over de Antwerpse mobiliteitsdossiers op 3 mei jl. in het provinciehuis van Antwerpen deelde de minister evenwel mee dat het plan-MER waarin drie mogelijke tracés zouden worden onderzocht, pas tegen eind 2012 rond zou zijn.
- 1. Hoe komt het dat het plan-MER vertraging heeft opgelopen? Wanneer zou het plan-MER rond zijn?
- 2. In welke mate zal bij het opmaken van het Plan-MER rekening worden gehouden met de herziening van het Masterplan 2020 waarin de aanleg van de A102 is voorzien?
- 3. Wanneer zal de Vlaamse Regering een beslissing nemen over het tracé?
Hilde Crevits
Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken
antwoord
op vraag nr. 1118 van 12 mei 2011
- 1. De procedure tot opmaak van het plan‑MER voor de tweede spoorontsluiting startte effectief op 2december 2010, samen met de opmaak van een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse.
Deze procedure heeft tot nog toe geen vertraging opgelopen, maar wordt, zoals op 3 mei 2011 aan de gemeentebesturen werd medegedeeld, parallel geschakeld met de opmaak van het plan-MER voor de E313 dat wordt gecoördineerd door het Agentschap Wegen en Verkeer - afdeling Antwerpen en drie maanden langer loopt.
Concreet betekent dat de volgende richtinggevende timing voor het plan-MER ‘Tweede spoorontsluiting":
- - opmaak ontwerp Nota voor Publieke Consultatie;
- - september 2011: infomoment en overleg met de betrokken gemeentebesturen, het georganiseerde middenveld en actiegroepen over deze ontwerpnota en de wijze waarop die plannen worden afgestemd met andere plannen;
- - afronden Nota Publieke Consultatie en indienen voor volledigheidsverklaring bij de dienst Mer van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie;
- - oktober 2011: openbaar onderzoek over de Nota voor Publieke Consultatie (30 dagen) met parallel infomoment voor de bevolking;
- - december 2011: uitvaardigen van de richtlijnen door de dienst Mer, gevolgd door de opmaak van het plan-MER;
- - april 2012: overzenden van het ontwerpplan-MER aan de dienst Mer.
- 2. De realisatie van de tweede spoorontsluiting van de haven van Antwerpen is nauw verbonden met enkele andere belangrijke projecten in de oostrand van Antwerpen, zoals het ENA (Wommelgem/Ranst) en de E313 (zoals hierboven aangegeven), maar ook met de A102 en de R11 in het Masterplan 2020 van 24 september 2010.
Bij de opmaak van het plan-MER voor de tweede spoorontsluiting wordt dan ook maximaal rekening gehouden met dit Masterplan 2020, waarin o.m. de aanleg van de A102 is voorzien.
In de studieopdracht tot opmaak van het plan-MER voor de tweede spoorontsluiting is expliciet opgenomen dat: "De aanleg van de A102 in de reservatiestrook tussen Ekeren en Wommelgem mag niet worden gehypothekeerd. Bijzondere aandacht dient hierbij uit te gaan naar de knooppunten, met name de aansluiting op de verkeerswisselaar E19-A12 ter hoogte van Ekeren-Merksem en de aansluiting op de E313 ter hoogte van het knooppunt Wommelgem".
Een specifieke kerngroep bewaakt, met medewerking van Infrabel, de afstemming en de coördinatie tussen alle relevant lopende planningsprocessen
- 3. Op basis van alle beschikbare informatie uit de voorbije en lopende onderzoeken, zoals de verschillende plan-MER's of MKBA-studies, zal de Vlaamse Regering in de loop van 2012 komen tot een gecoördineerde besluitvorming over de respectievelijke voorkeursvarianten. Reeds kaderend binnen de krijtlijnen van de visienota ‘Versnellen van Investeringsprojecten' van de Vlaamse Regering, zal dit gebeuren aan de hand van een voorkeursbeslissing.
|