Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
01-08-2009
Gouverneur Berx stelt dat Lange Wapperbrug de beste keuze is
27/07 Antwerps gouverneur Cathy Berx is voorstander van het BAM-tracé en dus voor een Lange Wapperbrug om de ring van Antwerpen te sluiten. "Vanuit het oogpunt veiligheid en de snelheid om het project te realiseren is het BAM-tracé het beste", aldus Berx.
"Zo wordt de Kennedytunnel verboden voor vrachtwagens en komen er gescheiden rijstroken. Ik ben als gouverneur verantwoordelijk als er iets misloopt. Daarom draagt dat tracé mijn voorkeur weg."
Enkele weken geleden kwam studiebureau Arup/Sum met een ‘vierde tracé' op de proppen: een vijf kilometer lange tunnel van Linkeroever naar Ekeren.
Nu de vzw Ademloos, een tegenstander van de Lange Wapperbrug, genoeg handtekeningen verzameld heeft, komt er heel waarschijnlijk een referendum over de Oosterweelverbinding. Die volksraadpleging zal doorgaan op 18 oktober.
College van burgemeester en schepenen beraadslaging (bron Notulus)
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris. Zitting van vrijdag 10 juli 2009 Iedereen aanwezig, behalve de heren Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, schepenen, de heer Roel Verhaert, stadssecretaris. De heer Manfred Vandewalle, waarnemend stadssecretaris, neemt het secretariaat waar. collegebesluit: 9080 van vrijdag 10 juli 2009
Stadsontwikkeling A-Punt 19 GRUP Spoorweginfrastructuur Oude Landen te Ekeren. Collegiale brief. Goedkeuring. Concretisering beleidsrichtlijn (Jaarnummer 9080) Het college keurt een collegiale brief goed waarbij de betrokken instanties worden verzocht rekening te houden met de noden van de stad Antwerpen bij de opmaak van het GRUP Spoorweginfrastructuur Oude Landen te Ekeren. Agendapunt, gemeenteraad, open, 20/10/2008, jaarnummer 1870; Agendapunt, college, gewone zitting, 30/12/2008, jaarnummer 17210 Auteur: Klaas Meesters Motivering Voorgeschiedenis In zitting van 31 oktober 2001 (jaarnummer 11719) keurde het college de beleidsovereenkomst omtrent de herbestemming van het spoorwegemplacement Stuivenberg tot Stedelijk Park Spoor Noord tussen de NMBS, nv EIS en de stad Antwerpen goed. In de beleidsovereenkomst handelt één ontbindende voorwaarde over de uitwijkbundels met name artikel 29. Uitwijkbundels. In dit artikel streven de partijen een spoedige oplossing na voor de verplaatsing van de aanwezige uitwijkbundels naar Luchtbal. In zitting van 23 januari 2004 (jaarnummer 346) besliste het college om principieel akkoord te gaan met de verplaatsing van de uitwijkbundel naar Luchtbal, conform de beleidsovereenkomst, maar niet in combinatie met de onderhoudsinstallatie. In zitting van 10 maart 2006 (jaarnummer 2610) keurde het college de beleidsnota ‘Oude Landen’ goed, waarmee het haar visie op dit gebied vanuit het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) uitschrijft in functie van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor de optimalisatie van de spoorontsluiting van de haven, waarmee tegelijkertijd de (minimale) spoorwegbundel kan worden verankerd. Het college besliste hierover een collegiale brief te richten aan de minister bevoegd voor ruimtelijke ordening en de NMBS. Op 24 april 2006 besliste de districtsraad van Ekeren naar aanleiding van de beleidsnota ‘Oude Landen’ en de projecten van de NMBS een aantal aanbevelingen over te maken aan de Vlaamse regering.
Op 21 december 2006 werd het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) 'Antwerpen Ontwerpen' door de deputatie definitief goedgekeurd. In zitting van 9 februari 2007 (jaarnummer 1492) nam het college akte van het kennisgevingsdossier van het project-MER voor de aanleg van een ongelijkvloerse spoorvertakking en uitbreiding van de spoorbundel Luchtbal en besliste om zijn advies over te maken aan de dienst Milieueffectenrapportage van de Vlaamse Overheid (Departement Leefmilieu, Natuur en Energie). In zitting van 20 oktober 2008 (jaarnummer 1870) besliste de gemeenteraad het bestek 2008/8132 goed te keuren voor een raamovereenkomst voor het aanstellen van een pool ontwerpers voor masterplannen. In zitting van 30 december 2008 (jaarnummer 17210) besliste het college dertien ontwerpbureaus op te nemen in de pool van ontwerpers voor het bestek 2008/8132. In zitting van 22 februari 2008 (jaarnummer 1660) adviseerde het college in het kader van de project-MER het college om volgende milderende maatregelen op de nemen: A. De dienst Milieueffectrapportage (Mer),van het departement Leefmilieu, Natuur en Energie van de Vlaamse overheid, te vragen om volgende elementen verder te laten onderzoeken: A.a: de effecten van het afgraven van de zone tussen de spoorlijnen en het daadwerkelijke bergingsvermogen van die afgegraven zone. Daarvoor is een onderzoek over een heel jaar vereist en niet enkel over de zomermaanden; A.b: voldoende aandacht te geven aan de wateroverlastproblematiek in de omliggende woonwijken; A.c: de geluidsoverlast voor de omliggende wijken; A.d: de mogelijke lichtpollutie van de spoorbundel. B. Het college verzoekt de dienst Mer om volgende aspecten als randvoorwaarden in het verder proces mee te laten nemen: B.a: de zone tussen de spoorlijnen wordt ontwikkeld tot een zone met natte natuur; B.b: de structuurkwaliteit van de Oudelandsebeek wordt verbeterd, overbruggingen worden volgens de principes van de natuurtechnische milieubouw opgelost; B.c: er wordt geen onderhoudsinfrastructuur voorzien. Dit moet vertaald worden in het GRUP; B.d: de nieuwe spoorwegbundel moet ten oosten van de huidige worden voorzien, ook dit moet in het GRUP verankerd worden; B.e: er moeten verbindingen voorzien worden doorheen het gebied voor zwakke weggebruikers; B.f: de non-stophoofdroute die komt van Schoten en Brasschaat moet naar Antwerpencentrum doorgeschakeld worden; B.g: zowel spoorlijn 12 als 27a moeten op meer dan één plaats oversteekbaar zijn. C. Het college vraagt de dienst Mer het plangebied van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) uit te breiden met het landbouwgebied Oude Landen (het sportpark). D. Het college vraagt de dienst Mer het studiegebied voor het plan-MER uit te breiden met: D.a: het natuurreservaat de Oude Landen; D.b: de vallei van de Laarse Beek tot aan het afrittencomplex van de E19; D.c: het gebied rond het voormalige Klinaziekenhuis; D.d: het buffergebied langsheen het woongebied Rozemaai. Feiten en context Infrabel wenst op de spoorlijn 27a een ongelijkgrondse kruising aan te leggen en een bijkomende spoorwegbundel te realiseren langs lijn 12. TUC-rail heeft aan Arcadis-Aeolus de opdracht gegeven om voor het gebied tussen de twee spoorlijnen een inrichtingsplan uit te werken. De eerste aanzet tot analyse voor dit plan en de de visie werden op een werkvergadering gepresenteerd aan een vertegenwoordiger van de Vlaamse Bouwmeester, van Agentschap Natuur en Bos (ANB) en departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed (RWO). Ook twee districtsschepenen van Ekeren waren aanwezig. Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed (RWO) – ruimtelijke planning maakt met het integratiespoor een GRUP op voor de bijkomende spoorweginfrastructuur ‘Oude Landen’. Dit GRUP is vereist omdat de zone tussen de twee spoorlijnen (12 en 27A) momenteel de bestemming parkgebied heeft. Spoorweginfrastructuur past uiteraard niet in een parkgebied. In de beleidsnota ‘Oude Landen’ kreeg de zone ten oosten van spoorlijn 27a de functie van speelbos ontwikkeling met integratie van de bestaande sportvelden. Inmiddels is de visie rond deze strook geëvolueerd naar het realiseren van een sportpark. Argumentatie Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed (RWO) – ruimtelijke planning maakt met het integratiespoor een Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) op voor de bijkomende spoorweginfrastructuur ‘Oude Landen’. Dit Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan is vereist omdat Infrabel plannen heeft om enerzijds een ongelijkgrondse kruising op lijn 27a en een bijkomende spoorwegbundel langs lijn 12 aan te leggen en anderzijds de zone op het gewestplan is ingekleurd als parkgebied. Stad Antwerpen wenst de zone tussen spoorlijn 27a en de weg Oude Landen te ontwikkelen tot een sportpark dat kan dienen als buffer tussen de spoorlijn en de woonwijk. In dit sportpark zal de nadruk liggen op buitensporten. Daarnaast wordt er overdekte sportinfrastructuur en een groene speelruimte voorgesteld. Om te zorgen dat deze vragen tot een kwalitatieve ruimte evolueren, zal stad Antwerpen aan een studiebureau de opdracht geven om een ruimtelijk masterplan op te maken. De ontwikkelingen in deze zone zijn niet los te koppelen van de herdimensionering van spoorlijn 27a. Het talud van de spoorlijn zal zeer dominant zijn en de ontwikkelingen in deze zone beperken. Ruimtelijk behoort de sportzone bij de spoorweginfrastructuur. Het is dan ook logisch om de sportzone binnen de ruimtelijke plannen in opmaak mee te nemen. Het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan in opmaak zal zich blijkens de nota voor publieke consultatie beperken tot de zone tussen de nieuwe tracés van de spoorlijnen en het opheffen van de huidige reservatie. Dit resulteert voor de zone ten oosten van lijn 27a in een aantal bestemmingszones, zonder enige ruimtelijk relevante grens, die een goede ruimtelijke ontwikkeling bemoeilijken. Het is vanuit ruimtelijk oogpunt dan ook logisch om de hele zone tussen de lijn 12 en de weg Oude Landen in het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan voor de bijkomende spoorweginfrastructuur ‘Oude Landen’ op te nemen. Naar aanleiding van de nota voor publieke consultatie heeft stad Antwerpen dit al onder de aandacht van de betrokken diensten gebracht. Uit telefonisch contact bleek dat aan deze vraag waarschijnlijk geen gehoor wordt gegeven. Met deze brief wil de stad deze vraag om de zone tussen lijn 27a en de weg Oude Landen op te nemen binnen het GRUP, herhalen en onder de aandacht brengen van de minister van ruimtelijke ordening. Besluit Artikel 1 Het college beslist om volgende collegiale brief te versturen aan dhr. Guy Braeckman, hoofd van de entiteit Department Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Ontroerend Erfgoed, en aan dhr.Dirk Van Mechelen, Vlaams minister van Financiën en Begroting en Ruimtelijke Ordening. Geachte minister Van Mechelen Geachte heer Braeckman Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed (RWO) – ruimtelijke planning maakt met het integratiespoor een Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan op voor de bijkomende spoorweginfrastructuur ‘Oude Landen’. Dit GRUP is vereist omdat Infrabel plannen heeft om enerzijds een ongelijkgrondse kruising op lijn 27a en een bijkomende spoorwegbundel langs lijn 12 aan te leggen en anderzijds de zone op het gewestplan is ingekleurd als parkgebied. Stad Antwerpen wenst de zone tussen spoorlijn 27a en de weg Oude Landen te ontwikkelen tot een sportpark dat kan dienen als buffer tussen de spoorlijn en de woonwijk. In dit sportpark zal de nadruk liggen op buitensporten. Daarnaast wordt er overdekte sportinfrastructuur en een groene speelruimte voorgesteld. Om te zorgen dat deze vragen tot een kwalitatieve ruimte evolueren, zal stad Antwerpen aan een studiebureau de opdracht geven om een ruimtelijk masterplan op te maken. De ontwikkelingen in deze zone zijn niet los te koppelen van de herdimensionering van spoorlijn 27a. Het talud van de spoorlijn zal zeer dominant zijn en de ontwikkelingen in deze zone beperken. Ruimtelijk behoort de sportzone bij de spoorweginfrastructuur. Het is dan ook logisch om de sportzone binnen de ruimtelijke plannen in opmaak mee te nemen. Het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan in opmaak zal zich blijkens de nota voor publieke consultatie beperken tot de zone tussen de nieuwe tracés van de spoorlijnen en het opheffen van de huidige reservatie. Dit resulteert voor de zone ten oosten van lijn 27a in een aantal bestemmingszones, zonder enige ruimtelijk relevante grens, die een goede ruimtelijke ontwikkeling bemoeilijken. Het is vanuit ruimtelijk oogpunt dan ook logisch om de hele zone tussen de lijn 12 en de weg Oude Landen in het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan voor de bijkomende spoorweginfrastructuur ‘Oude Landen’ op te nemen. Naar aanleiding van de nota voor publieke consultatie heeft de stad dit al onder de aandacht van de betrokken diensten gebracht. Met deze brief wil stad Antwerpen nogmaals vragen om de zone tussen de spoorlijn 27a en de weg Oude Landen op te nemen binnen de contour van het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan voor de bijkomende spoorweginfrastructuur ‘Oude Landen’. Hoogachtend Namens het college van burgemeester en schepenen de stadssecretaris de burgemeester Roel Verhaert Patrick Janssens
28/07 Wakkere buurtbewoners belden maandagochtend rond 1u naar de politie. Op een bouwwerf aan de Pater Strackestraat op de Rozemaai reed een auto met gedoofde lichten rond. Enkele patrouilles kamden de omgeving uit, maar vonden niemand meer.
Een halfuur later werd de politie opnieuw verwittigd. De auto was weer gesignaleerd in de buurt van de werf. Op de hoek van de Ferdinand Verbieststraat met het Groot Hagelkruis troffen de agenten de wagen in kwestie, een Ford Focus, aan.
Aan het stuur zat een 57-jarige vrouw, die in de onmiddellijke omgeving woont. In de Focus vonden de agenten zes isolatieplaten. De vrouw bekende onmiddellijk dat ze de platen, per stuk al gauw enkele tientallen euro waard, gestolen had. Ze gaf schoorvoetend toe dat ze niet aan haar proefstuk toe was.
Tientallen isolatieplaten
In een opbergruimte voor tuinmateriaal ontdekten de inspecteurs even laten nog eens 47 isolatieplaten. De vrouw, blijkbaar bedreven in doe-het-zelfkarweien, had haar buit de afgelopen twee maand verzameld.
De merkwaardige zaak wordt verder onderzocht. Dat onderzoek zal duidelijk moeten maken wat de vrouw met de platen wilde doen.
24/07 De Europeade-karavaan heeft zich voor de 46ste keer op gang getrokken met als bestemming de havenstad Klaipeda in Litouwen. Ook dertien Antwerpse groepen staan op het podium.
Het is de eerste keer dat de organisatie van de Europeade naar Klaipeda trekt. Nog tot zondag wordt de stad ondergedompeld in een sfeer van vriendschap als volksdansgroepen van alle windstreken uit Europa elkaar er vinden en terugvinden. Onder de deelnemers ook dertien Antwerpse groepen.
Pagadderkes
Kindergroep de Pagadderkes, van volksdansgroep de Uiltjes uit Ekeren, zijn ervaren Europeade-deelnemers. Als we aan groepsleidster Sophie Van Antwerpen vragen waarom het de moeite loont om deel te nemen, vooral als het gastland zo ver weg ligt, krijgt ze niet eens de kans om te antwoorden.
Pagadderke Eline Celen roept onmiddellijk uit: “Voor de sfeer natuurlijk!” Vasanthy Boddou is het helemaal met haar eens. Alle landen samen en ‘die vreemde taaltjes’ vindt ze heel leuk. Een andere groep die al heel wat Europeade-avonturen achter de rug heeft, is groep Elckerlyc uit Deurne. Die volksdansgroep van stichtendvoorzitter Mon De Clopper heeft nog geen enkele editie van dit Europese feest gemist.
Zelf betalen
Het engagement van de groepen en de gaststeden is erg groot. Zij dragen voor het grootste deel zelf de kosten van dit evenement waarbij verbroedering het hoofddoel is. En die verbroedering vindt volgens Raymond Mertens, dansend lid van de groep Elckerlyc, vooral plaats bij hetlogement van de groepen waar het feest en samen dansen gewoon voortgaan als het dagprogramma is afgewerkt.
Eerst nog even genieten dus van de Litouwse gastvrijheid en dan... denken aan volgend jaar: dan trekt de karavaan naar Bolzano, Italië.
EKEREN - De Sint-Jorisgilde heeft zaterdag zijn vernieuwd clublokaal feestelijk ingehuldigd. Het lokaal kreeg ecodakplaten, thermowoodwanden en een nieuwe vloer. In het lokaal kan er geschoten worden vanop 6 en 10 meter. Buiten zijn er schietstanden op 20 en 61 meter. (env) Nicole Verstrepen
10/07 De krijtlijnen voor de opmaak van het masterplan 'Sportpark Oude Landen' zijn gezet. De stad Antwerpen zal uit de pool van ontwerpers een ontwerpbureau selecteren om het masterplan uit te tekenen.
Het stadsbestuur en het district Ekeren willen de zone tussen spoorlijn 27a en de weg Oude Landen ontwikkelen tot een sportpark. Dit park wordt een buffer tussen de spoorlijn en de woonwijk.
De nadruk zal liggen op buitensporten. Het masterplan 'Sportpark Oude Landen' moet de zone omvormen tot een aangename omgeving, waar de Antwerpenaar op een actieve en passieve manier kan ontspannen.
Groene speelruimte
Het masterplan zal groene speelruimte voorzien en de bestaande voetbalvelden krijgen in het ontwerp terug een plaats. Er zal ook ruimte zijn voor niet-georganiseerde sporters. Ook de aanleg van een loop- en fietsparcours behoort tot de mogelijkheden.
De ontwerpers zullen onderzoeken of overdekte sportinfrastructuur en bijkomende sport- en kunstgrasvelden een optie zijn. Bovendien wil de stad Antwerpen van het park een schakel van de groene zachte ruggengraat van Antwerpen maken en met het masterplan ook de plaatselijke missing links in het fietsnetwerk oplossen.
April 2010
Uit de pool van ontwerpers werden er drie bureaus geselecteerd die meedingen om de opdracht voor het ontwerp van het masterplan 'Sportpark Oude Landen' binnen te halen.
Tegen april 2010 zou er een masterplan en actieplan voor het Sportpark Oude Landen op tafel moeten liggen.
Gouverneur Berx: "Lange Wapperbrug is beste keuze"
Bron : GVA
27/07 Antwerps gouverneur Cathy Berx is voorstander van het BAM-tracé en dus voor een Lange Wapperbrug om de ring van Antwerpen te sluiten. "Vanuit het oogpunt veiligheid en de snelheid om het project te realiseren is het BAM-tracé het beste", aldus Berx.
"Zo wordt de Kennedytunnel verboden voor vrachtwagens en komen er gescheiden rijstroken. Ik ben als gouverneur verantwoordelijk als er iets misloopt. Daarom draagt dat tracé mijn voorkeur weg."
Enkele weken geleden kwam studiebureau Arup/Sum met een ‘vierde tracé' op de proppen: een vijf kilometer lange tunnel van Linkeroever naar Ekeren.
Nu de vzw Ademloos, een tegenstander van de Lange Wapperbrug, genoeg handtekeningen verzameld heeft, komt er heel waarschijnlijk een referendum over de Oosterweelverbinding. Die volksraadpleging zal doorgaan op 18 oktober.
Man voert actie om aandacht te vestigen op bizar dossier
BRON : GVA 7/7/2009
07/07 Met schragen, twee balken en een bordje ‘privé’ sloot Marcel Vanden Broek maandag zijn eigen straat af. Daarmee wilde hij aandacht vragen voor een conflict met Vespa over een stukje Blarenstraat.
Twee uur lang konden er geen auto’s door de Blarenstraat in Ekeren rijden door de afsluiting van schragen en balken die Marcel Vanden Broek (68) in elkaar had geknutseld. “De buren vonden dat niet erg hoor”, zegt Marcel. “Ze snappen wel dat ik een oplossing wil voor dit probleem.”
Tot er in 2006 iemand aan zijn deur stond die kwam vertellen dat Marcel eigenlijk tien centimeter van zijn huis moest afstaan, was er niets aan de hand. “Ze waren verderop appartementen aan het bouwen, naast het buurhuis dat ik had gekocht als appeltje voor de dorst. Omdat die architect dacht dat er nog tien centimeter bij de grond hoorde, zijn we gaan uitzoeken hoe dat zat.”
Na een paar excursies naar het kadaster kwamen Marcel en zijn vrouw Sophie Verhülsdonk (66) er achter dat het buurhuis dat ze hadden gekocht geen 270 vierkante meter maar 224 vierkante meter groot is. “Blijkbaar hoorde er nog een stukje straat van 50 vierkante meter bij ons huis. Ik heb het nagekeken en in alle koopaktes, sinds 1888, staat inderdaad dat het stukje grond bij ons perceel hoort.”
Toen Marcel bij AG Vespa, het vastgoedbedrijf van de stad, ging informeren wat er nu moest gebeuren, kreeg hij te horen dat hij het stukje grond zou moeten afstaan om de situatie te regulariseren. Maar Marcel is niet van plan om zomaar afstand te doen van de grond. “Vooral omdat we er al die jaren grondbelasting op hebben betaald”, zegt Marcel. “Een bedrag van 500 euro lijkt me reëel. Ik wil ook de onkosten van de landmeter terug, 242 euro.”
De Ekerse districtsvoorzitter Ronny Kruyniers heeft begrip voor de actie van Marcel Vanden Broek.
“Waarschijnlijk is dat stuk grond ooit een voortuintje geweest. Er zullen in Ekeren en in heel Vlaanderen veel van dit soort situaties zijn”, zegt hij. “Het district is niet bevoegd, maar ik denk wel dat die man een punt heeft. Er moet in ieder geval duidelijkheid komen, want die ontbreekt nu.”
Schragen in beslag genomen
De politie had minder begrip voor de actie. “Als die man toestemming had gevraagd voor een actie op de stoep, en hij had die gekregen, dan was er geen probleem geweest. Maar zomaar een stuk straat toe-eigenen en barricaderen kan niet”, zegt politiewoordvoerder Sven Lommaert.
De politie heeft het materiaal van de actievoerder meegenomen. Sven Lommaert: “Die schragen zijn in beslag genomen. In principe blijven die hier. Alleen als het parket anders beslist, krijgt hij zijn spullen terug.”
Reeds op 29 januari 2009 hebben wij gewaarschuwd voor wat er nu mogelijk kan gebeuren.
Wat voor Antwerpen Stad een oplossing biedt, is voor Ekeren een rampenscenario.
Hieronder het artikel dat U ook kan raadplegen op de site van SLP nationaal.
Het begin van de tunnel ?
29 januari 2009
Dankzij de inzet van Ademloos, stRaten-generaal plus vele petitieondertekenaars, komt het referendum over de Oosterweelverbinding er eindelijk. De Vlaamse regering had reeds in mei 2008, na lang aandringen (ook binnen onze partij), beslist dat er een onafhankelijke studie komt om de alternatieven voor de plannen van de BAM en de monumentale 'Lange Wapper' brug te onderzoeken.
De Ekerse SLP kern dringt erop aan dat men goed moet nadenken. Gezondheid en gezond verstand boven alles. Zo mogen mogelijke alternatieven de problemen niet verschuiven naar de noordrand van Antwerpen. Als men in het zuiden en centrum van de stad, en zeer terecht, een toename van fijn niet ziet zitten, moet men het probleem niet naar het noorden verschuiven. Misschien kan de ring-cirkel rond Antwerpen beter en groter, rond de dokken, onder de rond draaien, weg van alle bewoning...
Wij wensen geen grootschalig op- en afrittencomplex of tunnel in-en uitgang naast onze Ekerse kern. Welk plan het ook haalt, dit mag niet ten koste gaan van de Ekerse Putten en de gezondheid en leefbaarheid in Ekeren, Schoonbroek, Rozemaai en Luchtbal.
Bestuur Ekeren: Liliane Calluy (secretaris), Guido Staes (voorzitter) en Luc Van Berlo (raadslid)
In Antwerpen worden op donderdag 2 juli de elektronische alarmsirenes in risicozones rond nucleaire en Seveso-bedrijven getest.
In Ekeren zullen de sirenes tussen 8.45 en 10.15 uur loeien op de Leugenberg, aan het Onze-Lieve-Vrouw van Lourdesinstituut en aan het Onthaalcentrum voor vluchtelingen. (env)
29/06 Zwemmen in het nieuwe sportbad kon al sinds 1 juni, maar zaterdag werd Schindebad feestelijk gevierd.
Het oude zwembad, dat niet meer voldeed aan de strenge Vlaamse milieuwetgeving, werd ondertussen volledig afgebroken. Doordat de zwemkuip vier meter breder is, heeft het sportzwembad nu zes in plaats van vijf zwembanen.
Dankzij energievriendelijke maatregelen schommelt de temperatuur van het water rond de 28 à 29 graden, wat drie graden warmer is dan in het oude zwembad. Er zijn extra toiletten, omkleedcabines, lockers en haardrogers.
Ook is er een overdekte fietsenstalling en een moderne cafetaria met uitzicht op het zwembad en een groot terras. Voor andersvaliden werd aangepast sanitair en een comfortabele omkleedruimte voorzien.
De Schinde is een sportbad en wordt vooral gebruikt door sportclubs en scholen. Op woensdagmiddag en tijdens het weekend kan iedereen er komen zwemmen.
ANSC
(bron GVA)
Veldstraat v: werken tussen 30 juni en 30 augustus
In de Veldstraat zal Eandis van 30 juni tot 30 augustus nutswerken uitvoeren ter hoogte van de huisnummers 16 tot 18. Voor de uitbouw van hun net maakt de nutsmaatschappij een doorsteek naar de Hoenderhofstraat. (env)
(bron nieuwsblad)
Brandweer en politie werden maandag rond 6.50u opgeroepen naar pitazaak Eilat aan de Kapelsesteenweg 291.
Daar woedde een brand in het appartement op de eerste verdieping. Het vuur was ontstaan na een kortsluiting in de badkamer. De rookontwikkeling was enorm. Om het blussen te vergemakkelijken werd de Kapelsesteenweg werd tot 7.45u afgesloten voor alle verkeer tussen de Bredabaan en de Prinshoeveweg.
Al bij al hadden de spuitgasten de brand, die grotendeels zelf doofde, snel onder controle. De schade bleef dan ook beperkt. De enige aanwezige op het moment van de brand was een 24-jarige bewoonster. Ze werd bevangen door de rook en voor verzorging overgebracht naar het Jan Palfijnziekenhuis in Merksem.
De Antwerpse brandweer kon rond 9.10u een tweede keer uit rukken naar pitabar Eilat in Ekeren- Donk. De brand was heropgeflakkerd, maar was na een halfuurtje opnieuw onder controle. De pompiers konden vervolgens terugkeren naar hun standplaats.
Directeur Filip Baeyens van het Cultuurcentrum Ekeren en districtsschepen van Cultuur Koen Palinckx (CD&V) openden vrijdag de nieuwe kantoren en ticketbalie van het Cultuurcentrum.
De nieuwe locatie ligt in het commerciële centrum van het district. De verhuizing was nodig omdat de kantoren in kasteel Veltwijck te krap waren voor de ploeg medewerkers.
Toch is de nieuwe vestiging maar tijdelijk, want nu al wordt uitgekeken naar een locatie voor een nieuw te bouwen cultureel centrum.
bron : GVA
Een vonk tijdens laswerken aan het dak van een huis in de Akker draaide zaterdag uit op een stevige dakbrand. Rond 13u vernielde het vuur de hele zolder.
De bewoners, twee zeventigers, kunnen in het pand blijven wonen, maar hun 50-jarige dochter die de bovenverdieping betrekt, wordt opgevangen bij haar kinderen.
De lasser die even bevangen raakte door de rook, mocht het ziekenhuis na nazicht verlaten.
Bron : GVA
Ekeren - De Post heeft op 1 na alle postkantoren in Ekeren gesloten. Alleen het kantoor aan de Blarenstraat blijft open en dat veroorzaakt extra verkeersoverlast. Vooral op woensdag als het markt is, wordt het kantoor bijna onbereikbaar.
Districtsraadslid Freddy Geens vraagt extra parkeerplaatsen voor kortparkeerders in de buurt van het kantoor in de Blarenstraat. Schepen Koen Palinckx wil daar dan weer een blauwe zone invoeren. Toch vindt die het te betreuren dat het Ekerse district nu zelf kosten moet maken door een eenzijdige beslissing van De Post al de kantoren te sluiten. (ELLA) bron streekkrant
Reeds in december 2007 weet men dat het postkantoor op de Bist dicht zou gaan, sinds medio 2008 was er een definitieve beslissing van de Post.
Dat er nu pas over de parkeerproblemen wordt gesproken is nog maar eens een bewijs dat er niet gedacht wordt op langere termijn. De problemen worden pas aangepakt wanneer ze er zijn.
SLP vindt dat er gestreefd moet worden naar het voorkomen van problemen door te werken aan een oplossing vooraleer ze zich effectief voordoen.
Ook voor het Kristus Koningplein hebben wij dezelfde opmerking.
De agenda van de jongste districtsraad oogde bijzonder mager. De hoofdmoot werd gevormd door een aantal aanpassingen van de verkeerssignalisatie in straten waar de gestemde aanpassingen al een tijd in voege waren: Hoogpadlaan, Driehoekstraat, Hertogenlaan en Willebeeklaan.
Toch stond er ook een aanpassing op de agenda die nog niet in realiteit werd omgezet, namelijk de herinrichting van de Hof van Delftlaan in de wijk Donk.
Daar zullen op de kruispunten met Constant Jordaenslaan, Sint-Lucaslaan en Laar ‘verhoogde inrichtingen’ worden aangelegd en in de straat zelf worden snelheidsremmers geïnstalleerd.
Concreet gaat het hier om een asverschuiving die automobilisten moet aanzetten om hun snelheid te matigen. De districtsraadleden zagen geen graten in de voorgestelde wijzigingen en keurden alle aanpassingen goed. (JE)