Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
15-01-2014
Antwerpen overweegt bermparkeren lokaal en tijdelijk toe te laten
Bron : GVA
17:15 GEMEENTERAAD Het Antwerpse stadsbestuur werkt aan een systeem dat bermparkeren - het (gedeeltelijk) parkeren op een onverharde of verharde strook langs de weg - in bepaalde straten beperkt en tijdelijk zou toelaten. Dat schrijven Het Nieuwsblad en De Standaard dinsdag.
Automobilistenvereniging Touring ziet er alvast geen graten in, zolang het om welomlijnde situaties gaat en andere weggebruikers niet in gevaar komen.
Tekort aan parkeerplaatsen
De vraag om bermparkeren hier en daar toe te staan, kwam volgens het kabinet van Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) van de districtsbesturen van Ekeren en Wilrijk. Ze zou ingegeven zijn door een tekort aan parkeerplaatsen en een gebrek aan alternatieven in sommige wijken.
"Wij vinden dat bermparkeren een grote uitzondering zou moeten zijn, maar in een aantal gevallen kan het een kleine oplossing bieden voor een probleem", klinkt het op het kabinet van Kennis. "We werken aan een lijst met criteria of voorwaarden waaraan voldaan moet zijn om bermparkeren toch toe te staan." De toelating zou onder meer slechts tijdelijk gegeven worden in afwachting van een structurele oplossing en de zone waarbinnen ze geldt zou duidelijk gesignaliseerd worden.
Touring: "Niet afkerig"
Automobilistenvereniging Touring staat er alvast niet afkerig tegenover. "Maar dan moet het wel gestructureerd gebeuren en goed gecontroleerd worden en de andere weggebruikers mogen geen hinder ondervinden", zegt woordvoerder Danny Smagghe in een reactie aan Belga. "Het is een maatregel die steeds meer gemeentebesturen nemen, vooral in straten die te smal zijn om er volwaardige parkeerplaatsen te voorzien."
Momenteel is het binnengebied Hoekakker in Ekeren ingekleurd als uitbreidingszone voor woongebied. Vanaf eind 2015 komt de bestemming echter automatisch te vervallen en kan het gebied vanaf 2016 bebouwd worden. Binnen de zone van ongeveer 20 hectaren is plaats voor meer dan 400 woningen. Voor districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA) is een eventuele bebouwing echter nog geen zekerheid.
Het binnengebied Hoekakker bestaat vandaag uit weilanden en akkers maar is volgens de stad ideaal gelegen om als huisvestingsproject te ontwikkelen. Binnen het gebied, tussen de Prinshoeveweg en de Gerardus Stijnenlaan, is plaats voor meer dan 400 woningen. Volgens het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan, van 2009, is de Hoekakker momenteel ingekleurd als uitbreidingszone voor woongebied maar die omschrijving vervalt eind 2015. Daarna wordt de zone automatisch woongebied. Ongeveer 12 hectaren is eigendom van Bouwbedrijf Vooruitzicht en bijna 6 hectaren is eigendom van De Ideale Woning. Vanaf 2016 moet een bouwproject wel verenigbaar zijn met de omgeving, voet- en fietsverbindingen hebben, de Oudelandse beek moet gevrijwaard blijven en er moeten maatregelen genomen worden om wateroverlast te voorkomen.
Niets beslist
Volgens districtsburgemeester Koen Palinckx zal er de komende jaren, zelfs in 2016, van bebouwing hoe dan ook nog geen sprake zijn. Het Antwerpse stadsbestuur heeft het opstellen van een masterplan voor de Hoekakker uitgestel omdat we eerst een complete visie willen ontwikkelen voor de verschillende Ekerse open gebieden zoals Hoekakker, Puihoek en Oude Landen. Ook op stedelijk niveau is dus absoluut nog niets beslist. Wij gaan ervan uit dat door de watergevoeligheid van de Hoekakker, deze niet vanzelfsprekend in aanmerking zal komen voor bebouwing. We weten momenteel wat er op ons af komt en waar we voor staan. Daarmee wil ik niet zeggen dat we een bebouwing niet kunnen verhinderen maar er is nog een lange weg te gaan alvorens een mogelijke eerste spadesteek de grond in kan gaan.
Compensatie
Groen Ekeren staat al jaren op de barricaden om de Hoekakker te behoeden van bebouwing en in het verleden voerden verschillende andere Ekerse politieke partijen al actie tegen een bebouwing. Bovendien vroeg de Ekerse districtsraad, in een unaniem goedgekeurd advies, om de bestemming te wijzigen naar open ruimte met als hoofdfunctie waterbuffering en als nevengeschikte functies zacht recreatief medegebruik, natuur- en landschapszorg. Dit ter compensatie van het verdwijnen van landbouwgrond en de aanleg van de tweede spoortoegang. Verschillende Ekerse politieke partijen hebben aangekondigd actie te zullen voeren vanaf het ogenblik dat de eerste bouwplannen voor het binnengebied ingediend worden.
ZO 12 JAN - BROMFIETSER GEWOND BIJ AANRIJDING IN EKEREN - 12:12
Ingezonden door: Louis van Looy
Op het kruispunt van de Kapelsesteenweg met de Veltwijcklaan kwam het zaterdag 11 januari omstreeks 8.25 uur tot een aanrijding tussen een personenwagen en een bromfiets. De 42-jarige bromfietser uit Ekeren liep hierbij lichte verwondingen op. Hij werd voor verzorging overgebracht naar het Jan Palfijnziekenhuis. De bestuurder van de Opel Zafira, een 32-jarige uit Ekeren, bleef ongedeerd.
DRIE PERSONEN GEWOND BIJ AANRIJDING DE BILDERDIJKSTRAAT IN EKEREN
Bron : 112 Antwerpen
VR 3 JAN - DRIE PERSONEN GEWOND BIJ AANRIJDING DE BILDERDIJKSTRAAT IN EKEREN - 12:02
Ingezonden door: Louis van Looy
Gisterenmiddag, rond 17 uur, deed zich op de Bilderdijkstraat in Ekeren een aanrijding voor waarbij vier wagens waren betrokken. De bestuurster (25) van een Nissan Pixo reed op de Bilderdijkstraat richting Leugenberg. Vanuit de tegenovergestelde richting kwam een andere bestuurster (85) gereden aan het stuur van een Opel Agila. Die bestuurster week uit naar links en kwam recht op de eerste wagen ingereden waardoor het tot een frontale botsing kwam. De Nissan werd door de klap van de aanrijding tegen twee andere geparkeerde wagens geslingerd. Zowel de Opel als de Nissan werden zwaar beschadigd en dienden te worden getakeld.
De bestuurster van de Nissan werd gewond aan de nek, schouder, knie en polsen. Ze werd overgebracht naar het Jan Palfijnziekenhuis voor verzorging. In de Opel werden de bestuurster en haar passagier (een vrouw van 83) zwaargewond. Ook zij werden allebei overgebracht naar het Jan Palfijnziekenhuis. Niemand verkeerde in levensgevaar. Nadat de brandweer het wegdek had gereinigd, én na het takelen van de zwaarbeschadigde voertuigen, werd de rijbaan terug vrijgegeven. Dat meldt de Antwerpse lokale politie.
Op 19/11/2013 stelde het district de definitieve plannen van het plein voor aan de bewoners. Onderaan deze pagina vindt u de presentatie en het verslag van de avond.
Met de vernieuwing van het Kristus-Koningplein ziet het districtsbestuur de kans om de lokale economie extra te stimuleren. De heraanleg van het plein kan een begin zijn voor andere ingrepen in het centrum. Op dit moment is het Kristus-Koningplein een betonnen vlakte, die meestal als parkeerplaats gebruikt wordt of als plaats voor kermissen en andere activiteiten. Het nieuwe plein moet veel meer mogelijkheden bieden. Er moet plaats zijn voor evenementen en sport en spel, er moeten meer winkels komen en mensen moeten gezellig op een terrasje kunnen zitten.
Het nieuwe plein moet een groene, gezellige plek zijn waar mensen elkaar ontmoeten en iedereen zich thuis voelt. Het plein is in de eerste plaats een aangename ontmoetingsplaats. Er zijn banken in de zon, maar ook in het schaduwrijke deel van het plein onder de bomen.
De bomen kleuren het toekomstige plein
In het ontwerp vormen de bomen een heel belangrijk onderdeel van het plein. De bomen zullen het plein herkenbaar maken. Door ze op de juiste plekken te plaatsen, zijn ze ook zichtbaar vanuit de zijstraten. De bomen krijgen ondergronds en bovengronds voldoende ruimte zodat ze de kans krijgen om mooi uit te groeien.
Granieten vlak als hart van het plein
In het midden komt een opvallend, granieten vlak dat het hart van het plein vormt. Het graniet is mooi bewerkt met een motief. In het vlak worden bovendien een zevental fonteintjes discreet verwerkt.
Aan het begin van de winkelstraat aan de kant van de Dorpstraat kan een fietsenstalling komen op het plein. LAND stelt voor om een bijkomende fietsenstalling te maken aan de school in de Alfons Jeurissenstraat. Als het schoolhek een beetje naar achteren kan schuiven, ontstaat daar meer plaats voor wachtende ouders.
In de Akker komen rijbaankussens, zoals hier in de Verschansingsstraat
IFEKEREN - Het Antwerps stadsbestuur heeft beslist om in de Akker in Ekeren verkeersremmende maatregelen te nemen. Er komen asverschuivingen, rijbaankussens en plooibakens.
Ter hoogte van huisnummers 65 tot 71 wordt een asverschuiving voorzien, die gecreëerd wordt door het invoeren van geschrankt parkeren. Fietsers kunnen ongehinderd blijven doorrijden.
Een rijbaankussen moet bovendien de snelheid van het verkeer daar afremmen. Om de parkeervakken aan te duiden komen er plooibakens en nieuwe belijning.
Ook ter hoogte van de huisnummers 61 tot 95 wordt een asverschuiving ingevoerd met geschrankt parkeren en ook daar komen markeringen en plooibakens.
Verder wordt de straat langs één zijde versmald ter hoogte van huisnummer 25. Dit gebeurt door een rijbaankussen en plooibakens die de parkeerstrook onderbreken. Ook hier zullen fietsers ongehinderd door kunnen fietsen.
De A102 en R11bis zorgen voor een extra noord-zuid verbinding rond Antwerpen.
Inspraak over A102 en R11bis van 15 januari tot 15 februari 2014
Om een duurzame oplossing te vinden voor de verkeersproblemen in Antwerpen, ontwikkelde de Vlaamse overheid het Masterplan 2020. Een deel van dit masterplan omvat de aanleg van de A102 en de R11bis die de A12 en E19 in het noorden moeten verbinden met de E313 in Wommelgem en de E19 in het zuiden.
De A102 wordt een volledig nieuwe weg die loopt van het knooppunt van de E19/A12 in Ekeren tot aan de E313 ter hoogte van het rondpunt van Wommelgem. Het doel is om de verkeersdruk op het noordelijk deel van de Antwerpse Ring te minderen. Ook in Merksem en aan Schijnpoort zal de verkeershinder afnemen dankzij de A102. Volgens de huidige plannen van het Vlaams agentschap Wegen en Verkeer wordt de A102 ondergronds aangelegd.
De R11bis zal het rondpunt van Wommelgem verbinden met de E19 Wilrijk. Ook de R11bis is volgens de huidige plannen een ondertunnelde gewestweg.
U kon in september 2013 kennis maken met de plannen voor de A102 en de R11bis op drie infomarkten in Merksem, Mortsel en Wijnegem.
Opstart plan-MER voor A102 en R11bis
Vóór deze nieuwe gewestwegen kunnen worden gerealiseerd, moet er eerst een plan-MER of milieueffectenrapport worden opgemaakt. In een dergelijk rapport gaan onafhankelijke deskundigen na wat de gevolgen zijn van zulke grote infrastructuurprojecten voor onder meer mens, milieu, ruimte en mobiliteit. Zij onderzoeken daarbij ook welke alternatieven er zijn.
Om het plan-MER over de A102 en de R11bis zo goed mogelijk te kunnen voorbereiden, worden de verschillende alternatieven in een kennisgevingsdossier voorgesteld.
Vanaf 15 januari 2014 wordt het kennisgevingsdossier voor deze plan-MER ter inzage gelegd. Iedereen kan dan gedurende een maand aangeven wat er extra onderzocht moet worden en op welke manier. Er kunnen dan ook voorstellen worden geformuleerd voor mogelijke alternatieven.
Tot 15 februari 2015 kunnen suggesties of opmerkingen schriftelijk worden bezorgd aan het college van burgemeester en schepenen of aan de dienst Mer van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie.
Buurvrouw ontsnapt aan de dood bij instortende zijgevel
Bron : GVA
24/12 EKEREN (2180) Tijdens de storm van dinsdag is de zijgevel van een nieuwbouw ingestort door de hevige wind. De brokstukken kwamen op het plat dak van de buurvrouw terecht. Het dak zakte deels in door het gewicht en de brokstukken vielen in de onderliggende kamer . Gelukkig was de vrouw op dat moment in haar slaapkamer ernaast. Zo ontsnapte ze aan een gewisse dood. De brandweer en de stadsingenieur kwamen ter plaatse om de stabiliteit na te kijken.
EKEREN - Dieven hebben de broodautomaat van 't Bakkerke in de Kloosterstraat gekraakt. Ze gingen aan de haal met het geld dat erin zat en trokken het elektronisch systeem uit de automaat.
De elektronica hebben we wat verderop in de goot teruggevonden, zucht bakker Frank Calié. Boos hing hij de afgelopen dagen een boodschap aan zijn automaat. Ga werken voor uw centen en blijf van een ander zijn centen af. Wij moeten er ook hard voor werken, schreef hij. Ondertussen is de broodautomaat hersteld en kunnen klanten na de openingsuren weer vers brood kopen. Ik ben niet alleen het geld uit de automaat kwijt. Voor de herstelling heb ik diep in mijn portemonnee moeten tasten en ik heb enkele dagen geen brood via de automaat kunnen verkopen, zegt Calié. Van de dieven ontbreekt elk spoor.
In oktober 2012 werden, bij wijze van proef, ter gelegenheid van de verkiezingen, stembureaus opgericht op 14 locaties verspreid over 7 districten. Op de jongste districtsraad diende Groen een voorstel tot advies in om het stedelijk college te vragen, ter gelegenheid van de verkiezingen van 25 mei 2014, stembureaus in te richten in woonzorgcentra en dienstencentra in àlle districten. Bovendien zouden maatregelen moeten genomen worden om de toegankelijkheid tot stembureuas en hokjes te garanderen voor alle stemplichtigen. Voorzitter Koen Palinckx (N-VA) deelde mee dat navraag bij de bevoegde diensten leerde dat Zorgbedrijf Antwerpen zich al met dat probleem bezighield en zowel in Woonzorgcentra (WZC) als Dienstencentra (DC) mogelijkheden tot inrichten van stembureaus onderzocht. Vandaar dat er dus voor het districtscollege geen reden was om een advies naar de stad te sturen want er werd aan gewerkt. Tot verbazing en ontzetting van de voltallige oppositie (Groen, VB, sp.a) die het advies steunde, stemde de meerderheid (N-VA, CD&V, Open Vld) tegen zodat er geen brief naar de stad zal vertrekken. (jdh)
Zoals in alle gemeenten en districten gebeurde, heeft ook het Ekers districtscollege een meerjarenplan 2014-2019 opgesteld. Het plan werd in de districtsraad voorgesteld, besproken en meerderheid tegen minderheid goegekeurd. Het college gaf eerst tekst en uitleg over het plan en de begroting 2014 en die inleiding had veel weg van een goednieuwsshow, niet verwonderlijk natuurlijk. Zo kon er onder meer vernomen worden dat er digitale infoborden zullen geplaatst worden, dat voetpaden extra aandacht zullen krijgen en dat lokale betonwegen, die al een eerbiedwaardige leeftijd hebben, zullen onderzocht worden op hun voegen. Voor de hele legislatuur zal ongeveer zestien miljoen euro beschikbaar zijn waarvan zowat drie miljoen spaarpot vanuit vorige legislatuur, waarvoor dank uiteraard. Een kleine vier miljoen is voorzien voor exploitatie en ongeveer het dubbele voor investeringen.
Fracties Dat de N-VA-fractie zeer tevreden was met het geleverde werk, zeker ook met de totaalvisies op verschillende domeinen, mag geen verwondering wekken gezien de partij 60% van het college uitmaakt. Frappant was wel dat de drie oppositiepartijen woorden van lof hadden voor het geleverde werk, wat uiteraard niet betekende dat zij akkoord waren met de inhoud. Zo vond VB het jammer dat het veiligheidsaspect niet was opgenomen en overgelaten wordt aan de stad terwijl er ook over zelfstandigheid geen woord te vinden is. Voor de rest wacht de fractie de beloofde realisaties af . Voor sp.a is het plan te weinig ambitieus, te conservatief en bevat het te weinig verandering. De fractie betreurde ook dat er geen tram komt, geen fuifzaal en geen sportpark Oude Landen. Ook Groen had het over te weinig ambitie in visie en projecten. Zo vindt de partij dat er duidelijk te weinig aandacht gaat naar fietspaden. (jdh)
Het Antwerpse stadsbestuur heeft zijn advies over de MER-studie voor de Oosterweelverbinding afgerond en schaart zich achter de uitkomst ervan, al zijn er nog enkele bedenkingen.
Naast het BAM-tracé werden ook een aantal alternatieven onderzocht. Het BAM-tracé scoort in het onderzoek het best op het vlak van mobiliteit, terwijl het Meccano-tracé inzake leefbaarheid de bovenhand haalt.
Het stadsbestuur heeft echter nog enkele bedenkingen bij de studie. Zo wil het dat Oosterweel gekoppeld blijft aan de verbinding A102/R11bis tussen Ekeren en Wilrijk, die een hoge toegevoegde waarde biedt. Anderzijds moet het debat over de nieuwe infrastructuur gescheiden worden van dat over exploitatievoorwaarden zoals een vrachtverbod of tolheffing. De instrumenten om de verkeerstromen beter te sturen zullen volgens Mobiliteitsschepen Koen Kennis in de komende decennia immers nog volop evolueren, terwijl de infrastructuur er voor vele tientallen jaren ligt.
3/12 EKEREN (2180) Na zeven jaar plannen en bespreken is het eindelijk zover. In 2014 wordt er gestart met de heraanleg van het Ekerse Kristus-Koningplein. De definitieve plannen zijn vorige week voorgesteld.
Het is echt wel tijd dat het plein werkelijk wordt aangelegd. Alle neuzen van deze bestuursploeg staan in dezelfde richting en iedereen staat achter de nieuwe plannen. We hebben met deze nieuwe plannen ook al meteen een besparing van 100.000 euro gerealiseerd, zegt districtsschepen Ludo Van Reusel (N-VA).
Die besparingen zijn mogelijk door kleine aanpassingen aan de oude plannen, zoals het verkleinen van de siervloer en het gebruik van kleinere tegels. Maar we boeten zeker niet aan kwaliteit in. Dezelfde materialen als in de vorige plannen worden gebruikt.
De wijzigingen vallen niet zo hard op, maar er is wel één element bijgekomen dat het uitzicht van het plein wijzigt. Er komt namelijk een fontein op het Kristus-Koningplein.
Districtsvoorzitter Koen Palinckx en Van Reusel willen de Ekerenaar ook geruststellen. Het beeld van de Bierpruver, waar de laatste tijd wat commotie over ontstond, krijgt een centrale plek op het nieuwe plein."
De werken gaan van start in de zomer van 2014 en moeten voor de winter van 2015 afgerond zijn, want dan wordt er gestart met de volgende grote werken: de heraanleg van de Kloosterstraat.
04/12 EKEREN (2180) Twee ongevallen hebben dinsdagavond voor hinder gezorgd op het spoor. In Essen kwam het tot een botsing tussen een trein en een auto. In Ekeren liep een pony de sporen op.
Omstreeks vijf uur reed de trein tussen het Nederlandse Den Haag en Brussel ter hoogte van het station van Ekeren, toen plots een pony de sporen opliep. "De treinbestuurder kon het beest niet meer ontwijken", vertelt Thomas Baeken van Infrastructuurbeheerder Infrabel.
De pony overleed ter plaatse. "Vermoedelijk is het dier ontsnapt uit een nabijgelegen weiland", stelt Baeken. "Dieren die op de sporen lopen komen we helaas vaker tegen. We vragen dan ook aan alle eigenaars om ervoor te zorgen dat hun weilanden goed afgesloten zijn."
De bijna driehonderd reizigers die op de trein zaten werden begeleid naar het station van Ekeren, vandaaruit konden ze verder sporen naar Antwerpen-Centraal.
Verblind
Even later kwam het ook in Wildert tot een aanrijding met een trein. Ter hoogte van de spoorwegoverweg aan de Middenstraat raakte een autobestuurder verblind door de dikke mist en een tegenligger. De man belandde met zijn wagen op de overweg en geraakte vast te zitten. "De inzittenden konden zich allemaal tijdig uit de voeten maken", vertelt Sven Vleugels, hoofdinspecteur bij de politiezone Grens.
"Toen de mensen zagen dat de trein tussen Roosendaal en Puurs eraan kwam hebben ze nog geprobeerd de treinbestuurder aan te manen om te stoppen maar die zag dat, door de dikke mist, helaas niet."
Omdat de trein aan een niet zo hoge snelheid reed was de aanrijding niet heel hard. Er vielen ook geen gewonden op de trein. "De twintig reizigers werden met pendelbussen naar het station vanEssen gevoerd", aldus Neyrinck.
SARE
Foto Margo Tilborghs: De trein in Essen staat stil na de botsing.