19:46 EKEREN (2180) Vanaf 1 september zijn de openingsuren van zwemband De Schinde gewijzigd. Het is voortaan mogelijk om elke dag te gaan zwemmen. Het aantal beschikbare banen kan wel verschillen van dag tot dag. TTSY
Groen trekt ten strijde tegen besparingen bij De Lijn
Terwijl er geïnvesteerd wordt in nieuwe tramlijnen, snoeit De Lijn vanaf 1 september in het aanbod in de stad. Een aantal buslijnen worden geschrapt of ingekort zonder dat er een volwaardig alternatief is. Tegen dit willekeur-beleid heeft Groen vandaag actie gevoerd op vijf van de getroffen lijnen. Lijsttrekker van Borgerhout Marij Preneel (Groen): Terwijl vele grote wereldsteden volop inzetten op beter openbaar vervoer, zet De Lijn bij ons het mes erin. Nochtans is openbaar vervoer het antwoord op de toenemende files, fijn stof en CO2.
De laatste tijd werden de Antwerpenaren overstelpt met hoera-berichten over nieuwe trams in Antwerpen. Tramlijn 10 is doorgetrokken naar Wijnegem, tramlijn 15 rijdt sinds vorige week helemaal naar Boechout. En in 2014 komen er 20 nieuwe lagevloertrams. Groen is heel blij met de keuze van De Lijn voor een sterkere vertramming van Antwerpen. Maar terwijl er geïnvesteerd wordt in nieuwe tramlijnen, snoeit De Lijn vanaf 1 september in het aanbod in de stad.
Lijsttrekker in district Borgerhout Marij Preneel: Een aantal buslijnen worden geschrapt of ingekort zonder dat er een volwaardig alternatief is. Wie voortaan moet overstappen, krijgt geen enkele garantie dat de wachttijd beperkt wordt. Integendeel. Want ook het aantal trams in de spitsuren wordt beperkt tot één tram om de 8 minuten. In de daluren rijdt er slechts één tram om de tien minuten. Op de drukke lijnen 11 en 6 worden vanaf 1 september enkel nog de oude trams (PCCs) ingezet. Die zijn moeilijk toegankelijk voor senioren en ouders met buggys, en hebben een veel beperktere capaciteit dan de nieuwe hermelijnen. Met bussen en trams die nu al overvol zitten, zijn de besparingen geen goede zaak.
Om het snoeien in het aanbod aan te klagen, heeft Groen-Antwerpen dinsdag 28 augustus op vijf getroffen lijnen actie gevoerd. In Borgerhout zijn actievoerders de tram opgestapt met bloemen en planten onder het motto: Als De Lijn u niet langer naar het Te Boelaarpark brengt, dan brengt Groen het park naar u. Maar ook op heel wat andere lijnen in Antwerpen en haar districten zullen de besparingen te voelen zijn. Bus 28, die reizigers nu nog van de Rooseveltplaats naar het Jan Palfijnziekenhuis brengt, verdwijnt. Voor de bewoners van het RVT De Brem in Merksem betekent het dat er niet langer een bus stopt voor het rusthuis. Buslijn 650 (Putte-Kappellen-Antwerpen) die door Ekeren gaat, wordt vanaf 1 september beperkt tot Luchtbal. Heel wat kinderen en jongeren die in Antwerpen naar school gaan, zullen nu vroeger moeten opstaan omdat de overstap aan Luchtbal tijd zal kosten, betreurt Preneel.
Terwijl vele grote wereldsteden volop inzetten op beter openbaar vervoer, zet De Lijn in Antwerpen het mes erin. Nochtans is openbaar vervoer het antwoord op de toenemende files, fijn stof en CO2. Groen wil juist meer, comfortabeler en sneller openbaar vervoer. Groen wil dat reizigers tegen 2020 nooit langer dan vijf minuten op een tram hoeven te wachten of tien minuten op een bus in de stad. De doorstroming van het openbaar vervoer één van de grote pijnpunten in Antwerpen- moet veel sneller worden geregeld: tegen 2014 moeten alle trams vlot kunnen doorrijden en voorrang krijgen aan de kruispunten, aldus Marij Preneel die voor Groen Antwerpen mee het mobiliteitsluik van het programma heeft uitgewerkt.
Kunstwerk Lentekriebels verhuist mogelijk naar nieuwe locatie
DONDERDAG 16 AUGUSTUS 2012, 17U05 AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN
bron : nieuwsblad
Het beeld 'Lentekriebels' van de Finse kunstenaar Kari Alonen, beter gekend als 'de mieren', verhuist mogelijk naar een nieuwe locatie waar meer sociale controle is. Dat antwoordde districtsschepen Koen Palinckx (N-VA) op een vraag van raadslid Erik Bernard (CD&V) nadat het beeld opnieuw beschadigd werd door vandalen.
Het kunstwerk staat momenteel op het grasplein ter hoogte van het kruispunt van de Ferdinand Verbieststraat en de Ekersesteenweg. Eind november 2010 probeerden vandalen het van zijn sokkel te trekken. Ook nu weer raakte het beeld beschadigd waardoor Erik Bernard in zijn pen kroop en het districtscollege aanschreef. Hij vraagt of het beeld niet kan omheind worden of verplaatst worden naar een plek met meer sociale controle.'We beseffen dat dit beeld kwetsbaar is. Een omheining wordt vanuit deskundig advies afgeraden omdat het afbreuk doet aan het kunstwerk en ook een omheining geeft geen garantie dat het beeld niet meer beschadigd zal worden. Rekening houdend met de recente beschadigingen en de toekomstige aanleg van de tramkeerlus, waarbij het bestuur genoodzaakt zal worden om een andere locatie te zoeken, hebben we opdracht gegeven aan de administratie om na te gaan of het werk kan verplaatst worden elders in Ekeren, waar het beter tot zijn recht komt en de kans op beschadiging minimaal is', aldus districtsschepen Koen Palinckx.
geschreven door De Polder | aug 16, 2012 | Bron : De Polder
Op Moederdag is op de hoek van de Vuurkruisenstraat en het Pastorijveld in Ekeren het vernieuwde Mariakapelletje ingezegend door priester Paul Verhulst van de Sint Lambertuskerk. Er waren heel wat parochianen komen opdagen om de inzegening bij te wonen. De plechtigheid werd voltrokken na het zingen van enkele bekende Marialiederen. Het kapelletje heeft bijna altijd op haar vertrouwde plaats gehangen en werd gerestaureerd door buurtbewoners die het enkele jaren geleden van een afvalberg haalden. Ze gingen aan het werk om het kapelletje op te knappen en volledig te vernieuwen. Iedereen deed inspanningen naar best vermogen en het resultaat is een fonkelnieuw kapelletje. Het oorspronkelijk kapelletje werd in 1943 opgehangen en bleef daar 69 jaar hangen. In die periode telde Ekeren 14 kapelletjes waar er vandaag nog 8 van bestaan. De initiatiefnemers hopen dat het nu opnieuw zeker 69 zal blijven dienst doen.
EKEREN - Een veertigjarige Ekerenaar werd zaterdag rond kwart na drie op heterdaad betrapt toen hij in de Delhaize in de Kloosterstraat twee pakjes met kippensatés probeerde te stelen.
De man had de pakjes in zijn broek gestoken en probeerde vervolgens voorbij de kassa te wandelen.
De politie kwam ter plaatse en nam de man mee naar het kantoor.
De man bleek een hardleerse winkeldief te zijn en staat bovendien geseind in een dossier van een rijverbod.
EKEREN - Gisteren wist uw krant al te melden dat drie minderjarigen achter de dubbele gewapende overval op krantenwinkel 't Gazetje zaten. In de Rozemaai-buurt trokken ze achtereenvolgens een machete en een revolver, om er met geld en sigaretten vandoor te gaan. Het parket bevestigt nu dat het piepjonge drietal nog meer op zijn kerfstok heeft. Daags voor de overval op de krantenwinkel pleegden de twee oudsten (toen 16 en 15 jaar) in dezelfde omgeving al een gewapende overval op een oudere dame. In haar appartement konden ze er op 23 juli vandoor gaan met geld en een bankkaart. Het duo werd op 29 juli gearresteerd en voorgeleid bij de jeugdrechter. Ze legden bekentenissen af en zitten sindsdien in de jeugdinstelling van Everberg. Ook de derde betrokkene werd een tweetal dagen later opgepakt. De 13-jarige bleek vooral de tipgever te zijn, maar haalde wel geld af met de gestolen bankkaart. De jeugdrechter plaatste hem in de instelling van Mol.
Bouwfirma Versnel plant de bouw van acht laagbouwwoningen op een stuk braakgrond gelegen Rozemaaiveld, Pastorijveld en Ferdinand Verbieststraat maar dat vinden buurtbewoners helemaal geen goed idee. Zij stellen dat het stukje groen, waar kinderen uit de buurt terecht kunnen om te spelen, best behouden blijft en vrezen ook voor wateroverlast als de woningen gebouwd worden. Volgens Versnel ligt de grond evenwel niet in een overstromingsgebied en zal vanzelfsprekend gezorgd worden voor infiltratie, afwatering en hemelwaterputten. Bovendien stelt men dat het bouwen van de aanvankelijk voorziene kantoren en vooral het magazijn op die plaats alvast voor meer overlast zoals werfverkeer zouden zorgen dan de geplande gezinswoningen. De buurtbewoners evenwel blijven alvast niet bij de pakken zitten en plannen een protestactie op de mogelijke bouwplaats op zaterdag 11 augustus te 14 uur met kinderen in de hoofdrol. (jdh)
Verslag van de Vlaamse Regering over het Masterplan 2020.
Lees het volledig verslag via de onderstaande link. Hier vindt U de verslagen van de laatste zitting omtrent het Masterplan 2020 met uitleg over de A102 en de tweede spoortoegang.
13:51 EKEREN (2180) Enkele voertuigen zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag beschadigd geraakt bij een vechtpartij.
Rond 4.20 uur hoorden buurtbewoners op Schoonbroek lawaai op straat. Enkele jonge kerels waren ruzie aan het maken. Bij de daaropvolgende schermutseling stampte één van de verdachten een zijspiegel van een geparkeerde BMW stuk.
Inmiddels was de politie verwittigd. Die trof de vier verdachten aan in de Oorderseweg. Ze waren nog steeds in een hevige verbale discussie verwikkeld toen ze werden opgepakt. Ze werden alle vier overgebracht naar het politiekantoor.
Tijdens verder onderzoek bleek dat niet enkel de zijspiegel van de BMW beschadigd raakte maar dat ook een motorfiets op de grond was geduwd. Een Renault Megane had verschillende deuken in het koetswerk.
De vier verdachten, tussen 19 en 20 jaar oud, krijgen de rekening gepresenteerd.
03/08 MORTSEL (2640) De Mortselse burgemeester Ingrid Pira (Groen) verzet zich tegen de optie van de R11-bis. De R11-bis mist elke realiteitszin, zegt ze.
Burgemeester Ingrid Pira gelooft niet dat de R11-bis een oplossing is voor de mobiliteit in de regio. Dit is de ondertunneling van de Krijgsbaan voor het doorgaande verkeer.
Zolang ik burgemeester van Mortsel ben, zal ik het idee van een R11-bis nooit aanvaarden als oplossing voor de mobiliteitsproblemen in en rond Antwerpen, zegt Pira. Binnen de gemeenteraad hebben we ook een motie goedgekeurd tegen deze optie.
De R11-bis is een onderdeel van het Oosterweelcompromis over het BAMtracé. De manier waarop hier een politieke deal is gemaakt, tart elke verbeelding. Over veel zaken kan je een compromis maken, maar niet over verkeer. Zowel financieel, praktisch als rond mobiliteit is een knoeiboel. Het mist elke realiteitszin.
Pira voelt zich gesterkt door de simulaties van het Verkeerscentrum. De R11 is een ontsluitingsweg. Automobilisten nemen deze baan, omdat ze er in de buurt moeten zijn. Bovendien gaat de R11-bis niet zo veel verkeer weghouden van de Ring.
Meccano-plus
De R11-bis zit mee in het Meccano-plus van het actiecomité stRatengeneraal. Ook Groen steunt deze optie.Alleen niet de R11-bis, zegt Pira. Op een provinciaal congres hebben we dit voorstel afgewezen.
Volgens Pira kan er met enkele kleinere ingrepen al veel winst worden gemaakt. Door het vrachtverkeer te weren, zou al een groot mobiliteitsprobleem in Mortsel en de omgeving opgelost zijn, zegt Pira. Met de werkzaamheden aan de Ring in 2005 werd het vrachtverkeer wel vlot omgeleid. Het lukte toen. Minister Crevits zegt nu met een vrachtroutenetwerk bezig te zijn. Hopelijk vergeet ze onze regio dan niet.
03/08 STANDPUNT ANTWERPEN Geen R11bis zolang ik burgemeester ben. Die overduidelijke boodschap stuurde Ingrid Pira, de hardwerkende groene burgemeester van Mortsel, woensdagnacht naar een aantal partijgenoten en leden van actiegroepen. Donderdagochtend barstte meteen een heftige digitale discussie los met een bombardement van verkeersvarianten.
Pro memorie: de R11bis is de ondertunneling van de weg die in de volksmond Krijgsbaan heet. De Vlaamse regering ziet in dit project een mogelijkheid om doorgaand verkeer van de Antwerpse Ring weg te houden en ondergronds naar de E19 en eventueel ook de A12 te leiden. Het lokale verkeer zou de huidige bovengrondse R11 blijven gebruiken.
Maar enkele lokale besturen en actiegroepen willen de R11bis niet. Volgens hen is die weg geen afdoende oplossing voor de problemen van de Ring en voor het probleem van het sluipverkeer in de zuidrand. Eigenlijk maakt de R11bis de situatie alleen maar erger, vinden de tegenstanders, want er moet schaarse groene ruimte voor worden opgeofferd. En dus stort Ingrid Pira zich als een hedendaagse Jeanne dArc in de strijd: Over mijn lijk!
De politieke dimensie van dit verhaal is merkwaardig. De R11bis is aan de regeringstafel door deN-VA in het compromis over Oosterweel geduwd. Maar diezelfde partij heeft in Mortsel een motie tégen de weg gestemd. Wat moet de kiezer daar nu van denken?
De R11bis verdeelt ook de actiegroepen. Die van de rand zijn overwegend tegen, terwijl stRaten-generaal de weg heeft opgenomen in zijn Meccano-plus-variant. De R11bis tussen Wommelgemen Wilrijk vormt namelijk een logisch verlengstuk van de oostelijke bretel A102 tussen Ekeren en Wommelgem, die het verkeer rond de stad wil leiden.
De complexiteit van het mobiliteitsdebat met al zijn technische, financiële, maatschappelijke en politieke aspecten heeft geleid tot een ware Babylonische spraakverwarring.
Nog slechts heel weinig mensen weten precies hoe het verhaal precies in elkaar zit. In die enorm diverse jungle van standpunten heeft het signaal van Ingrid Pira in elk geval het voordeel van de duidelijkheid. Haar uitspraak doet denken aan die van Louis Tobback, die een kwarteeuw geleden verklaarde dat hij desnoods op de sporen zou gaan liggen als de tgv er zou komen. We weten allemaal hoe dat is afgelopen.
Vandaag worden op www.mervlaanderen.be de aanvullende richtlijnen en de trechteringsnota van de plan-MER Oosterweelverbinding publiek gemaakt. U vindt deze door links bovenaan te klikken op dossierdatabank ; dossiernummer PL0111 invullen; klikken op meer info, bij de opmerkingen staat de link naar de aanvullende richtlijnen en de trechteringsnota.
Deze middag zal de dienst Mer hierover ook een persbericht rondsturen.
Wij willen u danken voor uw waardevolle input.
Met vriendelijke groet,
David Stevens Proces- en kwaliteitsbeheerder
Team Infrastructuur
Vlaamse overheid - Departement LNE Afdeling Milieu-, Natuur- en Energiebeleid Dienst Milieueffectrapportagebeheer Koning Albert II-laan 20 bus 8 - 1000 Brussel T 02 553 83 03 F 02 553 80 75 www.mervlaanderen.be - http://www.lne.be/disclaimer
geschreven door De Polder | jul 26, 2012 | Bron : De Polder
Vannacht, om 3.40 uur, kwam bij de politie de melding binnen dat het inbraakalarm in werking was van warenhuis Carrefour, Ekerse Steenweg 4.
Ter plaatse bleek dat een glazen toegangsdeur was stukgeslagen. In de winkel zelf lagen aan een aparte stand ter hoogte van de kassas sigaretten op de grond. Later bleek dat enkel aan die stand zaken waren gestolen. Het gaat om een aantal flessen sterke drank en een hoeveelheid sigaretten.
De politie is met een onderzoek gestart. In de winkel werden mogelijk bruikbare camerabeelden gemaakt die belangrijk kunnen zijn voor dat onderzoek.
Een half jaar geleden ging de uitbater van de cafetaria van het vernieuwde Ekerse Schindebad failliet en sindsdien bleef de cafetaria gesloten. Chris Luyckx, Vlaams Belang districtsraadslid, vraagt een snelle oplossing zodat ouders die hun kinderen naar de zwemschool brengen niet langer meer in een lege ruimte moeten wachten. Volgens districtsburgemeester Ronny Kruyniers (SP.A) loop er een procedure om een nieuwe concessionaris te vinden. Die procedure wordt op 24 augustus afgesloten.
De vorige concessiehouder in de cafetaria van het Ekerse Schindebad hield het nauwelijks anderhalf jaar vol en nu is de cafetaria nog altijd gesloten. Bezoekers aan het zwembad dienen er nu hun tijd zeer oncomfortabel door te brengen in een lege ruimte vanwaar zij de zwemmers nauwelijks kunnen zien en waar zelfs nauwelijks stoelen staan. ,,Versnaperingen of drank bestellen is vanzelfsprekend onmogelijk. Tijdens zwemtornooien van kinderen, met traditioneel veel toeschouwers, dienen bezoekers zich te behelpen met zelf meegebrachte drank en enkele bijeengezochte stoelen. Naar verluidt zou geen uitbater gevonden worden omdat de concessievergoeding onrealistisch hoog ligt. In afwachting moeten er zeker maatregelen komen om bezoekers op een comfortabele wijze te ontvangen zegt Chris Luyckx.
Tijdelijke maatregelen
,,Als districtsbestuur zijn we niet bevoegd in deze materie zegt districtsburgemeester Ronny Kruyniers. ,,Bij AG Vespa heb ik vernomen dat de concessie voor de cafetaria werd open verklaard en er al drie kandidaten zijn. De biedingsdatum voor de concessie loopt nog tot 24 augustus en daarna moeten we noch wachten op de toewijzing. Bovendien zijn al maatregelen genomen om bezoekers op te vangen. Verantwoordelijken van de zwemschool openen de deuren van de cafetaria zodat ouders de mogelijkheid hebben aan het raam hun kinderen te volgen. Stoelen die in de vergaderruimte staan worden dan ook ter beschikking gesteld van bezoekers en aan de drankautomaat in de inkomhal kunnen bezoekers een drankje kopen.
In Ekeren zullen volgende nutswerken plaatsvinden:
BVBA Verbruggen
zal in Klein Heiken, in opdracht van stad en district, herstellingswerken uitvoeren aan de verkeersplateau's op de kruispunten met de Veldstraat en de Bredestraat. Van 6 tot en met 17 augustus wordt het kruispunt met de Veldstraat aangepakt, van 20 tot en met 31 augustus dit met de Bredestraat. Gedurende gans deze periode is er in Klein Heiken géén doorgaand verkeer mogelijk; een omleiding is voorzien.
Het Agentschap voor Wegen en Verkeer
zal werken laten uitvoeren op de autostrade E19; hiervoor zal onder de brug over de Kapelsesteenweg in beide richtingen telkens één rijstrook ingenomen worden als werfzone; deze werken zullen duren vanaf woensdag 8 augustus, 19u00, tot ongeveer vrijdag 10 augustus, 6u00.
De Antwerpse Waterwerken
zal in de Jozef Ickxstraat werken laten uitvoeren over de volledige lengte van de straat, in beide voetpaden, voor de uitbreiding van haar net; deze werken zullen duren van 13 t.e.m. 31 augustus.
Eandis en Belgacom
zullen aan de Kapelsesteenweg ter hoogte van de huisnummers 489-493, werken uitvoeren ter uitbreiding van hun net; deze werken zullen duren van 7 tot 31 augustus.
EKEREN - De stad Antwerpen start op 6 augustus met de heraanleg van het kruispunt van het Klein Heiken en de Veldstraat. Nadien wordt het kruispunt met de Bredestraat aangepakt.
De heraanleg van het kruispunt met de Veldstraat duurt tot 17 augustus. De heraanleg zelf neemt vijf dagen in beslag. De rest van de dagen zal het kruispunt moeten uitharden.
Van 20 tot en met 31 augustus volgt dan het kruispunt met de Bredestraat.
De kruispunten worden tijdens de werken volledig afgesloten.
Het verkeer wordt telkens omgeleid via Antwerpsesteenweg-Hoevensebaan-Molenstraat-Leugenberg (in beide richtingen).