De startpagina voor jong en oud Welkom op dit blog met veel uiteenlopende onderwerpen.
Op rechts van deze site staan
de rubrieken en categorieën
en of u nu onderwerpen zoekt
over ziektes, oorlogen,
politiek, rampen of nieuws
en dies wat meer, u vindt
het allemaal hier op dit
blog van Eef waar u nooit
op uitgekeken raakt!
19-08-2011
NOODWEER TREFT PUKKELPOP-FESTIVAL
Een ongekend noodweer trof gisteren in de late namiddag het net begonnen Pukkelpopfestival in het Belgische Hasselt. Tentjes van de deelnemers gingen omver, opgebouwde constructies zoals een toren en een kasteel stortten in, bomen sneuvelden en opgeschrikt werden de 60.000 aanwezigen door tropische onweersbuien en stortbuien. Onder de feestgangers brak paniek uit en overal zag je mensen alle kanten uitrennen. De bui hield ongeveer 10 minuten aan en veranderde het feestterrein van het Pukkelpop-Festival in een slagveld. Inmiddels is bekend dat er 5 doden te betreuren zijn en 140 gewonden, waarvan een tiental ernstig en vechtend voor hun leven. Onder de gewonden zijn ook 6 Nederlanders. Al met al zijn er weer verschillende families in diepe rouw gedompeld en naar hen gaat onze deelneming van medeleven uit. Als u wat meer van deze ramp wilt vernemen en zien wat er aan de hand is geweest: Klik dan http://news.google.nl/nwshp?hl=nl&tab=wn of http://www.zie.nl/profile/ANP-Video/ oftewel http://www.zie.nl/video/algemeen/Alle-doden-Puppelpop-zijn-Belgen/m1ezt2qfixqo U komt dan op nieuwssites waarop diverse videofilmpjes staan met betrekking tot het gebeuren. Wilt u terug naar mijn site, klik met linkermuis op wijzertje; bij raadpleging van steeds andere sites evenveel klikken terug als vooruit!
Uit respect voor onze Poolse bevrijders ben ik lid van de vereniging die probeert dit beeld levendig te houden en dat is dus van de Eerste Poolse Pantserdivisie. Doordat de Russen die in 1939 samen met de Duitsers Polen bezet hadden en ook na de oorlog zijn blijven hangen en van Polen een soort Russische staat gemaakt hebben konden deze dappere militairen niet meer terug naar hun geboorteland. Hier in Nederland wonen de meeste van deze bevrijders in de stad Breda en al jaren zijn het Nederlanders, maar wel met een Pools hart. In de beginjaren van 1990 is er langzamerhand weer verbinding met het moederland tot stand gekomen en veel mensen van de tweede, derde en zelfs al vierde generatie Poolse Nederlanders houden hun vakantie tegenwoordig in hun oude moederland. Na de Italiaanse gastarbeiders van vlak na de oorlog waren het de Turkse arbeiders die ons kwamen helpen bij werkzaamheden die we als Hollanders, Belgen of Duitsers liever overlieten aan allochtonen. Momenteel zijn hier in de bouw en de land en tuinbouw veel Poolse gastarbeiders aan het werk en in het Europese vrachtverkeer tref je ontzettend veel buitenlandse chauffeurs aan die Russisch, Pools of Roemeens spreken. Veel van die buitenlandse arbeiders hier worden onderbetaald, hun behuizing laat te wensen over en tevens zie ik ze bijna allemaal rondrijden in vrachtwagens, luxe auto's en busjes die hun beste tijd gehad hebben. Opgevallen is me tevens dat deze mensen ten opzichte van bv. Hollanders die dezelfde werkzaamheden verrichten meer alcoholische dranken gebruiken dan de doorsnee autochtone arbeider en dit vaak onder werkomstandigheden. Dit is natuurlijk volslagen uit den boze, maar waarom doen deze mensen dat? Ik neem het voor deze hardwerkende luitjes op en verzoek de Nederlandse regering bij deze om te proberen hierin verandering te brengen door ondermeer het creëren van betere behuizing en een verplichting aan de vrachtvervoerders om deze arbeiders met deugdelijk materiaal de weg op te sturen. Het zijn harde werkers, inderdaad....maar dat wil niet zeggen dat men bv. in de bouwwereld het recht heeft om deze mensen te lange uren te laten maken, en uit te buiten door grote winsten die hen in feite toekomen in eigen zak te steken. Ik weet dat er constructies opgebouwd worden om de wettelijke voorschriften te omzeilen en schemerachtige advocaten die graaiende baasjes de hand boven de kop houden, maar dat zou gemakkelijk te onderbouwen zijn door bij twijfel een ontsnappingsclausule in een wetgeving in te bouwen dat de rechterlijke macht op grond van de logica toch gemachtigd is om een veroordeling uit te spreken. Wekelijks en ook vandaag weer in Vierpolders (bij Rotterdam) gebeuren zowel op de weg alsmede op de werkplaats ongelukken, waarbij Poolse gastarbeiders of anderzijds betrokken zijn. Ik vind dit onderhand te alarmerend worden en al die escalaties moeten bestreden worden, maar dan wel vanuit een gezond opgebouwde basis. Met het uitdelen van uitsluitend bekeuringen schieten we niet al te veel mee op: ,,Het kan en het moet anders en het is de taak van onze regeringsleiders om hiervoor de juiste en best menselijke oplossing te vinden"!
Gisteren was er de brand bij zorgcentrum de Geinsche Hof te Nieuwegein en vandaag een verschrikkelijk ongeluk op de A 2. De hele dag is ons nota bene ook heel slecht weer voorspeld, wat tot op heden uitgebleven is, maar volgens onze weerman Piet Paulusma binnen enkele uren in alle hevigheid zal losbreken. Het ongeluk en de daarbij onstane brand in het zorgcentrum was ontstaan bij renovatiewerkzaamheden aan het dak dat van een nieuwe laag voorzien werd. In het begin was er een felle rookontwikkeling en door de ventilatiekanalen op het dak werd de rook als het ware naarbinnen getrokken en veel bewoners ademden daarbij rookstoffen in. 47 Bewoners en enkele hulpverleners werden hierdoor getroffen. Van de bewoners liggen er nog drie op de intensive care van het Antonius ziekenhuis, maar iedereen is buiten levensgevaar. Bij de ontruiming van het gebouw en het in veiligheid brengen van de 150 bewoners werd door aanwezige Tilburgse bouwvakkers hulp verleend en ook alle hulde aan iedereen die geholpen heeft om deze getroffenen in veiligheid te brengen. De Niewegeinse burgemeester Bram Backhuis heeft een onderzoek naar de oorzaak in laten stellen en ook diverse veiligheidsdiensten zijn daarmee bezig. Ik denk dat het raadzaam is om vooral bij dakherstellingen een apparaat op te stellen met een veilgheidscontroleur, die onmiddellijk ontstane brandhaarden bij werkzaamheden waarbij branders gebruikt worden en hete bitumen verwerkt, te kunnen blussen of de vlammen te doven. Vanmorgen om 9.45 uur vond er op de A2 te Maarheze ter hoogte van de afslag Budel een zwaar verkeersongeluk plaats, waarbij betrokken was een vrachtwagen van de firma Heineken, een legertruc en diverse andere auto's die zich op deze weg in de directe nabijheid bevonden. 14 Personen werden hierbij gewond, waarvan 4 zeer ernstig en er was ook een dode te betreuren. In de legertruc zaten militairen van de KMS uit Weert. Bijna de hele dag is het verkeer richting Eindhoven en Maastricht gestremd geweest en door het benauwde weer werden veel weggebruikers min of meer door de hitte overmand en konden hulpverleners het verlangen naar koele drank amper bijhouden. Al met al een heel drama voor de direct betrokkenen en hun familie! Zojuist kijk ik naarbuiten en zie dat de lucht boven Angeren er niet al te best uitziet en eveneens hier direct zwaar weer te verwachten valt en daarom rond ik dit stukje maar gauw af en ga tv en internet uit veiligheidsoverwegingen afsluiten. Bekijk filmpje brand Nieuwegein http://www.youtube.com/watch?v=NFQDdRDhW-A
Gisterenavond is er een aardbeving geweest in het noordoosten van Myanmar, zo heet Birma sinds de militaire Junta van 1989. Op de schaal van Richter is een sterkte van 6,8 geregistreerd. Het episch centrum lag 90 km ten noorden van de stad Chiang Rai. In het bergachtige Tarlay zijn een zestal boeddhistenkloosters verwoest. Volgens binnengekomen berichten van het Rode Kruis zijn er 120 doden en 300 gewonden. Men kan alles nog niet overzien en dit aantal zal mogelijk nog stijgen. Wat geschiedenis van Birma: De godsdienst, of zo ge het een stroming wilt noemen, is het Boeddhisme en van de 50 miljoen inwoners belijdt 80 pct dit geloof. Wij kennen het land uit de oorlogsjaren van 1940-1945 toen dit land door de Japanners, die aan Duitse zijde streden, bezet was en vele gevangenen, waaronder zo'n 2.830 Indische Nederlanders bij de aanleg van de beruchte Birma-Spoorweg door ontberingen de dood vonden. Begraven liggen ze op de erevelden van Thanbyuzayat (1896), Kanchanqaburi (621) en Chungkai (313). Vermeld zij dat de Birmese bevolking in die tijd niet aan de kant van de Japanners stonden en ook veel mensen verloren hebben die als dwangarbeiders bij de aanleg van de Birma spoorlijn tewerk gesteld waren. Hier beneden ziet u een kaartje van Myanmar en zoals je daarop ziet grenzen aan Birma allemaal landen met grote breuklijnen in de aardkorst en diepe zeewateren; echt een gebied waar jaarlijks aardbevingen zijn en vergeten zijn we zeker nog niet de zeebeving in Thailand, waarbij door de onstane tsunami 250.000 mensen het leven verloren. Het door een tsunami zwaar getroffen Japan is weer aan de wederopbouw begonnen, maar zit nog steeds met het probleem van lekkende kerncentrales, die in een wijde omtrek van het rampgebied veel mensen radioactief besmet heeft en persoonlijk zie ik deze ramp in een groter raam als destijds in het Russische Tsjernobyl. Ik heb de Tweede Wereldoorlog meegemaakt en toen is er veel gebeurd, maar als ik het nu bekijk, dan vind ik dat we als aardbewoners het er de laatste tijd danig van langs krijgen. Is het niet door oorlogsgeweld dan is het moeder natuur die flink opspeelt. Ik hoop dat spoedig alles ten goede keert en we met ons allen zonder te veel rampspoed verder kunnen leven.
IN BIRMA ZIE JE NOG MEER MONNIKEN DAN IN THAILAND In zo'n huisje heb je tegen natuurgeweld weinig in te brengen HIER ZIET U HULPVERLENERS IN ACTIE Echtpaartje met baby, hun huis ontvlucht en man gewond aan arm
In het Zuidwesten van China in de provincie Yunnan, district Yingjiang, aan de grens met Birma vond een aardbeving plaats met een kracht van 5.8 op de schaal van Richter. In de plaats Myanmar storte een hotel en een supermarkt in. Ook enige grensdorpjes in Birma zijn getroffen, maar dit is zo'n gesloten land dat we van daaruit geen enkel bericht hebben kunnen loskrijgen over de situatie daar. Volgens de eerste berichten zijn er in China een dertigtal doden en 200 gewonden.
In Japan was er een verschrikkelijke aardbeving en de zwaarste sinds 7 jaar in het noordelijk laaggelegen gebied van Miyagi. De eerste berichten gaven een kracht aan van 8.8, in een later stadium werd dit gecorrigeerd tot 8.4 op de schaal van Richter. Meteen na deze beving volgde er een tsunami met huizenhoge vloedgolven en een ongekende modderstroom en alles wat in het spoor van deze weg van natuurgeweld lag werd uit elkaar gerukt en meegesleurd. Er zijn wat beelden en ook zijn er slachtoffers, maar we kunnen u hier nog niet over informeren. Wat we wel weten is dat het gebied dun bevolkt is, maar of er nu weinig of geen slachtoffers zijn, dat maakt niets uit voor de mensen die door een dergelijke natuurramp getroffen worden, alle bezittingen kwijtraken en mogelijk getroffen worden met het verlies van familieleden, vrienden en kennissen; je zult er maar mee geconfronteerd worden!
De beving was in heel Japan merkbaar en in Tokio waar op dat moment het Japanse parlement bijeen was had het hele gebouw geschud en in paniek waren veel parlementariërs naarbuiten gerend. Ook wordt er gewag gemaakt van een bijeenkomst in een universiteit waar op het moment van de beving een afstudeer ceremonie gehouden werd en een gedeelte van dit gebouw instortte; of hierbij slachtoffers gevallen zijn is niet bekend. Deze aardbeving (zeebeving met Tsunami) vanuit de Grote Oceaan nadert naargelang de getijdenstromen ook de kusten van landen als Rusland, Taiwan, Philipijnen, Indonesië. Hawaï, Mexico, Australië, Nicaragua, Peru, Antarctica, Chili en ook in Amerika kunnen staten als Californië, Washington, Oregon en Alaska hiermee te maken krijgen. Wereldwijd kan dit een ramp van grote omvang gaan worden en zeker als hierin ook nog betrokken raakt de Golf van Mexico met rondom die zwakke zeebodem, Andreasbreuk en al die onlangs nog lekkende olieputten. In het recente verleden heb ik hierover diverse verhalen geschreven met veel technische uitleg en daaraan gekoppeld wat de gevolgen op korte of wat langere termijn zouden kunnen zijn (zie archief 17/07/2010/ categorie gezondheid en milieu 2)-. Al met al kun je wel stellen dat de wereld van vandaag nogal in beroering is. Op mijn website Everts Uitlaatklep http://www.bloggen.be/evertsuitlaatklep/ vindt u een uitgebreid technisch stukje over kerncentrales en u kunt bij professor Ha ook bekijken een artikel over het uiteenspatten (ontploffen) van een ster in het Orionstelsel en deze gebeurtenis gaat plaatsvinden op 19 maart aanstaande. Als het u interesseert adviseer ik u te klikken op de verwijslink om even een bezoekje op die site te brengen.
Hier beelden uit China Net op gang gekomen modderstroom na aardbeving Japan Tegen fors natuurgeweld staat de mens machteloos! Beelden vanuit Japan spreken voor zich!
Alarmerende mega brand in chemisch bedrijf te Moerdijk
Op een industrieterrein in Moerdijk woedt een brand in een groot chemisch bedrijf. Op het terrein zijn al enkele ontploffingen geweest van opslagtanks met duizende liters chemicaliën. Hele zwarte rookwolken boven het gebied zijn inmiddels afgedreven richting Rotterdam en Dordrecht. Volgens ontvangen mededelingen zijn de chemicaliën uiterst giftig en komen ze op de huid terecht bijtend. Ook in brand staat de naast de Chemie-Pack gelegen fabriek Wätsilä, waar onderdelen voor scheepsmotoren gemaakt worden. Zoals altijd weet je het met chemische stoffen maar nooit en kunnen zich in combinatie met andere stoffen zich ook weer giftige stoffen gaan vormen. Deeltjes kunnen in bedreigde plaatsen grote schade aan mens, dier en gewassen teweegbrengen. De mensen in het rampgebied worden met het verloop van de brand en naderende gifwolken op de hoogte gehouden door het radio en televisie station RTV Rijnmond. Het is niet ondenkbaar dat rookwolken ook verschijnen boven de Hoekse Waard. Inwoners van dit aangrenzende gebied dienen eveneens voor hun eigen veiligheid ramen en deuren gesloten te houden. Zoals altijd met rampen van deze omvang gaan er mensen kijken. Het is echt levensgevaarlijk om dit te doen. De gevolgen zijn nu nog niet te overzien, maar stel dat er zeer giftige stoffen naar beneden zijn gekomen of u heeft ze ingeademd, dan kan dit al gauw tot een zware longaandoening leiden. Niet alleen 130 brandweerlieden zijn aan het vechten om een einde aan deze brand te bewerkstelligen, maar ook een zestigtal politieagenten, een 100 milieudeskundigen en ook ziekenhuizen en ambulancepersoneel zijn opgeroepen als zich felle uitwassen openbaren.
Waterramp in Australië, gevolgen niet te overzien!
In Australië staat een gebied onder water zo groot als Frankrijk en Duitsland samen. Hier is het winter, maar in Australië is het lente en overal stonden de gewassen al boven de grond. Zware regenval is er de oorzaak van dat rivieren buiten hun oevers zijn getreden. 22 steden staan blank en 200.000 mensen zijn op de vlucht. In de Australische zomer voor een tijd terug heeft het land te maken gehad met grote bosbranden en ook hierdoor was er veel schade. We nemen de deelstaat Queensland waar toerisme de hoofmoot van het bestaan is. Ook zijn er in dit gebied veel kolenmijnen die allemaal onder water gelopen zijn. De oogsten op het land kunnen ook vergeten worden en als alles weer genormaliseerd is, dan is Australië afhankelijk van de invoer van veel consumptiegoederen van elders.
Op het ogenblik wordt er in de stad Rochampton met zijn 77.000 inwoners ook al rekening gehouden met mogelijke wateroverlast bij het buiten de oevers treden van grote watermassa's van de rivier de Fitzroy en men verwacht dat driekwart van de stad onder water komt te staan.
Veel vee is verdronken en hele kuddes schapen zijn naar hoger gedeelte land gevlucht. De inwoners van die streken hebben het idee dat dit alles een vooraankondiging is van het einde der tijden. Volgens de laatste berichten zouden in al die gebieden ook al krokodillen bezit genomen hebben van de kolkende watermassa's in de ondergelopen straten van verschillende plaatsen. Ik moet er niet aan denken dat dit hier in Nederland mogelijk binnenkort ook allemaal zou kunnen gebeuren.
We hebben hier de oud op nieuwviering er weer opzitten, er waren veel ongelukken met het afsteken van vuurwerk en zelfs enkele jongens kwamen om het leven. In Amerika woedden er zware stormen die veel vernield hebben en waarbij slachtoffers vielen. Wereldwijd mag het dan rustig geweest zijn en gelukkig is er in ons huis nog geen auto naarbinnen komen rijden, maar als ik alles goed gelezen heb waren er toch veel plaatsen waar het met oud op nieuw flink gespookt heeft. Een vette kop in een van onze kranten gaf aan dat wegens afgelastingen van het winters pootje baden in de ene plaats op oud en op de andere plaats op nieuwjaar het duikrecord in gevaar was gekomen. Beste mensen, laten we dit verplaatsen naar half maart, begin april 2011, want dan is het niet uitgesloten dat we ons eigen huis zelfs nog niet hoeven te verlaten om te genieten van de watermassa's rondom ons en er mogelijk een wereldrecord op de loer ligt die echt nooit meer overtroffen zal worden.
Gisterenmiddag is een passagiersvliegtuig van Aero Carribean met 61 passagiers en 7 bemanningsleden neergestort. Het 2-motorige vliegtuig de ATR-72-212 is neergekomen in het onherbergzame gebied ter hoogte van de plaats Guasimal, gelegen zo halverwege de binnennlandse vlucht die het toestel maakte van Santiago de Cuba naar Havanna. In het vliegtuig zaten ook drie vertegenwoordigers van de scheepswerf Damen uit Gorinchem die op zakenreis waren.
Vanwege dat er een zware storm op komst was, werden alle vluchten stilgelegd en was dit de laatst vertrekkende vlucht die, vooraf aan de storm, nog afgewerkt werd. Wat er precies aan de hand geweest is weet niemand. Een ooggetuige had waargenomen dat het vliegtuig rare capriolen in de lucht gemaakt had en even nadien gecrasht was en op afstand bij het neerkomen op een grote vuurberg leek. Volgens de autoriteiten in Cuba heeft niemand de vliegramp overleefd. Niet uitgesloten wordt geacht dat hierbij mogelijk een terroristische aanslag in het spel is en het vliegtuig getroffen is door een kofferbom.
Bekend werd zojuist dat vanmorgen in Pakistan een beechcraft verongelukt is. Kort na het opstijgen van de luchthaven in Karachi meldde de piloot dat een van de vliegtuigmotoren was uitgevallen. Even later crashte het vliegtuig in een boerenakker. Aan boord waren 4 bemanningsleden en 17 technici, die in dienst waren van de Italiaanse oliemaatschappij ENI. Niemand van de inzittenden heeft de ramp overleefd.
De laatste binnengekomen berichten maken melding van grote schade in het Caribische gebied van de orkaan Tomas. Zo zou na de aardbeving van april ook Haïti er weer flink van langs gekregen hebben. Volg de nieuwslijnen hierover bovenaan op de linkerzijde van mijn site!
Onderste foto is van crash vliegtuig in open veld bij Karachi
Vanmorgen is op de N 708 ter hoogte van Biddinghuizen een verschrikkelijk ongeluk gebeurd. Een busje met kennelijk 11 Poolse gastarbeiders kwam in botsing met een landbouwvoertuig dat bestuurd werd door een 16-jarige boerenzoon. Om het leven bij dit ongeluk kwamen twee inzittenden van het busje. De andere betrokkenen raakten allemaal zwaar gewond en zijn vrijwel meteen na het gebeuren opgenomen in een ziekenhuis. Op het moment dat het ongeluk zich voordeed was er weinig verkeer op de weg en het is niet te bevatten dat op een rechte weg dit kon plaatsvinden. Ik heb zojuist de landelijke reacties gelezen en meteen werden er door enkele Nederlanders al vooroordelen uitgesproken over onze hardwerkende gastarbeiders, die bij mij zeer denigrerend overkwamen.
Inderdaad mogen deze busjes wettelijk slechts bevolkt worden door 8 passagiers en één Chauffeur. In feite was het busje dus overbevolkt. Er werd door sommige critici opgemerkt dat de bestuurder van het landbouwvoertuig, gezien zijn leeftijd, niet gerechtigd was met dit materieel op de weg te komen. Er waren ook enkele reacties bij van mensen die spraken van drankmisbruik.
In het vertleden heb ik als voetballeider ook wel eens te veel personen in mijn auto gehad en dat was te wijten aan het feit dat de ouders op zaterdag liever gingen winkelen, dan aanwezig te zijn of mij behulpzaam bij het vervoer van de pupillen. Geëvacueerd in de oorlogsjaren in Friesland verrichtten wij op de boerenbedrijven op onze leeftijd van nog geen 16 ook van allerlei klusjes die door jongeren niet verricht mochten worden. Wettelijk ligt alles vaak ver van de praktijk en eerlijk gezegd kan het meestal niet anders! In Nedeland wordt de jeugd op alle gebied beschermd, maar de heertjes schromen niet om meubels en kleding en dies wat meer te betrekken uit landen waar kinderarbeid schering en inslag is. Dan nog wat: ,,Om meteen al een bestuurder van drankmisbruik te beschuldigen, vind ik zeer laag bij de grond"! Inderdaad wordt er tegenwoordig, vooral op het weekend, veel alcohol gedronken en als dit een buitenlander betreft wordt er meer ophef over gemaakt dan bij een autochtone Nederlander. Voor zover ik nu al kan vertellen was er van drankmisbruik geen sprake!
Voor jaren terug heb ik het ooit eens meegemaakt dat onderweg een busje wat ik bestuurde op het stuurslot schoot en dat kwam omdat ik me omdraaide om iets wat achter me stond te pakken. Kennelijk heb ik met mijn dikke overjas de sleutels uit het contactslot gestoten en is de auto op het stuurslot geslagen. In een dergelijke situatie kun je ook op een rechte weg in de problemen komen!
Hoe het allemaal in elkaar steekt doet niet ter zake! Wat wel aan de orde is, dat twee mensen bij dit ongeluk hun leven verloren hebben en 9 andere zwaargewond zijn en mogelijk voor heel hun leven invalide. Er zijn hierbij ook achterblijvers die vandaag geconfronteerd worden met het verlies van dierbaren. Laten we hierbij eens stilstaan en ons medeleven betuigen door bvb ons gebed en critici, bedenk wél dat ook ú, bestuurder, passagier of gewoon wandelaar een ongeluk kunt krijgen en dat hulp en mededogen dan belangrijker zijn dan alles wat eromheen draait!
DE RAVAGE IS ENORM, WAT VRESELIJK ALLEMAAL! EEN ONBEGRIJPELIJK ONGEVAL DAAR OP DIE N 708!
Zojuist vernam ik dat er op de Duitse Berliner Ring ter hoogte van Ransdorf een zwaar ongeluk heeft plaatsgevonden. Het betreft hier een Poolse Touringcar met jongeren die van vakantie terugkeerden uit Spanje. Volgens ooggetuigen was het ongeluk gebeurd doordat de chauffeur van de reisbus moest uitwijken voor een personenauto die kwam van de A 113. Het gevolg was dat de bus hierdoor in botsing kwam met een brugpilaar en daarna in een greppel langs de weg belandde.
Hulpdiensten waren snel ter plaatse en geconfronteerd werden ze met rampzalige gevolgen: dertig gewonden, waarvan 14 zwaar gewond en helaas 11 doden. Voor de betrokken jongelui, hun familie, vrienden en kennissen mag deze zondag van 26 september 2010 toch wel opgetekend worden als een dag van verschrikking.
Wij leven met hen mede en hopen dat ons opgestoken kaarsje licht zal brengen in de duisternis van deze ellende, niet alleen voor de getroffenen in het Belgische Schaerbeek, ook niet alleen voor al die omgekomen jonge mensen uit Polen, maar ook voor alle slachtoffers van rampsituaties die alleen al met dit weekend wereldwijd te betreuren zijn.
Gisterenavond om 11 uur werd het Belgische Schaarbeek, een gemeente met 115.000 inwoners en vallend onder het hoofdstedelijk Gewest Brussel, opgeschrikt door een zware ontploffing. Ingestort hierbij is een hoekwoning op de Gaucheretstaat en de Rue Destouvelle. Twee aangrenzende woningen en wel de nummer 35 en 199 veranderde hierbij ook in een puinhoop. Brandweer en hulpdiensten waren rap ter plaatse en wisten de mensen uit hun isolement te verlossen en snel naar een hospitaal te vervoeren.
Aan een journalist van de Standaard werd verteld dat alle slachtoffers geborgen waren, 1 persoon wordt vermist en het is niet uitgesloten dat dit slachtoffer nog ergens onder de puinhopen ligt, 5 van de gewonde slachtoffers zouden zwaar gewond zijn, waaronder twee kinderen. Men vermoedt dat een gaslek tot deze ramp geleid heeft, maar het is niet uitgesloten dat de oorzaak ergens anders gezocht moet worden.
Er hebben in België meerdere rampen als deze zich voorgedaan. Ik denk hierbij aan de gasontploffing in Luik van vorig jaar, waarbij een tiental mensen de dood vonden en ook in veel andere gemeenten waar, bij dit soort rampen na onderzoek, steeds de slechte staat van onderhoud van gastoevoer kanalen, binnenleidingen en gaspitten naar voren komt. Ook hier in Nederland is men op dat gebied erg laks en is er nog veel te verbeteren!
Voor een goede afdoende controle hierop lijkt het me wenslijk dat van overheidswege toezicht uitgeoefend wordt op huiselijke veiligheid. Vroeger in ons bedrijf verkochten we ook bussen gas en bij onze klanten keken we uit pure zorg altijd naar b.v. de regelaar, de gasslang en zelfs deed ik de mensen voor hoe ze het beste een bus gas konden aansluiten. In deze maatschappij zie ik bij diverse mensen ultra moderne keukens, maar onveilige gaspitten, kookplaten en aansluitslangen. Het moge misschien raar klinken, maar ik vind dat op de scholen onderwijs gegeven dient te worden in simpele dingen, die te maken hebben met veiligheid binnen de eigen muren van je woonhuis en dit in de ruimste zin!
Deze keer is het Schaarbeek, maar morgen misschien ergens in Brussel of Amsterdam waar weer een flatgebouw, woonhuis of kantoor de lucht invliegt.
Onvoorstelbaar en je schrikt van de grote ravage! Weer mensen dakloos, gewond, dood, invalide & bedroefd!
Vanmorgen is in de heuvelachtige omgeving van de Pakistaanse hoofdstad Islamabad een Airbus A 321 neergestort. Het vliegtuig was opgestegen vanuit de Engelse stad Manchester, had in Turkije bijgegetankt, deed vooraf het vliegveld van Karachi nog aan en was op weg naar de Pakistaanse luchthaven van Islamabad en volgens de laatste berichten had de ED 202 de landing al ingezet.
Wat er allemaal aan vooraf gegaan is weet nog niemand, alles is wat dat betreft nog in het duister gehuld. We zullen in de loop van deze dag wel meer te horen krijgen.
Aan boord van het vliegtuig waren 146 passagiers en 6 bemanningsleden. Aanvankelijke berichten spraken van 5 overlevenden, maar zojuist werd bekend dat niemand de ramp overleefd heeft en van de 152 omgekomen inzittenden 149 lichamen geborgen waren.
Op de hieronder geplaatste foto's ziet u boven de rampplek een heli en verder ziet u hoe legereenheden en reddingswerkers, uitgerukt met zwaar materieel posities ingenomen hebben langs de zwaar begroeide heuvels in de buurt van de ramp.
Tegenwoordig worden er van allerlei festivals gehouden en hierbij is het geen uitzondering dat hierbij een miljoen mensen eropuit trekken om die festiviteiten bij te wonen. Je kunt geen onderwerp bedenken of een of andere commerciële operator weet er wel raad mee en al heel gauw hebben we er weer een nieuwigheidje bij.
Doordat overal dikwijls toegangsgeld betaald moet worden, komt men vaak bij een stadion of feestterrein aan waarbij slechts één kassa open is en duizend of meer mensen staan te wachten om een kaartje te bemachtigen. Gemakshalve sluit men verder alle toegangswegen af, omdat men bang is dat er mogelijk een paar feestgangers bij kunnen wezen die niet betalen.
Burgemeesters van gemeenten zijn vaak razend enthousiast en zien zo'n festival om hun populariteit te verhogen en tevens als een bron van extra inkomsten voor hun gemeente, stellen weinig of helemaal geen veiligheidseisen en dáár ligt nu de grote fout!
Feestterreinen en stadions moeten op zekere afstand beschikken over ruime parkeergelegenheid, minstens via drie toegangswegen bereikbaar met elk 4 bemande kassa's waar men de entree kan betalen of waar controle is op het vooraf gekochte toegangsbewijs, tevens moeten de deelnemers via minstens drie aparte uitgangen het feestterrein of het stadion kunnen verlaten.
Zijn deze mogelijkheden er niet, dan zoekt het ongeduldige publiek alternatieven en zoals het voor een poosje terug in Spanje bij een of ander strandfeest was, en om hier in Holland te blijven voor enige tijd geleden in Schoorl, loopt dit verkeerd af.
Vroeger reisde ik veel per bus en het is me al eens gebeurd dat ik als eerste passagier bij de halte stond, langzaamaan ontstond er een heel rijtje. Ondanks dat ik vooraan stond, ging ik als laatste de bus in en en bedankte alle passagiers voor de duwactie en mooie staanplaats met ruim uitzicht. Hetzelfde heb ik ook al eens meegemaakt bij "De Goffert" in Nijmegen, waar de drukte aan de kassa met een voetbalwedstrijd van NEC tegen een Engelse topclub zo groot was, dat ik daar mijn rechterschoen verloren heb en als ik daar in de buurt kom kijk ik links en rechts rond of mijn in 1963 verloren schoen d'r nog ligt.
Veel mensen zien de grote drama's en rampen van de laatste tijd als een ingreep van God die verbitterd is over al die zondige festiviteiten die vandaag aan de dag overal gehouden worden en vanuit het hemelrijk is hij niet meer bereid om hieraan gedoogsteun te verlenen. In een bepaalde Duitse krant stond stond over de Loveparade van verlopen zaterdag in Duisburg een reactie van een lezer die een vergelijking maakte met de Bijbelse steden Sodom en Gomorra, die vanwege zondig gedrag van de inwoners getroffen werden door een zwavel en vuurregen. Abrahams neef Lot met zijn gezin, die altijd netjes geleefd hadden, werden door twee engelen gewaarschuwd om bij de vlucht naar veiliger oorden niet om te kijken. Lot's vrouw hield zich niet aan deze opdracht en bij de eerste en beste blik achterwaarts veranderde zij in een zoutzuil.
19 Doden en 342 gewonden, waarbij 50 mensen opgenomen zijn op de intensivecare van de diverse streekziekenhuizen in de buurt, geeft toch ook hier weer een indicatie van hoe slecht gemeentes wereldwijd vaak de risico's van deze mega festiviteiten inschatten!
Hoe er ook over gedacht wordt, veel families zijn onverwacht in diepe rouw gedompeld en treuren om hun dierbaren en vrienden die dit drama op het lovefestijn in Duisburg niet overleefd hebben of invalide zijn geworden.
Nog steeds waas van geheimzinnigheid crash Pools Regeringsvliegtuig
Berichten uit de vluchtregistratie computer aan boord van het op 10 april jl. gecrashte regeringsvliegtuig de Tupolev 154 vertellen dat er vlak voor de landing diverse waarschuwingen uitgegaan zijn met de opdracht het vliegtuig op te trekken, dit omdat er veels te laag gevlogen werd. Vooraf was de bemanning vanuit de verkeerstoren in Smolensk verteld dat het zicht in de buurt van de luchthaven vanwege laaghangende mist minder dan 400 meter was, en men het onverantwoordelijk vond te landen. Hierbij werden enkele andere luchthavens genoemd waar wel veilig geland kon worden.
Buiten de bemanningsleden om waren er in de cockpit een drietal buitenstaanders, die volgens internationaal voorschrift daar geen toegang hadden. Uit de in de cockpit gevoerde conversaties is via Edmund Klich, voorzitter van de onderzoekscommissie met deze ramp belast, naarbuiten getreden dat luchtmachtgeneraal Andrzev Blasik (zie inzetfoto) geanalyseerd kon worden als een van hen en wel door zijn stem. Waarover de gesprekken gingen en wie daar verder aan deelnamen is nog niet achterhaald. Uit het onderzoek naar de rampsoorzaak is ook geconstateerd dat de deur van de cockpit naar de passagiersruimte open stond.
De vraag is: ,,Wat hadden die buitenstaanders in de cockpit te zoeken? ,,Van wie hadden ze de opdracht daar te vertoeven en kregen ze van die persoon een bepaalde opdacht mee om de bemanning iets mede te delen, of was er iets anders in het spel"? President Loekasjenko van Wit-Rusland legt de schuld van het hele gebeuren bij de Poolse president Lech Kaczynski, ook in verschillende Poolse kranten wordt dit niet tegengesproken en denkt men dat Lech Kaczynski, tegen alle waarschuwingen van deskundigen in, de piloten opdracht gegeven heeft toch te landen op Severney, dit om op tijd bij de herdenkingsplechtigheid in Katyn te zijn.
Ook is er een vreemd verhaal van een bepaalde intimiderende en provocatieve uitzending van 13 maart (bijna een maand voor het echte ongeval) waarop de in het bezit zijnde zendkanaal Imedi van de Georgische president Michel Saakasjvilli een crash te zien is van een Russisch vliegtuig met aan boord een tijdbom. In dit vliegtuig zaten veel autoriteiten en ook aan boord was de Poolse president Kaczynski. Iedereen die dit fictie programma toen gezien heeft, dacht dat dit echt was. Even nadien worden er ook nog enkele beelden van schermutselingen aan toegevoegd van het Russische en Georgische leger.
Vandaag zijn er in Wit-Rusland ook een drietal Russische veiligheidsagenten gearresteerd die verdacht worden van het ontvreemden van kredietkaarten van omgekomen passagiers, of ze daarmee ook aankopen gedaan hebben wordt niet vermeld.
Wilt u meer te weten komen van een heleboel voorafgaande situaties, die direct of indirect te maken hebben met alles wat ik hier verhaald heb, moet u even kijken naar het geschreven stuk van de crash op 10 april en nog iets verder terug in het archief van 26 februari 2010!
Boven vluchtgegevens en zwarte doos Hier de cockpitresten van gecrashte Tupolev 154 Hier beelden sprookjesverhaal 13/3/10 Georgische zender Imedi
We zitten in de 5de maand van 2010 en op een rijtje gezet hebben we al met heel wat ellende en rampen te maken gehad. Bij België denk ik aan de slachtoffers en nabestaanden van de flatbrand in Luik en de verschrikkelijke treinramp, ook waren er hele trieste aanslagen op willekeurige burgers en veel ongevallen op de wegen. In Nederland kregen reizigers te maken met enkele zware busongelukken, een moord op een onschuldig schoolmeisje, veel fatale familietwisten en gisteren was er het vreselijke vliegtuigongeluk in Libië, warbij 71 Nederlanders, 2 Belgen en diverse personen van andere nationaliteiten om het leven kwamen. Vanmorgen hoorde ik dat er in Enschede bij een familiedrama 4 doden gevallen waren. De ellende blijft maar komen!
Nog vers in het geheugen ligt bij me de ramp met die Russische Toepulev, waarmee Poolse regeringsfunctionarissen en geestelijke leiders op weg waren naar een herdenkingsbijeenkomst in het Russische Katyn, in Rusland heeft ook een mijnramp veel slachtoffers geëist. Aardbevingen waren er in China, Haïti, Chili en Indonesië en ook woedden alom in Azië zware stormen en werden mensen overvallen door modderstromen en zware overstromingen. Momenteel hebben we ook te maken met enkele zware milieurampen door uitgestroomde olie in de wateren wat vissers brodeloos maakt, veel dierenleed teweeg brengt, en veel mooi natuurschoon doet veranderen in een vuinisbelt. Gerekend met de rampen van 2009 en militaire revoluties in Aziatische landen, heb ik globaal uitgerekend dat meer dan 800.000 onschuldige mensen hierbij het leven verloren hebben. Wereldwijd wordt er getreurd door de achterblijvers die hierbij veel en soms al hun dierbare familie kwijt geraakt zijn.
Heel veel nabestaanden zijn vaak zó aangeslagen dat het ondervonden leed in een trauma overgaat, iets dat hen voortdurend achtervolgt en waar ze nooit meer vanaf komen! Laten we niet alleen de slachtoffers gedenken, maar meevoelen en meehuilen met de achterblijvers en vanaf mijn blog doe ik dat met enkele gedachtenisfoto's en een eeuwigdurend vlammetje om dit meegevoel kenbaar te maken.
Laat alles in stilte gedijen, vooral in de eerste weken is er hulp volop aanwezig, maar hierna gaat dit langzaam verdwijnen en dan bent u het die als goede buur, plaatsgenoot, kennis of vriend een luisterend oor dient te wezen voor de getroffenen. Maak een wandelingetje door uw stad of dorp, want zulke slachtoffers hebben graag iemand om zich heen en laat hen hun hart uitstorten.
Ik wens iedereen een bezinnend weekend dat prettig aanvoelt en uw hart verwarmt en geest verrijkt door meer belangstelling te tonen voor uw medemens en kunt u iemand helpen, moet u dit beslist niet nalaten!
9-jarige Ruben uit Tilburg die als enige de ramp overleefd heeft.
Tien jaar terug op 13 mei was er de vuurwerkramp in Enschede Oud bewaard bericht van de Watersnood in 1953 Jonge vrouw die op militair ereveld haar dierbare eert!
Vlak in de buurt van het vliegveld van de Libische hoofdstad Tripoli is vanmorgen een airbus met aan boord 93 passagiers en 11 bemanningsleden neergestort. Vlucht 8U-771 vanuit het Zuid-Afrikaanse Johannesburg op weg naar Londen Gatwick is wel heel tragisch geëindigd.
Verongelukt bij deze ramp zijn 61 Nederlanders die bij het bekende reisbureau Kras geboekt hadden, verder waren hierbij ook betrokken een twintigtal passagiers die de Britse nationaliteit hadden en ook enkele personen uit andere landen; of hier ook Belgen bij betrokken waren kan ik u niet vertellen.
Vlak voor de landing op het vliegtveld van Tripoli werd vanuit de airbus A-330 een bericht gegeven dat er aan boord wat technische problemen waren. Even daarna vond de crash plaats. Het vliegtuig was eigendom van de Noord Afrikaanse luchtvaartmaatschappij Afriqiyah Airways.
Op wonderbaarlijke wijze heeft een 8-jarig Nederlands jongetje de ramp overleefd en is slechts licht gewond en maakt het volgens de nieuwszender Al-Arabiya uitstekend.
Volgens dezelfde zender is bekend gemaakt dat de zwarte doos ook gevonden is, en dat er geen sprake is van een of andere terroristische aanslag. Ik ben geen vliegtuigdeskundige, maar zet wel wat vraagtekens bij de diverse ongelukken met airbussen en vraag me af of op iedere luchthaven waar tussenlandingen zijn wel de nodige controles plaatsvinden voordat het vliegtuig zich weer in het luchtruim begeeft.
Veel families zijn door deze vreselijke ramp getroffen en mijn medeleven en van vele andere bloggers gaat uit naar die bedroefde mensen die zo plotseling verbonden worden met deze vreselijke ramp en hierbij dierbaren verloren hebben.
Alarmlijn voor betrokken familieleden is: 088-2692112
Beelden, die je aan het denken zetten en waar je stil van wordt!
Als er een verkeersongeluk gebeurt, dan is dat vaak met het links of rechts afslaan van auto's bij kruisende wegen. De algemene verkeersregel in deze is dat rechtdoorgaand verkeer altijd voorrang heeft boven afbuigend. Een stoplicht is gewoon een hulpmiddel! Om ongelukken bij het afslaan te verminderen of mogelijk geheel uit te sluiten zou wezen dat zowel op de rechter alsmede linker dodehoekspiegel óók een camera gemonteerd moet zijn. Vooral met het rechtsaf slaan van vrachtwagens gebeuren de meeste ongelukken. Alleen al van dit soort ongelukken heb ik er binnen de Benelux alleen al over de maand maart een zestal genoteerd staan met fatale afloop en ik denk dat dit aantal nog wel iets hoger ligt. Vooral in de spitsuren is het voor de fietsende forens of schoolgaande jeugd uitkijken. Onthoud dit: ,,Of je nu vrachtwagenchauffeur, bestuurder van een luxe auto, tractor of wat voor ander voertuig ook bent, weet dat je nooit voorrang mag nemen op een kruising ten opzichte van het rechtdoorgaand verkeer"!
Op 25 september 1995 hebben wij een ongeluk gehad op een weg waar het stoplicht voor het linksafslaand verkeer op groen stond. Toen mijn zoon de kruising overstak werden we gegrepen door een Landrover. Onze Ford was total loss, mijn zoon ongedeerd, mijn vrouw had wat bloeduitstortingen aan haar borsten, ik wat nekklachten die nadien overgegaan zijn in artrose, voelde me wat missselijk en het meisje van mijn zoon linksachterin was wat door de schrik aangeslagen. Wij waren de schuldigen van het ongeval en draaiden voor de schade op, de chauffeur van de landrover kreeg een bekeuring wegens door rood rijden; te hard rijden kon niet wettelijk bewezen worden en ook onze opmerking dat we deze snelheidsduivel niet opgemerkt hadden werd slechts ter kennisgeving aangenomen.
Wat ons toen overkomen is, zulke ongevallen gebeuren dagelijks, een drama wordt het als je hierbij een dierbare of een kind verliest. Als je als chauffeur op een weg zit en je moet afslaan, dan zie je van tevoren dat de weg door veel fietsers bevolkt wordt en is het zaaks om dan dubbel uit te kijken en nogmaals een stoplicht is een hulpmiddel en geef je niet het recht om bij groen klakkeloos door te rijden!
Na de gasontploffing in een flatgebouw te Luik op 27 januari j.l. is België nu getroffen door een treinramp, waarbij vele gewonden gevallen zijn en tot op heden 20 doden. Vanmorgen plaatselijke tijd 8.42 uur, je kunt stellen op het spitsuur dat vele mensen op weg waren naar hun werk, zijn er ter hoogte van Buizingen, gemeente Halle, vlakbij een overgang twee treinen frontaal op elkaar gebotst. Het gaat hier om de trein van Leuven naar 's gravenbrakel en de andere trein van Quiévain naar Luik. De ravage is enorm groot en reddingswerkers zullen nog uren bezig zijn om mensen die bekneld zitten mogelijk nog te kunnen redden. In een sporthal te Leuven is een informatiecentrum ingericht en ook een traumateam aanwezig om betrokkenen op te vangen. In goed overleg met burgemeester Dick Pieters en de provinciegouverneur Lodewijk de Witt die al vroeg ter plaatse waren, en alle facilitaire kanalen openden, functioneerden alle hulplijnen voorspoedig. Het intercity treinverkeer naar Brussel en vele andere lijnen zijn gestremd. Via de uitzendingen van de VRT wordt u voortdurend op de hoogte gesteld van de ontwikkelingen. Volgens de laatste berichten zou een der betrokken treinen een rood seinlicht genegeerd hebben, wat gezien de extreme weersomstandigheden niet altijd te wijten hoeft te zijn aan de machinist, maar louter en alleen ook een technische oorzaak kan hebben. Het is ook niet onmogelijk dat net als bij het treinongeluk in Pécrot op 27 maart 2001, waarbij 8 treinpassagiers het leven lieten, taalmoeilijkheden met enerzijds de seinpost en anderzijds de machinist ten grondslag liggen aan dit ongeluk. Vanuit de blog wereld zijn we begaan met de slachtoffers en familieleden die bij deze vreselijke ramp dierbaren verloren hebben en heel hun leven dit drama in herinnering zullen blijven houden.
Niet alleen onze onderaardse wereld maar ook onze huizen zijn volgestouwd met van allerlei kabeltjes, leidingen en verborgen kastjes, waardoor van alles stroomt. Kennelijk is dat allemaal zo volgelopen dat toezichthoudende instanties hier geen overzicht meer op hebben en voortdurend lees je in de kranten van graafmachines die kabels of leidingen geraakt hebben, waardoor gevaarlijke toestanden gecreëerd worden, zoals onder stroom staande muren, gaslekkages en uitstroming van grote hoeveelheden water.Tegenwoordig geven ze, als er iets fout zit, buitenlanders of illegalen de schuld van deze problemen, máár zijn hiervoor niet aansprakelijk die graaiende koppelbazen die goedkope werkkrachten leveren of aannemers die malafide bedrijven inschakelen om zoveel mogelijk hun beladen rug te vrijwaren van belastingcontroles en via een achterdeur hun winst opstrijken?
Dan hebben we ook nog te maken met huisjesmelkers die bepaalde flatjes en wijken beheren en hierin te veel mensen op een hoop drukken en per indvidu een fikse huur berekenen. Aan veiligheid binnen de gebouwen wordt niet gedacht; ook van gemeentewege worden de oogjes dichtgeknepen en in de meeste gemeenten is hier geen enkele controle op! Dit alles leidt tot grote escalaties!
We hebben zowel in ons huis en ook in de periode toen we vaak in een caravan zaten altijd een hoge prioriteit gegeven aan het begrip veiligheid, zelfs als ik met de auto op pad ging checkte ik het hele technische circuit om te kijken of alles in orde was.
Nog steeds merk ik dat er gevaarlijke lozingen gedaan worden langs onze wateren. We wonen hier in het rivierengebied van Linge, Pannerdensch Kanaal, de Waal, de Nederrijn en de IJssel. Hierin de polders zitten nog steeds grote hoeveelheden gifstoffen door Duitsers hier geloosd, men heeft de zaak gecamoufleerd met een dun zandlaagje eroverheen, maar als je daar gaat vissen vind je geen piertje in de grond om aan je angeltje te rijgen; dat duidt op kopersulfaat of ander zwaar vergif. Op een stukje lakmoespapier (te krijgen in drogistzaak of bij apotheker) kun je op kleur veel vergiften traceren en met de vergiftenindicator erbij weet je precies met wat voor stof je te maken hebt.
Niemand maakt zich er druk over, het enige voordeel hiervan is dat we percentsgewijs wat meer kankerpatiënten in ons dorpje Angeren hebben dan in Huissen of Bemmel, om maar een voorbeeldje te noemen, en de plaatselijke huisartsenpraktijk het wat drukker heeft dan elders.
Wat ik al jarenlang in studentenhuizen en megabewoonde huizen zie plaatsvinden is het aftappen of onkundig verlengen van elektrische leidingen en draden, dundradige kersverlichting geweven door een ijzeren binnenomheining, stapels opgerolde kabels, poreuse gasleidingen, vuile pitten die bijna niet meer aan het branden te brengen zijn en waarvan de vlam steeds dooft en volop gas de ruimte instroomt.
Werkelijk onvoorstelbaar dat zoiets in het moderne Nederland en België, om maar een paar landen te noemen, allemaal mogelijk is!
Gisteren schreef ik dat stukje over die ramp van Luik en kregen we via radio en tv te horen dat er officieel 20 personen in dat pand woonde, dat de brandweer het hele complex op zondag nog gecheckt had op vermeende aanwezigheid van een gaslek, dat op 200 meter van de bedoelde flat het gemeentehuis van Luik stond, dat er hooguit 5 mensen nog vermist werden.... en wat blijkt nú?
Iedereen weet, óók ambtenaren van de gemeente Luik, nú te vertellen dat het pand in het bezit was van een huisjesmelker die niets liet opknappen, maar raak het pand ter beschikking stelde aan iedereen die flink wat huur op tafel moest leggen voor dit labiele en overbewoonde onderkomen en dat de flat bestond uit twee gewone huizen die omgetoverd waren tot een flatgebouw van 5 verdiepingen.
Achteraf is het na de ontplofte tankauto van jaren terug een van de ergste rampen die Luik getroffen heeft. Er zijn nu 21 gewonden van wie twee zwaargewonden en 10 lichamen zijn onder het puin weggehaald en men verwacht nog meer doden aan te treffen. Diep en diep triest voor de slachtoffers en hun familie en een schande voor zoveel nalatigheid van de desbeteffende instanties die dit allemaal toegelaten hebben.
Vanmiddag kreeg ik van een Belgische vriend uit Gent te horen dat zulke toestanden in België schering en inslag waren en hij vroeg me of dit in Nederland ook het geval was, waarop ik bevestigend geantwoord heb.
Mensen, mensen..., wat leven we toch in een fijne maatschappij! Ontelbare apparatuur bevat nog steeds, met alle voorschriften ten spijt, kankerverwekkende stoffen, men draagt het dagelijks bij zich, werkt ermee in huis of op kantoor, dames hebben hun mobieltje of ander modern speeltje in hun handtasjes zitten en bij aankoop vraagt niemand zich af, wat hij of zij aangeschaft heeft!
Gewoon bij werkzaamheden op de weg, langs de weg, in huis en in gronden dient men van tevoren te peilen waar de leidingen of kabels zitten, eer men met het karwei begint of graafwerkzaamheden gaat uitvoeren.
Vroeger heb ik met alle primitieve middelen leren leven: het water hielden we uit een pomp, was het koud stookten we met hout, kolen of antraciet het fornuis wat harder op of schaften zo'n klein 'salamandertje' aan om ons te verwarmen, in bed lag een warme kruik, op de fiets werden alle boodschappen gedaan, telefoneren deden we op het postkantoor en dan uitsluitend als het bij rouw en trouw nodig was. Mensen uit de buurt bezochten we lopend, wat verderop met de fiets, de wc stond buiten en als closetpapier gebruikten we de krant en als moeder de vrouw de kleintjes op de wc zette kon ze op de billetjes lezen wat er voor een jaar terug allemaal gebeurd was en dat vertelde ze me dan als ik 's avonds van mijn werk kwam tijdens het avondmaal.
Het mobieltje van vandaag fungeert als rekenmachine, radio, tv, speurhond, vreemdgaan apparaat, geheime seksbioscoop, als opsporingsambtenaar, alcoholcontroleapparaat, soms als klein bommetje en dies wat meer. Onze hele infrastructuur is 'geïnfecteerd' met moderne apparatuur wat in deze gemakkenwereld een levende tijdbom is. Een kleine techneut kan met vier schopsteken in de grond een verbindingskabeltje leggen, met magneetklokje ertussen en met het draaien van bvb de 112 krijg je niet de calamiteitenlijn te pakken maar laat je heel Nederland en met doorschakeling ook België platleggen, zó is het toevallig ook nog een keer en zo ingewikkeld is dat niet!
In mijn leven heb ik ontzettend veel ongelukken meegemaakt, óók dodelijke, ben vaak zelf erbij betrokken geweest, heb meerdere malen iemand uit levensbedreigende situaties gered en veel narigheid gezien.
Dit alles is verwerkbaar geweest. Wat me verschrikkelijk aangegrepen heeft was een geval waar ik niet bij betrokken was, maar voor een aantal jaren terug in het radionieuws hoorde vertellen en nadien in de krant gelezen heb.
Dit hele verhaal en alles wat daaraan gekoppeld was komt me steeds voor de geest én is voor mij kenmerkend geweest voor een veranderde mentaliteit bij de jeugd. Het verhaal ging over een jongeman die met zijn auto terugkeerde van een discobezoek. Onderweg schepte hij een mevrouw die ver na het middernachtelijke uur ergens vandaan kwam óf op weg ergens naartoe ging. De jongeman nam niet eens de moeite om te kijken wat er aan de hand was, máár reed gewoon huiswaarts. Thuisgekomen trof hij een leeg huis en ging gewoon naar bed om zijn roes uit te slapen.
Opeens stond hij half versuft oog in oog met enkele plaatselijke agenten die hem van zijn bed kwamen lichten. Ondertussen hadden enkele collega's van de technische recherche buiten al vastgesteld dat zijn auto fiks beschadigd was en kennelijk betrokken bij de aanrijding van vannacht.
De jongeman reageerde hier koeltjes op, zelfs toen de agenten hem vertelde dat hij mogelijk zijn eigen moeder had doodgereden, die kennelijk uit bezorgdheid op weg was geweest om poolshoogte in de disco te nemen.
Mijn moeder zaliger hoor ik het nog zeggen: "Wat er 's nachts aan volk rondloopt is niet veel bijzonders, en wat er dan allemaal gebeurt, kan het daglicht niet verdragen"! Dit gezegde geldt ook voor vandaag in deze moderne wereld, waar geen sigaartje of sigaretje meer gerookt mag worden, máár waarin totale onverschilligheid, drank, drugs, seks, jalouzie, graaizucht én alles wat God verboden heeft gemeengoed zijn.
ONGELUK ERGENS IN EEN BETUWS PLAATSJE DODELIJK ONGELUK ERGENS NET BUITEN DE GRENS