De startpagina voor jong en oud Welkom op dit blog met veel uiteenlopende onderwerpen.
Op rechts van deze site staan
de rubrieken en categorieën
en of u nu onderwerpen zoekt
over ziektes, oorlogen,
politiek, rampen of nieuws
en dies wat meer, u vindt
het allemaal hier op dit
blog van Eef waar u nooit
op uitgekeken raakt!
24-04-2023
HET VEXAS SYNDROOM
Het Vexas Syndroom is een nieuwe aandoening die dodelijk kan zijn. Het waren wetenschappers van het National Institutes of Health in de USA die deze ziekte, die het midden houdt tussen reumatologische (bv. reumatoïde Arthritis) en hematologische (bloedziekten) aandoeningen, ontdekt hebben. De ziekte kenmerkt zich door koorts, bloedarmoede, verminderde witte bloedcellen, chronische ontstekingen, en laag zuurstofgehalte in het bloed. Dezelfde symptonen komen ook voor bij ziektes van het beenmerg. Het zijn hoofdzaklelijke mannen die last krijgen van het VEXAS SYNDROOM. Erbij vertellen moet ik wel dat de aandoening Vexas Syndroom vrij zeldzaam is. Vastgesteld is door wetenschappers dat bv. één op de 13.500 mensen in de USA te maken kunnen krijgen met de genetische voedingsbodem (UBA 1) die dit chromosoom binen het menselijk lichaam brengt en uiterlijk aan de mens is dit waar te nemen doordat deze personen vaak zwaar vermoeid eruit zien, lijden aan kortademigheid en heel vaak duizelig zijn. Bekend is dat 50 procent van de mensen met de aandoening Vexas Syndroom binnen vijf jaar na de diagnose komen te overlijden. Doordat er weinig bekendheid is in de medische wereld over genoemde aandoening wordt deze ziekte vaak niet opgemerkt door artsen en dit kan leiden tot een verkeerde diagnose. Door de doktoren in Amerika worden wel geneesmiddelen voorgeschreven om het Vexas Syndroom in te dammen, maar de effectiviteit hiervan is vrij aan de lage kant.
Al een week lang spuwt op Russisch schiereiland Kamsjatka vulkaan Shiveloetsj vuur en vlam
Op het Russisch schiereiland Kamsjatka is de stratovulkaan Shiveloetsj-hier in nederland hebben we het over de Shiveluch-weer volop in werking. Op dit schiereiland liggen diverse vulkanen en sommige houden al eeuwenlang hun 'muil' dicht. De Shiveloetsj is een subductieve vulkaan wat inhoudt dat deze vulkaan sterk explosief is en hij produceert een zeldzame lava die rijk is aan Hoornblende en Adakiet dat nadien in compacte vorm basalt genoemd wordt en hierna industrieel verwerkt. In dit lavagesteente Basalt is ook aanwezig magnesium. Is het gehalte magnesium hoger dan de aangegeven norm dan heet het lavagesteente geen basalt meer, maar spreken we van magnesiummandesiet. Veel dorpen op het eiland zijn als het ware volledig bedolven onder de lava en de materi�le schade is enorm. Of er ook doden of gewonden zijn door deze abnormaal grote uitbarsting van de Shiveloetsj is niet bekend. Volgens de gegevens waarover ik beschik, was voor deze eruptie van nu het 16 jaar geleden dat deze vukaan van zich liet horen.
Soedan is een land in Afrika. Het heeft zich door opstanden en revoluties al eerder gesplitst in twee staten, namelijk voor een aantal jaren geleden in Zuid Soedan en Noord Soedan. In het huidige Noord-Soedan werd door generaal Abdel Fattah al-Burhan in 2022 een staatsgreep gepleegd en voornoemde generaal is dus nu ook de president van Noord-Soedan, maar hij wordt bestookt door een voormalige collega die ook streeft naar de macht over deze staat en zijn naam is Mohamed Hamdan Daglo (Hemeti) en voor enkele dagen terug kwam het tot een zware strijd tussen deze twee generaals, die allebei niet zuiver op de buis zijn, want tegen alle twee loopt een aanklacht wegens het plegen van suicide op onschuldige burgers. De Para Militaire Groep van Hamdan opereert onder de benaming Rapid Support Forces (RSF) en in de afgelopen vier dagen heeft de strijd zich voornamelijk afgespeeld in en rondom de hoofdstad Khartoem. Hierbij is veel vernield en er zijn zo'n 80 doden gevallen en 500 mensen werden licht en/of zwaar gewond. De ziekenhuizen konden de aanvoer van patiënten niet aan en er was ook een groot tekort aan geneesmiddelen en alles stagneerden door voortdurende stroomuitval. De ministers van Buitenlandse zaken van Amerika en Engeland hebben moeite gedaan dat de strijdende partijen het vuren zouden staken en vrede sluiten. Vandaag is een wapenstilstand afgesloten en voor hoelang dat is afwachten geblazen, want al jaren gist het in die Afrikaanse landen en velen voeren vaak een onderlinge strijd, waarbij veel onschuldige burgers gedood worden. Bekend is dat in Soedan ook veel edelmetalen gevonden worden en ook is het ergens een rijk land van diverse nuttige delfstoffen en ook veel Westerse bedrijven opereren daar en en dit is natuurlijk niet gericht op het vangen van vliegen! Omdat genocide tegenwoordig volop in is in oorlogen waar gevochten wordt, heb ik op deze site ingebracht een foto van oorlogsmisdaden in Oekraïne en het gaat niet alleen om de Russen, want vorige week las ik op Internet een artikel van Amnesty International waarbij ook het Oekraïense leger oorlogsmisdaden gepleegd had. Je moet het allemaal maar geloven wat er zoal opgetekend wordt, maar komt het ooit tot een proces voor het Internationale Gerechtshof in Den Haag, dan dient vooraf de zaak nauwkeurig onderzocht te worden!
19-04-2023 om 00:00
geschreven door Eef Hübbers
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:OORLOGEN: NA 2de WO 3
In 1829 zat er in heel Nederland geen bever meer maar na ruim een eeuw verdwenen te zijn, zaten ze op een gegeven moment toch weer ergens in Holland en ik geloof dat dit in de Biesbosch was. Momenteel vind je de bever weer volop hier ter lande bij bijna alle rivieren en wat afgelegen kolken en andere wateren. Bevers zitten in bijna alle Europese landen en we vinden ze tevens in Noord Azië. Het zijn zoogdieren en ze behoren tot de orde der knaagdieren. Overdag slapen ze en voornamelijk 's nachts zijn ze in actie. Het zijn aardige grove beestjes met een lengte van 70 tot 100 cm die als ze volwassen zijn op een gewicht zitten van 20 tot 30 kg. Mogelijk kun je ze tegenkomen in de vroege ochtend of in de avondschemering en als je een kreunend en blazend geluid hoort ergens in de buurt van zo'n Beverburcht dan weet je dat dit dier kort bij u in de buurt vertoeft. Zo'n Beverburcht is een veste van zo'n 10 meter doorsnee en heeft soms een hoogte van 2 meter. Voor het in elkaar zetten van zo'n burcht 'zagen' en bijten ze met hun tanden die zoals het lijkt kennelijk van ijzer zijn dikke boomstammen en takken door vlak bij het water en zo'n burcht loopt helemaal onder dat water door en daar zit ergens ook de ingang. Het zijn echte ingenieurs die bevers en zijn letterlijk en figuurlijk niet voor een gat te vangen want hun uiteindelijke leger houden ze droog en zodra er ook maar een spatje naar binnen sijbelt zijn ze er als de kippen bij om het te dichten. Ook in de winter weten ze bij dooi de zaak droog te houden en door grote blokken ijs maken ze een gang dichten deze af en door een klein gaatje voeren ze schuins naar beneden het water af. Het eten van bevers bestaat uit planten, worteltakken, twijgen, bladeren en boomschors. Moeder Bever die 103 tot 108 dagen zwanger is geweest, krijgt in juni meestal één of meerdere kleintjes en worpen van 4 en 6 zijn zeldzaam. Zo'n jonkie weegt in de regel 400 tot 500 gram en als waterbeestje heeft mama bever hun al binnen enkele dagen geleerd hoe te zwemmen. Bevers kunnen 10 jaar oud worden.
Onder een dijk of spoorlijn graven, dat levert gevaar op; mag niet!
Paasdagen begonnen met matig Lenteweer en veel ellende!
Het zou vandaag met de Pasen in heel Nederland mooi weer worden met veel zon. Hier in mijn woonplaats Angeren liet het zonnetje zich veelvuldig zien, maar in het zuiden van ons land kwam de zon amper door. Ik begin met een vraag die ik afgelopen week veelvuldig heb moeten beantwoorden en dat gaat over het vliegveld Volkel waar kernbommen liggen opgeslagen. Er zou een ongeluk plaats gevonden hebben met een B-61, waar aan de achterkant vier vinnen zijn gemonteerd waarin doelengericht projectiemateriaal in zit verwerkt. Bij een van die kernbommen zou een vin zijn afgebroken. Er zijn verschillende berichten over verspreid, maar zou het waar wezen dan is er echt geen detonatiegevaar, want voordat zo'n bom moet ontploffen dan moet er direct daaraan voorafgaande een splitsingreactie op gang gebracht worden en dat kan pas als het aerodynamisch vlak inzetbaar gemaakt is.Vanuit militaire kringen heb ik vernomen dat de burger zich geen zorgen hoeft te maken over eventueel dreigend gevaar! Binnen de NAVO-landen ligt kernmateriaal opgeslagen: hier in Nederland op de vliegbasis Volkel, in België op Klein Brogel, in Duitsland op de luchtmachtbasis Büchel en verder in Turkije en Italië waar op de laatste tweee basissen nog oude B-61'ers aanwezig zijn, terwijl hier in Nederland de oude voorraad B61'ers is vervangen door kernbommen B61-12.Met de nieuwe kernbom kan driemaal nauwkeuriger op een doelwit worden gericht. Hier in Nederland wordt vliegveld Volkel streng bewaakt, en er is constant een technoploeg aanwezig voor het onderhoud van die bommen, en dat is hoog opgeleid technisch personeel die zowel over de verzorging alsmede de controle gaat! De nieuwe B61-12 zou zelfs als zo'n opslagplaats in brand zou vliegen er niets van merken, want de bommen zijn hittebestendig en bestand tegen de meest extreme hitte.
FLATGEBOUW IN MARSEILLE (FR) MET VIJF VERDIEPINGEN INGESTORT: Mogelijk doordat er in een van de flats explosief materiaal heeft gelegen is door de vele ontploffingen de bouw instabiel geworden en vandaar die instorting en in het begin ging dat ook nog gepaard met een felle brand, zodat reddingswerkers en de hondenbrigade in het eerste uur van het gebeuren niet meteen in actie konden komen. Er zijn mensen gewond geraakt en ook waren er toen ik aan het schrijven hierover begon 7 doden te betreuren.
GROTE BRAND IN CHEMISCHE OPSLAGPLAATS IN HET DUITSE HAMBURG: Zware chemische rookwolken waren er vanmorgen tot laat in de middag te zien boven Hamburg en omstreken. In Duitsland werd Code Paars afgegeven. Stellen kunnen we dat deze ramp toekomstige gevolgen heeft doordat mensen vergif ingeademd hebben en ongetwijfeld op zijn minst komen te zitten met een zware longaandoening.
HETZE TEGEN DE WOLF: De laatste tijd is er door het vele vee wat door wolven gedood wordt in Duitsland en Nederland een hetze uitgebroken.Vanmorgen troffen twee wandelaars op de stoep van een Natuurbeschermingsorganisatie te Gifhorn (Deelstaat Nedersaksaen Dld) een afgeneden wolfskop aan. Ik kan me indenken dat mensen die er vee opnahouden verbitterd zijn als hun schapen, kalf of pony door een roedel wolven afgemaakt wordt en zou het mij overkomen dan weet ik me mogelijk ook niet te beheersen, maar een dergelijke actie zoals daar in Gifhorn gaat wel te ver en is afkeuringswaardig.
IK WENS AL MIJN BEZOEKERS NOG EEN FIJN VERVOLG VAN DEZE PAASDAGEN!
Plaats van het gebeuren is niet Hannover, maar Hamburg
Vannacht om 3.28 uur vond er een ongeluk plaats ter hoogte van het treinstation in Voorschoten. In de passagierstrein zaten een vijftigtal personen, waarvan het merendeel van de passagiers van een feestje in Leiden terugkeerden naar hun woonplaats Den Haag. Het ongeluk gebeurde doordat er op de spoorlijn een kraan stond. Het was in die bewuste dinsdagnacht dat bouwbedrijf BAM (Bataafsche Aannemingsbedrijf Maatschappij) voor ProRails op een viertal locaties werkzaamheden aan het verrichten was voor de Nederlandse Spoorwegen. Voordat dit ongeluk gebeurde was er al een goederentrein door een uitsteeksel van deze bouwkraan beschadigd. Echter de passagierstrein knalde frontaal tegen deze bouwkraan, waardoor het voorste treingedeelte in een weiland terecht kwam, het middelste gedeelte op zijn kant langs het spoor kwam te liggen en het achterste gedeelte mogelijk door de klap en kortsluiting in brand vloog. Brandweer en hulpdiensten waren door enkele buurtbewoners ingelicht en al gauw ter plaatse. Bij dit ongeluk werd de machinist van de kraanwagen gedood en 39 mensen werden gewond, waarvan er na behandeling een twintigtal welswaar met de schrik nog in de benen er redelijk vanaf kwam, maar dat was niet het geval met 19 andere passagiers die door forse verwondingen wel in een ziekenhuis terecht kwamen, waarvan een drietal zelfs op de Intensive-care De oorzaak van het ongeluk moet geweten worden aan een communicatiefout tussen enerzijds het bestuurscentrum van de Spoorwegen en anderzijds tussen leidinggevenden van ProRails en het Bouwbedrijf BAM.
Anderzijds is het ook mogelijk dat de digitale lijnen van een der bedrijven het af heeft laten weten. Persoonlijk ben ik geen voorstander van automatisme in technische communicatielijnen, want ik vind dat deze systemen de laatste tijd Nationaal en Internationaal voor veel ongelukken gezorgd hebben.