De startpagina voor jong en oud Welkom op dit blog met veel uiteenlopende onderwerpen.
Op rechts van deze site staan
de rubrieken en categorieën
en of u nu onderwerpen zoekt
over ziektes, oorlogen,
politiek, rampen of nieuws
en dies wat meer, u vindt
het allemaal hier op dit
blog van Eef waar u nooit
op uitgekeken raakt!
29-09-2019
Orkaan Lorenzo bedreigt Azoren en vervolgt weg naar Verenigd Koninkrijk
Boven de Atlantische Oceaan heeft zich een storm ontwikkeld die gepaard gaat met snelheden van 260 km per uur. Volgens het Amerikaanse National Hurricane Center (NHC) bevindt de orkaan zich momenteel op 2300 km ten zuidwesten van de Portugese eilandengroep de Azoren (zie kaartje). Lorenzo wordt door de NHC aangemerkt als de zwaarste orkaan die er ooit geweest is. Tussen Afrika en de Antillen zond een Frans schip noodsignalen uit en deelde de kustwacht mede dat er een bemanningslid overboord was geslagen en het schip zware averij had opgelopen. De storm op zee gaat gepaard met huizenhoge golven die grote watermassa's aan boord veroorzaakten. Verwacht wordt dat het hooguit 40 uur duurt eer de orkaan de Azoren bereikt en te hopen is dat het daar niet gaat gebeuren wat de mensen op de noordelijke Bahama's voor enkele weken terug hebben meegemaakt, waarbij de orkaan Dorian op een zodanige manier toesloeg dat daar niet veel meer overeind bleef staan en een aantal mensen gedood werden en er nu nog steeds sprake is van vermisten. De Azoren is voor veel mensen een paradijselijk vakantieoord. De 9 eilandjes zijn allemaal ontstaan door vulkanische uitbarstingen en er heeft zich daar in de loop van de tijd een pracht natuur ontwikkeld. De Azoren liggen op 1500 km ten westen van Portugal en op 2000 km ten oosten van de USA. Er heerst daar een mild zeeklimaat en de gemiddelde jaartemperatuur is daar 17 graden Celsius. Verwacht wordt dat Lorenzo afbuigt en in de nacht van 2 op 3 oktober zich bevindt in de richting van het Verenigd Koninkrijk waartoe gerekend wordt Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland. Van Dorian werd verwacht dat deze orkaan ook grote schade aan enkele aan de kust gelegen Amerikaanse Staten zou bedreigen. Dit is toen uitgebleven. Te hopen is dat alles niet uitkomt wat de NHC ons voorspeld heeft en alles wel mee zal vallen. De vraag is of wij hier in Holland ook met deze orkaan te maken krijgen. We zitten in de herfst en niet uitgesloten is dat we hier de komende week ook last krijgen van stormachtig weer, gepaard gaande met zware regenval en mogelijk hagel en onweersbuien, maar niet in die hevigheid zoals voorspeld voor het VK. Waar we ons wel bezorgd over moeten maken is dat die ijsbergen en schotsen op de Noord-en Zuidpool aan het smelten zijn en de komende jaren de zeespiegel in ijltempo gaat stijgen en we wat beveiliging van ons land betreft op de eerste plaats moeten gaan denken aan betere dijken, zeeweringen, degelijke bruggen en ook onze deltawerken moeten gaan verhogen en ons niet bezig houden met futiliteiten zoals het verbieden van rookruimtes in café 's en allerlei onnodige klimaatmaatregelen die ons hele volk op onnodige kosten jaagt, terwijl de grootste vervuilers zoals het overwegend drukke vliegverkeer buiten schot blijft. Volgens de weerprofeten krijgen we wel een hele strenge winter en onze weerman Piet Paulusma voorspelt zelfs dat we weer een echte Friese Elfstedentocht gaan rijden. We wachten het maar af!
Het is 75 jaar geleden dat de operatie Market Garden begon en de bedoeling was dat de Geallieerde troepen die in Normandië op 6 juni 1944 geland waren zouden doorstoten naar alle door de Duitsers bezette gebieden in Europa. Met behulp van luchtlandingen bij Eindhoven, Son en Grave werden deze troepen gesteund door luchtlandingstroepen. Op 17 september 1944 was er ook een eerste dropping van para's in plaatsen als Wolfheze, op 18 september op de Ginkelse Heide nabij de plaatsen Renkum, Ede en Oosterbeek en een paar dagen later waren het Poolse para's die bij Driel gedropt werden. Veel zaken liepen verkeerd doordat de landingen te ver van de Brug bij Arnhem vielen en slechts een kleine groep van de Engelsen de brug wisten te bereiken en daar de strijd verloren. Waar door de Engelse legerleiding onder Montgomery ook geen rekening mee was gehouden, was de aanwezigheid van een Duitse Pantserdivisie die in de buurt van de landingsplaatsen gestationeerd was om uit te rusten van de verloren strijd in Normandië. Door de bosrijke omgevingen in de buurt van Arnhem waren ook de communicatieverbindingen heel slecht en wat ook het geval was, dat was de dropping van voedsel en munitie dat ten dele op vijandelijk terrein terecht kwam. Zo bv. hadden wij een groot zakenpand in Huissen-Zand dat gevorderd was door een SS-eenheid en verder door gevechtstroepen van Frundsberg en Hohenstaufen. In totaal lagen er 280 Duitsers bij ons ingekwartierd en ik herinner me nog de vele Engelse munitiekisten en grote voorraden levensmiddelen die de Duitsers bij de strijd om Arnhem hadden veroverd en die bij ons in het washok en kolenhok tot de zolder aan toe stonden opgestapeld. Bij het droppen van luchtlandingstroepen is het altijd de bedoeling dat deze met een verrassingsaanval snel de meest strategische punten weten te bezetten en dat binnen 24 uur de landstroepen aansluiting vinden om vlot door de veroverde gebieden te trekken. De zuidelijke troepen liepen bij Nijmegen en Elst vast en een slimme zet van de Duitsers was om de nog niet door de geallieerde bevrijde gebieden te evacueren, waardoor er een vacuüm ontstond in de voedingslijnen naar bepaalde gebieden, waarbij er vooral in het westen een hongerwinter ontstond die aan veel Nederlanders het leven gekost heeft. Tegenwoordig worden er uitgebreide oorlogsherdenkingen gehouden. Dat was pas na de oorlog 40-45 anders, want veel mensen hadden door bombardementen van de geallieerden veel dierbaren nodeloos verloren, want als ik bij mijn geboorteplaats Huissen blijf, dan herinner ik me dat bij het tweede bombardement op Huissen op 17 september 1944 aan het Looveer 23 Huissenaren gedood werden door raketbommen die door de Engelse luchtmacht werden afgeworpen om bij het Looveer opgestelde batterijen van het Duitse Flakgeschut en de veerpont uit te schakelen. Voordien waren er half mei 1943 ook al brandbommen gevallen op het Mariaplein en de katholieke kerk van Huissen-stad, waarbij ook een aantal mensen het leven lieten. Op 2 oktober 1944 was er nogmaals een bombardement dat aan 180 Huissenaren het leven kostte en ook vielen er in de week daarvoor bommen in de Hoeve, waarbij vluchtelingen uit Arnhem-Zuid geraakt werden. Verder hebben we als frontstad ook nog enkele maanden onder zwaar granaatvuur gelegen en zo na de 21ste oktober 1944 was heel Huissen geëvacueerd. In ons café en bij de uitbreng op de weg van brood en levensmiddelen hebben we na de oorlog veel verhalen van mensen moeten aanhoren die veel van hun dierbaren verloren waren en direct niet gerekend konden worden als vriend van de Geallieerden. Persoonlijk heb ik de bevrijding meegemaakt op 16 april 1945 toen de Canadezen Friesland binnen kwamen gereden op weg naar Wolvega en Leeuwarden. Zie ook de video over Market Garden op https://www.youtube.com/watch?v=GoleTgKiuis Bent u geïnteresseerd in oorlogsverhalen, kijk dan eens in de vele stukken die ik erover geschreven heb. Wilt u het Duitse Verslag over Market Garden lezen ga dan naar archief categorie WO-2 rubriek 6 d.d.17/9/2018. De eerste aantekeningen over de tweede Wereldoorlog maakte ik al in zo'n klein jaaragendaatje van de Nieuwe Koerier in begin 1944 en ontzettend veel fotomateriaal over de tweede Wereldoorlog heb ik afgegeven aan de Huissense historieverzamelaar Gerrit Meeuwsen.
Vuelta 2019 gewonnen door Jumbo-Vismarenner Primoz Roglic
Ondanks het verlies van Steven Kruijswijk en in de voorlaatste etappe van Tony Martin en de vele pech en valpartijen was het toch het Jumbo-Visma team dat in de Vuelta 2019 uitstekend voor de dag is gekomen. Het was de Sloveen Primoz Roglic die winnaar werd van deze Vuelta en eeuwige roem op zijn erelijst kan bijschrijven. Op de voorlaatste bergetappe op vrijdag de dertiende mei was het zijn landgenoot Tadej Pogacar-drievoudig etappewinnaar-die koerst voor UAE Emirates die deze zware bergrit met veel ups & downs wist te winnen en het was de 39-jarige old fellow Alejandro Valverde die zijn kuiten goed gesmeerd had en in deze etappe tweede werd. De Pool Rafel Majka eindigde als derde. In de rit op zaterdag veranderde niet veel in de koers. In de laatste rit op zondag was het onze landgenoot Fabio Jacobsen (nu 2x ritwinnaar) rijdend voor Deceuninck-Quickstep die voor Sam Bennet (Bora-HansGrohe) het eerste met zijn voorwiel de meet in Madrid wist te 'kussen' Op de eerste plaats in het eindklassement van deze zware Vuelta 2019 eindigde Primoz Roglic en na de 10de etappe was het truitje wisselen voor het nieuwe Rood steeds voor deze rustige en eenvoudige Sloveen die echt de nieuwe grote ster gaat worden aan het wielerfirmament. De tweede plek werd ingenomen door Valverde en nummer drie in de eindstand van deze Vuelta werd Tadej Pogacar. In het puntenklassement vinden we Roglic eveneens op de eerste plaats, Tadej Pogacar op plek twee, en nummer drie werd de echte sprinter Sam Bennet. Het bergklassement werd gewonnen door Geoffrey Bouchard van AG-2R, nummer 2 werd Angel Madrazo van het team Burgos-BH en nummer drie Sergio Samitier van het team Euscadi-Murias. Opgemerkt zij dat in het bergklassement op plaats 5 eindigde onze onvermoeide Nederlander (team Ineos) Wout Poels. Wilco Kelderman in dienst van Sunweb eindige in het algemeen klassement op de zevende plaats. Van de Jumborenners werd Robert Geesink 27ste en Lennard Hofstede 152ste. Uit het goede wielerhout is ook gesneden onze landgenoot Jetse Bol die voor Burgos BH uitkomt en zelfs een etappe wist te winnen. De beste ploeg in deze Vuelta 2019 was Movistar, op de tweede plaats eindigde Astana en nummer drie werd Jumbo-Visma. Het jongerenklassement werd gewonnen door de Sloveen Tadej Pogacar, op de tweede plaats eindigde Miguel Angel Lopez van Astana en derde werd James Knox van het Deceuninck-Quickstep team. Voor u staan heb ik ook nog een staatje waarop u renners vindt uit een ver verleden en vermeld staat daarop hun prestaties die ze ooit in een van de rondes van Spanje-Vuelta-verricht hebben.
Tot op heden zijn er 9 etappes gereden en in het algemeen klassement staat de Columbiaan Naïro Quintana bovenaan, gevolgd door Jumbo-Visma coureur de Sloveen Primoz Roglic en op de derde plaats zien we staan Miguel Angel López, het grote talent van Astana. Dezelfde drie renners staan ook in het sprintklassement bovenaan en dat komt door de vele bergen die bij deze Vuelta beklommen moeten worden en tot op heden was er maar weinig vlak, waar mannen als Jacobsen van Deceuninck-Quickstep en klassespurter Bennet zich uit hadden kunnen leven. In het bergklassement vinden we op plek 1 de spanjaard Angel Madrazo v/h team Burgos BH, de Fransman Geoffry Bouchard staat op de tweede plaats en nummer drie is onze good old friend met zijn 39 jaar de spanjaard Alejandro Valverde. Het ploegenklassement wordt aangevoerd door Movistar, gevolgd door Jumbo-Visma en op de derde plek staat Astana. In etappe 9 waar slechts 94 km te rijden was passeerde de Sloveen Tadej Pogacar (team UAE Emirates) als eerste de finish, werd Naïro Quintana tweede en Primoz Roglic derde. Stellen kunnen we dat Sloveense renners keiharde werkers zijn en in deze Vuelta goed voor de dag komen. Van de Nederlanders staat Wilco Kelderman van de ploeg Sunweb op een verdienstelijke negende plaats en morgen in de tijdrit schuif hij denk ik drie plaatsen op en komt op de zesde plek terecht. Geesink en Poels kunnen voor hun ploeg nog wel van betekenis zijn, maar staan zodanig geklasseerd dat ze zelf geen enkele kans meer hebben zich bij de beste 10 te scharen. Er gebeuren in veel koersen nogal eens felle ongelukken en meestal door de vele obstakels die tegenwoordig 's Heerenwegen kruisen. Het was Steven Kruijswijk die als eerste geblesseerd deze Vuelta moest verlaten, gevolg door Mickaël Delage (Groupama), George Mühlberger (Bora-HansGrohe)-, Rigoberto Uran (EF Education first)-, Hugh Carthy (id Education)-, Victor de la Porte van CCC-, Nicolas Roche van Sunweb, David Formolo van Bora, Tejay van Garderen van Education First en tenslotte Phil Bauhaus van Bahrain Merida. Als alles loopt zoals ik denk, dan is het Primoz Roglic van Jumbo Visma die straks hoge ogen gooit en deze 74ste Vuelta mogelijk gaat winnen. Een goede kans geef ik eveneens aan Alejandro Valverde (Movistar) en Miguel Angel Lopez van Astana die eveneens goede benen heeft en ver kan komen. Onze renners Jetse Bol en Jacobsen-in dienst van buitenlandse ploegen hebben gereden voor wat ze waard zijn en boekten dagsuccessen en laten we hopen dat er nog een vervolg is! Op een staatje vindt u het een en ander uit het verre verleden en ziet u enkele Nederlandse renners staan die de Vuelta ooit gewonnen hebben. Er volgt t.z.t. nog een vervolgverslag van deze Vuelta en ik hoop dat ik dan ook een paar Belgische wielercracks-niet alleen uit het verleden maar ook uit het heden-op de Vuelta wielertroon kan zetten.
Hier beneden Alejandro Valverde, die de klappen van de zweep echt kent!
Gisteren werd in Terneuzen een beginnende 75-jarige bevrijdingsherdenking gehouden die betrekking had op de hevige veldslag die woedde in de maand september-oktober tot 8 november 1944 en waarbij veel Zeeuwse plaatsen frontlinie waren. Aanwezig bij deze herdenking waren een achttal veteranen uit respectievelijk Engeland, Australië, Amerika, Canada, Polen, België, Ierland en Frankrijk die destijds aan deze strijd tegen de nazi's hebben deelgenomen. Deze strijd om de Schelde ging vooral om toegang te krijgen tot strategische verbindingspunten, waarbij niet alleen de Zeeuwse wateren maar ook de haven van Antwerpen het beoogde doel was. Bij de Slag om de Schelde werden enkele dorpen in Zeeland met de grond gelijk gemaakt. Een van die dorpen was Westkapelle. Als amateurgeschiedkundige heb ik al die plaatsen waar destijds de strijd woedde diverse keren bezocht en met verschillende bewoners over die strijd gesproken. Heel veel families hebben hierbij dierbaren verloren en goed 8 jaar na die vreselijke Tweede Wereldoorlog werden diverse Zeeuwse families opnieuw getroffen door die watersnoodramp op de eerste februari van het jaar 1953. Bij de Slag om de Schelde zijn met de Duitsers meegerekend 7000 militairen gesneuveld en met bombardementen en beschietingen vielen er onder de burgerbevolking 3200 doden. Veel militairen en burgers werden gewond en een groot aantal werd hierna invalide. Na de oorlog was het bij deze laatste groep veelal het handje ophouden en waren er in vergelijking met de tegenwoordige tijd sociaal weinig voorzieningen. Vermeld zij dat eind 1944 het gehele zuiden van ons land na de eerste week van november 1944 bevrijd was, maar dat gold niet voor het Oosten, Westen en Noorden van ons land, want de meeste plaatsen van de daar gelegen provincies werden pas bevrijd in de maand april en begin mei 1945 en op onze eilanden Ameland en Vlieland was de kust pas vrij zo tegen 23 juni 1945 pas gezuiverd. Op dit blog staan meer dan 200 oorlogsverhalen en bijna geen veldslag is onbesproken gebleven. Zelf heb ik tijdens mijn leven ook het nodige oorlogsgeweld meegemaakt en dit alles is te lezen op de vele oorlogsrubrieken die ik geschreven heb. Ga voor terugkijken naar die tijd van weleer naar https://www.youtube.com/watch?v=YM4VcQMRTrc en https://www.youtube.com/watch?v=XANrkjgivgc/