Zondag vandaag en druk aan het werk. Wat me er trouwens aan doet denken: Jezus zei dat niemand mocht werken op zondag en dat iedereen dan naar de mis moest gaan. Dat de mensen die de missen moesten doen daar nooit vragen bij gesteld hebben, daar kunt ge toch ook niet aan uit.
27-08-2010
Klein peetje
Vorige week een behoorlijk lang interview gedaan (zes bladzijden) met de CEO van Spadel, Marc du Bois. De grote baas van 't spawater, zeg maar. Het gesprek was interessant en het was ook vrij goed te doen om de babbel samen te vatten in een vlotte, leesbare en zelfs boeiende tekst. Alles in kannen en kruiken, denk je dan. Niet dus. Want tijdens het interview had de perswoordvoerder -die heel de tijd naast de CEO was blijven zitten- al gevraagd of hij het interview zou mogen nalezen voor het gepubliceerd zou worden. "Ik mag het toch even nalezen voor het verschijnt?" Het is de verschrikking voor elke journalist. Je kan er niet neen op antwoorden, want dan mag er simpelweg niks verschijnen. Je antwoordt dus met tegenzin ja, en je hoopt maar dat je tekst min of meer onveranderd door de keuringscommissie komt. Dat was deze keer niet het geval. Het interview moest passeren bij dienst communicatie, de dienst marketing én de juridische dienst. En elk van de drie diensten had wel zijn aanmerkingen: de scherpe kantjes eraf, de vervelende dingen eruit en wat promotalk er bij in. En klaar is Kees. En daar sta je dan als journalist. Met een tekst waar je te verlegen voor bent om je naam eronder te zetten. Je zou de tekst liever niet dan wel laten verschijnen, maar je staat machteloos. Een uitgever heeft je betaald voor de opdracht en je moet 'leveren', met of tegen je goesting. Dat het voor de journalist serieus balen is om op die manier te moeten werken, is al erg. Véél erger is nog dat deze manier van werken een tendens is en dat je je heel ernstig kunt afvragen hoe het gesteld is met de persvrijheid. Twintig jaar geleden vroeg niemand om een tekst te mogen nalezen. Een jaar of tien geleden is dat begonnen en niet altijd ten onrechte. Voor heel technische teksten kan het geen kwaad dat ze nog eens door een specialist worden nagekeken. Helaas bleef het daar niet bij. Teksten worden tegenwoordig niet meer 'nagelezen': ze worden steeds vaker gewoon herschreven. Alinea's die enige vorm van kritiek of scepticisme bevatten worden geschrapt en de ene of de andere marketeer mag er een alineaatjes voor in de plaats zetten. Ik kan me daar serieus kwaad in maken. Niet alleen omdat de stiel van het schrijven tekort wordt gedaan, maar vooral ook omdat op den duur alle kranten en tijdschriften alleen nog interviews en reportages bevatten die eerst zijn 'gelezen en goedgekeurd' door iedereen die er eventueel aanstoot aan zou kunnen nemen. Persvrijheid? Die is er nog nét. Maar met een steeds kleiner wordend peetje.
09-08-2010
Het Verre Oosten
De Belgische voetbalclubs kennen hun Europese tegenstanders. AA Gent speelt tegen Feyenoord, Racing Genk moet de wei in tegen Porto en Club Brugge geeft Dinamo Minsk partij. "Een verre en onaangename verplaatsing", meldden de kranten over de 'helse' tocht die de Bruggelingen te wachten staat. Als de trip richting oosten gaat, worden de superlatieven snel bovengehaald. Best drie weken op voorhand vertrekken, kledij voor alle seizoenen meenemen, pijl en boog op zak houden en de paternoster in de hand. Eigenaardig is dat, want Minsk is niet verder weg dan pakweg Athene of Napels. En zelfs een stuk dichterbij dan Istanbul of Helsinki. Genk staat met Porto (1706 km) een langere reis te wachten dan Brugge met Minsk (1604 km). Maar als er noord- of zuidwaarts gevlogen moet worden, zelfs al is het naar het uiterste puntje van Europa, spreekt niemand van een verre verplaatsing. Nog minder van een onaangename. Maar de kilometers die naar het oosten gevlogen moeten worden, tellen blijkbaar dubbel. Het oosten is per definitie ver en bar. Dat is een kwestie van gevoel en dat gevoel is behoorlijk fout. Minsk ligt op een goeie 1600 kilometer van Zaventem. Gent zal bijna even lang in de bus zitten op weg naar Rotterdam als Brugge in het vliegtuig naar Minsk. Verre, onaangename, barre verplaatsing? Voetbaljournalisten zouden af en toe eens een landkaart moeten bekijken.
07-08-2010
Scandinavische films
Op Nederland 2 loopt in augustus de 'Scandinavische filmzomer'. Elke vrijdag en zaterdag worden films getoond afkomstig uit Denemarken, Zweden, Noorwegen of Finland. Een aanrader voor iedereen die zelfs maar een klein beetje van film houdt. Wie vroeg naar bed wil, neemt de films best op, want meestal beginnen ze pas na elf uur. Je zou je kunnen afvragen waarom Scandinavische films zo goed zijn. Volgens mij zit Dogma 95 er nog altijd voor iets tussen; de filmbeweging waarvan Lars Von Trier en Thomas Vinterberg de voortrekkers waren. In hun manifest schreven ze dat Dogma-films de hoogste graad van eerlijkheid en zuiverheid moeten hebben. Er mogen geen rekwisieten worden gebruikt, aan het decor mag niets worden veranderd. Aan de filmlocatie waar wordt gedraaid, mag met andere woorden niks weggelaten of toegevoegd worden. Zelfs geen licht. De film mag ook nergens worden ondersteund door muziek. Muziek is alleen toegelaten als die op de locatie in een natuurlijke vorm aanwezig is: bijvoorbeeld in een café, op een kermis of een concert. De film mag zelfs geen 'oppervlakkige' (lees: bij de haren getrokken) actie bevatten. Geen moorden, geen achtervolgingen waarbij 70 politiewagens sneuvelen... De film moet zich ook in het hier en nu afspelen. Een historische kostuumfilm kan dus per definitie nooit een Dogma-film zijn. Zelfs flashbacks of flashforwards zijn uit den boze. Wie een statement wil maken, overdrijft bijna altijd in de principes die hij hanteert en in de wetten en reglementen die hij opstelt om zijn statement duidelijk te maken. Dat geldt zeker ook voor de dogma's van Dogma 95. Zo kun je het verbod om de regisseur te vermelden op de aftiteling (want de regisseur is geen kunstenaar; hij heeft gewoon een werkelijkheid vastgelegd) gerust als belachelijk beschouwen. Een film wordt er immers niet beter of slechter van, of niet meer of minder geloofwaardig, als je de naam van de regisseur gewoon vermeldt. Dat de regels veel te streng en te beperkend waren, was al snel duidelijk. Heel veel 'echte' Dogma 95-films -die tegen geen enkele van de opgelegde regels zondigde- zijn er niet gemaakt. Von Trier en Vinterberg zélf lieten hun Dogma-idealen trouwens al snel varen. Maar de invloed van de Deense filmbeweging op films die in het Hoge Noorden worden gemaakt, is nog altijd duidelijk merkbaar. Vergelijk zelfs detectiveseries zoals Beck, Varg Veum of Wallander met wat in de rest van de wereld wordt gefabriceerd en je merkt dat ze echter zijn, geloofwaardiger, realistischer... Al zondigen ze tegen alle principes van Dogma 95 en hebben ze daar in wezen zelfs helemaal niks mee te maken, toch denk ik dat Dogma 95 nog altijd verantwoordelijk is voor die échtheid. Niet de regeltjes die Dogma 95 oplegde, maar wel de intentie om eerlijke films te maken. Dat zit er in Scandinavië nog altijd diep in gebakken.
30-07-2010
Ze laten zien, zeker?
Vanmorgen op het stadskantoor een nieuwe identiteitskaart afgehaald. De nodige documenten meegebracht, kaart gekregen, PUK- en PINcode ingegeven en hopla. Zo gebeurd. Maar de vraag wat ik nu precies kon doen met die nieuwe kaart verraste de ambtenaar. - "Ermee doen? Met een identiteitskaart?" - "Ja." - "Ze laten zien, zeker? Als ze erom vragen?" - "Ja, dat kon ik met de oude kaart ook. Maar er is nu toch een PINcode aan gekoppeld. Waarvoor dient die?" - "Ah... die PINcode. Ja, dat weet ik ook niet zo goed. Vroeg of laat zullen ze daar wel iets mee van plan zijn, denk ik... Met de computer, of zo. Maar volgens mij kun je daar nu nog niet veel mee doen. Zal ik je eens een folder meegeven over de nieuwe identiteitskaart? Daar staat het misschien wel in." - "Nee, merci." - "Kan ik je voor de rest nog ergens mee van dienst zijn?" - "Nee, dat denk ik niet."
29-07-2010
't Was van moetes
Vorige week trouwde Orlando Bloom met Miranda Kerr. Vandaag meldde Bloom dat zijn vrouw zwanger is. Ik weet niet hoe ze dat in Hollywood noemen. Maar hier zeggen wij dan dat het 'van moetes' was.
28-07-2010
Soms vraagt een mens zich niks af
Het heeft aan een zijden draadje gehangen, het voortbestaan van deze blog. Er was Facebook om korte berichtjes te kunnen plaatsen, er was cultuurkrant Suiker om langere stukken in kwijt te kunnen en er was twijfel over welke berichten dan nog voor de blog zouden kunnen dienen. En dus werd het stil op deze blog. Maar misschien is het wel doenbaar om de blog gewoon verder te zetten zonder er te veel bij na te denken. Da's trouwens nooit mijn sterkste punt geweest. So here we go again. De blog begint aan zijn tweede leven. We zien wel of en waar het schip strandt.
03-05-2010
Lijstjes
Bij elk einde horen ook lijstjes. Daar
heb ik het altijd moeilijk mee, want in feite is het onzin om films
met mekaar te vergelijken. Zeker bij dit festival, waar de films
juist zo verscheiden zijn dat je per definitie appels met citroenen
aan het vergelijken bent als je de films tegenover mekaar afweegt.
Maar goed: lijstjes horen er nu eenmaal
bij. Dus, for what it's worth: hier is het mijne. De beste films vond
ik 'Na Putu' (proficiat voor het kiezen van deze openingsfilm: een
schot midden in de roos!), 'El secreto de sus ojos' (Oscarwinnaar, en
terecht), 'Min Dit' (subliem), 'Lebanon' (beklemmend) en 'Dawson,
Isla 10' (schrijnend).
Da's mijn top vijf, in willekeurige
volgorde. Vraag me niet om die films ook nog eens te rangschikken van
goed naar slecht. Mijn hart bloedt nu al omdat ik 'Mother', 'The
loners', 'For a moment, freedom', 'Rabia', 'Honey' en 'El vuelco del
cangrejo' niet in die top vijf heb gezet. En dan heb ik het nog niet
eens over de documentaires gehad. Zowel 'Contact' als 'Kinshasa
Symphony' hebben voorgoed beelden in mijn geheugen gebrand.
Jammer dat het voorbij is, maar zoals
het spreekwoord zegt: mooie liedjes duren maar tien dagen. Ik ga nu
een week of vier cinemaloos door het leven en vanaf juni stel ik me
tevreden met een wekelijkse Open Doek-film op dinsdagavond.
See you around.
Dat was het dan
Dat was het dan. Het zit erop. 'For a
moment, freedom', was voor mij het einde van Open Doek 2010. Een
geweldig mooi einde, trouwens. De hartverscheurende film kreeg vorig
jaar de prijs van de Canvasjury. Ik heb het juryrapport van toen er
even bijgehaald. "Door de sprongen van trieste situaties naar
grappige zit je vooral naar het einde toe te lachen met tranen in de
ogen. Een zeer sterke film die tot de laatste seconde blijft boeien,"
staat er. Ik had het niet beter kunnen zeggen.
Bij een afscheid zijn dankwoorden op
hun plaats. Merci aan de volledige Open Doek-equipe en in het
bijzonder aan de talrijke vrijwilligers. Zonder vrijwilligers geen
festival.
Maar ook een bijzondere dank aan het
zeer gedistingeerde Open Doek-publiek, dat zich van het andere (mag
ik 'gewone' zeggen?) cinemapubliek onderscheidt door andermans
plezier niet te vergallen met in de zaal chips en popcorn te eten,
frisdrank te slurpen, of onophoudelijk te tateren.
Moedige moeder
Moeders verdedigen hun kinderen. Altijd
en overal en in gelijk welke omstandigheden. Ook als de zoon
verstandelijk gehandicapt is en misschien wel een moord gepleegd
heeft. Daarover gaat Mother. Mother is een bijzonder spannende
whodunit-film die de grenzen van het genre aftast en zelfs
overschrijdt.
Zonder nu meteen te willen zeggen dat
dit de beste film is die ik deze week heb gezien, ... er zijn toch
van die momenten dat je Open Doek echt dankbaar bent om films naar
Turnhout te halen die je anders gegarandeerd nooit te zien zou
krijgen. Dit is er zo eentje.
02-05-2010
Min Dit: machtig mooi
"Meneer? Mevrouw?
Heeft iemand nog een papier over om films te beoordelen?" Het
moeten Koerden of Turken geweest zijn, die na afloop van 'Min Dit'
per se nog een beoordelingsformulier wilden bemachtigen. Aan het
belang dat ze er aan hechtten, viel duidelijk af te lezen dat hun
quotering 'uitstekend' of 'zwak' zou zijn, maar niks er tussenin.
'Uitstekend' als het Koerden waren, ben ik geneigd te denken, 'zwak'
als het Turken waren. Niet dat regisseur Miraz Bezar in 'Min Dit' een
standpunt inneemt. Integendeel: hij doet geen enkele uitspraak over
wie goed of fout is in de oorlog; zijn film is een aanklacht tegen
het oorlogsgeweld in het algemeen.
Ik sta nogal huiverachtig
tegenover films met kinderen in de hoofdrol omdat kinderen meestal
niet 's werelds beste acteurs zijn, maar de twee hoofdrolspelertjes
in 'Min Dit' leveren een ronduit schitterende prestatie af. Gülistan
en Firat zitten op de achterbank van de auto wanneer voor hun ogen
hun vader en moeder doodgeschoten worden door een Turkse
privémilitie. Plots staan ze helemaal alleen in het leven. Of
nee, niet alleen. Er is ook nog het schreiende babyzusje in de handen
van de vermoorde moeder.
De film gaat over het lot
van ouderloze oorlogskinderen. Het is geen kinderfilm (terecht dat
Open Doek hem bij 'Stories' catalogeerde en niet bij 'Kidz'), maar
ook geen oorlogsfilm. Het geweld is zeer nadrukkelijk aanwezig, maar
wordt nooit getoond. Dat is op zich al een sterke zet van de
regisseur. Bij mij heeft dit sluimerend, immer aanwezig, maar nooit
in beeld gebracht geweld in elk geval een veel grotere impact dan een
streep bloed op het scherm. Het dringt veel dieper door. 'Min dit'
laat niemand onberoerd.
Neem daar nog bij dat
'Min Dit' een vernuftige, erg realistische en geloofwaardige
ontknoping kent. De moordenaar van Gülistan en Firat ontloopt
zijn straf niet. Een film met een happy end, dus? Neen, zo simpel is
het ook weer niet. Want zelfs al alle geweren zwijgen, zijn de
problemen van de door het leven getekende oorlogskinderen niet
opgelost.
Machtig mooie film. Een
van de beste die ik dit festival gezien heb. Van mij zou hij een
'uitstekend' gekregen hebben als ik mijn blad niet had afgegeven aan
een Koerd of een Turk.
Filipijnse seks
Filipijnse seks: we
kunnen ons daar niet veel bij voorstellen. Toch wordt het al jaar en
dag gedaan. Anders waren er allang geen Filipino's meer geweest. Om
mezelf in te wijden in de materie ben ik vrijdagavond naar 'Boatman'
gaan kijken. Een erotische film uit 1984 waarover nu in de Filipijnen
nog altijd schande gesproken wordt. Noem het de 'Turks fruit' van de
Filipijnen.
Felipe wil hogerop in het
leven. Hij is het beu om voor een schamel loon toeristen te vervoeren
in zijn bootje. Hij gaat in Manila zijn geluk beproeven en komt daar
terecht in de seksindustrie. Het geldt verblindt hem en doet hem
steeds meer grenzen overschrijden en daar komen de nodige vodden van.
Het verhaal heeft
tweehonderd keer meer om het lijf dan een doorsnee seksfilm en de
film overstijgt ook zonder enige twijfel dat niveau. De dramatische
en zelfs spannende verhaallijn zou je zelfs even kunnen ontroeren,
ware het niet dat er zo tenenkrullend slecht geacteerd werd.
"Da's typisch voor
deze bombafilms, die in de jaren tachtig razend populair waren in de
Filipijnen", legde Marc Boonen me achteraf uit. "Vergis je
niet. De acteurs zijn in eigen land supersterren. Maar
mensen kijken ginder op
een andere manier naar film en er wordt dus ook op een andere manier
geacteerd. Je kunt het een beetje vergelijken met de Bollywoodfilms.
Het is de taak van een breed programmerend filmfestival om ook eens
een film uit zo'n ongekend genre te tonen."
Daar kunnen we in komen.
Wij, Europeanen, zijn allergisch voor overacting, maar dat is
inderdaad lang niet overal in de wereld zo. Point taken.
Waar we het een stuk
moeilijker mee hadden, waren enkele van de seksstandjes die
uitgebreid getoond werden. Dat de 'Around the world' in de praktijk
uit te voeren is, wil ik met veel goeie wil nog geloven. Maar de
'Ferris wheel' is volgens mij en volgens iedereen die ik het gevraagd
heb, simpelweg ondoenbaar. Alleen Marc Boonen maakte enig voorbehoud.
Pas op Jan Klaasen, achter u!
Het kan niet altijd feest zijn. Ik vond
'White material' geen goeie film. En daarmee bedoel ik dat ik het
niet geloofde. Als je 102 minuten lang de Franse eigenares van een
Afrikaanse koffieplantage volgt, die moedig probeert te redden wat er
te redden valt en die weigert op de vlucht te slaan voor het alsmaar
toenemende oorlogsgeweld, dan zou je normaal gesproken begrip moeten
kunnen opbrengen voor haar situatie en voor haar standpunt. Haar
verhaal zou in de loop van de film ook het jouwe moeten zijn. Je zou
onder haar huid moeten gekropen zijn.
Maar niks hoor, wel integendeel. Ik heb
de hele film gedacht: "Maar mens, ga nu toch lopen!" Bijna
heb ik dat zelfs geroepen. Zoals vroeger met de poppenkast: "Pas
op, Jan Klaasen, achter u!" Maar ik heb het niet gedaan. Ik was
blij dat ik het na een uur en drie kwartier uiteindelijk zélf
kon afbollen.
Jammer, maar niet getreurd. Op naar de
volgende.
Met rum
Bart Gaublomme vermoedt dat de
appel-rabarbersap nog beter is als je er rum bij kapt. Ik heb er al
dagen over nagedacht en ben, na eliminatie van alle alternatieven,
tot de conclusie gekomen dat er maar één manier is om
erachter te komen.
Lebanon
De geniaalste vondsten
zijn bijna altijd heel simpel. Hoe kun je de beklemmende sfeer in een
legertank filmisch beter weergeven dan de volledige film in de tank
zelf te draaien? Het enige wat je in 'Lebanon' van de buitenwereld te
zien krijgt, zie je door het vizier van het kanon.
In de tank zitten vier
soldaten die absoluut niet klaar zijn voor de opdrachten die ze
krijgen. De commandant heeft geen gezag, de schutter heeft nog nooit
op een levend wezen geschoten, de chauffeur panikeert bij de minste
tegenslag, ... De film maakt al snel duidelijk dat niets zo onveilig
is als 'veilig in een tank zitten'. Je zit tussen vier stalen platen,
je hebt geen flauw benul van wat er rond je gebeurt, je bent
overgeleverd aan info die je via de radio krijgt, maar hoe
betrouwbaar is die?
'Lebanon' doet nauwelijks of niet onder
voor de legendarische en al even claustrofobische film 'Das boot' uit
1981. Indrukwekkend.
Contact
1964. Australië test
enkele raketten, die moeten dienen om satelieten te lanceren. De
raketten zullen worden afgeschoten in Woomera en boven een verlaten
woestijn in het westen van Australië tot ontploffing worden
gebracht.
Iedereen gaat ervan uit
dat de woestijn verlaten is, maar er wordt voor alle zekerheid een
delegatie op uitgestuurd om eventueel nog mensen te evacueren. Wat
dan gebeurt, is nauwelijks te omschrijven. Enkele wetenschappers
stoten tot onverwacht en onvoorbereid op een groep van twintig
Martu-aboriginals. Een cultuurschok kan onmogelijk nog groter zijn:
een gemeenschap die letterlijk nog in het stenen tijdperk leeft komt
in contact met raketgeleerden. De Martu's hebben nog nooit een
whitefella gezien. En waarom dragen die whitefella's 'schotels'
(hoeden) op hun hoofd? En vanwaar komen die 'bewegende rotsen
(vrachtwagens) die zoveel lawaai maken? Van de ene seconde op de
andere belanden de Martu's van de prehistorie in de twintigste eeuw.
De verbijstering! De doodsangst! De Martu's zetten het op een lopen,
want de whitefella's met hun bewegende monsters kunnen niet anders
dan menseneters zijn. Mensenetende duivels.
Ik heb zelden -of nooit?-
een straffere documentaire gezien. Alsof het verhaal op zich nog niet
boeiend genoeg zou zijn, worden deze waar gebeurde feiten ook nog
eens geïllustreerd met authentiek film- en fotomateriaal uit
1964, met getuigenissen van Yuwali en Thelma, die nu zestigers zijn
maar 17 en 8 jaar oud waren toen zij door de blanken werden
'ontdekt', en met verklaringen van de wetenschappers die 46 jaar
geleden plots oog in oog stonden met de Martu's.
De werkelijkheid
overtreft soms de verbeelding. Deze documentaire bewijst dat nog maar
eens.
30-04-2010
Krabben vangen
Het is puur toeval, maar
dit jaar zie ik de helft van de competitiefilms. Andere jaren zijn
het er altijd minder geweest. 'Lola' heb ik al gezien, 'The loners',
'Kinshasa Symphony' en 'Dawson, Isla 10' ook. 'El vuelco del
cangrejo' ('de krabbenval') is de vijfde en voorlaatste
competitiefilm waar ik naar ga kijken. 'Harragas' zie ik morgen nog.
'El vuelco del cangrejo'
kon me wel bekoren, moet ik zeggen. 't Is een film die bol staat van
de symboliek en nauwelijks een verhaal vertelt. Een vreemdeling
belandt in een vissersdorp, waar de rust en de traditionele manier
van leven worden verstoord door een hotel met discobar. De
vooruitgang is niet te stoppen, zo blijkt. Zelfs niet in een
afgelegen vissersdorp in Columbia. Maar of het leven er beter op
wordt, is maar de vraag. Het dorpje krijgt voor het eerst
elektriciteit, maar dat brengt meer ellende dan wat anders met zich
mee. Een blanke man ruikt geldt en wil een hotel en discobar met
zicht op zee openen. De muziek knalt al door de boxen en in het
plekje waar eeuwenlang alleen het fluiten van de vogels en het ruisen
van de zee te horen was, valt dat niet in goede aarde. Leve de
moderniteit!
We volgen de oplopende
spanningen tussen de oudere dorpsbewoners en de nieuwe hotelbaas door
de ogen van een toerist. Een goede vondst van de regisseur. Want als
toerist kan je wel zien wat er gebeurt, je kan zelfs partij kiezen,
maar je kan niet tussenkomen omdat je toch een buitenstaander bent en
blijft.
De toerist wil weg uit
Columbia. Het kan hem niet schelen waarheen, als het maar weg is van
al die problemen die hij toch niet kan oplossen. Maar hij zit
gevangen. Hij kan alleen per boot weg, en die wil maar niet komen.
Zoals een krab weerloos is als ze op haar rug ligt en moet wachten op
een golf om overeind te kunnen komen, zo moet de toerist zijn tijd
maar zien te verdoen in een levenloos dorp, wachtend op een boot.
Goed gedaan, deze film.
Een verhaal over niks, op het eerste gezicht. Maar als je beter kijkt
een verhaal over migratie, over criminaliteit, over alcoholisme,
over de strijd tussen het traditionele en moderne leven en over
rassenconflicten,... kortom: over alles wat er gaande is in Columbia.
Kippenvel
'Dawson, Isla 10' speelt
zich af in 1973. Het leger van Pinochet heeft net een staatsgreep
gepleegd en president Allende van de troon gestoten. Er vallen veel
doden, onder wie Allende zelf. Wie de coup overleeft, komt op Dawson
terecht: een eiland in het barre en ijskoude Patagonië. Het
einde van de wereld. Het Siberische alternatief voor Chili. Het
strafkamp -ontworpen door nazivluchteling Walter Rauff- op Dawson
heeft maar één doel: de gevangenen breken tot op het
bot, op geestelijk en lichamelijk vlak. Bij aankomst begint het al:
de gevangenen verliezen hun identiteit. Ze krijgen een nieuwe naam:
die van de barak waarin ze moeten slapen en een volgnummer.
De voormalige minister
van mijnbouw Sergio Bitar -de man leeft nog steeds, hij is bijna 70-
kreeg de naam 'Isla 10'. Hij overleefde het concentratiekamp en begon
meteen na zijn vrijlating aan een boek over het leven op Dawson
Island. Opdat die geschiedenis nooit meer doodgezwegen of vergeten
zou kunnen worden.
Beklijvende cinema, met
op het einde een kippenvel-lied met de letterlijke tekst van een
speech van Allende. Zo mooi dat ik bij thuiskomst direct heb
gegoogeld om dat nummer terug te vinden. Zonder resultaat.
Doodjammer.
Humor
Cynische humor, ik hou er
wel van. En Rik Mercelis, gitarist van Eddy en de Schellekens,
blijkbaar ook. "Véél plezier met deze film'
fluisterde hij me toe in zaal 8, waar "Dawson, Isla 10"
begon: een film over een concentratiekamp in Chili, gebaseerd op
waargebeurde feiten.
29-04-2010
Niet zomaar een gevangenisfilm
Bloggers hebben glijdende
uren. Dat heeft het grote voordeel dat je 's nachts al eens zwaar in
de Gageleer kan vliegen zonder dat je 's morgens moet vrezen dat Marc
Boonen aan de lijn hangt om te vragen waar je artikel blijft.
Gisteren was het van dattum. Te veel Gageleer en te weinig karakter:
een dodelijke combinatie. Maar het gaat al beter, dank u. Er is niet
eens een Dafalgan Forte bij te pas moeten komen. Een boterham met
Camembert en appel-rabarbersap in Kaffee Kopenhagen volstond. En het
zien van een goeie film kan natuurlijk ook nooit kwaad.
'The loners' is veel meer
dan zomaar een gevangenisfilm. Twee Russische soldaten in het
Israelisch leger belanden in de cel omdat ze ervan worden verdacht
wapens te hebben verkocht. Alsof dat nog niet erg genoeg is, is een
van de geweren terechtgekomen bij de Palestijnse militante
verzetsbeweging Hamas, die het gebruikte voor een aanslag waarbij
vijf Israelische slachtoffers vielen.
De Russische vrienden
gaan van de ene seconde op de andere van hemel naar hel. Terwijl ze
wilden strijden en vechten voor hun vaderland, worden ze nu plots
beschuldigd van landsverraad. Ze doen alles om aan hun lot -een
strenge veroordeling voor een burgerlijke rechtbank- te ontkomen,
maar bij elke stap die ze zetten, werken ze zichzelf dieper in de
miserie, tot er zelfs in de verste verte geen uitweg meer te zien is.
Schitterende film, mooi
-op waargebeurde feiten gebaseerd- verhaal, prachtig uitgetekende
karakters van de hoofdpersonages. Ja, 'The loners' is veel meer dan
zomaar een gevangenisfilm. Of had ik dat al gezegd?