Inhoud blog
  • contact
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis vervolg
  • 125 jaar Minerva
  • Classic days Dusseldorf
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.­oldtimernederlan­d.­nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Trektocht der Pioniers
    1 ste juni zondag
    05-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pipe responce
    Van een lezer kreeg ik deze fantastisch mooie opname van een Pipe.

    Aan het stuur Kinet tijdens een race in Vielsalm.



    En nog eens een beeld van de schitterende 6 cilinder van Pipe.

    Affiche Jaques Guders op Pipe 1903

    Nog een affiche uit 1902 waar pipe bekroond werd met goud op het salon van Parijs.


    We toonden al eerder een foto van de Schutter en van Bakel 'Pipe' uit 1919, maar deze is van veel betere kwaliteit.  Deze Pipe had 100 pk volgens de advertentie. Deze Nederlandse firma bouwde een bijna identieke caros voor een Mercedes.

    05-12-2017 om 10:35 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    04-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pipe............ de andere Belg


    Hieper de pieper de ...... pipe.....


     


    In het vorige artikel kon je lezen dat ons koningshuis klant was bij Pipe, en dat de beroemde coureur Etienne Hautvast er ook kind aan huis was. Dit moedige ons aan ons eens te verdiepen in dit stukje Belgisch erfgoed. Pipe, ook gevestigd in Brussel, achter station Zuid.  Het moet wel een stevige concurent van het eerder genoemde merk Vivinus geweest zijn. Ze zaten  al in 1898 een auto te producere in het Luikse toen ‘Usines des Moteurs à Grande VitesseÂ’ genaamd, maar pas vanaf 1900 onder de naam Pipe in Brussel. De officiële omdoping tot Usine Pipe S.A. kwam er in 1903 en men bleef autoÂ’s bouwen tot 1922, met een dikke onderbreking tijdens WO I.  De benaming Pipe werd gekozen omwille van de buizen fabriek van de ouders van de oprichters, de gebroers Goldsmidt.


    De allereerste wagens waren kopiën van Panhard&Levassor met 2 cilinder motoren van 6pk. Ze experimenteerden ook met een magnetische koppeling, bedacht door Jenatzy, maar dit werd nooit commercieel.  Racewedstijden waren in die tijd de beste reclame, en ook Pipe stortte zich in dit avontuur. Haut vasthouden moeten ze gedacht hebben toen ze Etienne aanwierven, welke in 1901 nog reed voor Vivinus (côtes de la citadelle à Namur). De eerste sportwagen was er al in 1902, met 15 pk, en nam deel aan de beruchte rally Parijs – Berlijn. Van 1902 tot en met 1904 namen ze deel aan circuit des Ardennes.   In 1903 deden ze Parijs Madrid met een 90 PK sterke motor. Aan deze monsterrally, het spectakel van de eeuw, namen maar liefst 275 equipes deel onder wie 7 Belgen. Pipe was er met 4 auto's. Jaques Guders eindigde op de 33ste plaats met nr 94 en Van der Poele eindigde 40ste met startnr 126. (zie foto) Paul Rivière en Lucien Hautvast haalden de einstreep niet, samen vele vele anderen. Datzelfde jaar op circuit des Ardennes finischten Hautvast, Guders en Van den Poele met hun Pipe op plaatsen 11-16 en 18.


    In 1904 kwam er een 60 pk met cilinderinhoud van 13,5 liter te verdelen over 4 cilinders.  Tijdens de Gordon Bennet van 1904 werd Hautvast 6de met een Pipe. Dat jaar reden  ook 3 Pipes Circuit des Ardennes  met aan het stuur Hautvast, de Crawhez en Augières. Ook Jenatzy schreef aanvankelijk in met een Pipe, maar schakelde toch over op Mercedes en werd hiermee 2de.  Hautvast werd weer 6de en de andere 2 gaven op. Nog in 1904 reed Hautvast mee in de 'citadelle a Namur' en 'Spa-Malchamps.'


    In 1905 maakten ze gebruik van Truffault schokdempers, kopkleppen op 28/32 en 50 pk modellen.  Er waren merkdealers in Parijs, Londen, Moskou en Riga (Letland). En van 1905 tot 1909 werd Pipe in licentie gebouwd door NSU.  Het succes was echter van niet al te lange duur, en de domper werd er kompleet opgezet toen in 1907 de Duitse ‘MercedesÂ’ ingenieur Otto Pfänder om het leven kwam tijdens een testrit voor de ‘kaizerspreisÂ’ (circuit des ardennes). In 1907 werd Hautvast ondanks deze tegenvaller 2de in deze rally, vlak na Nazzaro met Fiat.  Het grootste succes voor Pipe ooit. Dat jaar reden ze ook nog de Gordon Bennet.  De productie werd stilgelegd op het moment dat er zoÂ’n 300 stuks per jaar de deur uitgingen.


    Tot 1910 rolden er nog enkel vliegtuig/luchtschipmotoren naar buiten, maar bij NSU werden wel nog autoÂ’s onder licentie gebouwd tot 1909. Het betrof een 40 pk en  was de enige 6 cilinder ooit gemaakt door Pipe. Deze had 6500cc, kettingaandrijving, lederen conische koppeling, wielbasis 328 cm. Topsnelheid was echter slechts 100 km/h.  Enkel verkrijgbaar als ‘Double PhaetonÂ’ model.


     Hier zouden we graag meer van zien ! Geen overlevenden? We hebben wel enkele foto's.  (zie vervolg 2 en 4)


    In 1910  namen ze de draad terug op met een 12 en een 80pk, en schakelde men over op cardanaandrijving ipv kettingoverbrenging. Deze 80 pk had een impressieve kopklepmotor van 11 liter en toch nog volledig omsloten kettingaandrijving, die steevast een zelfgenoegzame blik toverde op de gezichten van de chauffeurs. Deze versie was verkrijgbaar tot 1912. Op het eerste zicht leek het op een V motor, maar in feite waren het gewoon twee 2 cilinders op een onconventionele manier geplaatst in het frame. Zie ook foto hieronder.


     In 1910 kwamen ze ook op de proppen met een sportwagen met maar liefst 175 pk die 200km/h tevoorschijn kon toveren. Pure sensatie in die tijd. (Zie foto in vervolg 4 voorlaatste foto)


     De eerste wereldoorlog stak een dikke stok in de wielen, de fabriek werd volledig verwoest, met als gevolg dat er tot 1921 geen auto's meer geproduceerd werden. Dat jaar kwamen er 2 modellen, een 3 en 9 liter. Maar het succes bleef uit en in 1922 al ging de poppenkast alweer definitief dicht. Er werden enkel nog vrachtwagens gemaakt, tot 1930 toen  de oprichters Alfred en Victor Goldschmidt de boeken neerlegden. Het bedrijf werd overgenomen door Brossel, en omgedoopt  tot Bovy-Pipe onder de Bovy afdeling.


    Pipe, niet te verwarren met een ander Belgisch merk Pieper, is een zeer zeldzame krent in de oldtimerpap. We kunnen ons niet herinneren er ooit een gezien te hebben in het echt, of we moeten er overheen gekeken hebben. Maar ze zijn er wel, al is het dan zeeeer zeldzaam. Mocht er dus een lezer nog ergens een Pipe achter kant of stoel hebben staan, of fotoÂ’s, verhalen Etc. wij zien ze heel graag komen om het Belgische verhaal nog completer te maken. Ondertussen hebben we een contact in Riga, Letland, waar ooit een dealer van Pipe zat. Hopelijk komt er daar nog iets uit de bus.


    Keep watching. Prohibited copy Pictures and text.

     





    We beginnen het sportieve fotoverhaal met de achterkant van Pipe met startnummer 126 tijdens de Monsterrit Parijs - Madrid 1903. 4 Pipes namen deel, 2 arriveerden.

    Een ander verhaal speelde zich af in 1904 tijdens de Gordon Bennet rally. Nog net een Beeld de Pipe van Hautvast.


    Hier zien we hem beter. 

    Een zelfde of dezelfde Pipe met start nummer 5 bij de 'kaizerspreis' 1904. Etienne  met sombrero aan het stuur.

    Nog eens trots poserend voor de camera.
    Pipe met taxplaat 6968, reed dus ook op gewone Belze wegen.

    Dit is dan de Pipe met startnummer 6.  We zijn er niet uit wie de piloot was. Volgens een deelnemerslijst werd deze bestuurd door Jenatzy. De man op de foto is de mechanicien.
    Pipe met startnummer 16A 1907 Kaizerspreis (circuit des ardennes)

    Voor wie het niet zo goed afliep.



    Hautvast op Pipe Gordon Bennet 1904.

    De 16A, voor de crash

    Vereeuwigd in deze Aquiarel

    Jenatzy met een Pipe 8 liter circuit des ardennes 1908

    Dit zou een beeld zijn van Jenatzy op een Pipe. Tijdens course de côte de Gailon

    Nog een tweede beeld van de Gordon Bennet 1904

    Deze Pipe werd gefotografeerd 1909. Nog steeds kettingaandrijving.

    Dit is de Pipe 16A in 1910. De gecrashte wagen in 1907 werd dus blijkbaar hersteld, of het zou moeten gaan om een identiek exemplaar.

    04-12-2017 om 12:57 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    03-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pipe vervolg 1


    Pipe 1900/1901 een van de eerste Pipe's
    Taxplaat 2689 en nummerplaat 703, of is het andersom?
    zijaanzicht van een Pipe 1901

    onderstaande foto's uit de cataloog 1905
    Pipe toneau 12pk 1905

    Pipe landaulette 'royal' 1905

    Pipe coupe chauffeur royal

    Pipe Tripple phaeton royal 1905

    coupe chauffeur

    Toneau couvert

    NSU pipe 1906



    Pipe 1907

    doorsnede van Pipe en Magnetische koppeling

    Pipe Hybride 1907  gas electriciteit

    Pipe wiel 

    Onconventioneel twee 2 cilinders achter elkaar geplaatst

    Pipe pfanzer ..

    in vooraanzicht

    NSU pipe wreed accident !

    03-12-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    02-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pipe vervolg 2


    Anno begin 1900 deed men niet enkel aan racing om het merk te promoten, maar deed men ook afstands ritten, zoals deze doorheen de Sahara. 


    1906  Pipe in de Sahara.
    Deze foto vonden we met als opschrift Pipe 1905/1906, maar we hebben onze twijfels. Wie weet wat het wel is, mag het zeggen.  Er staat wel Pipe op het kenteken geschilderd.... Het antwoord is gevonden, wel degelijk Pipe, zie reclame in volgend artikel.

    Dit is een van de zeldzame Pipe's bewaard in een Museum. Model 1908

    Ook uit 1908 zou deze Pipe zijn. Het NSU model?

    Deze foto van een pipe is gemaakt in 1909, mogelijk is de auto dan al een paar jaar oud. 


    Hier dan een exclusieve opname van de Pipe 80 PK uit 1911.
    Ook deze is een 1911 Pipe.

    Op het autosalon in Brussel  1912 kon men zich deze royale Pipe aanschaffen.



    Een coupe chauffeur 1913 Met koninklijk schild op de deur.  Ex Albert I.


    Uit datzelfde jaar een Torpedo model 1913
    Nog een torpedo model 1913.


    En dan hier het top model van Pipe, de befaamde 6 cilinder die enkel als 'double phaeton' verkrijgbaar was.  Super zeldzaam ! Met dank aan Biblitheek Aachen.

    Pipe 12/16 pk waavan het bouwjaar ons niet bekend is.

    Ook dit is een Bijzondere foto, deze wagen zou ook in bezit zijn geweest van Koning Albert. Enkele adellijke dames op de achterbank.
    We hebben nog een andere foto waarbij een Pipe, geregistreerd op naam van Albert I, verongelukte tijdens een 'Paper Hunt'. Autozoektocht in het Zoniën woud. 
    Zie een van de vervolgsessies.

    Pipe omstreeks 1914.
    Pipe tijdens een rally. dewelke is niet duidelijk.

    WORDT VERVOLGD .....

    02-12-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    01-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pipe vervolg 3


    Pipe met futuristisch ontwerp op het salon Parijs 1910.

    Salon 1903 Parijs



    Pracht van een afiche Pipe begin 1900

    Een van de piloten met een Pipe was ook Baron de Crawhez, grondlegger van Circuit des Ardennes.

    Pipe Agentschap te Lille.

    Een Pipe tourisme 1911, vereerd met Postzegel


    Pipe Torpedo 1913
    Een zeldzame afbeelding van de Pipe 6 cilinder.

    En eentje van een 4 cilinder kopzijklepper.

    Radiator embleem

    De oplossing van een eerder geplaatste foto. Pipe werd blijkbaar ook uitgevoerd naar de US. en West Indië.  Gedateerd 1905 en met een andere radiator vorm !

    To be continued........... stil nice pictures to come.

    01-12-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    30-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pipe vervolg 3 bis


    Ongeval met de Pipe ingeschreven op naam van Koning Albert I. zie foto hierboven.


    Koninklijke Pipe waarmee koningin Elizabeth zich liet verplaatsen. 






    Daar de beelden niet 100% zijn hier een uitvergroting van het Embleem.

    Nog een mooie tekening van de allereerste foto hier in deze rubriek, Pipe 126 op de Parijs Madrid rallye 1903

    En Pipe op het autosalon 1903

    Nog een eerdere Pipe 1900..

    Heel leuke foto vanuit de UK toegezonden Pipe 1902 van mevr. Claud Watney.

    Het dashboard van een Pipe vrachtwagen met houtgas generator




    Van den deze zijn we niet helemaal zeker, maar mooie foto ! 

    Hier gaat het duidelijk op een Pijp..................... 
    Pipe dealers gevraagd........ wie voelt zich geroepen?





    Verloren gelopen foto... rechts voor een .... Vivius.

    30-11-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    29-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pipe vervolg 4


    De aller eerste pipe zagen we al in het eerste artikel, hier nog een exemplaar, voorzien van een boddy van d'ieteren

    Nog een d'ieteren Pipe uit 1905

    Dit is dan een Pipe NSU licentie 1905

    Een 3 liter Phaeton 1905 Pipe

    Daar Pipe in licentie van NSU verkocht werd, was er nog al wat omzet in Duitsland.  Deze commerciële uitvoering voor de tabaks industrie.

    Nog een vrachtvervoer voorbeeld.

    een Pipe Landaulette 2,6 liter 4 cilinder 1907

    En hier de wondermooie open 'DoublePhaeton' 50/60 pk met een carosserie van Armbruster.

    Nog een Armbruster Pipe model 'caleche' 1907



    Tekeningen van Pipe 6/12 en 6/14 1907

    Pipe 1907 open phaeton met carosserie ven Drauz.

    We reizen verder naar 1908 met deze coupe chauffeur landaulette. 

    Pipe model 28 met carosserie ven Deruyter 1908

    Pipe  6/18 1908

    Pipe 20 pk 1910 .

    En we vonden een afbeelding van het absolute sumum bij Pipe, de 170 PK
    met een carrosserie van Armbruster.  Met dit vehikel kon men aan een slordige 200km/h rondsnorren.  Enkel voor de Elite wel te verstaan. Naar verluid bezat Keizer Wilhelm I er een.

    Nog een Pipe 1910, erg gelijkend op deze van 1908 enkele beelden eerder. Dit populaire model zou tot 1914 geproduceerd zijn, en zat dan ook in het budget van de gewone 'betere' klasse.  Een venster was destijds een 'optie'

    29-11-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    28-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pipe vervolg 5


    Voila, hier dan een foto van de voorgaande afbeelding met zijn trotse eigenaar.

    Het type 8/24 uit 1912

    en nog eens een mooie foto van de boerinnenbond met een Pipe.
    Het is niet duidelijk welk model of bouwjaar dit is, maar de foto werd genomen in 1913.


    Ook het zangkoor verplaatste zich per Pipe.
    Een Pipe foto genomen 1914, geconfisqueerd door de Duitsers? Met dank aan Michaël Schlenger.

    En hier dan het ultieme raadsel. Volgens de boeken werden pas in 1920 terug Pipes vervaardigd. Dit is een Pipe met carrosserie door Scutter & Van Bakel geboekt in 1919 !

    Nog eens een mooie foto pipe 14/40 

    Bouwjaar van deze pipe moet ergens rond 1908/9 te situeren zijn. carros drautz.



    Nog zo een wondermooi expemplaar van Drauz. 1908?

    Drauz Pipe 1908
    Nu even een kijkje nemen in de fabriek 
    Men at work bij Pipe 




    Mooi blik in de hallen van pipe, welke duidelijk ook vrachtwagens bouwde.



    Pipe brandweerwagen 

    En nog eens een hele mooie glasplaat foto van de Gas - Electro Hybride van Pipe.

    28-11-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    27-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pipe vervolg 6





    En tot slot besluiten we met enkele Pipe overlevenden.
    Pipe op de beurs in Antwerpen. Nooit in het echt gezien.



    Pipe op een Duitse beurs.


    Twee NSU - Pipes  Museum Scandinavië


    Extreem zelden Pipe in actie Circuit des Ardennes Duits kenteken.


    Pipe op een treffen in Zweden.
    En om af te sluiten een radiator van Pipe, helaas met verdwenen Embleem.

    27-11-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    24-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vivinus/Minerva xxxxxl
    De afgelopen weken ging de teller flink aan het rollen na  het verschijnen van het artikel over  Vivinus en Minerva.
    Deze week was het niet minder, en ook  nu kunnen we u weer verrassen met enkele schitterende en zeer zeldzame Vivinus en Minerva foto's.
    Ook van FN en Metalurgique kregen we weer enkele kiekjes bezorgd, maar dat is voor een volgende keer. 
    Kijk en geniet mee van dit blog, ondertussen een ware tijdmachine.


    Deze kan niet missen. Vivinus in het groot geschilderd op de radiator. Het betreft hier een foto van een vroege rijschool in Stockholm Zweden die gebruik maakten van Vivinussen.


    Nog een schitterende glasplaat foto van een  Scandinavische Vivinus. Numerplaat A 848 weerspiegelt in de motorkap

    Prachtige opname van een Vivinus, mogelijk de deelnemer aan de coupe de Liedkerke 1908.
    En dan hier een zeer speciale. Het zou gaan om de Vivinus van Koning Leopold II, met daarbij een uitzonderlijk, fantastisch verhaal, verteld en opgetekend door zijn vriend, eveneens petrolhead,  Graaf Henri Langloi van Ophem.... We verklappen het hier onder. Zeker lezen !

    Volgens het opschrift bij deze foto zou hier een Vivinus in beeld zijn. We zijn echte niet zeker, maar het is en blijft een interessante foto uit Brussel.

    Dan konden we deze zeker niet onthouden.  Minerva met Zweedse Boddy.

    Ook dit zou een Minerva zijn,  bijzonder caros met hoog geplaatste lampen. 

    Minerva A 368 verdient zeker een plaatsje in dit blog.

    Zoals ook A 1400 


    Wellicht toonden we deze al eerder, maar het blijft een schitterende foto, 
    Is dit een Minerva?  volgens de inzender een Postvoertuig Minerva uit Zweden.

    Wie zich de mooie foto uit de jaren 60 met het oudere koppel herinnert uit een vorig artikel, kan hier aan zijn trekken komen. Deze zelfde auto reed mee in een rally in 2014. Hier enkele opname's.
    Met kenteken F 223 jaren 70

    F 223





    En JU 88.79 in 2014. (Noorwegen)

    Koninklijk verhaal door Geoffroy de Beauffort.

    Als je een ontmoeting met Graaf Geoffroy de Beauffort op je agenda had staan, waren gesprekken over oude autoÂ’s met zekerheid deel van de menukaart. Zijn vriend Leopold II en hij zelf waren zeer geïnteresseerd in de ontluikende auto industrie aan het begin van vorige eeuw, net zoals later zijn zoon Albert I.  Een hele reeks auto modellen kregen de adellijke titel  Â‘Roi des BelgesÂ’ omdat ze hun wagens vaak lieten uitrusten met comfortabele en volumineuze bekleding.  Leopold en Albert waren ook steevast te vinden op autosalons, rallyÂ’s en evenementen.  De koning was grote Fan van Etienne Hautvast die de  Belgische kleuren van het Merk Pipe verdedigde, waarvan hij ook een goede klant was. 

    Het verhaal.

    Op een mooie dag besloot Leopold met zijn Monteur/Chauffeur en favoriete Belgische sportman een motor tour te gaan ondernemen, vanuit de Maasvallei richting Ardennen. Incognito natuurlijk want het was eigenlijk niet toegestaan voor een Royal om dit soort dingen te ondernemen. Ze gebruikten een Sportwagen van 100PK, die een snelheid van 120 km/h zou kunnen halen. Het merk word niet vernoemd.  Op het moment dat ze richting Luxemburg reden speelt zich dit verhaal af.

    Zijne majesteit droeg een grote beschermende bril, alsook een grote doek, masker voor de mond en om zijn baard te vrijwaren van stof. Een bijkomend voordeel was dat hij daardoor onherkenbaar was, en zijn opstandig gedrag kon verdoezelen. Voor dit soort gelegenheden die blijkbaar meermaals voorkwamen, liet hij zichzelf  Â‘Graaf de BonchampsÂ’ noemen.  Zien we hier enig vergelijkend materiaal met ene zekere Laurent?

    Op weg richting Luxemburg, ergens op een verlaten weg, op enige afstand tussen 2 huizen ontmoeten ze een andere wagen die in panne staat. Een chauffeur ligt roerloos onder de auto, en wekte de indruk dat hij verpletterd was. De eigenaar staat naast de wagen en doet teken aan het naderende voertuig om te stoppen. Hij vraagt een lift naar de eerstvolgende stad. Het was een breedgeschouderde man van gemiddelde lengte, en net als de koning onherkenbaar gezicht. Ze reden in een grote limousine, en zag er van goede afkomst uit.

    De koning stemde toe, de chauffeurs zaten naast elkaar en de koning en zijn gast op de achterbank. Ze reden aan een gematigd tempo en het voorbijglijdende Belgische landschap gaf aanleiding tot een gesprek over onderwerpen over de Belgische actualiteit.  De koning was zeer geamuseerd door dit gesprek, en het feit dat hij niet herkend werd. Hij was zeer verbaasd  over de vaardigheid waarmee de vreemdeling sprak, maar ook hard en kritisch was, en relevante adviezen over de onderwerpen uitsprak. Maar dit zonder oneerbiedig over te komen, en met waardering voor het beleid van de koning. Deze amuseerde zich des te meer en had het verlangen zijn identiteit prijs te geven.  Maar toch vertelde hij zijn metgezel; Ik zie de koning vaak, en zal uw verstandige bespiegelingen met hem delen. Hij heeft niet zo veel verstandige  en gedocumenteerde mensen als u om zich heen, en ik ben er zeker van dat hij u als adviseur en vertrouwenspersoon zou willen aanstellen.

    Als u wil kan ik u aan hem voorstellen, en ik ken hem goed genoeg om met zekerheid te weten dat hij u zal aanwerven.

    De vreemdeling antwoordde; Ik ben vereerd en gevleid, maar moet u bedanken, ik ben niet vrij en kan me niet onttrekken aan mijn verplichtingen. De koning der Belgen was op het moment gekomen dat hij zichzelf dan maar moest ontmaskeren om deze man te overtuigen privé adviseur te worden op het paleis.  Dit aanbod kon hij dan toch onmogelijk naast zich neerleggen.

     Pardon,ik moet toch weigeren antwoordde de man, terwijl hij zich vooroverboog met diep respect. Ik moet de eer verwerpen die u me waardig acht, ik heb het echt te druk elders, terwijl hij zichzelf  ontmaskerde door ook zijn bril  te verwijderen.

    Leopold II, verbaasd, herkende zijn neef Willem II, keizer van Duitsland.

    24-11-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    23-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva Royal Norsk
    Met deze nog een aantal vondsten ivbm de Minerva's van Koning Haakon.  

    Een krantenartikel waarin de Minerva's van Koning Haakon uitvoerig beschreven worden.



    Ondertussen hebben we vernomen dat deze Minerva naar een Museum verhuist is.


    Koning Haakon zelf aan het stuur






    Koning Haakon in een vroegere periode dan voorgaande foto. 

    Minerva 1905 foto genomen Lyngbygaard. chauffeur was Wilhelm Pilstic.

    En dan deze heel mooie foto van een Minerva in de 60 er jaren

    Nog een Minerva met Nordberg karosserie.

    Koning Haakon wachtte tot de nieuwe Motorwet in 1913 in gebruik was genomen voordat hij zich een automobiel aanschafte. Eerst verwierf hij een rijbewijs en ging toen naar de autorijschool in de hoofdstad.  De directeur was Henri Costa. De laatste proef werd afgelegd  op 28 juni door ingenieur E.H. Rotheim. Na verloop van tijd,, kreeg hij niet alleen éen, maar twee auto's, een open (torpedo) en een gesloten (limousine ) zodat men kon rijden bij elk weer. Beide wagens waren van het Belgische merk Minerva.
    De open auto was de eerste die werd afgeleverd en het gebeurde op 2 juli 1913. Beide auto's werden door A / S Auto in de Lindemann Straat afgeleverd en waren van hetzelfde type. Ze hadden een viercilindermotor van 26 / 50HK, boor / slag 100/140. Er waren twee ontstekingsbronnen, één via magneet en één via batterij en spoel. Beide auto's hadden twee claxons: een blaashoorn en een  elektrische, die op dat moment bij de meeste MinervaÂ’s standaart meegeleverd werden.

    De auto's hadden chassisnummers na elkaar;  chassisnummer 22219 voor de torpedo, de gesloten had 22220. In Noorwegen er 9 stuks van dergelijke Minerva, 26/50 HP 1913 jaargang (22000 reekstype GG) ooit afgeleverd.
    Minerva-auto's konden worden geleverd met originele Minerva-carrosserie, of men kon kiezen voor een eigen carrosseriebouwer. Er werd gekozen voor de hofleverancier welke eerder rijtuigen en sleden afleverde op het kasteel, namelijk O. Sørensen trolley en Body Factory in Møllergaten. Je kunt je voorstellen dat het een elegant koetswerk werd.
    De open auto kreeg kenteken A-1,  de gesloten auto A-2. Toen op het einde van de jaren '20 een nieuwe auto, een derde Minerva werd gekocht, werd de plaat  A-1 overgedragen, terwijl de oude open auto toen "gedegradeerd" werd tot de A-4.

    De oude gesloten Minerva werd geleidelijk "afgebroken" en kreeg toen A-3.
    Er zijn geruchten in de literatuur dat Haakon een Minerva had met twee sets van carrosserie, één voor gebruik in de winter en één voor gebruik in de zomer.  Maar ,dat is niet het geval. De auto's waren in weze allemaal hetzelfde, dus het is geen wonder dat mensen hebben gedacht dat ze een andere boddy op hetzelfde chassis hadden gezet.
    Beide wagens hadden ook dezelfde donkerblauwe kleur,  zoals de auto vandaag naar het Noorse Technische Museum , in een gerestaureerde staat.
    De auto werd meestal gebruikt tussen het kasteel en de koninklijke boerderij in Bygdøy, maar  ook voor lange reizen. Koning Haakon hield  ervan om zelf met de auto te rijden. Hij werd ook waargenomen op de achterbank of naast de chauffeur. Vlak nadat hij de auto kreeg op 7 augustus 1913 volgde er een lange reis naar Fagernes met 3 auto's, inclusief de open Minerva. De krant Valdres schreef dat de koning naast de chauffeur zat en vaak naar buiten ging om gehaaste paarden langs de autoÂ’s door te loodsen. Terug naar Oslo was het Haakon die zelf met de auto reed. Er zijn ook verhalen over een reis die vanuit Nordland naar Oslo.

    De auto heeft geen nieuwe eigenaar gekregen en is waarschijnlijk gesloopt. Op documenten is te zien dat de auto alleen A-1 en vervolgens A-4 heeft gehad.
    De gesloten auto heeft geen andere kenmerken dan A-2 en A-3.
    Meer informatie over de auto's:
    22219 (torpedo) 22220 (limousine) 55255 1922: A-1 A-2 1925: A-1 A-2 1929: A-4.

    Niet in gebruik A-1 1932/33: A-4
    Waarschijnlijk wel  A-3
    Bewaarde vandaag A-2 (A-1 werd in 1931 op  een Lincoln gezet)
    A-3 (Werd gekocht in 1934 Lincoln)

    Helaas is  onduidelijk wat met de derde en laatste Minerva in de koninklijke vloot is gebeurt. Het lijkt  erop dat deze in gebruik was. Maar we weten dat het een Minerva 30cv, type AF was. Frame nummer was 55255. Motor nummer 55306. Documenten geven aan dat de auto het kenteken A-1, A-2 en A-3 heeft gehad.
    Er zijn maar twee Minerva in de 55000-serie in Noorwegen geweest (de tweede AF-auto was een roadster). De motor was een 30CV, 6-cilinder motor van 5,4 l, slag / lengte 90/140.
    AF was het laatste model van deze motor en werd vervaardigd van 1926 tot 1928. Gezien het koninklijk huwelijk in 1929 plaatsvond, kunnen we aannemen dat het model uit 1928 was.

    23-11-2017 om 12:20 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    22-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva Royal Norsk
    Door het Vivinus verhaal kregen we ook nog enkele zeer mooie beelden van Minerva's in Noorwegen te pakken. De koninklijke vloot. Koning Haakon en aanverwanten bezaten minimaal 4 Minerva's.  Een daarvan nog steeds in hun bezit, waarvan hier een foto.
    Verboden foto's en texten over te nemen !
    Not alowed to copie Photo's and text!


    Minerva D - 489  was een van de phaetons waar mee Koning Haakon persoonlijk reed zonder chauffeur.

    Dan was er de U 840, hier met een heel gevolg tijdens een officiëel bezoek. De wagens erachter politieagenten.

    Nog eens een mooie opnamen van U 840, 

    Een andere phaeton waarvan de voorkant op de volgende foto.



    Nog een Minerva  zonder kentekenen een Pierce Arrow .

    Op dit beeld is het niet zo duidelijk welke van de 2 bovenste een Minerva is.... 

    Trio Ford (volgwagen) Pierce Arrow en Minerva

    Wanneer het weer wat slechter was stond deze coupe chauffeur ter beschikking. Deze wagen is nog steeds in het bezit van het koningshuis. zie foto hieronder.


    En tenslotte een bekende foto die we al eerder lieten zien, er was dus ook nog een sportieve Minerva in de familie.

    22-11-2017 om 15:40 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    21-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vivinus reactie 2
    FAB stond voor Fabrique automobiles Belge, maar in Engeland bedoelen ze dan " It's fabulous' "  en dat is het in dit geval ook echt.
    We kregen toegestuurd foto's van de overblijfselen van een FAB, ergens gemaakt in de jaren 80 met een Agfa pocket camera. Door enkele studenten. Dat deze foto's bewaard zijn gebleven en nu opgedoken naar aanleiding van ons blog, is ook al wonder op zich. De eigenaar zou ook nog de radiator hebben, opgeborgen op een goede plaats. 
    Een onderzoek waard........
    Verder nog een reactie uit Spanje van een lezer die nog foto's had van zijn grootvader met een Vivinus. Hij herinnert zich dat Opa altijd sprak over zijn Belgische voiture.  


    Overblijfsel van een FAB



    zelfs in deze toestand zou deze auto nog gerestaureerd kunnen worden........... veel werk, maar wel de moeite.



    Nog een ander chassis in de tuin. Ook een oude Belg?

    Vivinus in Spanje.  Opa met zijn 3 kinderen.


    Als laatste voor dit moment, nog een foto van Noorse Postauto.

    21-11-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vivinus reactie
    De Vivinus die nu vertoeft in een Noors Museum, werd vroeger gevonden op een hooizolder, waarvan een mooie foto. Na restauratie word hij regelmatig in gebruik genomen op oldtimer evenementen.
    De auto werd gekocht door Knut C. Langaard uit Oslo in 1909 (zoon van Christian Langaard, die lid was van de Royal Norwegian Automobile Association.) In het najaar van 1910 verhuisde Knut Langaard naar Kvam Farm en reed er met de auto naar toe.

    In 1914 werd de auto verkocht aan Otto Schulz die woonde op een boerderij in Egge. Hij gebruikte hem tot 1917 toen hij vanwege technische problemen buiten gebruik gesteld werd. De auto bleef tot 1975 in de schuur op  boerderij tot hij werd verkocht aan Øivind Ofstad, Trondheim
    In 1999 werd de auto aangekocht door de Nord-Trøndelag Motor History Association welke hem heeft gerestaureerd. Voor het eerst sinds 1917 kwam de auto tijdens de veteranenrace op de weg  in verband met de 100ste verjaardag van de eerste postauto in Noorwegen op 26 juli 2008, zie foto onderaan, eerste postwagen, een Vivinus

    Na 58 jaar op de hooizolder te hebben gestaan, terug in het daglicht.


    Vers gerestaureerde Vivinus in 2008 voor het eerst weer terug op de baan






    Een nieuwe generatie bestuurders

    Eerste  De allereerste post auto in Noorwegen; Vivinus.

    21-11-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nog enkele interessante Minerva foto's
    Deze week nog enkele mooie Minerva foto's mogen ontvangen......... 
    o.a. beelden van op Interclassics Brussel, met dank aan BC.


    Zeer fraaie Minerva 1930 met hoogstaande koplampen.


    Een Minerva als zitplaatsje in de zon.
    Minerva HH. als Pantser omgebouwd


    Muurreclame 

    Muur reclame............ hieraan zullen we in de toekomst nog een artikeltje volkrabbelen.
    Deze hoorde nog thuis in de rubriek 'coupe chauffeur'

    Een Minerva naast austin 7 Monaco 1927

    Minerva met Nordberg Carosserie.

    Eveneens een Nordberg Minerva.


    Ten slotte deze AK 32 op intercalssics Brussel.


    Een Minerva onder constructie..............

    21-11-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    20-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva roots; Vivinus

    Verboden foto's over te nemen zonder toestemming!

    Vivinus, een andere Belg aan het hoofd van de Minerva stamboom.

    Onlangs struikelden we zowat over een echte oude Belg in de verzameling van een liefhebber van Belgisch historisch rollend erfgoed, en bij Bonhams werd er eentje onder de hamer gebracht en verkocht aan 65.000 euro. Reden genoeg om hem hier eens verder te belichten nu het buiten toch vochtige en donkere zonnestralen  miezert.

    Vivinus is een klein Brussels merk, opgericht door ene Alexis met dezelfde achternaam. Van origine een Fransman geboren in 1860 en in 1888 naar België uitgeweken. In 1896 knutselde hij een kleine stoommotor in, in een fiets, en vanaf toen ging de bal aan het rollen.  In 1899 ontmoet hij Graaf Jaques de Liedekerke, en samen vormden ze de Society of Workshops VIVINUS te Schaarbeek.

    De eerste VIVINUS die in 1899 in serie werd geproduceerd, was een kleine tweezitter die werd aangedreven door een eencilinder motor aan de voorzijde en gekoeld door lucht.
    Deze 3.5-pk auto, met een snelheid van 25 km / h, was een onmiddellijk succes dankzij de manoeuvreerbaarheid en lage prijs.

    In 1900 al, werd een 7 HP in productie genomen, die een topsnelheid van 56 km / h  behaalde.
    Het was toen een luchtgekoelde tweecilinder bestaande uit twee dwars op elkaar gemonteerde gekoppelde blokken, versnellingsbak met 2 versnellingen en riemaandrijving.Tussen 1899 en 1901 rolden 152 exemplaren uit de poorten van de fabriek.

    Vanaf 1901 begon VIVINUS met de ontwikkeling  van waterkoeling met een 9pk DE DION-motor  terwijl de riemoverbrenging plaats maakte voor een versnellingsbak.
    Van 1902 tot 1906 werd de viercilinder  15/18 pk, ook La Routière genoemd, geproduceerd. Van 1907 tot 1912 werden vier verschillende viercilindermodellen aangeboden: Type A 24/30 pk met 4156 cc cilinderinhoud, Type L 22/28 pk met 3742 cc capaciteit, Type N 20/24 pk met 3500 cc cilinderinhoud en Type O 12/14 pk met 2799 cc. 1910 was nog steeds het type P 10/12 pk met een verplaatsing van 1944 cc

     VIVINUS verwaarloosde de autosport niet, komt met een 2,8 liter racer, en neemt met enig succes deel aan de Liedekerke Cup van 1906, 1907 en 1909.

    Maar VIVINUS was ook geïnteresseerd in andere vormen van motoren voor de luchtvaart en de marine, een gebied waar deze motoren zeer werden gewaardeerd.
    Werd het bedrijf slachtoffer van te veel diversificatie van zijn activiteiten?
    De situatie van het bedrijf werd zo precair dat het in 1911 in liquidatie zou worden gebracht.
    De productie van auto's met 2 en 6 cilinders werd al in 1907 stopgezet en toen VIVINUS in 1912 alle activiteiten stopzette, omvatte het gamma auto's enkel vier 4-cilindermodellen van 10/12 pk, 16/20 pk en 24/30 pk.

    Het was de Belgian Automobile Factory (FAB) die de installaties overnam in 1912, terwijl Alexis VIVINUS, na een korte vertegenwoordiging in België van het Franse merk CLEMENT-BAYARD, wordt ingehuurd door MINERVA in Antwerpen, waar hij er de 40 pk  ontwikkeld als hoofd ingenieur. Voila, daarmee zijn we er.

    Het merk was erg geliefd in Scandinavië, en men kan dan ook enkele zelden overgebleven exemplaren vinden in musea in Denemarken, Zweden en Noorwegen. In België staat er een 7pk in het museum Mahy the Leuze, en in Frankrijk is er ook nog een exemplaar te bewonderen.  In totaal zijn er slechts een dozijn overlevenden. Mocht je er ooit een ontmoeten met deze wetenschap, weet dan dat het een unieke gelegenheid is. Voor zo ver wij weten is er geen enkele FAB bekend.

    Leopold II was eigenaar van een 4 zits Vivinus met gewoven ‘wickerÂ’ carosserie, en  Etore Bugatti  werd door het autovirus geïnfecteerd toen hij een ritje mocht maken in een Vivinus.

    Wie nog meer weet over dit kleine maar fijne merk,of fotoÂ’s heeft, wordt vriendelijk uitgenodigt het met ons te delen. Alvast dank.



    Deze 1900 Vivinus welke we niet zo lang geleden ontdekten was aanleiding tot dit artikel.


    Dit exemplaar werd vorige week bij Bonhams geveild aan 65000 euro (afgerond)


    Een beeld van de tijd toen deze voertuigen nog nieuw waren

    Een Vivinus die dienst deed in Amsterdam bij de familie Wurbain. 3PK voiturette

    Wie een zich een Vivinus kon permitteren, was goed gezien bij het vrouwvolk.

    Deze Vivinus tukkerde rond in het Brusselse. Gerard Leon aan het stuur. 







    Deze Vivinus is te bewonderen in een Zweeds Museum.



    De heer Lucien Hautvast in 1905 op een Vivinus 'tourisme'

    Lucien met zijn mechanicien op de Vivinus 'course' 1906 coupe de Liedekerke.

    Een Vivinus 'de dietrich' met investeerder Baron de Dietrich aan het stuur.

    Nog een Vivinus 'course' 4 cilinder al in 1902 met Henri Langlois van Ophem aan het stuur.

    Geen denderende opname, maar hier zien we niemand minder dan Etore Bugatti terwijl hij het auto virus opneemt aan het stuur van een Vivinus onder licentie van de Dietrich. foto van Bugatti trust UK.

    Ook onder licentie werd de 'new Orleans' geproduceert in de UK.

    20-11-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    19-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg minerva roots vivinus


    Nog een 'new Orleans' 

    Een groter exemplaar van New Orelans Vivinus



    Deelname van een George Richard 'vivinus' in de jaren 50 bij PAC.

    George richard Vivinus



    Een vroege Vivinus onder eigen naam in Denmarken.

    Krantenartikel van de vondst van deze voiturette.





    Ook deze Vivinus staat in een Deens Museum.

    Een 'de Dietrich' Vivinus in een frans Museum

    Foto van deze zelfde Vivinus met Baron de Dietrich 









    19-11-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    18-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg minerva roots vivinus


    Een Nederlandse 'de Dietrich Vivinus'



    Ook nog na het verdwijnen van het merk in 1914 met Theodore Pilette aan het stuur.

    christiaansens in 1905 





















    Vivinus was een erg gegeerd merk in Scandinavië. Foto met 3 vivinusen met verschillende opbouw.

    Ook hier 2 Vivinusen in aktie rijschool!

    Vivinus als Bakkerwagen Antwerpen.

    Een van de laatste Vivinussen.

    18-11-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    17-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg minerva roots vivinus


    Rechts een Vivinus 

    Vivinus , de eerste auto ingeschreven in het Nederlandse roosendal

    Vivinus in Zweden K34

    Het vooraanzicht van K34, en een andere Vivinus MZ1

    Ook in scandinavië 













    nog even terug komen op de 'roosendaal' vivinus, hieronder de verkoopsreclame van deze 18pk, en daaronder nog eens met chauffeur.



    De Roosendaal Vivinus





    Vivinus dealer Zweden.

    Mooie pheaton Vivinus 1910

    17-11-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    16-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg minerva roots vivinus




    2 vivinusen

    Een Nederlandse Dealer  'De wit'





    Een fraai motorblok van Vivinus

    Voor een auto uit 1903, ziet deze er al zeer vooruitstrevend uit.







    Vivinus was erg in trek in de vliegtuigbouw.

    Nog een Link Met Minerva..Moore Brabazon. Zoals ook de Minerva 'circuit des Ardennes gedoopt werd.



    En ten slotte een zeeeeeeeeeeeeeeeeeer zeldzame foto van een FAB, De Vivinus na 1912.

    We kijken uit naar nog meer Vivinus materiaal, dus niet aarzelen deze door te sturen................ alvast dank.

    16-11-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 26/09-02/10 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 06/09-12/09 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 30/11-06/12 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek





    Gastenboek
  • mr
  • Circuit des Ardennes 2017
  • Barbour Glenden Fleece Gilet Olive
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Dk.chambray
  • Het wordt steeds beter

    Bedankt voor uw bezoek,druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek, hopelijk tot ziens



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • -0001

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs