Het is officieel: de Vlaamse regering en de actiegroepen hebben een historisch compromis gesloten over de Oosterweelverbinding.
Omdat alle partijen zich kunnen vinden in het Radicaal haventracé laten de actiegroepen hun procedure voor de Raad van State vallen. Ademloos, stRaten-generaal en Ringland hadden voldoende handtekeningen voor een referendum, maar ook dat laten ze nu achterwege. De Vlaamse regering maakt zich sterk dat de schup dit najaar in de grond gaat. De procedure voor de Raad van State is evenwel niet volledig van de baan. De actiegroepen laten hun procedure dan wel vallen, maar enkele burgers, die de zaak mee aanspanden, volgen dat voorbeeld niet. Zij moeten de komende weken nog een akkoord sluiten met de Vlaamse regering. Wij ondertekenden niet mee en dat is ons ook niet gevraagd, zeggen Zwijndrechtenaars Greet Bergmans en Steven Vervaet. Iedereen beseft dat de procedure nog kan staan of vallen met ons.
De twee geven aan de overeenkomst toe te juichen, maar zijn naar eigen zeggen niet voldaan. Ze vinden dat Zwijndrecht, dat in twee wordt verdeeld door de E17, te veel hinder ondervindt van lawaai en fijn stof. We willen daarom de garantie dat een overkapping van de E17 mogelijk blijft, aldus Vervaet. Als die overkapping er dan uiteindelijk toch niet komt, willen we garanties over een degelijke geluidsbuffering.
Mobiliteitsminister Ben Weyts heeft er vertrouwen in dat het overleg met de burgers de komende weken tot een overeenkomst zal leiden.
Het Radicaal haventracé kwam pas vorige maand een eerste keer ter sprake onder leiding van overkappingsintendant Alexander DHooghe. De Oosterweelverbinding wordt in dat concept afgeslankt tot een lokale verbindingsweg. Het doorgaand verkeer wordt in het noordwesten omgeleid via de A12 en de Liefkenshoektunnel. Om de capaciteit op dat tracé te verhogen komt er een tweede Tijsmanstunnel.
Ten oosten van de stad worden doorgaande wagens en vrachtwagens omgeleid via een nieuw aan te leggen verbinding tussen de E313 en de E19. Tegelijk werd afgesproken dat de helft van het verkeer via alternatieve vervoersmiddelen, zoals fiets en openbaar vervoer, moet verlopen.
rv.Het plan voorziet een noordelijk tracé (rode lijn) voor doorgaand verkeer én een Oosterweel-verbinding (gele lijn) voor lokaal verkeer.
Overkapping
De Vlaamse regering, de stad Antwerpen en de actiegroepen engageerden zich ook om een overkapping van de Antwerpse Ring mogelijk te maken. Daarvoor wordt - op termijn - 1,25 miljard euro voorzien. Een overkapping van de Ring kost ongeveer 1,25 miljard euro, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. We gaan die factuur niet doorschuiven naar de volgende regering. De stad en de Antwerpse haven engageren zich om 250 miljoen bij te dragen. Wij engageren ons op onze beurt om de onbenutte kredieten bij het agentschap Mobiliteit en Openbare Werken toe te wijzen aan een fonds voor de overkapping, zodat we nu al budget opbouwen naar de volgende regeerperiodes toe.
Dat overschot bedroeg vorig jaar 43 miljoen euro, maar het wisselt enorm van jaar tot jaar, zegt minister van Financiën Bart Tommelein. Het gaat om projecten die zijn uitgesteld of geannuleerd. De bedragen worden nu integraal gereserveerd voor de overkapping.
Weyts geeft toe dat 1,25 miljard niet voldoende is om de Ring volledig te overkappen, maar het volstaat voor het eerste deel. Een architectuurwedstrijd moet uitmaken welk stuk het eerst aan de beurt komt.
De actiegroepen zijn bijzonder tevreden met de toezegging. Ik vind dat heel straf, zegt Manu Claeys van stRaten-generaal. Het gaat om geld dat naar Antwerpen komt en dus naar heel Vlaanderen, omdat kansen voor Antwerpen vertaald kunnen worden naar kansen voor Vlaanderen.
belga
Een architectuurwedstrijd moet nu uitmaken welk stuk het eerst aan de beurt komt
Minister Ben Weyts
Groen: Overwinning van participatie, maar waken over uitvoering
Ook oppositiepartij Groen reageert tevreden op het bereikte akkoord in het Oosterweeldossier. Dit is een historische overwinning van jarenlange burgerparticipatie en politiek verzet, vindt Vlaams parlementslid en Antwerps Groen-fractieleider Wouter Van Besien, die echter wel nog met heel wat vragen zit. Met Groen zullen wij de waakhond zijn en ervoor zorgen dat de genomen engagementen worden vertaald in concreet en financieel onderbouwd beleid, zegt hij. Van Besien noemt de aangekondigde modal shift, de beslissing om doorgaand verkeer verder van de stad te houden en de overkapping van de volledige Antwerpse ring de meest positieve elementen in het akkoord.
Jarenlang hebben Bart De Wever en co een nieuwe autostrade door de strot van de inwoners proberen te duwen, stelt hij. Veel van de voorstellen uit het akkoord waren tot voor kort onbespreekbaar, enig wantrouwen is dus op zijn plaats. De garanties moeten nu stelselmatig worden opgebouwd, en daarin zal de Vlaamse regering zich nog moeten bewijzen.
Met name over de financiering van de nodige investeringen in openbaar vervoer, bovenop de al voorziene middelen voor het Masterplan 2020 van de Antwerpse mobiliteit, ziet Groen onduidelijkheid. Ook de afgeslankte Oosterweelverbinding en de A102 door enkele noordelijke randgemeenten moeten nog concreet worden gemaakt en er moet nog een akkoord gevonden worden met de gemeente Zwijndrecht, stelt Van Besien vast. Dit is het startschot van participatie, niet het einde, vindt hij.
Dit is het startschot van participatie, niet het einde
Antwerps Groen-fractieleider Wouter Van Besien
Open Vld: Antwerpen moet nu de rangen sluiten
De Antwerpse afdeling van Open Vld zegt het akkoord over de Oosterweelverbinding te zullen steunen, aangezien het goed nieuws is voor de Antwerpenaar en we er na jarenlange stilstand eindelijk in geslaagd zijn om vooruitgang te boeken. De partij roept heel Antwerpen nu op om de rangen te sluiten, volop achter het compromis te gaan staan en snel werk maken van de bouw van de Oosterweelverbinding, het Radicaal Haventracé en de A102. Open Vld ziet in het akkoord voordelen voor zowel de mobiliteit op de Antwerpse ring en in de Antwerpse binnenstad als de leefbaarheid in de Antwerpse regio. Vandaag wordt er enorm veel verkeer naar de stad geleid, zonder dat dit verkeer echt in de buurt van de stad moet zijn, zegt Antwerps gemeenteraadslid Annemie Turtelboom. Met het Radicaal Haventracé wordt dat verkeer voor een groot stuk weg van de stad gehouden. Dat komt niet alleen de mobiliteit op de ring ten goede maar is ook beter voor de luchtkwaliteit van de Antwerpenaar.
Nu de Oosterweelknoop doorgehakt lijkt, moet er voor Open Vld snel werk gemaakt worden van een langetermijnplanning van het hele project, inclusief de overkapping. Het is ook belangrijk dat er een werkgemeenschap komt die de burgerbewegingen een plaats geeft, geeft Vlaams parlementslid Willem-Frederik Schiltz aan. Zo kunnen ze blijven meedenken over en meewerken aan de snelle implementatie van mobiliteits- en leefbaarheidsoplossingen voor Antwerpen. De participatie is belangrijk voor het draagvlak en de snelheid van uitvoering.
Touring tevreden met akkoord
Mobiliteitsorganisatie Touring is tevreden met het akkoord over de Oosterweelverbinding in Antwerpen. De organisatie benadrukt wel dat er snel werk moet gemaakt worden van de plannen. De beslissing van vandaag om samen te werken is van groot belang, maar mag niet verzanden in nog eens nieuwe werkgroepen en denktanks, zegt Touring. Touring vindt het goed dat de Vlaamse overheid en de burgervertegenwoordigers nu een akkoord op zak hebben. Wij zullen hier positief aan meewerken en de weggebruiker objectief inlichten over de plannen en werken, die ongetwijfeld nog heel wat onduidelijkheden en verkeershinder zullen meebrengen. Maar het wordt nu wel stilaan tijd dat de spade effectief in de grond gaat.
De mobiliteitsorganisatie hekelt dat de discussie zo lang, meer dan 20 jaar, heeft aangesleept. Er zijn miljoenen uitgegeven aan studies en onderzoeken. In heel die periode zijn niet alleen de files en pollutie toegenomen, ook de kostprijs voor de uitvoering ervan is sterk gestegen.
Touring dringt er op aan dat ook de vertegenwoordigers van de weggebruiker zelf worden betrokken in het project want daarover blijven we tot vandaag nog op onze honger zitten.
De beslissing van vandaag om samen te werken is van groot belang, maar mag niet verzanden in nog eens nieuwe werkgroepen en denktanks
Touring
TreinTramBus: Openbaar vervoer moet snel versterkt worden
TreinTramBus vraagt dat het openbaar vervoer in en rond Antwerpen al tijdens de werken versterkt wordt. De hinder zal immers jarenlang duren, brengt de reizigersorganisatie in herinnering. Deel van het compromis over de Oosterweelverbinding is een modal shift, die voorziet dat de helft van de verplaatsingen in de toekomst met alternatieve vervoersmiddelen als trein, bus en fiets wordt gedaan. Uiteraard juichen we dit toe, zegt Jan Vanseveren van TreinTramBus. Maar er moet ook aandacht besteed worden aan de hinder tijdens de werkzaamheden, want die zullen jarenlang duren. De organisatie pleit voor doorstromingsmaatregelen voor tram en bus en een uitgebreider aanbod. Alleen zo kunnen automobilisten overtuigd worden om hun auto al tijdens de werffase te laten staan. De enorme files door de werken aan de Turnhoutsepoort bewijzen dat een minderhinderplan nodig is, stelt de organisatie. Bussen en trams lopen vertragingen op tot anderhalf uur.
Uiteraard juichen we dit toe. Maar er moet ook aandacht besteed worden aan de hinder tijdens de werkzaamheden, want die zullen jarenlang duren