Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
12-04-2018
Kloosterstraat opnieuw opengebroken
Bron : ATV
Er wordt alweer gewerkt in de Kloosterstraat in Ekeren. Na meer dan een jaar werken werd de straat eindelijk weer opengesteld voor het verkeer, maar een verkeersplateau op de hoek van de Kloosterstraat moet nu heraangelegd worden.
Woensdagavond 4 april werd een controleur van De Lijn in Ekeren slachtoffer van agressie. Tijdens een controle probeerde een reiziger de bus te verlaten. De controleur wou eerst zijn vervoersbewijs zien, maar de verdachte wou niet meewerken. Hij duwde de controleur tegen de grond en zetten het op een lopen. Een tweede verdachte sprong op de rug van het slachtoffer en deelde ook klappen uit. De buschauffeur was de verdachte man achterna gelopen en kon hem staande houden. De verdachte verzette zich echter hevig en kon ontkomen. De politie kon één verdachte identificeren op basis van een getuigenverklaring.
Het verkeersplateau op het kruispunt van beide straten (Molenstraat Kloosterstraat) moet heraangelegd worden omdat een voetganger er tijdens de aanleg doorheen het gestorte beton is gelopen. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken, zal de aannemer de werken uitvoeren tijdens de paasvakantie vanaf 3 april. Na de heraanleg geldt er nog een uithardingsperiode voor het nieuw gestorte beton zodat het kruispunt nog tot 27 april zal afgesloten blijven. Uiteraard heeft dat gevolgen voor het verkeer. Lijnbussen vanuit het noorden zullen een omleiding moeten volgen via Boerendijk en Driehoekstraat met vervanghaltes ter hoogte van de bestaande haltes richting noorden. Voor autoverkeer is er een onderbreking tussen Lange Sterrestraat en Blarenstraat en kunnen autos of rijden via Boerendijk-Driehoekstraat of via Bilderdijkstraat-Schoonbroek-Kattenberg. Voetgangers en (afgestapte) fietsers kunnen wel voorbij de werken. (jdh)
Het verkeersplateau op het kruispunt Molenstraat - Kloosterstraat moet opnieuw aangelegd worden. Om voor zo weinig mogelijk hinder te zorgen, voert de aannemer de werken uit tijdens de paasvakantie. Na de aanleg is er nog een uithardingsperiode.
Het kruispunt is daardoor onderbroken van 3 t.e.m. 27 april. Voetgangers en fietsers (als ze afstappen) kunnen wel voorbij de werken. In Ekeren hopen ze dat er deze keer geen voetgangers door het natte beton zullen stappen.
Gevolgen voor het verkeer
Kloosterstraat is onderbroken tussen de Lange Sterrestraat en de Blarenstraat;
Molenstraat loopt dood iets voor de Kloosterstraat;
Er is een omleiding voorzien via:
Boerendijk - Driehoekstraat
Kattenberg - Schoonbroek - Bilderdijkstraat
Bussen van De Lijn die richting stad door de Kloosterstraat rijden, volgen de omleiding via Boerendijk - Driehoekstraat en hebben vervanghaltes ter hoogte van de bestaande haltes richting noorden.
Veltwijcklaan
Aquafin laat een aantal riooldeksels in de Veltwijcklaan verhogen zodat die gelijk liggen met de asfalt. Het gaat om verschillende deksels in het gedeelte tussen de Kapelsesteenweg en de rotonde aan Bist.
De werken zijn gepland van 5 t.e.m. 9 april. De Veltwijcklaan is dan ook onderbroken voor gemotoriseerd verkeer tussen het ronde punt en de Kapelsesteenweg. Fietsers en voetgangers kunnen wel voorbij. Bewoners kunnen contact opnemen met de aannemer voor praktische afspraken.
Gevolgen mobiliteit
Veltwijcklaan afgesloten tussen de rotonde (met Bist en Leerhoeklaan) en Kapelsesteenweg;
Er is een omleiding voorzien:
vanaf het ronde punt naar Bist - Kapelsesteenweg
vanaf Kapelsesteenweg via Prinshoeveweg - Leerhoeklaan
Gevolgen voor De Lijn
Bus 33 rijdt niet door tot in Ekeren-centrum maar neemt een alternatieve route in Ekeren-Donk om dan terug richting Merksem te rijden. De halte aan de Weegbreelaan is de tijdelijke eindhalte in Ekeren;
Eduard Waghemansbrug, Laar (richting Kapelsesteenweg), Kapelsesteenweg, rechts rond de kerk van Ekeren-Donk, Prinshoeveweg. Tot aan halte Weegbreelaan;
niet bediende haltes: - richting Ekeren centrum: Wielseweg, Gerardus Stijnenlaan, Willebeeklaan, Weegbreelaan; - in beide richtingen: Kruidenlaan, Margrietlaan, Tulpenlaan, Bistkapellei, districtshuis, Markt, De Beukelaerlaan.
Bist
Eind mei start de heraanleg van Bist. Voor die werken kunnen starten, voeren de nutsbedrijven eerst voorbereidende werken uit aan hun leidingen. Deze worden tegen eind april 2018 afgerond. De nutswerken duren langer dan verwacht door het groot aantal maatschappijen die vernieuwingen uitvoeren.
Details en gevolgen voor het verkeer
fase 1: afgerond
fase 2 vanaf 2 oktober tot eind mei 2018, vernieuwen leidingen in de lengte van de straat. Bist is enkelrichting, richting Kapelsesteenweg.
Er is een omleiding voorzien voor de andere rijrichting. In bepaalde zijstraten die nu enkelrichting zijn, zal een dubbele rijrichting worden ingevoerd indien nodig.
Herautenlaan
Het district investeert in een nieuwe aanleg voor de Herautenlaan om de straat te vergroenen en veiliger te maken. We verwachten het einde van de werken tegen eind april 2018.
Effecten doorgaand verkeer
Herautenlaan is afgesloten voor alle gemotoriseerd verkeer tussen de Baljuwlaan en de Hoogpadlaan. Enkel fietsers (als ze afstappen) en voetgangers kunnen langs de werf;
Auto mag lage emissiezone binnen, toch boete voor chauffeur
Bron GVA
door brip | Bron: ATV
EKEREN -
De auto van Benjamin, die zonder problemen de lage-emissiezone in mag, werd door de stad verkeerd geregistreerd, waardoor de man een boete kreeg. De fout werd rechtgezet, maar Benjamin moet zijn boete nog steeds betalen. Niets aan te doen.
Het zit Benjamin uit Ekeren niet mee. De Mercedes waar hij mee rijdt, voldoet aan de Euro 4-norm, waarmee u zonder problemen de lage-emissiezone (LEZ) mee binnen kan. Maar de stad maakte een fout bij de registratie van de auto, en klasseerde hem als een Euro 3-type.
Het gevolg: Benjamin werd op de bon geslingerd. De fout werd later door de stad rechtgezet. Desondanks , moet Benjamin nog steeds de boete betalen. Omdat ik geen bezwaarschrift heb ingediend, legt hij uit. Er is niets aan te doen volgens mijn advocaat. Ik moet betalen voor iets dat ik niet heb misdaan.
Benjamin was zich na van geen kwaad bewust omdat de stad haar eigen fout had rechtgezet, en had daarom geen bezwaarschrift ingediend. Als de stad haar fout rechtzet, ga ik er vanuit dat alles in orde is.
Benjamin moet de boete binnen de tien werkdagen betalen, zo staat in een brief die hij kreeg van de deurwaarder. De boete bedraagt bijna tweehonderd euro, en ook de kosten van de advocaat moeten daar nog bij opgeteld worden. Ik kan niets anders doen dan betalen, anders zal de deurwaarder langskomen om alles te inventariseren. Benjamin is niet te spreken over de absurde situatie.
Het kabinet van schepen van Leefmilieu Nabilla Ait Daoud zegt dat de stad niks te verwijten valt. De fout waarover de bestuurder spreekt, ligt niet bij de stad, zegt woordvoerster Liesbeth Brzyk. Wij baseren ons op de gegevens in de DIV-databank. De bestuurder moet de auto steeds registeren, en zo komt die op een lijst terecht. Als die gegevens niet doorkomen, is de auto niet bekend onder de Euro 4-norm. De rechtzetting waarover de bestuurder in kwestie spreekt, betekent naar alle waarschijnlijkheid dat hij inmiddels de registratie heeft voltooid. De beboeting is bovendien de bevoegdheid van een onafhankelijke ambtenaar, niet van de stad.
Infrabel, het district Ekeren en Riolink zijn in februari gestart met de voorbereidende werken voor de aanleg van de fietstunnel in de Statiestraat in Ekeren. Deze fietstunnel zal de overweg in de Weerstandersstraat definitief vervangen.
Vanaf de 3de week van april is de Statiestraat in Ekeren door de werken afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Later in mei ook voor fietsers en voetgangers.
Infrabel, het district Ekeren en Riolink nodigen iedereen uit op de infomarkt op donderdag 29 maart tussen 18 en 20.30 uur in Kasteel Hof De Bist (252 cc), Veltwijcklaan 252, Ekeren.
Iedereen is doorlopend welkom om de plannen en de planning van deze werkzaamheden in te kijken en vragen te stellen. Er is geen algemene voorstelling, je kan dus zelf kiezen wanneer je tussen deze uren langskomt zonder dat je iets mist.
Het is officieel: de Vlaamse regering en de actiegroepen hebben een historisch compromis gesloten over de Oosterweelverbinding.
Omdat alle partijen zich kunnen vinden in het Radicaal haventracé laten de actiegroepen hun procedure voor de Raad van State vallen. Ademloos, stRaten-generaal en Ringland hadden voldoende handtekeningen voor een referendum, maar ook dat laten ze nu achterwege. De Vlaamse regering maakt zich sterk dat de schup dit najaar in de grond gaat. De procedure voor de Raad van State is evenwel niet volledig van de baan. De actiegroepen laten hun procedure dan wel vallen, maar enkele burgers, die de zaak mee aanspanden, volgen dat voorbeeld niet. Zij moeten de komende weken nog een akkoord sluiten met de Vlaamse regering. Wij ondertekenden niet mee en dat is ons ook niet gevraagd, zeggen Zwijndrechtenaars Greet Bergmans en Steven Vervaet. Iedereen beseft dat de procedure nog kan staan of vallen met ons.
De twee geven aan de overeenkomst toe te juichen, maar zijn naar eigen zeggen niet voldaan. Ze vinden dat Zwijndrecht, dat in twee wordt verdeeld door de E17, te veel hinder ondervindt van lawaai en fijn stof. We willen daarom de garantie dat een overkapping van de E17 mogelijk blijft, aldus Vervaet. Als die overkapping er dan uiteindelijk toch niet komt, willen we garanties over een degelijke geluidsbuffering.
Mobiliteitsminister Ben Weyts heeft er vertrouwen in dat het overleg met de burgers de komende weken tot een overeenkomst zal leiden.
Het Radicaal haventracé kwam pas vorige maand een eerste keer ter sprake onder leiding van overkappingsintendant Alexander DHooghe. De Oosterweelverbinding wordt in dat concept afgeslankt tot een lokale verbindingsweg. Het doorgaand verkeer wordt in het noordwesten omgeleid via de A12 en de Liefkenshoektunnel. Om de capaciteit op dat tracé te verhogen komt er een tweede Tijsmanstunnel.
Ten oosten van de stad worden doorgaande wagens en vrachtwagens omgeleid via een nieuw aan te leggen verbinding tussen de E313 en de E19. Tegelijk werd afgesproken dat de helft van het verkeer via alternatieve vervoersmiddelen, zoals fiets en openbaar vervoer, moet verlopen.
rv.Het plan voorziet een noordelijk tracé (rode lijn) voor doorgaand verkeer én een Oosterweel-verbinding (gele lijn) voor lokaal verkeer.
Overkapping
De Vlaamse regering, de stad Antwerpen en de actiegroepen engageerden zich ook om een overkapping van de Antwerpse Ring mogelijk te maken. Daarvoor wordt - op termijn - 1,25 miljard euro voorzien. Een overkapping van de Ring kost ongeveer 1,25 miljard euro, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. We gaan die factuur niet doorschuiven naar de volgende regering. De stad en de Antwerpse haven engageren zich om 250 miljoen bij te dragen. Wij engageren ons op onze beurt om de onbenutte kredieten bij het agentschap Mobiliteit en Openbare Werken toe te wijzen aan een fonds voor de overkapping, zodat we nu al budget opbouwen naar de volgende regeerperiodes toe.
Dat overschot bedroeg vorig jaar 43 miljoen euro, maar het wisselt enorm van jaar tot jaar, zegt minister van Financiën Bart Tommelein. Het gaat om projecten die zijn uitgesteld of geannuleerd. De bedragen worden nu integraal gereserveerd voor de overkapping.
Weyts geeft toe dat 1,25 miljard niet voldoende is om de Ring volledig te overkappen, maar het volstaat voor het eerste deel. Een architectuurwedstrijd moet uitmaken welk stuk het eerst aan de beurt komt.
De actiegroepen zijn bijzonder tevreden met de toezegging. Ik vind dat heel straf, zegt Manu Claeys van stRaten-generaal. Het gaat om geld dat naar Antwerpen komt en dus naar heel Vlaanderen, omdat kansen voor Antwerpen vertaald kunnen worden naar kansen voor Vlaanderen.
belga
Een architectuurwedstrijd moet nu uitmaken welk stuk het eerst aan de beurt komt
Minister Ben Weyts
Groen: Overwinning van participatie, maar waken over uitvoering
Ook oppositiepartij Groen reageert tevreden op het bereikte akkoord in het Oosterweeldossier. Dit is een historische overwinning van jarenlange burgerparticipatie en politiek verzet, vindt Vlaams parlementslid en Antwerps Groen-fractieleider Wouter Van Besien, die echter wel nog met heel wat vragen zit. Met Groen zullen wij de waakhond zijn en ervoor zorgen dat de genomen engagementen worden vertaald in concreet en financieel onderbouwd beleid, zegt hij. Van Besien noemt de aangekondigde modal shift, de beslissing om doorgaand verkeer verder van de stad te houden en de overkapping van de volledige Antwerpse ring de meest positieve elementen in het akkoord.
Jarenlang hebben Bart De Wever en co een nieuwe autostrade door de strot van de inwoners proberen te duwen, stelt hij. Veel van de voorstellen uit het akkoord waren tot voor kort onbespreekbaar, enig wantrouwen is dus op zijn plaats. De garanties moeten nu stelselmatig worden opgebouwd, en daarin zal de Vlaamse regering zich nog moeten bewijzen.
Met name over de financiering van de nodige investeringen in openbaar vervoer, bovenop de al voorziene middelen voor het Masterplan 2020 van de Antwerpse mobiliteit, ziet Groen onduidelijkheid. Ook de afgeslankte Oosterweelverbinding en de A102 door enkele noordelijke randgemeenten moeten nog concreet worden gemaakt en er moet nog een akkoord gevonden worden met de gemeente Zwijndrecht, stelt Van Besien vast. Dit is het startschot van participatie, niet het einde, vindt hij.
Dit is het startschot van participatie, niet het einde
Antwerps Groen-fractieleider Wouter Van Besien
Open Vld: Antwerpen moet nu de rangen sluiten
De Antwerpse afdeling van Open Vld zegt het akkoord over de Oosterweelverbinding te zullen steunen, aangezien het goed nieuws is voor de Antwerpenaar en we er na jarenlange stilstand eindelijk in geslaagd zijn om vooruitgang te boeken. De partij roept heel Antwerpen nu op om de rangen te sluiten, volop achter het compromis te gaan staan en snel werk maken van de bouw van de Oosterweelverbinding, het Radicaal Haventracé en de A102. Open Vld ziet in het akkoord voordelen voor zowel de mobiliteit op de Antwerpse ring en in de Antwerpse binnenstad als de leefbaarheid in de Antwerpse regio. Vandaag wordt er enorm veel verkeer naar de stad geleid, zonder dat dit verkeer echt in de buurt van de stad moet zijn, zegt Antwerps gemeenteraadslid Annemie Turtelboom. Met het Radicaal Haventracé wordt dat verkeer voor een groot stuk weg van de stad gehouden. Dat komt niet alleen de mobiliteit op de ring ten goede maar is ook beter voor de luchtkwaliteit van de Antwerpenaar.
Nu de Oosterweelknoop doorgehakt lijkt, moet er voor Open Vld snel werk gemaakt worden van een langetermijnplanning van het hele project, inclusief de overkapping. Het is ook belangrijk dat er een werkgemeenschap komt die de burgerbewegingen een plaats geeft, geeft Vlaams parlementslid Willem-Frederik Schiltz aan. Zo kunnen ze blijven meedenken over en meewerken aan de snelle implementatie van mobiliteits- en leefbaarheidsoplossingen voor Antwerpen. De participatie is belangrijk voor het draagvlak en de snelheid van uitvoering.
Touring tevreden met akkoord
Mobiliteitsorganisatie Touring is tevreden met het akkoord over de Oosterweelverbinding in Antwerpen. De organisatie benadrukt wel dat er snel werk moet gemaakt worden van de plannen. De beslissing van vandaag om samen te werken is van groot belang, maar mag niet verzanden in nog eens nieuwe werkgroepen en denktanks, zegt Touring. Touring vindt het goed dat de Vlaamse overheid en de burgervertegenwoordigers nu een akkoord op zak hebben. Wij zullen hier positief aan meewerken en de weggebruiker objectief inlichten over de plannen en werken, die ongetwijfeld nog heel wat onduidelijkheden en verkeershinder zullen meebrengen. Maar het wordt nu wel stilaan tijd dat de spade effectief in de grond gaat.
De mobiliteitsorganisatie hekelt dat de discussie zo lang, meer dan 20 jaar, heeft aangesleept. Er zijn miljoenen uitgegeven aan studies en onderzoeken. In heel die periode zijn niet alleen de files en pollutie toegenomen, ook de kostprijs voor de uitvoering ervan is sterk gestegen.
Touring dringt er op aan dat ook de vertegenwoordigers van de weggebruiker zelf worden betrokken in het project want daarover blijven we tot vandaag nog op onze honger zitten.
De beslissing van vandaag om samen te werken is van groot belang, maar mag niet verzanden in nog eens nieuwe werkgroepen en denktanks
Touring
TreinTramBus: Openbaar vervoer moet snel versterkt worden
TreinTramBus vraagt dat het openbaar vervoer in en rond Antwerpen al tijdens de werken versterkt wordt. De hinder zal immers jarenlang duren, brengt de reizigersorganisatie in herinnering. Deel van het compromis over de Oosterweelverbinding is een modal shift, die voorziet dat de helft van de verplaatsingen in de toekomst met alternatieve vervoersmiddelen als trein, bus en fiets wordt gedaan. Uiteraard juichen we dit toe, zegt Jan Vanseveren van TreinTramBus. Maar er moet ook aandacht besteed worden aan de hinder tijdens de werkzaamheden, want die zullen jarenlang duren. De organisatie pleit voor doorstromingsmaatregelen voor tram en bus en een uitgebreider aanbod. Alleen zo kunnen automobilisten overtuigd worden om hun auto al tijdens de werffase te laten staan. De enorme files door de werken aan de Turnhoutsepoort bewijzen dat een minderhinderplan nodig is, stelt de organisatie. Bussen en trams lopen vertragingen op tot anderhalf uur.
Uiteraard juichen we dit toe. Maar er moet ook aandacht besteed worden aan de hinder tijdens de werkzaamheden, want die zullen jarenlang duren
Op het kruispunt van de Kapelsesteenweg en de Veltwijcklaan in Ekeren ramde een Seat vrijdagnamiddag 9 maart, een verkeerslicht. Daarbij geraakte een inzittende van de wagen lichtgewond. Zowel het voertuig als het verkeerslicht waren zwaar beschadigd. Volgens getuigen lag een zilverkleurige Audi aan de basis van het ongeval. Een ploeg van de Mobiele Eenheid van de politie kon deze iets verder aantreffen. De Audi en de Seat hadden elkaar nochtans niet geraakt toen ze elkaar kruisten, geen van beide bestuurders was onder invloed van alcohol. Beide partijen werden uitgenodigd voor verhoor en de politie zal de omstandigheden van het ongeval verder onderzoeken.
Feestelijk opening van vernieuwde bibliotheek Driehoek
Bron : Nieuwsblad
De bib van Ekeren werd volledig vernieuwd. FOTO: W&F
EKEREN - Caroline Bastians, schepen van cultuur en Koen Palinckx, districtsburgemeester, heropenen zaterdag de vernieuwde bibliotheek Driehoek in de Driehoekstraat 43 in Ekeren. De bibliotheek is op het gelijkvloers helemaal opnieuw ingericht. In de vernieuwde bib verschuift het accent van louter materialen uitlenen naar beleving. Ook de muziek- en de jeugdwerking nemen een prominente plaats in.
De bib was vorig jaar drie maanden gesloten voor een grootscheepse renovatie. Sinds november vorig jaar konden bewoners er al opnieuw terecht maar nu is er een groot openingsfeest. In 2018 viert de bib van Ekeren ook haar 50ste verjaardag: twee redenen om te feesten dus.
Na De Vertellerij in Berchem, Elsschot op Linkeroever, bibliotheek Arena in Deurne, Kielpark op het Kiel en bibliotheek De Poort in Berchem, heeft nu ook de Ekerse districtsbibliotheek een opknapbeurt gekregen. Bibliotheken zijn vandaag plekken geworden waar mensen niet alleen boeken ontlenen, maar ook muziek beluisteren, elkaar ontmoeten, zegt de schepen. We investeren dan ook om van elke Antwerpse bibliotheek een bibliotheek van de toekomst te maken.
Het feest start om 10.30u met enkele toespraken. Aansluitend stelt Maud Vanhauwaert haar nieuwe stadsgedicht Lezer voor en tonen studenten van de Karel de Grote Hogeschool een filmpje over bib Driehoek. Het verdere feestprogramma vindt u op de website van Ekeren.
EKEREN De komende maanden en jaren krijgt het district Ekeren er twintig kilometer nieuwe fietspaden bij. Een investering van 15,6 miljoen euro, opgehoest door Vlaanderen, de provincie, de stad en het district. Er zitten vijf fietstunnels, drie fietsbruggen en één fietsstraat bij.
Voor een aantal dossiers moeten nog knopen worden doorgehakt. Een voorbeeld daarvan is de Kloosterstraatbrug, in de volksmond bekend als de Leugenberg. Het Vlaams Gewest heeft twee opties: ofwel een vernieuwing van de fietspaden op de brug, ofwel een nieuw dubbelrichtingsfietspad door de bestaande tunnel van de afrit van de A12 naast de Kloosterstraatbrug. De provincie blijft inzetten op missing links. Op de fietsostrade Antwerpen-Essen houdt een bewoner al zes jaar een stuk van 1,5 kilometer tegen tussen Vloeiende (Kapellen) en het station van Sint-Mariaburg. De Raad voor Vergunningsbetwistingen moet later dit jaar uitsluitsel brengen. Dit voorjaar wordt ook het tracé gekozen van een nieuwe fietsverbinding tussen Leugenberg (Ekeren) en de Noorderlaan. Budget: ruim 4,1 miljoen euro.
De stad legt dit voorjaar onder meer een fietspad aan op de Ekersesteenweg, aan de kant van Rozemaai. Midden dit jaar komt er een link tussen de fietsostrade A12 en die langs de spoorlijn, via de park-and-ride op de Havanasite. Het district Ekeren maakt in 2018 werk van een dubbelrichtingsfietspad op Bist (tussen Kapelsesteenweg en het station van Ekeren). Langs Schriek komt een verhoogd, veiliger fietspad. (PHT)
Nadat op 16 oktober 2017 de Dorpsstraat werd afgesloten om de laatste fase van de heraanleg van centrum-as Kloosterstraat-Dorpsstraat in te zetten, zal midden februari het hele traject vrijgegeven kunnen worden voor het verkeer. Dat is toch een dikke maand eerder dan oorspronkelijk gepland toen in januari 2017 de eerste bulldozer aan het viaduct naar Leugenberg in actie kwam. Met het vrijgeven van de hele projectzone verdwijnt ook de minder-hinder-parking aan de Schepelstraat want de parkeerplaatsen in de Kloosterstraat zijn volop in gebruik. De andere minder-hinder-parking in het Groot Hagelkruis blijft evenwel nog wèl in gebruik, hopelijk definitief want daarvoor werd een aanvraag ingediend bij de stad. (jdh)
De districten Antwerpen en Ekeren leggen samen met Rio-Link Pastorijveld, Rozemaaiveld en Vuurkruisenstraat opnieuw aan. Er komt een gescheiden rioleringsstelsel en nieuwe bestrating.
Bevraging
In het voorjaar 2016 kregen de inwoners van de drie straten de kans hun wensen en mening over de nieuwe aanleg kenbaar te maken. De resultaten van deze bevraging werden mee opgenomen bij de opmaak van het concept.
Concept
Op 6 juni 2017 werd het concept tijdens een hoorzitting voorgesteld aan de bewoners. Met de opmerkingen gingen het studiebureau en de districten aan de slag voor een voorontwerp.
Nieuwe aanleg | voorontwerp
Samen met Rio-Link investeren de districten Antwerpen en Ekeren in een volledig nieuwe aanleg van de Vuurkruisenstraat, Rozemaaiveld en Pastorijveld. De wijk wordt ingericht als zone 30 met snelheidsremmende 'toegangspoorten', zo goed als overal komen er parkeerstroken aan beide kanten van de weg en enkele verkeersplateaus. Het voorontwerp gaat uit van een winst aan 45 parkeerplaatsen.
Er wordt enkelrichting ingevoerd in Rozemaaiveld richting Pastorijveld. Heel Pastorijveld blijft dubbelrichting. Om dit mogelijk te maken in combinatie met een parkeerstrook aan iedere kant van de straat, zullen de voetpaden nooit breder zijn dan 1,5 meter.
Voor de Vuurkruisenstraat zijn 2 versies uitgewerkt. De straat is te smal om dubbelrichtingverkeer te combineren met een parkeerstrook aan beide kanten in heel de straat. Ofwel blijft de dubbelrichting behouden en loopt de parkeerstrook aan één kant van de straat maar tot in de helft. Ofwel wordt enkelrichting ingevoerd en kunnen parkeerstroken aan beide kanten in de volledige straat. Dat kan tot 10 extra parkeerplaatsen opleveren. Beide versies werden afgetoetst op de infoavond en hadden voor- en tegenstanders.
In het concept werden nog drempels voorzien tussen twee kruispunten in. In het voorontwerp zijn die verdwenen. Enkel de echte kruispunten in de projectzone worden nog verhoogd ingericht. In het voorontwerp zijn 7 bomen minder voorzien dan in het concept.
Op 6 juni 2017 vond een hoorzitting plaats over het concept. De presentatie en het verslag vind je onderaan deze pagina terug.
Op 29 november 2017 vond een infoavond plaats over het voorontwerp. De presentatie vind je onderaan deze pagina. Het verslag volgt nog.
Verder verloop proces
Het voorontwerp dat werd voorgesteld op 29 november 2017 wordt nu omgezet naar een definitief ontwerp. Daarin worden maximaal alle opmerkingen van de bewoners en wettelijke adviesorganen verwerkt. Dat definitief ontwerp stellen we vervolgens voor aan de bewoners.
Nadien kan de stedenbouwkundige vergunning worden aangevraagd en gaan we op zoek naar een aannemer om de werken uit te voeren. De werken zelf staan gepland in 2019.
Blijf op de hoogte
Wil je op de hoogte blijven van de werken in jouw buurt?
Het district Ekeren legt samen met Rio-Link een deel van Schriek opnieuw aan. Er wordt vooral gewerkt rond de brug en op de brug zelf.
Bevraging
In het voorjaar 2016 kregen de inwoners van de delen van Schriek die worden aangepakt, de kans hun wensen en mening over de nieuwe aanleg kenbaar te maken. De resultaten van deze bevraging werden mee opgenomen bij de opmaak van het concept.
Infoavond voorontwerp
Tijdens de infoavond van 14 juni 2017 namen bewoners kennis van het voorontwerp. Er werden een aantal opmerkingen geformuleerd waarmee het district en Rio-Link aan de slag gingen richting definitief ontwerp.
Nieuwe aanleg | definitief ontwerp
Er komt een gescheiden rioleringsstelsel in de stukken Schriek die naar de spoorweg lopen en onder de brug.
Het gedeelte Schriek tussen de brug en de Statiestraat wordt na de rioleringswerken vernieuwd door Rio-Link. Hier verandert er niets aan de huidige indeling van de straat al wordt de hele straat wel een fietsstraat. Dat wil zeggen dat de straat ingericht wordt als fietsroute waar auto's nog worden toegestaan maar geen fietsers mogen inhalen. Zo wordt dit deel van Schriek de juiste link tussen het fietsverkeer uit Ekeren en de fietsostrade die langs de spoorlijn ligt.
Het kruispunt Schriek (brug) - Schiek (straat) aan deze kant van de brug wordt aangelegd als verkeersplateau.
Het district zal o.a. het wegdek op de brug aanpakken. Er komt een degelijk fietspad dat verhoogd wordt aangelegd zodat het beter afgeschermd is van het autoverkeer. Het kruispunt tussen Schriek, E. Caertsstraat, Schepersveldlei en Lodewijk Andersonstraat krijgt een nieuwe inrichting alsook het deel van Schriek tussen de E. Caertsstraat en L. Andersonstraat. In dit deel van Schriek komt er een parkeerstrook aan beide kanten van de rijbaan, en langs één kant een groenstrook met bomen.
Het kruispunt wordt duidelijk ingericht op zo'n manier dat onveilige bewegingen op het kruispunt niet langer kunnen. Aan de kant van de L. Andersonstraat komt er maar één aansluiting op het kruispunt, en die aansluiting wordt dubbelrichting.
De rijrichting van de L. Andersonstraat onder de brug wordt niet omgedraaid.
Tot slot heeft het district met Infrabel de nodige afspraken gemaakt zodat ook beide trappen van de brug worden hersteld.
Op woensdag 14 juni 2017 vond een hoorzitting plaats over het concept. De presentatie en het verslag vind je onderaan deze pagina terug.
Op woensdag 22 november 2017 vond een infoavond plaats over het definitief ontwerp. De presentatie vind je onderaan deze pagina (het verslag volgt nog).
Verdere verloop proces
Voor het definitief ontwerp dat werd voorgesteld op 22 november 2017, wordt een bouwvergunning aangevraagd. Dan gaan we op zoek naar een aannemer om de werken uit te voeren. Voor deze werken kunnen subsidies aangevraagd worden, wat we uiteraard zullen doen. Dat betekent dat de werken ten vroegste tegen eind 2018 kunnen beginnen, eventueel begin 2019.
Blijf op de hoogte
Wil je op de hoogte blijven van de werken in jouw buurt?
"Na de schuldbekentenis, tijd voor daden", antwoordt Van Besien op Bart De Wever
Bron : ATV
Antwerps Groen-kopstuk Wouter Van Besien wijst er Antwerps burgemeester Bart De Wever op dat zijn partij de afgelopen 9 jaar bevoegd is voor integratie.
De Wever zei maandagmorgen op radio 2 Antwerpen dat hij werk wil maken van de strijd tegen de 'feitelijke apartheid' in zijn stad. Van Besien lanceert enkele concrete voorstellen die stappen vooruit betekenen: 'voer echte praktijktesten in, richt een diversiteitsraad op die zich over de stedelijke realiteit buigt, en investeer in middenveld en op het terrein'.
Bart De Wever erkende op Radio 2 dat er in Antwerpen nog werk is rond integratie: 'groepen van mensen leven echt naast elkaar, gaan nauwelijks huwelijken met elkaar aan, gaan niet naar elkaars feestjes. Ze leven wel in vrede samen, maar eigenlijk in apartheid. Dat moet je proberen te doorbreken.' De N-VA'er ziet hetzelfde bij cultuurparticipatie of de deelname aan het publieke leven. 'Bepaalde evenementen zijn bijna 100 procent blank', luidt het.
Van Besien wijst er in een reactie op dat 'de noodkreet van de burgemeester, die voor een stuk terecht is, er na 9 jaar N-VA beleid op integratie komt'. Het Vlaamse en het Antwerpse integratiebeleid staan vooral in teken van besparing, niet in teken van resultaten, stelt de gewezen Groen-voorzitter. 'Veel Antwerpenaren nemen zelf initiatief om die dreigende kloof te overbruggen. Zij missen erkenning en steun van dit stadsbestuur. De handen in elkaar slaan zou ons al een stuk verder brengen. Integratie is van essentieel belang voor een samenleving in evenwicht. Het is de verantwoordelijkheid van het beleid om de dreigende segregatie te voorkomen.
De Roeck De chauffeur verloor de controle over het stuur.
Een vrachtwagenchauffeur is zaterdagavond zwaargewond geraakt nadat hij zijn truck tegen de betonnen vangrail van de A12 stuk reed. Om een nog onbekende reden verloor de man de controle over zijn stuur ter hoogte van het knooppunt Antwerpen-Noord in Ekeren. Hij reed met zijn vrachtwagen de betonnen zijmuur van de A12 aan flarden. Door de klap kwam zijn cabine los van de oplegger en kwam deze op zijn zijkant op de berm terecht. De chauffeur raakte daardoor zwaargewond en moest afgevoerd worden. (BSB)
EKEREN In samenwerking met Infrabel plant het district Ekeren veiligheidsmaatregelen ter hoogte van de viaduct Schriek. De trappen worden vernieuwd en op het einde komen er verkeersplateaus.
Het district Ekeren maakt van de geplande rioleringswerken gebruik om enkele ingrepen uit te voeren ter hoogte van het viaduct Schriek. De Schriek West zal een fietsstraat worden waardoor fietsers absolute voorrang krijgen en niet mogen voorbijgestoken worden. Onderaan het viaduct komen, langs beide kanten, verkeersplateaus om de snelheid van het verkeer af te remmen. Langs de kant van Mariaburg zal onderaan, in het midden van de rijbaan, een verkeerseiland worden aangelegd zodat voetgangers in twee keer kunnen oversteken. Alle woningen, gelegen in het deel van de Schriek en de Lodewijk Andersonstraat, dienen afgekoppeld te worden voor het regenwater. Bedoeling is op termijn te komen tot een gescheiden afvalwatering. De werken zullen ongeveer vijf maanden duren per zijde van het viaduct. Na het afronden van de werken zal de straat in principe gedurende vijf jaar niet meer opengelegd moeten worden. Het afleveren van de noodzakelijke bouwvergunning zal de eerstvolgende weken gebeuren. Daarna kan een aannemer worden aangesteld en kunnen de werken starten. (FSE)
In 2017 reed een vrachtwagen tegen één van de nieuwe verlichtingsmasten op het Kristus Koninplein. Die stond daardoor een beetje scheef.
Tijdens het stormweer op vorige donderdag heeft de brandweer de mast preventief neergelegd. De mast is nu nog aangesloten op het elektriciteitsnet. Daarom is een veiligheidsperimeter ingesteld. Eandis zal de mast nog voor de woensdagmarkt veilig verwijderen.
Bron : https://nieuws.vtm.be/politiek/groen-menselijker-eerlijker-en-gezonder
Belga (gvs)
De partij Groen pleit ervoor om praktijktesten in te voeren op de woning- en arbeidsmarkt om zo de strijd tegen discriminatie op te voeren. De groenen willen ook meer investeringen in het onderwijs. Om de luchtvervuiling tegen te gaan wil Groen van heel Vlaanderen een lage emissiezone maken. Dat zei voorzitter Meyrem Almaci op de nieuwjaarsreceptie van de partij.
Meer dan 1.000 leden en militanten van Groen verzamelden op de nieuwjaarsbijeenkomst in Antwerpen, de stad waar deze week 'Samen', de samenwerking tussen Groen en sp.a voor de gemeenteraadsverkiezingen later dit jaar stuk liep.
In de speeches werden daar weinig woorden aan besteed. Lijsttrekker in Antwerpen Wouter Van Besien mocht als eerste het podium op voor een korte toespraak. "De ambitie is dezelfde gebleven: we gaan voor een progressief beleid, deze stad heeft daar nood aan", zei hij.
"Menselijker, eerlijker en gezonder" Nationaal voorzitter Almaci hamerde op drie kernbegrippen: "menselijker, eerlijker, gezonder". Om het beleid "menselijker" te maken moet de strijd tegen de discriminatie worden opgedreven door de invoering van praktijktesten op de arbeids- en woningmarkt. "Eerlijker" moet volgens Almaci door extra middelen voor het onderwijs.
Leerkrachten krijgen extra taken door het M-decreet, maar moeten volgens de groenen te veel 'hun plan trekken'. Een "gezonder" beleid willen de groenen door de invoering van één lage emissiezone voor heel Vlaanderen. Nu voeren verschillende steden afzonderlijk zo'n zone in, maar gezonde lucht "stopt niet aan de gemeentegrens", zegt Almaci.
10.000 leden Dat het goed gaat met Groen, moet blijken uit het ledenaantal. Voor het eerst in zijn geschiedenis rondt Groen de kaap van de tienduizend leden. Het tienduizendste lid, een 22-jarige man uit Mechelen, werd op de receptie in de bloemetjes gezet.
Gaslek door omgevallen boom: woningen ontruimd in Ekeren
door sare
Bron : GVA
EKEREN -
Op de Veltwijcklaan in hartje Ekeren is een grote boom donderdagochtend omgevallen op een distributiekast van de gasleiding. Dat zorgde voor schade aan de kast en voor een lek in de leiding. De hulpdiensten snelden massaal ter plaatse en verschillende woningen werden ontruimd.
Gaslek door omgevallen boom: woningen ontruimd in Ekeren
Op de Veltwijcklaan in hartje Ekeren is een grote boom donderdagochtend omgevallen op een distributiekast van de gasleiding. Dat zorgde voor schade aan de kast en voor een lek in de leiding. De hulpdiensten snelden massaal ter plaatse en verschillende woningen werden ontruimd.
Scholen aan de straat werden intern geëvacueerd, zegt politiewoordvoerder Wouter Bruyns. Ook het districtshuis van Ekeren werd ontruimd, er kwamen bussen van De Lijn ter plaatse om de geëvacueerde mensen op te vangen.
De brandweer en gasmaatschappij Eandis ontfermden zich over het lek. De gasuitstroom werd gedicht om 10.30 uur, zegt Jean-Pierre Blomme, woordvoerder van Eandis. Er zijn geen gevolgen voor de gastoevoer naar de woningen in de buurt. De cabine is wel zwaar beschadigd en zal vervangen moeten worden. Iedereen mocht ondertussen naar zijn woning terugkeren.
De leerlingen van het Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Instituut moeten even de school verlaten.Foto: marc wouters
Scholen ontruimd
Het Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Instituut en het Koninklijk Atheneum in Ekeren werden volledig ontruimd naar aanleiding van het incident met de gascabine op de Veltwijcklaan. De honderden leerlingen konden deels terecht in Moretus, een school in de omgeving. Ook de zaal Ekers Hof was preventief vrijgemaakt maar dat bleek niet nodig. Na een poosje mochten de leerlingen weer naar hun klassen.