Bij een autofabrikant uit Ekeren werd er zondagmiddag 26 maart, ingebroken. 4 mannen probeerden een aanzienlijk aantal koperdraden te stelen. De vier gingen heel precies te werk en ze hadden de juiste tools bij om hun inbraak tot een goed einde te brengen. De bewakingsagent van de firma merkte echter op dat er via een deur ingebroken was en hij verwittigde de politiediensten. Een patrouille ging ter plaatse en kon via de grote hal de dieven op heterdaad betrappen. Ze zaten in een achterkamer rustig alle kabels te verknippen. De mannen van 22 tot 46 jaar werden meegenomen voor verhoor en voorgeleid op het Justitiepaleis.
ANTWERPSE OOSTRAND VREEST DAT OVERKAPPING RING VOOR HEN NEFAST IS
A102: is er wel geld voor boortunnel?
Schepen Luc Monsieurs bij de plaats waar Wijnegem graag een afrittencomplex zou krijgen.
Nu er een 'historisch' akkoord is over Oosterweel en het haventracé, lijkt de A102 tussen Wommelgem en Ekeren vanuit Antwerps oogpunt haast een detail. Vergeet het: in de oostrand is de bezorgdheid groot. "We vrezen dat er door het geld voor de overkapping van de ring te weinig overblijft voor een geboorde tunnel", zegt Schotens schepen Eric Block (CD&V).
PHILIPPE TRUYTS
Zonder een A102 wérkt het radicaal haventracé - de halve ring voor doorgaand verkeer - niet of onvoldoende. Daar is iedereen het over eens. Je moet immers het verkeer van de E313 zoveel mogelijk weghouden van de ring. Als Oosterweel light klaar is in 2024, mag de A102 nadien geen jaren meer uitblijven.
Graven of boren?
Maar hoe je die A102 (die door Wommelgem, Wijnegem, Schoten, Deurne, Merksem en Ekeren loopt) onder de grond stopt: geen mens die er zijn geld op zet. Het Agentschap Wegen en Verkeer verkiest een cut & cover. Je graaft dan een tunnel van bovenaf uit. Geraamde kost: 890 miljoen euro. Een cut & cover woelt bovengronds alles om. Voor de milieugroepen uit de rand - zoals Gruunrant, Red de Voorkempen en GroenRand - is dat geen leuk vooruitzicht. Wég is dan de buffer tussen stad en rand.
Boren dan maar. Denk aan de Dam-tunnel naar het Centraal Station. Die oplossing spaart de bovengrond, maar kan fors duurder uitvallen dan een cut & cover. Hoeveel? Niemand die het nu exact weet. Belangrijk element: op- en afritten. Wijnegem wil die graag aan de industriezone van de Houtlaan, nabij het shoppingcenter. "Omdat we bang zijn voor een sociaal bloedbad als het verkeer hier niet meer rechtstreeks geraakt", zegt schepen Luc Monsieurs (DURF!). "Dan verhuizen de bedrijven. Er hangen honderden jobs van af. Dat op- en afrittencomplex moet zo klein mogelijk getekend worden."
Natuurlandschap
Met dat standpunt zit Wijnegem op een andere lijn dan de kersverse beweging Gruunrant. Die is onder meer bekommerd om natuurlandschap Ertbrugge in Deurne, op een steenworp van de Wijnegemse industrie. Districtsburgemeester Tjerk Sekeris (N-VA) vindt de op- en afritten in Wijnegem niet zo'n probleem. Van hem mag de A102 morgen al komen. "In Deurne moet je een tunnel boren om onder het Albertkanaal te gaan. De A102 levert ons meer groen op dan vandaag."
En wat met Schoten? Een cut & cover-scenario is daar een nachtmerrie. Schepen voor Mobiliteit Eric Block (CD&V): "De domeinen Calesberg, Asbroek en het park van Schoten zijn kwetsbare zones. Wij kunnen enkel leven met een geboorde tunnel. De hamvraag is of er nog genoeg geld zal zijn."
Buitenspel gezet
Er is hoe dan ook oplapwerk nodig in de relaties tussen de rand enerzijds en de intendant en de stad Antwerpen anderzijds. Het diplomatisch talent van gouverneur Cathy Berx zal van pas komen. "We voelen ons buitenspel gezet", betoogt Block. "In het historisch akkoord rept men met geen woord over de Antwerpse rand. Enkel Zwijndrecht krijgt een paragraaf."
Luc Monsieurs spreekt over een 'protectionistische' houding van Antwerpen. "De grootstad gijzelt ons. Antwerps schepen Koen Kennis (N-VA) poogde een regionaal overleg te starten. Maar dat draaide rond 'Slim naar Antwerpen', van slim naar Schoten of Wijnegem vernam ik niets."
Rustig blijven
"De rand moet rustig blijven", zegt Koen Kennis. "Een halfslachtige oplossing is ook onze wens niet, wél vooruitgang in leefbaarheid en mobiliteit. Ik ga voeling houden met de burgemeesters. Alle gemeenten krijgen een zitje in de regioraad, die de Vlaamse regering moet adviseren in het Routeplan 2030. Laat de studies uitzoeken wat technisch en financieel mogelijk is voor de A102."
De heraanleg van de Kloosterstraat, Dorpstraat en Blarenstraat verloopt voorspoedig. De aannemer start vandaag,maandag 20 februari ,aan fase 2: de werken aan het kruispunt Kloosterstraat-Boerendijk-Bilderdijkstraat-brug naar Leugenberg. Vanaf maandag gaat fase 2 van de heraanleg Kloosterstraat, Dorpstraat en Blarenstraat van start: de rioleringswerken en de aanleg van de bovenbouw. Het kruispunt wordt hierbij volledig afgesloten van 20 februari tot 10 april 2017. Deze einddatum is afhankelijk van de weersomstandigheden. Bereikbaarheid Tijdens fase 2 volgt autoverkeer volgende omleiding: verkeer vanuit Driehoekstraat richting Schoonbroek en omgekeerd volgt: Bilderdijkstraat Schoonbroek Sprangweelstraat Groot Hagelkruis Dorpstraat Driehoekstraat en omgekeerd verkeer vanuit Leugenberg richting Sint-Lambertuskerk en omgekeerd volgt: oprit A12 richting Antwerpen afrit Ekeren/haven Luithagen/haven Groot Hagelkruis en Groot Hagelkruis Luithagen/haven oprit A12 richting Bergen-op-Zoom afrit Hoevenen/Kapellen Voetgangers en fietsers kunnen tijdens de werken steeds langs de werf passeren. Fietsers krijgen een alternatieve route aangeboden via Kattenberg en Frans Lenaertsstraat. Openbaar vervoer Alle bussen van De Lijn 720, 772, 775, 779 en 770, 778, 779 volgen de omleiding via A12. Alle haltes van deze lijnen tussen Leugenberg en Groot Hagelkruis worden niet bediend. Meer informatie vinden reizigers aan de bushaltes zelf en op www.delijn.be.
Op de hoogte Elke Ekerenaar kreeg eind december een nieuwsbrief met de nodige info over de werken in de brievenbus. Aan het stadsloket Ekeren en bij de handelaars in de omgeving Kloosterstraat kunnen geïnteresseerden een bereikbaarheidsfolder ophalen. Deze folder en alle informatie over de fasering is ook te vinden op www.ekeren.be.
Op de Noorderlaan in het Antwerpse havengebied heeft een vrachtwagen vanmiddag een grote hoeveelheid olie verloren door een lek in de container die hij vervoerde. Volgens de Brandweer Zone Antwerpen kwam zowat 5.000 liter olie op het wegdek terecht pal aan de oprit Ekeren van de A12. Die blijft afgesloten tot alles is opgeruimd. In de richting van de haven is er wel nog één rijvak beschikbaar.
In de nacht van donderdag 9 op vrijdag 10 februari, drong een inbreker binnen bij een firma aan de Kapelsesteenweg te Ekeren. Via een dakraam geraakte de dader in de werkplaats, waar hij wellicht werd opgeschrikt door het alarm. Naar alle waarschijnlijkheid verliet de inbreker onmiddellijk het bedrijf zonder buit. De politie startte een onderzoek.
Ekeren krijgt er weer een stuk fietspad bij, zegt districtsschepen voor mobiliteit en jeugd Tamara Heynen. Het nieuwe fietspad sluit aan op het reeds aangelegd fietspad tussen de Wilgehoevestraat en Driehoekstraat en vervolledigt hiermee de fietsostrade ter hoogte van het goederenspoor A27.Het wordt een veilig en continue, goed verlicht tweerichtingsfietspad tussen de Noteschelp en de Driehoekstraat. Voor de tunneldoorgang aan de Noteschelp komt een rijbaanversmalling en een buskussen om de te hoge snelheid van wagens terug te dringen.
Ter hoogte van Driehoekstraat Korte Bund komt een verkeersplateau om de zichtbaarheid te vergroten en het verkeer af te remmen. De wijk krijgt in plaats van een langgerekte, omheinde speeltuin een mooie hedendaagse parkspeeltuin. Bij het ontwerp van de nieuwe speeltuin werd rekening gehouden met de bemerkingen van de jongeren en omwonenden. Zij vroegen meer variatie en ook meer mogelijkheden voor de grotere kinderen. Doorheen de nieuwe speeltuin loopt een kronkelend pad dat de verschillende zones met elkaar verbindt. Er is een zone voor kleine kinderen met speeltuigen op maat, een meer avontuurlijk gedeelte voor de grotere kinderen en een zone voor vrij spel. Tieners kunnen er chillen in een cosy omgeving en de omwonenden kijken uit op een samenspel van kleuren en golvende lijnen. Er zullen vooral siergrassen aangeplant worden die verwijzen naar de wijk Bund.
Vrachtwagen door middenberm op A12 in Ekeren, snelweg versperd
Bron : HLN
Door: redactie 26/01/17 - 14u36 Bron: Twitter
VERKEERSONGEVAL De A12 richting Nederland is vanavond volledig versperd geraakt ter hoogte van Ekeren. Dat zegt het Vlaams Verkeerscentrum. Een vrachtwagen die richting Antwerpen reed, ging door de middenberm en belandde met zijn cabine op de weg richting Nederland. Tot overmaat van ramp is ook zijn brandstoftank gescheurd en is de benzine op het wegdek beland. Het ongeval dat vanmiddag voor heel wat file zorgde op de Antwerpse ring is afgehandeld.
"Door de benzine is het wegdek spiegelglad, de politie had dan ook geen andere keuze dan de snelweg volledig af te sluiten", zegt Peter Bruyninckx van het Verkeerscentrum. "Het opkuisen zou nog een hele tijd kunnen duren."
Het verkeer op de A12 richting Nederland moet de snelweg verlaten in Merksem en daar een lokale omleiding volgen tot de oprit Ekeren. Op die omleidingsroute moet je echter ook rekening houden met vertraging, stelt het Verkeerscentrum. Over langere afstand van Antwerpen naar Bergen op Zoom rij je dan ook beter om via de E19 naar Breda.
Het ongeval dat vanmiddag op de Antwerpse Linkeroever - net na de Kennedytunnel richting Gent - voor heel wat file zorgde, is inmiddels afgehandeld. Verschillende personenwagens botsten daar op elkaar.
Het ongeval vond plaats rond 14 uur vanmiddag. Aangezien slechts één van de vier rijstroken beschikbaar was voor het verkeer, groeide de file daarna snel aan. Zo was het aanschuiven over de hele lengte van de Antwerpse ring richting Gent vanaf het knooppunt Antwerpen-Oost, en ook op de E313 vanuit de Kempen was het filerijden.
Vandaa, 16 januari, gaat de heraanleg van de Kloosterstraat/Dorpstraat/Blarenstraat van start. De straten worden aangepakt waardoor de buurt niet alleen verkeersveiliger wordt maar ook gezelliger. In de toekomst kunnen Ekerenaars winkelen in een veilige en verfraaide dorpskern met een hoge verblijfskwaliteit. De aannemer krijgt 440 kalenderdagen om deze klus te klaren. Hij werkt in fasen en start naast de brug naar de Leugenberg richting Groot Hagelkruis. Tijdens de eerste fase voert de aannemer rioleringswerken uit in de groenzone naast de brug naar Leugenberg en legt hij de tijdelijke minderhinderparking aan de Schepelstraat aan. In februari start fase 2 met rioleringswerken en de aanleg van het kruispunt Kloosterstraat/Boerendijk/Bilderdijkstraat.
Bereikbaarheid Om de verloren parkeerplaatsen tijdens de werken te compenseren, voorziet het bestuur gedurende de hele periode van de werken twee tijdelijke parkings: aan de Schepelstraat en in het Hagelkruispark. Zowel het autoverkeer als de bussen volgen tijdens de werken een omleiding. Er komen duidelijke wegwijzers en infoborden in Ekeren en op de A12 (wanneer van toepassing). Voetgangers kunnen tijdens de werken steeds langs de werf passeren. Fietsers krijgen een alternatieve route aangeboden via Kattenberg en Frans Lenaertsstraat.
Op de hoogte Elke Ekerenaar ontving een nieuwsbrief met de nodige info over de werken in de brievenbus. Aan het stadsloket Ekeren en bij de handelaars in de omgeving Kloosterstraat kunnen geïnteresseerden een bereikbaarheidsfolder ophalen. Deze folder en alle informatie over de fasering is ook te vinden op www.ekeren.be.
De Ekerse Putten liggen naast de Wilmarsdonkse Dijk. Zij zijn berucht om het gevaar dat zij opleveren voor duikers. Zondag is dat nog eens tot uiting gekomen met een 58-jarige man uit Edegem. Die waagde het een nieuwjaarsduik uit te voeren. Omstaanders zagen hoe hij plots bovenkwam en naar lucht hapte. Hij wilde naar de over zwemmen maar ging plots weer onder. Toen hij door getuigen uit het water werd gehaald was de man al overleden. Waarschijnlijk heeft hij, zoals velen voor hem, een beroerte gekregen door het grote temperatuurverschil in het water dat zeer diep is. De hulpdiensten kwamen ter plekke maar het was reeds te laat voor de nochtans zeer ervaren duiker.
In 2019 wordt het volgende deel van de Prinshoeveweg, tussen De Oude Landen en huisnummer 120, heraangelegd.
Bevraging
In het voorjaar 2016 kregen de inwoners van dit gedeelte van de Prinshoeveweg de kans hun wensen en mening over de nieuwe aanleg kenbaar te maken. De resultaten van deze bevraging werden mee opgenomen bij de opmaak van het concept.
Nieuwe aanleg
Samen met Rio-Link investeert het district in een volledige nieuwe aanleg van het deel van de Prinshoeveweg tussen De Oude Landen en huisnummer 120 (waar men op dit moment aan het werken is). Op vraag van de provincie zal de Donkse Beek in dit gedeelte worden open gelegd.
Het concept voor de nieuwe straat wisselt afhankelijk van de totale breedte van de straat. Door de Donkse Beek open te leggen en maximaal ruimte voor parkeren te voorzien, verdwijnt de huidige middenberm.
Op 7 december 2016 vond een hoorzitting plaats over het concept. De presentatie en het verslag vindt u onderaan deze pagina terug.
Verder verloop proces
Het concept dat werd voorgesteld op 7 december 2016 wordt nu omgezet naar een voorontwerp. Daarin worden maximaal alle opmerkingen van de bewoners en wettelijke adviesorganen verwerkt. Met dat voorontwerp gaan we terug naar de bewoners. Zij kunnen dan nogmaals suggesties doen voor eventuele, kleine aanpassingen.
De volgende stap is dan de voorstelling van een definitief ontwerp aan de bewoners. Nadien kan de stedenbouwkundige vergunning worden aangevraagd en gaan we op zoek naar een aannemer om de werken uit te voeren. De uitvoering van de werken staat op de planning van 2019.
Blijf op de hoogte
Wil u op de hoogte blijven van de werken in uw buurt?