Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
17-06-2017
Van de Weyngaertplein, Frans Standaertlei, Nijverheidslei
Bron : district Ekeren
Rio-Link investeert in een gescheiden rioleringsstelsel in de Nijverheidslei, de Frans Standaertlei en aan de zuidkant van het Van de Weyngaertplein. Het district participeert in de werken op het plein om een veiligere schoolomgeving te realiseren.
Nieuwe aanleg
Frans Standaertlei en Nijverheidslei In de Frans Standaertlei en Nijverheidslei verandert er niets aan de wegindeling. Rio-Link legt na de rioleringswerken de straat opnieuw aan zoals ze was met één verschil. Aan alle kruispunten komen voetpaduitstulpingen. Die zorgen enerzijds voor een visuele afbakening van de parkeerzone en anderzijds voor een kortere (en dus veiligere) oversteekplaats.
Van de Weyngaertplein Op het Van de Weyngaertplein legt Rio-Link enkel aan de zuidkant nieuwe riolering aan. Het district investeert hier in een nieuwe aanleg die de schoolomgeving veiliger zal maken. Het concept van dit deel van het plein gaat uit van een aantal voorwaarden rond mobiliteit die eigen zijn aan woonstraten, zoals zone 30 en gemengd verkeer. De ambitie is om de schoolomgeving te verbeteren.
De rijbaan wordt recht getrokken met een afgebakende zone voor langsparkeren. Er blijven evenveel parkeerplaatsen. Omdat er niet meer schuin kan worden geparkeerd, verhoogt de algemene verkeersveiligheid. Het zicht op het verkeer is immers veel beter bij langsparkeren. Als verkeersremmer wordt een verhoogde inrichting voorzien ter hoogte van de pleintoegang en de school.
Bomen
In het najaar van 2016 werden alle bomen rond het plein gekapt omdat ze oud en ziek waren. Die bomen worden aan de noordkant van het plein eind 2017 vervangen. Aan de zuidkant worden de nieuwe bomen geplant als de heraanleg afgerond is.
Op voorstel van de groendienst planten we 2 boomsoorten om en om zodat er gedurende het hele jaar meer kleur is. Tijdens de hoorzitting van 8 maart 2017 konden de aanwezige bewoners van het Van de Weyngaertplein hun voorkeur laten weten over welke soort boom ze willen rond het plein. De keuze ging bijna unaniem naar:
Acer campestre 'Elsrijk'
Prunus 'Accolade'
De sierkers (Prunus) zal terug op het plein worden aangeplant.
Verder verloop proces
Het concept dat werd voorgesteld op 8 maart 2017 wordt nu omgezet naar een definitief ontwerp. Daarin worden maximaal alle opmerkingen van de bewoners en wettelijke adviesorganen verwerkt. Het definitief ontwerp stellen we later op het jaar terug aan de bewoners voor.
Tussentijds krijgen alle bewoners bezoek van een afkoppelingsdeskundige van Rio-Link. Meer informatie daarover vindt u op de webpagina van Rio-Link.
Nadien kan de stedenbouwkundige vergunning worden aangevraagd en kan de zoektocht naar een aannemer van start gaan. De werken staan op de planning voor halverwege 2018.
Cultuurliefhebbers komen weer aan hun trekken tijdens het nieuwe cultuurseizoen van 252 cc in Ekeren. Ook dit jaar weer verrast het cultuurcentrum jong en oud met een bont palet aan muziek, theater, expos, comedy-voorstellingen en nog veel meer. Net als vorige jaren ligt de focus zowel op lokaal talent als op grotere namen. Verwacht je aan kleppers van formaat zoals Pascale Platel, Gili en Tom Vanstiphout; maar zet vooral ook grote ogen op bij het zien van de vruchten die de workshops in samenwerking met de Academie voor Muziek en Woordkunst heeft opgeleverd. We blijven thuis in Hof De Bist, maar gaan ook vaak op locatie. Tijdens het waanzinnig populaire Expeditie Ekeren trekken we met cultureel knapzakje naar minder bekende maar zeer beminde locaties in de buurt. Enkele themas komen dit jaar heel duidelijk naar voor. Naar goede gewoonte organiseert het cultuurcentrum een hele resem tentoonstellingen die zowel focussen op fotografie, beeldende kunst en tekenkunst. Enkele curatoren jong én oud laten zich van hun meest creatieve kant zien. We laten ons dit jaar ook verstillen door de Groote Oorlog naar aanleiding van het 100-jarige jubileum. In het cultuurcentrum en daarbuiten staan we niet enkel stil bij de gruwel, maar is er ook tijd en ruimte voor feestgelag: laat je onderdompelen in de rijke Ekerse geschiedenis tijdens de erfgoedtentoonstelling in samenwerking met onze Duitse zusterstad Andernach of vier mee in de stijl van de roaring twenties tijdens het Groote Duitse Salon voor muziek en theater in november dit jaar. Het volledige programma op www.252cc.be
De districten Antwerpen en Ekeren leggen samen met Rio-Link Pastorijveld, Rozemaaiveld en Vuurkruisenstraat opnieuw aan. Er komt een gescheiden rioleringsstelsel en nieuwe bestrating.
Bevraging
In het voorjaar 2016 kregen de inwoners van de drie straten de kans hun wensen en mening over de nieuwe aanleg kenbaar te maken. De resultaten van deze bevraging werden mee opgenomen bij de opmaak van het concept.
Nieuwe aanleg | concept
Samen met Rio-Link investeren de districten Antwerpen en Ekeren in een volledig nieuwe aanleg van de Vuurkruisenstraat, Rozemaaiveld en Pastorijveld. De wijk wordt ingericht als zone 30 met snelheidsremmende 'toegangspoorten', zo goed als overal komen er parkeerstroken aan beide kanten van de weg en enkele verkeersplateaus. Het concept gaat uit van een winst aan parkeerplaatsen tussen 30% en 40%.
Er wordt enkelrichting ingevoerd in Rozemaaiveld richting Pastorijveld en in Pastorijveld tussen Klein Hagelkruis en Pastorijveld, richting Pastorijveld. Dit creëert niet alleen meer ruimte voor parkeren maar zal ook helpen met het verminderen van verkeer dat niet in de wijk zelf moet zijn.
Op 6 juni 2017 vond een hoorzitting plaats over het concept. De presentatie en het verslag (volgt later) vind je onderaan deze pagina terug.
Verder verloop proces
Het concept dat werd voorgesteld op 6 juni 2017 wordt nu omgezet naar een voorontwerp. Daarin worden maximaal alle opmerkingen van de bewoners en wettelijke adviesorganen verwerkt. Met dat voorontwerp gaan we opnieuw naar de bewoners. Zij kunnen dan nogmaals suggesties doen voor eventuele, kleine aanpassingen.
De volgende stap is dan de voorstelling van een definitief ontwerp aan de bewoners. Nadien kan de stedenbouwkundige vergunning worden aangevraagd en gaan we op zoek naar een aannemer om de werken uit te voeren.
Blijf op de hoogte
Wil je op de hoogte blijven van de werken in jouw buurt?
Actiegroepen halen slag thuis: geboorde tunnels voor Oosterweel sparen Noordkasteel
Bron : GVA
De initiële plannen van de verkeerssituatie aan het Noordkasteel bij aanleg van de Oosterweelverbinding. Die plannen zullen er nu anders gaan uitzien.Foto: rr
De alternatieve voorstellen van de actiegroepen stRaten-Generaal, Ademloos en Ringland zullen worden onderzocht voor het opmaken van de bouwvergunning Oosterweel op Rechteroever. Na het tot stand komen van het Toekomstverbond, half maart, is dit de tweede grote doorbraak in dit heikele dossier. Meest opvallende punt: de terugkeer van de geboorde tunnels.
Half maart werd er een historisch compromis bereikt tussen actiegroepen, stad Antwerpen en de Vlaamse overheid. Volgens dat Toekomstverbond wordt de Anwerpse Ring overkapt en gesloten via een noordelijk haventracé. Een Oosterweel light dus, weg van de drukbevolkte stadsgebieden.
Dat principeakkoord moet via een project-MER nog wel vertaald worden naar een concrete bouwaanvraag, op basis van richtlijnen van wat er precies onderzocht moet worden tijdens de lopende MER-procedure. De voorbije weken werd daarover druk onderhandeld tussen de actiegroepen, de Vlaamse overheid en de BAM, de bouwheer van de Oosterweelverbinding. Die gesprekken zaten in het slop. Naar verluidt bleef de BAM alle voorstellen afketsen die niet pasten binnen hun versie van het Oosterweel-tracé.
Een week geleden kwam heel het dossier dan plots in een stroomversnelling, nadat de onafhankelijke MER-cel nauwer bij de onderhandelingen werd betrokken. Het resultaat is dat de alternatieven voor een beperkter Oosterweel en een kleinere Scheldekruising zullen worden meegenomen in het onderzoek.
Zo wordt er gewerkt naar een daadwerkelijke fysieke reductie van het aantal rijstroken, in plaats van de capaciteitsreductie die de BAM voorstelt. Dat laatste betekent dat er wel rijstroken worden aangelegd, die dan gearceerd zouden worden, zodat ze niet worden gebruikt. Beton leggen om het achteraf niet te gebruiken, daar werd door de actiegroepen weinig geloof aan gehecht.
Geboorde tunnels
Maar de grootste verrassing is de terugkeer van de geboorde tunnels. Die werden door de BAM destijds afgevoerd. Volgens de MER-cel gebeurde dat ten onrechte. Geboorde tunnels (zoals die onder het Centraal Station) zijn goedkoper dan de cut and cover-techniek. Bovendien wordt het zo mogelijk om de ondertunneling te beginnen aan het Lobroekdok om pas op Linkeroever weer boven te komen. Het waardevolle Noordkasteel wordt zo quasi volledig gespaard. Daar zou enkel een op- en afrit komen voor het havenverkeer.
Zowel de site Noordkasteel als de site Groenendaallaan zullen nu volledig worden hertekend. De bouwaanvraag zou pas in het late najaar worden ingediend.
Ter hoogte van het Noordkasteel bevindt zich al een tijdje een bouwput voor voorbereidende werken aan Oosterweel.Foto: JHS
Zaterdagavond, 10 juni, is de bestuurder van een moto zwaargewond geraakt bij een ongeval op de Leugenberg. De motard van 51 reed over de Leugenberg in de richting van Hoevenen. Ter hoogte van het kruispunt met Klein Heiken werd de motorfiets, die rechtdoor reed, geraakt door een auto die vanuit de tegenovergestelde richting linksaf wilde draaien. De motorrijder kwam op de grond terecht en raakte zwaargewond. Hij kreeg ter plaatse de eerste zorgen toegediend en werd dan met levensgevaar onder begeleiding van een medisch team naar het Universitair Ziekenhuis Antwerpen gebracht. De bestuurder van de personenwagen, een man van 21 jaar, bleef ongedeerd. Zijn passagier van 35 raakte lichtgewond bij de klap.
De werkzaamheden in het centrum van Ekeren beginnen aan een nieuwe fase, de vierde intussen al. Een gevolg daarvan is dat het eerste deel weer open gaat. Vanaf morgen kan je zo de Kloosterstraat opnieuw inrijden, tot net voor het kruispunt met de Moretuslei. Goed nieuws is dat voor winkelketen Aldi die de jongste tijd haar parking niet kon open stellen.
De Gebroeders Leemansstraat en de NSB-straat worden opnieuw enkelrichting zoals voorheen.
Vanaf donderdag start fase 4: er wordt gewerkt tot voorbij het kruispunt Blarenstraat en in de Blarenstraat zelf. Gevolgen daarvan zijn dat de Molenstraat dood loopt op de werf, dat de Blarenstraat niet meer toegankelijk is voor gemotoriseerd verkeer.
De omleiding blijft via Boerendijk en Driehoekstraat in beide richtingen.
In het Antwerpse district Ekeren plannen projectontwikkelaar Vooruitzicht en sociale woningmaatschappij De Ideale Woning een waterbuffer van 40.000 kubieke meter in het toekomstige park van woonproject Hoekakker, om de wijk Donk in de toekomst te behoeden van overstromingen van de Oudelandse Beek. De wijk kreeg in het verleden al vaak te maken met ernstige wateroverlast, vooral in de jaren negentig en voor het laatst nog in 2014.
Het woonproject Hoekakker zal voor tien procent bestaan uit 360 woningen - uitbreidbaar tot 450 - in maximaal vier bouwlagen, voor tien procent uit straten en pleintjes en voor tachtig procent uit groene ruimte. Een park en de verschillende tuinen zullen samen 146.400 vierkante meter groenzone opleveren. De initiatiefnemers willen nu van de gelegenheid gebruikmaken om een grote waterbuffering in het park te voorzien. De 40.000 kubieke meter grond die wordt afgegraven, zal bovendien in het landschap van het park verwerkt worden om voor meer reliëf te zorgen.
"Als we alles zouden laten zoals het nu is, krijgen we vroeg of laat opnieuw te maken met ernstige overstromingen bij hevige regenval", zegt Koen Palinckx, districtsburgemeester van Ekeren. "Door deze waterbuffer helpen we alvast alles en iedereen die stroomafwaarts van de Oudelandse Beek ligt."
De werken starten al in de loop van 2018. Daarnaast wil het Antwerpse stadsbestuur op termijn de Donkse Beek openleggen om overstromingsgevaar nog meer tegen te gaan.
Het houdt niet op, de drugsoorlog in Antwerpen. Vorige week zijn alweer twee huizen beschoten. Eén in Ekeren (Geestenspoor) en één in Berendrecht, gisterochtend nog. In december begonnen de schietpartijen. Sindsdien namen gangsters al tien keer een woning onder vuur in het Antwerpse.
Onder andere deze bewoners van de noordrand van Antwerpen vormen de actieve leden van Lenora: Maarten Michielsen, Sofie Van Laethem, Fabris Zander, Sarah Stoffels, Carl Cambré, Jeroen De Schepper en An Willems.Foto: W&F
EKEREN / STABROEK - Het historisch compromis tussen de Vlaamse regering en de actiegroepen over het Oosterweeldossier wordt door een grote meerderheid van de Antwerpenaren goedgekeurd. Ook wij zeggen ja, maar vrezen dat Ekeren en Stabroek, de vergeten noodrand wordt, zegt Jeroen De Schepper van Lenora (Leefbaar Noord Rand). De stad krijgt een groene zone, wij dreigen ons groen te verliezen.
Lenora is geen actiegroep, maar een burgerinitiatief dat ervan uitgaat dat de ontwerpers van het Oosterweeltracé ook de leefbaarheid van de noordrand voor ogen houden, zegt Wim Gonthier. Nu het haventracé gekozen is, willen wij constructief onze inbreng kwijt aan de betrokken partijen. Ons doel is om actief deel te nemen aan de nog op te richten regioraad., verduidelijkt Carl Cambré.
Er moet de komende weken en maanden nog flink onderhandeld worden. Maar wij zijn strijdvaardig, zegt Wim Gonthier. Lenora heeft alvast de steun van districtsburgemeester Koen Palinckx en burgemeester Rik Frans van Stabroek. Via flyers worden de bewoners van de noordrand gebrieft. Op zondag 4 juni staat Lenora met een stand op de Dorpsdag in Ekeren.
Sinds de werken in de Kloosterstraat in Ekeren rijden de bussen van De Lijn die niet langs Schoonbroek moeten, door de Driehoekstraat en Boerendijk naar Leugenberg. Enkele maanden geleden werd ter hoogte van de Ekerse bibliotheek een nieuwe bushalte aangelegd, net vóór de afslag naar Geestenspoor. Tot verbazing van de busreizigers werd geen abri of bushokje voorzien zodat zij in weer en wind dienden te wachten op de bus. De verbazing werd vorige week mogelijk nog groter toen er op enkele dagen tijd een gloednieuw bushokje werd geïnstalleerd waardoor er uiteraard opnieuw diende opgebroken, gegraven en gekapt te worden op de pas aangelegde bushalte. Het waarom van de aparte aanleg van de halte en het plaatsen van het bushokje is geheel onduidelijk en wellicht enkel bij De Lijn te verklaren. (jdh)
In de nacht van donderdag 4 op vrijdag 5 mei werd er ingebroken in de kantine van enkele stadsgebouwen aan de Driehoekstraat te Ekeren. De daders verschaften zich toegang tot het gebouw via een klein zijraam en kwamen in de kleedkamer terecht. Van daaruit forceerden ze een binnendeur om tot in de eetruimte te geraken. Op een van de tafels werd wat papier in brand gestoken, maar ook weer door de daders gedoofd. Op het eerste gezicht werd er niets gestolen. Het sporenteam kwam ter plaatse voor onderzoek.
Er is bezorgdheid over het behoud van het GruunRant-gebied. Dat is een groengebied van 3500 hectare in de noord-oostrand van Antwerpen. Dwars door het gebied plant de regering een nieuwe verbindingsweg tussen Wommelgem en Ekeren, de A102. De organisatie GruunRant pleit voor een intunneling van de weg om het groene landschap te bewaren. Om die boodschap kracht bij te zetten, stippelde GruunRant een nieuwe fietsroute uit doorheen het gebied.
In 2018 worden de Marcel De Backerstraat en Isabellalei opnieuw aangelegd.
Bevraging
In het voorjaar 2016 kregen de inwoners van de Marcel de Backerstraat en de Isabellalei de kans hun wensen en mening over de nieuwe aanleg kenbaar te maken. De resultaten van deze bevraging werden mee opgenomen bij de opmaak van het concept dat werd toegelicht op een hoorzitting op 15 december 2016.
Nieuwe aanleg
Samen met Rio-Link investeert het district in een volledige nieuwe aanleg van de Marcel De Backerstraat en de Isabellalei.
Het concept van de straat gaat uit van een aantal voorwaarden rond mobiliteit die eigen zijn aan woonstraten zoals zone 30 en gemengd verkeer. De ambitie is om veilige straten te creëren met meer aandacht voor fietsers en voetgangers, en waar ook voldoende parkeergelegenheid zal zijn.
Het groene straatbeeld wordt maximaal behouden en zelfs versterkt. In het deel van de Marcel De Backerstraat tussen Veltwijcklaan en Isabellalei komt er een voetpad aan één kant van de straat. Aan de andere kant komt een gracht die moet helpen om regenwater op te vangen en te laten insijpelen.
De bestaande asverschuivingen gaan eruit, die remmen het verkeer onvoldoende af en nemen parkeerplaatsen in. In plaats daarvan wordt de rijbaan versmald en komen er verkeersplateaus.
Definitief ontwerp
Op 27 april 2017 konden bewoners kennis nemen van het definitief ontwerp. De opmerkingen die werden geformuleerd op het concept werden maximaal verwerkt in het definitief ontwerp. Zo komen er bv. in de Isabellalei en de Marcel De Backerstraat (het deel naar Kapelsesteenweg) iets smallere voetpaden zodat een parkeerstrook aan beide kanten van de straat mogelijk is.
Verder verloop proces
Alles kan nu in het werk gezet worden voor de aanvraag van de stedenbouwkundige vergunning. Van zodra die verkregen is, gaan Rio-Link en het district op zoek naar een aannemer. De werken staan op de planning voor 2018. Ongeveer 2 weken voor de start van de werken organiseert het district nogmaals een infoavond met alle practica over het verloop van de werken.
Blijf op de hoogte
Wil u op de hoogte blijven van de werken in uw buurt?
EKEREN Rond vier uur afgelopen nacht is een villa in Ekeren quasi compleet uitgebrand. De bewoners bleven ongedeerd, maar werden voor rookintoxicatie in het ziekenhuis opgenomen.
De brand brak uit rond 4 uur in de Fortuinstraat in Ekeren. "Het is de politie die als eerste ter plaatse kwam. De man was al op eigen kracht buiten geraakt, maar de vrouw raakte ingesloten op de eerste verdieping. Zij werd met een gewone ladder door de politie en haar echtgenoot naar buiten gehaald", vertelt een woordvoerster van de Brandweerzone Antwerpen.
Onbewoonbaar De uitslaande brand was heel hevig. De materiële schade is dan ook enorm. "De brand startte vermoedelijk in de woonkamer. De benedenverdieping is volledig uitgebrand. Ook de eerste verdieping bleef niet gespaard. Enkel de tweede verdieping kon deels nog gered worden. Maar ook daar is enorm veel rook en waterschade." Het huis werd onbewoonbaar verklaard. De oorzaak van de brand is nog onbekend.
De Ekerse districtsraad keurde op 24 april het beheerplan voor het Veltwijckpark goed. Adviesbureau BuitingAdvies maakte het plan op op vraag van de stad Antwerpen en het district Ekeren. Het beheerplan stemt alle functies binnen het Veltwijckpark op elkaar af en is een handleiding voor het beheer en onderhoud van het park voor een looptijd van 24 jaar. Het Veltwijckpark heeft door de combinatie van verschillende ontwerpstijlen, beheer, ontwikkeling en gebruiksvormen veel verschillende gezichten gekregen (een historische cluster, het kasteelbos en een publiek landschap). Dat maakt het een graag bezochte plek in Ekeren maar zorgt er ook voor dat de samenhang tussen verschillende parkdelen niet overal even sterk is. Het beheerplan doet een voorstel om deze opnieuw te verbinden aan de hand van uiteenlopende ingrepen zoals o.a. meer bloeiende beplanting, aangepaste afsluitingen, het vervangen van wegen voor beter wandel- en fietscomfort, het behoud en inrichting evenementenzone (B-terrein) en open ruimte met natuurlijke bosranden (A-terrein), de herinrichting van de sport- en spelcluster achter Villa Geniets, Tijdens de opmaak van het beheerplan organiseerden stad en district op 3 maart 2016 een participatiemoment voor de omwonenden en gebruikers van het Veltwijckpark. In september datzelfde jaar trok het bestuur opnieuw naar de buurt voor de terugkoppeling van de eindvisie.
Tijdens een ludieke rondrit met stadsfietsen, speciaal opgehaald op de wijk Luchtbal, heeft CD&V Ekeren aangedrongen om ook fietsstations naar hun district te halen. In de stad Antwerpen wordt het Vélo-verhaal uitgebreid en ook elk district krijgt zijn fietsstations. Alleen Ekeren, en het district Berendrecht Zandvliet en Lillo, blijven op hun honger zitten. Wij zijn een volwaardig district dat van dezelfde dienstverlening moet kunnen genieten klonk het.
CD&V Ekeren blijft vragende partij om fietsstations naar Ekeren te halen. Nu de Havana-site vorm krijgt, is het meer dan ooit te verantwoorden om ook op Rozemaai en Ekeren Vélo-stations te plaatsen. Op zon 15 minuten rijd je met de fiets van de kerk in Ekeren-centrum tot aan de Havana-site om er vervolgens op de tram te stappen zegt Tamara Heynen, districtschepen. De uitleg dat Ekeren te ver van Antwerpen zou verwijderd zijn, gaat niet op. Het is immers niet de bedoeling om van Ekeren naar de Antwerpse kathedraal te rijden. Iedereen weet dat de verbinding tussen verschillende Ekerse wijken, met het openbaar vervoer, problematisch is. Een deelfiets kan hiervoor een gedeeltelijke oplossing zijn. Omdat inwoners van Ekeren evenveel belastingen betalen als andere Antwerpse inwoners is onze eis niet overdreven. Meer speciaal wil de partij fietsstations aan de inkom van Ekeren (Beuckelaerlaan-Steenstraat), het Kristus Koningplein, Van de Weyngaerdplein, de treinstations van Ekeren en Mariaburg en ook in de wijk Ekeren-Donk.
Groen Ekeren is altijd blij wanneer andere partijen onze voorstellen bijtreden!
Ekerenaars beslissen dit weekend mee over naam en invulling van het nieuw park Hoekakker. Dat gaat van stadslandbouw tot een ecologisch park. Experten van BUUR, het Bureau voor Urbanisme uit Leuven, leggen vier eerste voorstellen op tafel. Bij stadslandbouw kunnen buurtbewoners er dan, samen met een landbouwer, hun eigen verse groenten kweken en oogsten. Er zijn zelfs al landbouwers die zich hiervoor kandidaat gesteld hebben zegt landschapsarchitect Ellen Steenwegen.
Met het gebied Hoekakker, tussen de Prinshoeveweg, Gravenlaan, Herautenlaan en Hoeklaan, krijgt Ekeren er eind 2018 een gigantisch park bij van dertien hectare, gelijk aan de oppervlakte van meer dan twintig voetbalvelden. Als officieel woongebied worden er ook 360 woningen voorzien, uitbreidbaar tot 450. Maar tweederde van de hele site wordt omgezet in parkgebied dat voor iedereen toegankelijk zal zijn. En dat in tegenstelling tot de huidige situatie waar de terreinen niet gebruikt kunnen worden door de buurtbewoners. Experten zijn klaar om hun ontwerpen voor te leggen aan de bevolking. Uitgangspunt is een gigantisch park, rond een waterbuffer met zon grote capaciteit dat ze klimaatbestendig zal zijn en de grootste stormen zal kunnen opvangen. Het water speelt er alvast een centrale rol in en zal een gezicht geven aan het park dat een nieuwe, groene long voor de buurt wordt.
Stadslandbouw of ecologie
De vier gekozen mogelijkheden gaan van stadslandbouw over de ecologische uitbouw van het park, tot speelaccommodatie en een ontmoetingsplaats. Wat de invulling betreft, zou het bijvoorbeeld een mogelijke piste kunnen zijn om een deel van het park te voorzien voor stadslandbouw. Maar er zijn uiteraard nog zoveel andere mogelijkheden zegt landschapsarchitect Ellen Steenwegen. Een andere mogelijkheid is te kiezen voor ecologie. Daarbij zou de ecologische waarde nog verhoogd kunnen worden en de fauna en flora nog meer tot bij de buurt gebracht worden. Er kan bijvoorbeeld een insectenhotel worden ingericht, net zoals de Oudelandse beek, die zal uitgerust worden met pontons en een thuishaven worden voor vele vissen. Het stukje bos in het noorden van de site kan geïntegreerd worden. Een ander thema waar de bewoners kunnen uit kiezen is Spel en avontuur of Ontmoetingsruimte voor de buurt. De ontwerpers willen aan de hand van deze vier themas de buurt inspireren over de mogelijkheden. Het zullen uiteindelijk de deelnemers zelf zijn die bepalen waar het zwaartepunt moet liggen. Bedoeling is dat alle ideeën en voorstellen die aanstaande zaterdag besproken worden, verwerkt worden in een concreet plan dat voorgesteld wordt op 17 juni. De eerste spadesteek van het park is uiteindelijk voorzien voor juni 2018. De bijeenkomst voor buurtbewoners en geïnteresseerden heeft plaats zaterdag 22 april, van 12.30 tot 17 uur in de Sint-Jozef School aan de Prinshoeveweg 44 in Ekeren
Nota van Groen Ekeren : Kan natuurlijk ook zonder dat er nieuwe huizen worden gebouwd...
De Vlaamse regering heeft een akkoord bereikt over Oosterweel. Het radicaal haventracé samen met de Oosterweel light moet de fileproblemen in en rond Antwerpen oplossen. De werken zullen in het najaar al starten. Bekijk hieronder hoe Oosterweel er zal uitzien.
Radicaal haventracé voor doorgaand verkeer: groene lijn op kaart
Het doorgaand verkeer wordt van de stad weggeleid via het radicaal haventracé ten noorden van de stad. Cruciaal daarbij is de noordelijke bypass, een verbinding van wegen tussen de rotonde van Wommelgem en het Waasland. Het gedeelte van Wommelgem tot Ekeren (A102) zal worden ondertunneld.
Er komt ook een tweede Tijsmanstunnel om de verhoogde capaciteit op te vangen.
Oosterweel light voor lokaal verkeer: blauwe lijn op kaart
De Oosterweelverbinding blijft een onderdeel van de plannen, maar er zal worden onderzocht of dat project in omvang kan worden teruggeschroefd, bijvoorbeeld door het aantal rijstroken te verminderen. We hebben een principieel akkoord, maar geen kant-en-klaar ontwerp, zegt een onderhandelaar.
Op 12 april gaat fase 3 van de heraanleg Kloosterstraat-Dorpstraat-Blarenstraat van start. Vanaf 6 uur die dag is het kruispunt met de brug naar Leugenberg opnieuw open voor alle verkeer, behalve richting centrum. De aannemer werkt in fase 3 aan de Kloosterstraat tussen Boerendijk en Molenstraat. Tijdens deze fase is de Kloosterstraat afgesloten voor alle gemotoriseerd verkeer vanaf het kruispunt met Boerendijk/Bilderdijkstraat tot net voor de Molenstraat.
Bereikbaarheid Alle zijstraten in de werfzone lopen dood op de werf. De omleiding voor verkeer loopt via Boerendijk en Driehoekstraat. De Bosstraat wordt tijdelijk enkelrichting vanaf 18 april. Vanaf 12 april bedienen de bussen van De Lijn opnieuw alle haltes op Schoonbroek. Andere lijnen rijden in beide richtingen door Boerendijk en Driehoekstraat. Tijdens de werken blijven de handelaars bereikbaar. Fietsers en voetgangers kunnen steeds de werf voorbij, al is er een alternatieve fietsroute via Kattenberg.
Minderhinderparking Schepelstraat Vanaf nu is ook de minderhinderparking aan de Schepelstraat, in de groenzone naast de brug naar Leugenberg, geopend. Deze parking vangt het tijdelijk verdwijnen van de parkeerplaatsen in de Kloosterstraat/Dorpstraat op tot het einde van de werken.
Blijf op de hoogte Het district bracht een bereikbaarheidsfolder uit. Deze is verkrijgbaar bij de handelaars en de stedelijke diensten. Opwww.ekeren.be, Facebook en Twitter staat de meest recente informatie over de werken. Wie graag regelmatig een update in zijn postvak ontvangt, kan zich inschrijven op de werfflash via een mail naarwijkoverleg.ekeren@stad.antwerpen.be.
Het treinverkeer tussen Antwerpen-Centraal en de Nederlandse grens is kort na 14 uur weer normaal hervat. Dat meldt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken. Een trein had eerder op de dag een persoon aangereden in Ekeren, waardoor het spoor er in beide richtingen versperd was. Het incident deed zich voor op lijn 12.
Het was de trein van Amsterdam naar Brussel-Zuid die ter hoogte van het perron van het station van Ekeren een persoon aanreed. Volgens Infrabel zijn er nog gevolgvertragingen mogelijk vanmiddag, maar zouden die tegen de avondspits moeten verholpen zijn