Bij een autofabrikant uit Ekeren werd er zondagmiddag 26 maart, ingebroken. 4 mannen probeerden een aanzienlijk aantal koperdraden te stelen. De vier gingen heel precies te werk en ze hadden de juiste tools bij om hun inbraak tot een goed einde te brengen. De bewakingsagent van de firma merkte echter op dat er via een deur ingebroken was en hij verwittigde de politiediensten. Een patrouille ging ter plaatse en kon via de grote hal de dieven op heterdaad betrappen. Ze zaten in een achterkamer rustig alle kabels te verknippen. De mannen van 22 tot 46 jaar werden meegenomen voor verhoor en voorgeleid op het Justitiepaleis.
ANTWERPSE OOSTRAND VREEST DAT OVERKAPPING RING VOOR HEN NEFAST IS
A102: is er wel geld voor boortunnel?
Schepen Luc Monsieurs bij de plaats waar Wijnegem graag een afrittencomplex zou krijgen.
Nu er een 'historisch' akkoord is over Oosterweel en het haventracé, lijkt de A102 tussen Wommelgem en Ekeren vanuit Antwerps oogpunt haast een detail. Vergeet het: in de oostrand is de bezorgdheid groot. "We vrezen dat er door het geld voor de overkapping van de ring te weinig overblijft voor een geboorde tunnel", zegt Schotens schepen Eric Block (CD&V).
PHILIPPE TRUYTS
Zonder een A102 wérkt het radicaal haventracé - de halve ring voor doorgaand verkeer - niet of onvoldoende. Daar is iedereen het over eens. Je moet immers het verkeer van de E313 zoveel mogelijk weghouden van de ring. Als Oosterweel light klaar is in 2024, mag de A102 nadien geen jaren meer uitblijven.
Graven of boren?
Maar hoe je die A102 (die door Wommelgem, Wijnegem, Schoten, Deurne, Merksem en Ekeren loopt) onder de grond stopt: geen mens die er zijn geld op zet. Het Agentschap Wegen en Verkeer verkiest een cut & cover. Je graaft dan een tunnel van bovenaf uit. Geraamde kost: 890 miljoen euro. Een cut & cover woelt bovengronds alles om. Voor de milieugroepen uit de rand - zoals Gruunrant, Red de Voorkempen en GroenRand - is dat geen leuk vooruitzicht. Wég is dan de buffer tussen stad en rand.
Boren dan maar. Denk aan de Dam-tunnel naar het Centraal Station. Die oplossing spaart de bovengrond, maar kan fors duurder uitvallen dan een cut & cover. Hoeveel? Niemand die het nu exact weet. Belangrijk element: op- en afritten. Wijnegem wil die graag aan de industriezone van de Houtlaan, nabij het shoppingcenter. "Omdat we bang zijn voor een sociaal bloedbad als het verkeer hier niet meer rechtstreeks geraakt", zegt schepen Luc Monsieurs (DURF!). "Dan verhuizen de bedrijven. Er hangen honderden jobs van af. Dat op- en afrittencomplex moet zo klein mogelijk getekend worden."
Natuurlandschap
Met dat standpunt zit Wijnegem op een andere lijn dan de kersverse beweging Gruunrant. Die is onder meer bekommerd om natuurlandschap Ertbrugge in Deurne, op een steenworp van de Wijnegemse industrie. Districtsburgemeester Tjerk Sekeris (N-VA) vindt de op- en afritten in Wijnegem niet zo'n probleem. Van hem mag de A102 morgen al komen. "In Deurne moet je een tunnel boren om onder het Albertkanaal te gaan. De A102 levert ons meer groen op dan vandaag."
En wat met Schoten? Een cut & cover-scenario is daar een nachtmerrie. Schepen voor Mobiliteit Eric Block (CD&V): "De domeinen Calesberg, Asbroek en het park van Schoten zijn kwetsbare zones. Wij kunnen enkel leven met een geboorde tunnel. De hamvraag is of er nog genoeg geld zal zijn."
Buitenspel gezet
Er is hoe dan ook oplapwerk nodig in de relaties tussen de rand enerzijds en de intendant en de stad Antwerpen anderzijds. Het diplomatisch talent van gouverneur Cathy Berx zal van pas komen. "We voelen ons buitenspel gezet", betoogt Block. "In het historisch akkoord rept men met geen woord over de Antwerpse rand. Enkel Zwijndrecht krijgt een paragraaf."
Luc Monsieurs spreekt over een 'protectionistische' houding van Antwerpen. "De grootstad gijzelt ons. Antwerps schepen Koen Kennis (N-VA) poogde een regionaal overleg te starten. Maar dat draaide rond 'Slim naar Antwerpen', van slim naar Schoten of Wijnegem vernam ik niets."
Rustig blijven
"De rand moet rustig blijven", zegt Koen Kennis. "Een halfslachtige oplossing is ook onze wens niet, wél vooruitgang in leefbaarheid en mobiliteit. Ik ga voeling houden met de burgemeesters. Alle gemeenten krijgen een zitje in de regioraad, die de Vlaamse regering moet adviseren in het Routeplan 2030. Laat de studies uitzoeken wat technisch en financieel mogelijk is voor de A102."
De heraanleg van de Kloosterstraat, Dorpstraat en Blarenstraat verloopt voorspoedig. De aannemer start vandaag,maandag 20 februari ,aan fase 2: de werken aan het kruispunt Kloosterstraat-Boerendijk-Bilderdijkstraat-brug naar Leugenberg. Vanaf maandag gaat fase 2 van de heraanleg Kloosterstraat, Dorpstraat en Blarenstraat van start: de rioleringswerken en de aanleg van de bovenbouw. Het kruispunt wordt hierbij volledig afgesloten van 20 februari tot 10 april 2017. Deze einddatum is afhankelijk van de weersomstandigheden. Bereikbaarheid Tijdens fase 2 volgt autoverkeer volgende omleiding: verkeer vanuit Driehoekstraat richting Schoonbroek en omgekeerd volgt: Bilderdijkstraat Schoonbroek Sprangweelstraat Groot Hagelkruis Dorpstraat Driehoekstraat en omgekeerd verkeer vanuit Leugenberg richting Sint-Lambertuskerk en omgekeerd volgt: oprit A12 richting Antwerpen afrit Ekeren/haven Luithagen/haven Groot Hagelkruis en Groot Hagelkruis Luithagen/haven oprit A12 richting Bergen-op-Zoom afrit Hoevenen/Kapellen Voetgangers en fietsers kunnen tijdens de werken steeds langs de werf passeren. Fietsers krijgen een alternatieve route aangeboden via Kattenberg en Frans Lenaertsstraat. Openbaar vervoer Alle bussen van De Lijn 720, 772, 775, 779 en 770, 778, 779 volgen de omleiding via A12. Alle haltes van deze lijnen tussen Leugenberg en Groot Hagelkruis worden niet bediend. Meer informatie vinden reizigers aan de bushaltes zelf en op www.delijn.be.
Op de hoogte Elke Ekerenaar kreeg eind december een nieuwsbrief met de nodige info over de werken in de brievenbus. Aan het stadsloket Ekeren en bij de handelaars in de omgeving Kloosterstraat kunnen geïnteresseerden een bereikbaarheidsfolder ophalen. Deze folder en alle informatie over de fasering is ook te vinden op www.ekeren.be.
Op de Noorderlaan in het Antwerpse havengebied heeft een vrachtwagen vanmiddag een grote hoeveelheid olie verloren door een lek in de container die hij vervoerde. Volgens de Brandweer Zone Antwerpen kwam zowat 5.000 liter olie op het wegdek terecht pal aan de oprit Ekeren van de A12. Die blijft afgesloten tot alles is opgeruimd. In de richting van de haven is er wel nog één rijvak beschikbaar.
In de nacht van donderdag 9 op vrijdag 10 februari, drong een inbreker binnen bij een firma aan de Kapelsesteenweg te Ekeren. Via een dakraam geraakte de dader in de werkplaats, waar hij wellicht werd opgeschrikt door het alarm. Naar alle waarschijnlijkheid verliet de inbreker onmiddellijk het bedrijf zonder buit. De politie startte een onderzoek.
Ekeren krijgt er weer een stuk fietspad bij, zegt districtsschepen voor mobiliteit en jeugd Tamara Heynen. Het nieuwe fietspad sluit aan op het reeds aangelegd fietspad tussen de Wilgehoevestraat en Driehoekstraat en vervolledigt hiermee de fietsostrade ter hoogte van het goederenspoor A27.Het wordt een veilig en continue, goed verlicht tweerichtingsfietspad tussen de Noteschelp en de Driehoekstraat. Voor de tunneldoorgang aan de Noteschelp komt een rijbaanversmalling en een buskussen om de te hoge snelheid van wagens terug te dringen.
Ter hoogte van Driehoekstraat Korte Bund komt een verkeersplateau om de zichtbaarheid te vergroten en het verkeer af te remmen. De wijk krijgt in plaats van een langgerekte, omheinde speeltuin een mooie hedendaagse parkspeeltuin. Bij het ontwerp van de nieuwe speeltuin werd rekening gehouden met de bemerkingen van de jongeren en omwonenden. Zij vroegen meer variatie en ook meer mogelijkheden voor de grotere kinderen. Doorheen de nieuwe speeltuin loopt een kronkelend pad dat de verschillende zones met elkaar verbindt. Er is een zone voor kleine kinderen met speeltuigen op maat, een meer avontuurlijk gedeelte voor de grotere kinderen en een zone voor vrij spel. Tieners kunnen er chillen in een cosy omgeving en de omwonenden kijken uit op een samenspel van kleuren en golvende lijnen. Er zullen vooral siergrassen aangeplant worden die verwijzen naar de wijk Bund.
Vrachtwagen door middenberm op A12 in Ekeren, snelweg versperd
Bron : HLN
Door: redactie 26/01/17 - 14u36 Bron: Twitter
VERKEERSONGEVAL De A12 richting Nederland is vanavond volledig versperd geraakt ter hoogte van Ekeren. Dat zegt het Vlaams Verkeerscentrum. Een vrachtwagen die richting Antwerpen reed, ging door de middenberm en belandde met zijn cabine op de weg richting Nederland. Tot overmaat van ramp is ook zijn brandstoftank gescheurd en is de benzine op het wegdek beland. Het ongeval dat vanmiddag voor heel wat file zorgde op de Antwerpse ring is afgehandeld.
"Door de benzine is het wegdek spiegelglad, de politie had dan ook geen andere keuze dan de snelweg volledig af te sluiten", zegt Peter Bruyninckx van het Verkeerscentrum. "Het opkuisen zou nog een hele tijd kunnen duren."
Het verkeer op de A12 richting Nederland moet de snelweg verlaten in Merksem en daar een lokale omleiding volgen tot de oprit Ekeren. Op die omleidingsroute moet je echter ook rekening houden met vertraging, stelt het Verkeerscentrum. Over langere afstand van Antwerpen naar Bergen op Zoom rij je dan ook beter om via de E19 naar Breda.
Het ongeval dat vanmiddag op de Antwerpse Linkeroever - net na de Kennedytunnel richting Gent - voor heel wat file zorgde, is inmiddels afgehandeld. Verschillende personenwagens botsten daar op elkaar.
Het ongeval vond plaats rond 14 uur vanmiddag. Aangezien slechts één van de vier rijstroken beschikbaar was voor het verkeer, groeide de file daarna snel aan. Zo was het aanschuiven over de hele lengte van de Antwerpse ring richting Gent vanaf het knooppunt Antwerpen-Oost, en ook op de E313 vanuit de Kempen was het filerijden.
Vandaa, 16 januari, gaat de heraanleg van de Kloosterstraat/Dorpstraat/Blarenstraat van start. De straten worden aangepakt waardoor de buurt niet alleen verkeersveiliger wordt maar ook gezelliger. In de toekomst kunnen Ekerenaars winkelen in een veilige en verfraaide dorpskern met een hoge verblijfskwaliteit. De aannemer krijgt 440 kalenderdagen om deze klus te klaren. Hij werkt in fasen en start naast de brug naar de Leugenberg richting Groot Hagelkruis. Tijdens de eerste fase voert de aannemer rioleringswerken uit in de groenzone naast de brug naar Leugenberg en legt hij de tijdelijke minderhinderparking aan de Schepelstraat aan. In februari start fase 2 met rioleringswerken en de aanleg van het kruispunt Kloosterstraat/Boerendijk/Bilderdijkstraat.
Bereikbaarheid Om de verloren parkeerplaatsen tijdens de werken te compenseren, voorziet het bestuur gedurende de hele periode van de werken twee tijdelijke parkings: aan de Schepelstraat en in het Hagelkruispark. Zowel het autoverkeer als de bussen volgen tijdens de werken een omleiding. Er komen duidelijke wegwijzers en infoborden in Ekeren en op de A12 (wanneer van toepassing). Voetgangers kunnen tijdens de werken steeds langs de werf passeren. Fietsers krijgen een alternatieve route aangeboden via Kattenberg en Frans Lenaertsstraat.
Op de hoogte Elke Ekerenaar ontving een nieuwsbrief met de nodige info over de werken in de brievenbus. Aan het stadsloket Ekeren en bij de handelaars in de omgeving Kloosterstraat kunnen geïnteresseerden een bereikbaarheidsfolder ophalen. Deze folder en alle informatie over de fasering is ook te vinden op www.ekeren.be.
De Ekerse Putten liggen naast de Wilmarsdonkse Dijk. Zij zijn berucht om het gevaar dat zij opleveren voor duikers. Zondag is dat nog eens tot uiting gekomen met een 58-jarige man uit Edegem. Die waagde het een nieuwjaarsduik uit te voeren. Omstaanders zagen hoe hij plots bovenkwam en naar lucht hapte. Hij wilde naar de over zwemmen maar ging plots weer onder. Toen hij door getuigen uit het water werd gehaald was de man al overleden. Waarschijnlijk heeft hij, zoals velen voor hem, een beroerte gekregen door het grote temperatuurverschil in het water dat zeer diep is. De hulpdiensten kwamen ter plekke maar het was reeds te laat voor de nochtans zeer ervaren duiker.
In 2019 wordt het volgende deel van de Prinshoeveweg, tussen De Oude Landen en huisnummer 120, heraangelegd.
Bevraging
In het voorjaar 2016 kregen de inwoners van dit gedeelte van de Prinshoeveweg de kans hun wensen en mening over de nieuwe aanleg kenbaar te maken. De resultaten van deze bevraging werden mee opgenomen bij de opmaak van het concept.
Nieuwe aanleg
Samen met Rio-Link investeert het district in een volledige nieuwe aanleg van het deel van de Prinshoeveweg tussen De Oude Landen en huisnummer 120 (waar men op dit moment aan het werken is). Op vraag van de provincie zal de Donkse Beek in dit gedeelte worden open gelegd.
Het concept voor de nieuwe straat wisselt afhankelijk van de totale breedte van de straat. Door de Donkse Beek open te leggen en maximaal ruimte voor parkeren te voorzien, verdwijnt de huidige middenberm.
Op 7 december 2016 vond een hoorzitting plaats over het concept. De presentatie en het verslag vindt u onderaan deze pagina terug.
Verder verloop proces
Het concept dat werd voorgesteld op 7 december 2016 wordt nu omgezet naar een voorontwerp. Daarin worden maximaal alle opmerkingen van de bewoners en wettelijke adviesorganen verwerkt. Met dat voorontwerp gaan we terug naar de bewoners. Zij kunnen dan nogmaals suggesties doen voor eventuele, kleine aanpassingen.
De volgende stap is dan de voorstelling van een definitief ontwerp aan de bewoners. Nadien kan de stedenbouwkundige vergunning worden aangevraagd en gaan we op zoek naar een aannemer om de werken uit te voeren. De uitvoering van de werken staat op de planning van 2019.
Blijf op de hoogte
Wil u op de hoogte blijven van de werken in uw buurt?
MAATREGELEN OM FILES AAN ZUIDNATIE IN DE ANTWERPSE HAVEN AAN TE PAKKEN
Bron : 112 Antwerpen
Ingezonden door: Louis van Looy
Vanaf vandaag gelden er tijdelijke maatregelen op het kruispunt van de Vosseschijnstraat met de Groenendaallaan. Sinds enkele weken ontstaan daar dagelijks files door aanschuivende vrachtwagens die bij Zuidnatie komen laden en lossen. Enkele quick wins moeten de verkeersveiligheid op het kruispunt snel verbeteren. Naast deze tijdelijke maatregelen werkt het Havenbedrijf aan structurele oplossingen.
Sinds 5 uur vanmorgen zijn volgende tijdelijke maatregelen van kracht:
Vrachtwagens voor de terminal Zuidnatie kunnen enkel aanrijden vanuit de Vosseschijnstraat. Hiervoor is een bypass aangelegd, afgeschermd met betonblokken.
De rechtse, trage rijstrook op de Vosseschijnstraat (van noord naar zuid) is voortaan voorbehouden voor aanschuivend verkeer voor Zuidnatie vanaf de uitrit van Brandweer Zone Antwerpen. Deze boodschap staat ook aangegeven op signalisatieborden langs het hele traject.
Alle vrachtwagenverkeer voor Zuidnatie wordt verwittigd dat het moet aanrijden via de Vosseschijnstraat. Ook op de afritten Merksem en Ekeren is hiervoor de nodige signalisatie voorzien.
Quick wins
Deze tijdelijke quick wins worden uitgevoerd om de verkeersveiligheid op het kruispunt van de Groenendaallaan met de Kotterstraat snel te verbeteren. Politie Antwerpen verwacht dat het effect ervan pas half volgende week zichtbaar wordt omdat een nieuwe verkeerssituatie een zekere gewenning vraagt.
Extra rijvak
Naast deze tijdelijke maatregelen werkt het Havenbedrijf verder aan structurele oplossingen. Zo komt er een derde rijvak in de westelijke berm van de Vosseschijnstraat. Deze nieuwe strook zal fungeren als aanschuifstrook voor de terminal van Zuidnatie. Daarnaast wordt er een rotonde aangelegd ter hoogte van de Boterhamvaartweg. Vrachtwagens die dan toch uit de verkeerde richting komen aanrijden, krijgen zo de mogelijkheid om terug te keren in de Vosseschijnstraat.
In de nacht van woensdag op donderdag werd er in Schoonbroek te Ekeren een geparkeerde Peugeot Boxer opengebroken. De dader forceerde het slot van de kofferdeur en stal het werkgerei dat in de bestelwagen lag: vier boormachines, een slijpmachine en een ledlamp. De dader blijft op te sporen.
Anny Joosens, districtraadslid Groen, heeft vorige districtsraad enkele vragen gesteld omtrent de Puihoek. De Puihoek werd door alle mogelijke verantwoordelijken aangeduid als een gebied dat groen en open zou blijven.
Momenteel hebben wij hier toch enkele bedenkingen bij. De oorzaak was een advertentie die onlangs verscheen:
info 0486/61.30.50 Prachtig gelegen perceel (toekomst)grond - 25m aan de straat - Totale oppervlakte 868m² - Ideale belegging zonder risico - gelegen op de grens Kapellen-Ekeren - Gvg-Gvv-Wug-Gdv-Gvkr
en
Meer foto's
Ruim perceel grond (880m²-woonuitbreidingsgebied)
Type
Woonuitbreidingsgebied
Referentie
Wvk292
Prijs
110 000
Postcode
2180
Gemeente
Ekeren
Bebouwing
Open
Nieuwbouw
Nee
Energie-prestatie-certificaat
Onbekend
EPC waarde
0 kWh/m²
Keuringsattest elektriciteit
Onbekend
Bouwvergunning
Onbekend
Verkavelings vergunning
Onbekend
Voorkooprecht
Onbekend
Stedenbouwkundige overtreding
Onbekend
Beschrijving
info 0486/61.30.50 Prachtig gelegen perceel (toekomst)grond - 21m aan de straat - Totale oppervlakte 880m² - Ideale belegging zonder risico - gelegen op de grens Kapellen-Ekeren - Gvg-Gvv-Wug-Gdv-Gvkr
tesamen 1.748 m² !
Daarnaast werd er door Space-Lab.be (http://www.space-lab.be/spacelab/INTRO.html) een studie uitgevoerd voor de Puihoek (in portfolio 2014)
Reden genoeg om eens wat meer informatie te vragen aan ons districtsbestuur.
Onze vragen :
Vanuit de verwarrende berichten over Puihoek ( verkoop bouwgronden, signalen vanuit stad Antwerpen dat het woonreservegebied toch open ruimte moet blijven, een opmaak van een Masterplan Woonproject Puihoek ?) hebben we volgende vragen :
- Wat weet het districtscollege over de verkoop van gronden op Puihoek als mogelijke bouwgrond? Wie is eigenaar van deze percelen ?
Antwoord : Omwille van de privacy kunnen we geen info geven betreffende de eigenaar van de percelen. Maar de verkoper geeft verkeerde info: bouwen is niet mogelijk.
-Wat weet het districtscollege over de stand van zaken in het dossier Puihoek in het algemeen ?
Antwoord : Schepen Van de Velde (N-VA) heeft in 2014 aan Immobel (NV Puyhoek) duidelijk gemaakt dat deze bestuursperiode de Puihoek niet bebouwd wordt.
-Is er een Masterplan Woonproject Puihoek in de maak ? Zo ja, wie is hiervoor de opdrachtgever?
Antwoord : De huidige eigenaar, zijnde de NV Puyhoek.
- Hoe gaat het districtscollege voorkomen dat Puihoek een woongebied wordt ?
Antwoord : ?
- We suggeren een Raadscommissie om de stand van zaken over Puihoek te verhelderen.
Antwoord: ?
Zijn wij hier mee gerust gesteld? Helemaal niet. Het project lijkt een kopij van de huidige plannen voor de Hoekakker. De NV Immo-Puyhoek is nog steeds bezig.
De vennootschap bestaat uit twee aandeelhouders, zijnde IMMOBEL SA (89,43%) en DELTA LLOYD LIFE INVEST BELGIUM (10,57%)
Jaarverslag 2014 - Boekjaar 2013
"De Vennootschap, opgericht in juli 2012, is o.m. eigenaar van ongeveer 40 ha grond
hoofdzakelijk gelegen te Antwerpen (district Ekeren) in reservegebied voor woonwijken,
en deels in woonuitbreidingsgebied te Brasschaat.
Met het oog op de aanleg van een nieuwe fïetsweg werd eind 2013 aan de Provincie
Antwerpen een strook grond verkocht (langs de westkant van de spoorweg) noodzakelijk
voor de doortrekking van de fiets-o-strade Antwerpen-Essen.
Verder is de Vennootschap op dit ogenblik de verschillende ontwikkelingsmogelijkheden
van haar eigendom aan het onderzoeken."
Jaarverslag 2015 - Boekjaar 2014
In 2014 werd het advies- en ingenieursbureau Antea Group aangesteld teneinde de waterproblematiek van de eigendom te onderzoeken. Tevens werden de eerste verkennende contacten ondernomen met de Stad Antwerpen met betrekking tot de ontwikkeling van het gebied. Er werd hiervoor beroep gedaan op Silencio (Bart Canfyn), SpaceLab (Tom Lagast) en Dalpo (Jean Thoen)
Jaarverslag 2016 - Boekjaar 2015
Tijdens het boekjaar 2015, heeft de Vennootschap o.a. opdracht gegeven aan het
ingenieursbureau Antea het grondwaterniveau van de Puyhoek te meten, en dit gedurende
een periode van minstens 12 maanden Dit zal een objectief beeld geven van de
waterproblematiek. De bedoeling is aan te tonen dat ons project (l/3 wonen,2l3 park)
een oplossing biedt voor deze problematiek.
Er valt wel te noteren dat de gronden in Ekeren-Puyhoek deels als signaalgebied
opgenomen worden.
Verschillende contacten werden gelegd met Stad en Provincie. Er zou vanuit de
Provincie een vraag komen een PRUP op te stellen waarin de gemeenten Ekeren en
Kapellen zullen worden betrokken. De Vennootschap zal dit aandachtig opvolgen en haar
eventuele opmerkingen kenbaar maken aan de Provincie.
Voor wat betreft de gronden in Brøss
Groen ongerust over bordjes van immokantoor, bestuur ontkent bouwplannen
Dit bord in de Puihoek schrikte Ekeren op: mag er daar dan gebouwd worden? Nee, zo blijkt. FOTO: W&F
EKEREN -
Al decennia leeft Ekeren met de zekerheid dat de Puihoek, de allerlaatste groenruimte tussen het centrum en de wijk Mariaburg, gevrijwaard wordt van verkaveling. Een bord van een immokantoor schudde de Ekerenaar wakker. Mag er dan toch gebouwd worden in de Puihoek? In de districtsraad ontkende het bestuur dat.
Wordt Puihoek een woongebied?, vroeg Anny Joossens (Groen) zich af.
lse De Schutter (foto) en Anny Joosens van Groen maakten zich ongerust over de bestemming van de Puihoek. Immobel stelt twee percelen te koop.Foto: W&F
EKEREN - Al decennia leeft Ekeren met de zekerheid dat de Puihoek, de allerlaatste groene ruimte tussen het centrum en de wijk Mariaburg, gevrijwaard wordt van verkaveling. Een bord van een immokantoor schudde de Ekerenaar wakker. Mag er dan toch gebouwd worden in de Puihoek? Groen wilde maandagavond in de districtsraad een duidelijk antwoord van het bestuur.
Wordt Puihoek een woongebied?, vroeg Anny Joossens (Groen) zich af. Blijkbaar worden sinds kort twee percelen als bouwgrond te koop aangeboden. Het districtsbestuur heeft altijd gesteld dat ze dit gebied wil behouden als open en groene ruimte, verduidelijkte Joossens.
Bijna de hele Puihoek is in handen van de nv Puyhoek, onderdeel van de Immobel group. Zij verwierven de gronden van de vorige eigenaar. In 2014 werden besprekingen gevoerd tussen Immobel en schepen Van de Velde (N-VA). De stad wenste toen niet in te gaan op het masterplan dat werd voorgelegd, zegt districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA). De stad legt prioriteit op inbreiding en het optimaliseren van het bestaande bouwweefsel. Het is volgens de stad niet wenselijk om tijdens deze bestuursperiode initiatieven op te starten met het doel om de Puihoek ontwikkelbaar te maken voor woonprogrammatie, liet de schepen aan Immobel weten.
Lees het hele verhaal dinsdag in Gazet van Antwerpen - editie Stad
Bewoners van Karel Seclefstraat willen vrachtverkeer weg
Bron : Nieuwsblad
door Marc Wouters
Het kruispunt Karel Seclefstraat en Oude Baan is gevaarlijk. Het bord moet de chauffeur duidelijk maken dat hier de voorrang van rechts telt.FOTO: W&F
De uitstulping van het voetpad op het kruispunt van de Oude Baan en de Karel Seclefstraat ligt volgens de buurt aan de verkeerde kant.FOTO: W&F
EKEREN - Freddy Dejonghe woont in de Karel Seclefstraat, een relatieve smalle straat. En toch proberen zware vrachtwagens en zelfs trekkers met oplegger zich in de straat een weg te banen. De meeste chauffeurs laten zich blindelings leiden door hun GPS. De buurt is het beu, maar wat doet u eraan?
Heel weinig, zegt districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA). Het zijn vooral vreemde chauffeurs die zich laten verrassen. Zij rekenen 100 procent op hun GPS.
En tijd geleden reed een vrachtwagen zich vast in de bocht van de Beekstraat en de Karel Seclefstraat. De Nederlandse chauffeur moest in de Oude Baan zijn. De straatnaam klopte, maar het moest de Oude Baan in Wilrijk zijn. Vorige week was het de beurt aan een Poolse chauffeur. Hij reed zich met zijn vrachtwagen met aanhangwagen klem in de bocht met de Karel Seclefstraat. Het was millimeter werk, vertelt buurman Freddy Dejonghe. Paaltjes, boordstenen, verkeersborden, geparkeerde autos en huisgevels werden door vrachtwagens al beschadigd. Sinds het gebruik van de GSP doen transportbedrijven niet meer de moeite hun route op voorhand uit te stippelen.
Het openbaar onderzoek voor het natuurbeheerplan Veltwijckpark gaat van start. Gedurende 1 maand kan iedereen zijn bezwaren of opmerkingen aan het Agentschap Natuur en Bos bezorgen.
Hoe verloopt het openbaar onderzoek?
Het ontwerp-natuurbeheerplan voor het Veltwijckpark wordt ter inzage gelegd van 16 november 2016 tot en met 16 december 2016 op onderstaande locaties:
stadsloket district Ekeren, Veltwijcklaan 31, 2180 Ekeren
Agentschap voor Natuur en Bos, gebouw Anna Bijns, Lange Kievitstraat 111-113, 2018 Antwerpen
op weekdagen van 9 tot 12 uur en van 13 tot 16 uur
De openbare consultatie geldt strikt genomen enkel voor het onderdeel bos maar bezwaren of opmerkingen over het volledige natuurbeheerplan worden aanvaard.
Bezwaren
Als u bezwaren of opmerkingen heeft over dit ontwerp-natuurbeheerplan moet u deze, uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek, bezorgen aan het Agentschap voor Natuur en Bos, gebouw Anna Bijns, Lange Kievitstraat 111-113 bus 63, 2018 Antwerpen of via email: aves.ant.anb@lne.vlaanderen.be.
Om ontvankelijk te zijn moeten deze bezwaren of opmerkingen schriftelijk verstuurd worden, of tegen ontvangstbewijs afgegeven worden.
Bouwvergunning tweede spoortoegang Oude Landen vernietigd
Bron : HLN
EKEREN
Bouwvergunning tweede spoortoegang Oude Landen vernietigd
Fons Ivens en Philippe Deleu aan de Prinshoeveweg waar Infrabel een spoorvertakking van 1,8 kilometer lang wil bouwen. - Foto Laenen
De Raad voor Vergunningsbetwistingen heeft de bouwaanvraag voor een tweede spoortoegang aan de Oude Landen in Ekeren vernietigd. Dat betekent niet dat het project, met een totale kostprijs van 2,5 miljard euro, van de baan is. Infrabel, beheerder van de spoorinfrastructuur in België, moet wel een eventuele nieuwe bouwaanvraag indienen.
De spoorvertakking, ongeveer 1,8 kilometer lang en 13 meter hoog, tussen de Oude Landen en de Prinshoeveweg in Ekeren-Donk, komt opnieuw op de agenda. Het dossier werd al opgestart in 1999 en van begin 2012 heeft Infrabel een bouwvergunning op zak. Bovendien zijn de meest noodzakelijke onteigeningen al uitgevoerd, maar voorlopig kon Infrabel nog niet starten met de werken. Reden was een procedure bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen ingediend door Bolse. Na een jarenlange juridische procedure kreeg Bolse gelijk. De bouwvergunning werd vernietigd omdat de wettelijke procedure niet correct is gevolgd en omdat in het dossier geen alternatieven zijn onderzocht.
1.400 handtekeningen
Philippe Deleu, woordvoerder van het buurtcomité Bolse, is gereserveerd tevreden. "Infrabel gaat voor een ongelijkgrondse kruising wat betekent dat bewoners van de Oude Landen, en een deel van de Prinshoeveweg, opkijken tegen een talud van dertien meter hoog over een afstand van 1.800 meter. Dat deze mensen dat niet zien zitten bewijzen de 1.400 handtekeningen die de buurt inzamelde."
Meer openheid
Fons Ivens van Bolse, wil meer openheid en correctheid, van Infrabel over hun project dat een invloed heeft op het dagelijkse leven voor 2 à 3.000 plaatselijke inwoners. "In de buurt is veel onzekerheid over de toekomst." Moest er een nieuwe bouwaanvraag komen wil Bolse dat dit gebeurt op basis van recente gegevens en er niet langer wordt verder gewerkt met gegevens uit begin 2000. In een korte reactie zegt Infrabel dat het project op hun investeringslijst blijft staan. (FSE)
Op de Beukelaerlaan in Ekeren is een wagen met twee inzittenden donderdagmorgen tegen een woning gebotst. De voortuin en de gevel raakten beschadigd. De inzittenden bleven ongedeerd, maar de wagen is compleet verhakkeld uit het ongeval gekomen.
Na de Antwerpse binnenstad komt er nu ook parkeergeleiding in Deurne en op het Kiel. Door de bekende borden weet u al waar en hoeveel parkeerplaats er is in het centrum van Antwerpen.
Het stadsbestuur wil automobilisten ook in de districten vlotter naar de parkings krijgen. In een eerste proefperiode komt er een parkeergeleiding naar Deurne-Dorp, een van de grootste shoppingplekken. En aan het Kiel worden chauffeurs naar de parking van Den Tir langs de Abdijstraat gestuurd. Volgend voorjaar volgen er ook zo'n parkeerborden in Deurne-Zuid, Merksem en Ekeren. Het is vooral de bedoeling te wijzen waar er allemaal plaatsen zijn. Dynamische borden met hoeveel vrije plekken er nog over blijven, komen er voorlopig niet.