Dinsdagavond 12 december onderschepte de Antwerpse politie een zwaar beschadigd voertuig met een dronken bestuurder in de Veltwijcklaan in Ekeren. De beschrijving van het voertuig sloot aan bij een eerdere melding van een aanrijding met vluchtmisdrijf in de Willy Staeslei, ook in Ekeren. Bij aankomst ontdekten de inspecteurs een kakikleurig, plastieken luchtdrukpistool (BB gun) dat in verband kon gebracht worden met twee overvalpogingen in Brasschaat en Merksem. Bovendien werd in de jaszak van de bestuurder nog een knipmes gevonden. Het voertuig was niet mee rijvaardig. Eerder op de avond kwamen er bij de politie twee meldingen binnen van een poging tot gewapende overval op een frituur op de Bredabaan en een gelijkaardige poging in een café in Brasschaat, op minder dan een kilometer van waar de verdachte werd aangehouden. Gezien de verschillende feiten werd de verdachte gearresteerd en overgebracht naar het politiebureau voor verhoor. Een getuige verklaarde tijdens zijn verhoor dat een man eerder op de avond met een kakikleurig pistool het frituur kwam binnengestapt. Zowel de beschrijving van de verdachte als van het wapen kwam overeen met de onderschepte persoon en het luchtdrukpistool. De Turkse man van 21 bleek bovendien geseind voor het niet naleven van probatievoorwaarden en gekend voor een geval van afpersing en een geval van zware diefstal.
Toen een werknemer van vzw Natuurpunt, bij de lokalen van de bibliotheek in Ekeren arriveerde op vrijdagochtend 8 december, stond er een raam open aan de achterzijde. Hij dacht dat een collega dit vergeten was en deed het dicht. Dan viel hem echter op dat de kassa openstond, wat ook niet gebruikelijk was. Hij ging naar boven om te kijken of daar iets niet in orde was. Verschillende deuren, kasten en lades bleken open te staan. Toen het besef dat er was ingebroken doordrong, hoorde hij gestommel op de benedenverdieping. Hij liep terug naar beneden en zag dat het raam opnieuw openstond. De inbreker zelf was niet meer te bespeuren. Het gerechtelijk lab kwam ter plaatse voor sporenonderzoek.
LENORA ging zijn oor te luisteren leggen op de 2e Ringdag die in het kader van het Toekomstverbond voor het Segment Noord te Merksem / Luchtbal georganiseerd werd. Deze terugkoppeling naar de inwoners dient als bouwsteen om een breed gedragen invulling van het project te verwezenlijken. Tijdens de afgelopen creatiesessies werden al enkele (te hoog) gespannen verwachtingen serieus getemperd.
Wij blijven onze vraag voor een 7e Segment HoogNoord onder de aandacht brengen!
Naar aanleiding van het lopende openbaar onderzoek voor het project Hoekakker in Ekeren-Donk heeft het buurtcomité buurtbewoners opgeroepen om bezwaarschriften in te dienen. Kandidaten kunnen gebruik maken van gefundeerde modelbrieven opgemaakt door juristen. Op de voorlichtingsavond waren zon 130 buurtbewoners aanwezig. Het een Masterplan Hoekakker gaat over het laatste stuk landbouwgebied van 18 ha, dat recent tot woonuitbreidingsgebied werd herbestemd. Er komen tot 450 nieuwe wooneenheden met een hoogte tot 4 bouwlagen. Alle bebouwing wordt ingesloten door een buurtpark met waterbuffering. Nu het openbaar onderzoek voor het Ruimtelijke Uitvoeringsplan (RUP) loopt gaat het buurtcomité Hoekakker over tot actie met het indienen van bezwaarschriften. Wij willen geen stad in ons dorp en verzetten ons tegen het verdwijnen van het landelijk karakter. In deze landelijke groene, en residentiële, uithoek van de stad Antwerpen. Ekeren Donk telt amper 9.000 inwoners, met vooral eengezinswoningen en villas. Er zal met één beweging een nieuwe stad uit het groen verrijzen zegt Andre Didden van het buurtcomité.
Tot 22 december kunnen de Donkenaren bij de Commissie voor Ruimtelijke Ordening een bezwaarschrift indienen. Het buurtcomité en de juristen stelden een voorbeeld van bezwaar samen en raden de Donkenaren ook aan het nodige fotomateriaal inzake wateroverlast bij te voegen. De hoekakker behoort immers tot een signaalgebied voor wateroverlast en is gedeeltelijk overstroombaar; om hier bebouwing mogelijk te maken moet men zelfs 1/3e van het gebied opofferen en afgraven als waterbuffering. Alle info, en bezwaarschriften, zijn te vinden op www.hoekakker.be
Op woensdag 8 november hield LENORA (Leefbare Noordrand) in samenwerking met het district Ekeren een infoavond over de mobiliteit in de noordrand. Daarvoor werd een panel van specialisten samengebracht. De belangstelling was groot, met meer dan 400 belangstellenden, waarvan velen moesten blijven rechtstaan. Districtsvoorzitter Koen Palinckx heette iedereen welkom, en gaf vervolgens het woord aan Bart Van Camp, kabinetschef van minister Ben Weyts. Deze eerste spreker verklaarde dat alle juridische acties nu achter de rug zijn, en dat er kan gewerkt worden. Er is prioritair nood aan nieuwe Schelde kruisende capaciteit, want nu ontstaan er bij het minste accident aan de tunnels lange files, met stilstand en sluipverkeer als gevolg. Zelfs het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel helpt nu niet meer, want ook daar is het verkeer flink toegenomen. Die werken starten alvast binnenkort op Linkeroever.
Bij alle toekomstige werken worden in het kader van het Toekomstverbond alle burgerinitiatieven en buurgemeenten betrokken. Ook bij het haventracé, zoals voorgesteld door de actiegroepen en bij het oplossen van de knoop Antwerpen-Noord. Meer onmiddellijk kunnen wij werk maken van de omschakeling van vrachtwagen naar spoor en binnenvaart, van de invoering van nachttarieven voor vrachtwagens en mogelijk van het ontdubbelen van de Tijsmanstunnel. Antwerpse schepen Koen Kennis begon zijn betoog met een overpeinzing over het verschil in de mobiliteit vroeger en nu: we zijn mobieler, we gaan verder van huis, ieder wil zijn vrijheid, maar we rijden ons vast. Het was dus hoog tijd voor alle partijen om uit de loopgraven te komen, en over te gaan tot samenwerking. Met het Toekomstverbond en het Routeplan 2030 gaan we voor meer bereikbaarheid en leefbaarheid. Protest Maar de zaal bleef op zijn honger, want had tot nu toe alleen veralgemeningen gehoord. Tenslotte zijn de meesten gekomen om te horen wat er rond Ekeren en in de Noordrand gaat gebeuren. Een moedige toehoorder stond recht en onderbrak Kennis met de vraag eens wat concreter te worden. Die beloofde zijn betoog in te korten, maar herhaalde daarbij alleen nog wat Bart Van Camp reeds had vermeld over samenwerking. Projectverantwoordelijke voor Ringland Peter Vermeulen had het voornamelijk over de nieuwe verbinding Wommelgem Ekeren, die volledig ondertunneld zou uitgevoerd worden, en die bij Ekeren zou aansluiten op de A12. Hierdoor wordt het doorgaand verkeer afgeleid, en krijgen we 30 % minder verkeer op de ring rond Antwerpen. Peter Desmaretz van LENORA stelde zijn vereniging voor als een burgerbeweging, die niet tegen iets is, maar positieve voorstellen wil doen aan het beleid. Zodoende wil LENORA meewerken binnen het Toekomstverbond, zonder twijfel een project dat generaties zal meegaan: de mobiliteit moet gaan naar een shift 50/50, de helft autos en de andere helft alternatieve mobiliteit. De ring wordt gesloten en (deels?) overkapt en het haventracé wordt uitgevoerd. Allemaal goed voor de stad, maar daarmee verhuist alle rotzooi naar de A12 rond Ekeren en naar de Noordrand. Daarbij is de beloofde verlenging van het geluidsscherm bij Schoonbroek een magere troost. Degelijke oplossingen voor mobiliteit en leefbaarheid dringen zich op, en daar wil LENORA graag aan meewerken. LW
De stad keurde op 27 januari 2017 het definitief masterplan Hoekakker goed. De visie uit het masterplan wordt vertaald in concrete acties die juridisch afdwingbaar zijn aan de hand van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP), in dit geval het RUP Hoekakker. De proces- en richtnota van het RUP werd goedgekeurd op 2 december 2016.
Inmiddels is het voortraject voor het RUP Hoekakker van start gegaan en zal er in de eerste plaats nagedacht worden over de concrete invulling van het park en in de tweede plaats over de bebouwing en de voorzieningen rondom. Het RUP bepaalt hoe het park er moet uitzien, waar de afwatering komt, hoe hoog er gebouwd mag worden, waar de voorzieningen moeten komen, etc.
Stand van zaken
Op 25 september 2017 besliste de dienst MER dat het voorgenomen plan geen aanleiding geeft tot aanzienlijke negatieve milieugevolgen, en dat de opmaak van een plan-MER niet nodig is.
Hoekakker was voorheen een woonreservegebied en sinds 1 januari 2016 een woongebied. De stad Antwerpen en het district Ekeren willen dat het groen maximaal bewaard blijft en ingericht wordt als park. Daarom wordt de bebouwing geconcentreerd langsheen de randen van het gebied. De visie voor de ontwikkeling van Hoekakker werd door planbureau BUUR, onder begeleiding van stad Antwerpen, in een masterplan gegoten dat de basis vormt voor een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP).
Het voorontwerp van het masterplan werd op 9 september 2016 goedgekeurd waarna het ter advies werd voorgelegd aan externe partners. Op 27 januari 2017 werd het masterplan Hoekakker definitief goedgekeurd door de stad. Dit masterplan vormt de basis voor een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP).
Dit RUP is een juridisch document dat vastlegt waar wel en niet gebouwd mag worden, waar er woningen, publieke functies, winkels of recreatie mogen komen. Inmiddels is het voortraject voor het ruimtelijk uitvoeringsplan van start gegaan. De proces- en richtnota van het RUP werd goedgekeurd op 2 december 2016 door het college van burgemeester en schepenen. Nu is de stad samen met de partners volop bezig aan de uitwerking van het voorontwerp en het inspraaktraject voor het park.
Meer info
Stadsontwikkeling-ruimtelijke ordening
Francis Wellesplein 1
2018 Antwerpen
tel. 03 338 23 27
ruimtelijkeplanning@stad.antwerpen.be
Terinzagelegging
Het door de gemeenteraad in zitting van 16 oktober 2017 voorlopig vastgesteld gemeentelijk uitvoeringsplan "RUP Hoekakker" zal ter inzage liggen van 24 oktober 2017 tot en met 22 december 2017.
U kan het RUP inkijken:
In het districtshuis van Ekeren, Veltwijcklaan 31, 2180 Ekeren. En dit tijdens de openingsuren van de stadsloketten;
Op de website van de stad Antwerpen: www.antwerpen.be (zie verder op deze pagina)
Als u bezwaren of opmerkingen heeft over dit plan, moet u deze uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek bezorgen aan:
GECORO (gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening), Grote Markt 1, 2000 Antwerpen;
Wat loopt er allemaal mis in de Antwerpse mobiliteit?
Bron ATV
Antwerpse fietsactivisten hebben een blunderboek gemaakt, met wat er volgens hen allemaal fout loopt op mobiliteitsvlak in Antwerpen. Ze hebben het boek vanmiddag on-line gezet, en roepen de sinjoren op om ook hun eigen bevindingen te delen. Het draait niet alleen om meer veiligheid voor de fietsers. Zo wordt ook de levensgevaarlijke situatie in de Waaslandtunnel aangeklaagd.
Groenen en socialisten trekken komende verkiezingen in Antwerpen samen naar de kiezer, dat gaven we gisteravond mee. Nu de knoop is doorgehakt in de stad, wordt ook naar de districten gekeken. En daar lijkt dat samengaan tussen beide partijen niet overal even evident.
Hierop wil ik toch een rechtzetting geven bij de berichtgeving.
Vorige week hebben de Antwerpse Groen-leden op het stadscongres beslist om op stadsniveau met een ambitieus nieuw project naar de kiezer te trekken: "Samen". Door de handen in mekaar te slaan met Sp.a en progressieve Antwerpenaren kunnen we op stadsniveau écht de leiding nemen en het verschil maken.
Als je wil, kan je al eens een kijkje nemen op www.samenwerktbeter.be. Je zal merken dat dit project volop onze progressieve principes en groene waarden ademt.
Naar aanleiding van dit nieuws zijn er in de kranten en op tv verschillende artikels en reportages verschenen. Sommige journalisten hebben daarbij ook uitspraken gedaan over de districten. We willen graag benadrukken dat er in ons district nog geen enkele beslissing is genomen over de manier waarop we ons in Ekeren aan de kiezer zullen presenteren in 2018. Die beslissing ligt ook helemaal bij de leden van ons district.
Deze belangrijke beslissing zullen we in alle openheid samen met onze leden nemen.
Guido Staes - Groen Ekeren
Ekerse jeugdinstelling stuurt jongen naar huis en krijgt pv voor schuldig verzuim
Bron : Nieuwsblad 1 | Bron: BELGA
EKEREN -
In Antwerpen heeft de politie een proces-verbaal van schuldig verzuim opgemaakt tegen de directeur van jeugdinstelling Dennenhof in Ekeren, omdat die instelling een zestienjarige jongen naar huis stuurde tegen het bevel van de jeugdrechter in. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. De jongen verbleef al vier jaar in de instelling, maar dinsdagavond was het samen met een andere jongen tot een ernstig incident met een opvoeder gekomen.
De instelling riep dinsdagavond de politie erbij en de twee jongens brachten de nacht door in een cel. De dag nadien verschenen ze voor de jeugdrechter, die één jongen naar een instelling in Mol stuurde en de andere liet terugkeren naar Dennenhof. Ondanks die rechterlijke beslissing stuurde de instelling de jongen naar huis om daar te overnachten.
Uitzonderlijk
Een proces-verbaal voor schuldig verzuim tegen een instelling is hoogst uitzonderlijk, stelt voormalig jeugdrechter en huidig bureaulid van de Hoge Raad voor de Justitie (HRJ) Christian Denoyelle vrijdag in een reactie.
Mogelijk had de instelling het niet voldoende duidelijk gemaakt aan de jeugdrechter hoe moeilijk ze het vonden om de jongen nog verder op te vangen, maar zelfs als ze dat wel gedaan hebben is het bedenkelijk om de beslissing van een rechter naast zich neer te leggen, stelt hij.
Als een instelling zoiets op eigen houtje kan beslissen, waarom hebben we dan nog rechters? Ik heb begrip voor de moeilijke situatie waarin zon instelling zich bevindt, maar de jeugdrechter heeft zeker alle elementen afgewogen. Bovendien is er niet altijd een alternatief, zeker als het gaat om een jongere met een erg specifiek profiel waarvoor crisisopvang elders zou tekortschieten.
Gedurende de werkzaamheden wordt het verkeer naar het Hoevenen en Kapellen omgeleid via Rozemaai en Schoonbroek. Het verkeer naar Ekeren-Donk en Brasschaat kan gebruik maken van de Veltwijcklaan.FOTO: W&F
EKEREN - De wegen- en rioleringswerken in de Kloosterstraat schieten goed op. Vanaf maandag 16 oktober gaat ook de Dorpsstraat op slot voor alle verkeer. Het kruispunt met de Driehoekstraat wordt afgesloten en vanaf 6 november gaat ook het kruispunt met het Groot Hagelkruis dicht. Wie niet in het centrum moet zijn, laat beter de auto thuis of kiest voor een van de minder hinder parkings in de onmiddellijke nabijheid.De volledige heraanleg van de Kloosterstraat en de Blarenstraat nadert zijn voltooiing. Het is nog wachten op de bomen, de planten en het straatmeubilair, zegt Ludo Van Reusel (N-VA) districtsschepen voor openbare werken. Deze werken zorgden voor een minimale hinder, maar nu maandag ook de Dorpstraat door de aannemer wordt aangepakt, wordt het andere koek. Omdat Water-Link nog een waterleiding moet vervangen die loopt van de Markt tot in de Driehoekstraat, is het onmogelijk om een van de twee kruispunten (Driehoekstraat en Hagelkruis) altijd open te houden. Gedurende de werkzaamheden kan de omleiding voor het gemotoriseerd verkeer wijzigen.
Net zoals in de Kloosterstraat wordt in de Dorpstraat de voetgangerszone uitgebreid. De klassieke dals worden door granieten tegels vervangen. De rijweg wordt in asfalt aangelegd, de parkeerstroken in de typische kasseien. De aannemer krijgt drie maanden om de klus te klaren.
Bij een ongeval aan de Kapelsesteenweg te Ekeren, is een man van 82 gisteren rond 18 uur zwaargewond geraakt. Hij reed met zijn wagen in de richting van de Bredabaan. Plots week zijn auto uit naar rechts en botste tegen een verkeerslicht. Wat er is mis gelopen, is nog onduidelijk. Mogelijk werd het slachtoffer onwel. Het voertuig belandde op de zij, de man zat gekneld in zijn wagen en liep zware verwondingen op. Hij kon nog niet verhoord worden. De wagen van het slachtoffer werd getakeld. Er waren geen andere betrokkenen bij het ongeluk. Wel werd een omstander onwel. De vrouw werd eveneens verzorgd in het ziekenhuis.
Bron : GVA
Man (82) zwaargewond na crash tegen verkeerslicht, omstander wordt onwel
door dvd
EKEREN -
Op de Kapelsesteenweg in Ekeren is een chauffeur (82) vrijdagavond zwaargewond geraakt.
Ook een toevallige getuige van het ongeval moest naar het ziekenhuis gebracht worden.
De bestuurder reed met zijn wagen in de richting van de Bredabaan. Plots week zijn auto uit naar rechts en botste tegen een verkeerslicht. Wat er is mis gelopen, is nog onduidelijk. Mogelijk werd het slachtoffer onwel. Het voertuig belandde op de zij, de man zat gekneld in zijn wagen en liep zware verwondingen op. Hij kon nog niet verhoord worden. De wagen van het slachtoffer werd getakeld.
Er waren geen andere betrokkenen bij het ongeluk. Wel werd een omstander onwel. De vrouw werd eveneens verzorgd in het ziekenhuis.
Buurtbewoners willen geen beton in het hart van hun wijk
Bron: Nieuwsblad
door Marc Wouters
EKEREN - De bewoners rond de kerk en aanpalende straten maken zich zorgen over het plan van Rental Investors om en alleenstaande villa in de Van de Weyngaertlei te slopen en te vervangen door tien appartementen en twee gezinswoningen. Vrijdagavond 6 oktober organiseren buurtbewoners een informatieronde.
Volgens districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA) is de kans klein dat er een appartementsblok op het domein zal worden gebouwd. Volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) moet gebouw worden in harmonie met de omgeving en in lijn met de aanpalende panden. De buurt vindt dat er in het RUP te veel kommas staan, die het projectontwikkelaars mogelijk maken tussen de mazen van het net te glippen.
Vandaar dat de Mariaburgers worden opgeroepen bezwaarschrift in te dienen. Hoe dat moet, komt u te weten op vrijdag 6 oktober vanaf 20.30u in de Van de Weyngaertlei 10. Alle protesten moeten ingediend zijn ten laatste op 19 oktober.
Dieven proberen meerdere autoâs open te breken in Ekeren
Bron : Nieuwsblad
door epi
EKEREN -
In Ekeren hebben auto-inbrekers woensdagnacht vier autos geprobeerd open te breken. De politie is verwittigd.
In de omgeving van de Leopoldlei in Ekeren hebben inbrekers ten minste vier autos geprobeerd open te breken. Verschillende eigenaars wisten de politie te melden dat aan de bestuurderskant inkepingen in de deur waren gemaakt, duidelijk bedoeld om het voertuig open te krijgen.
De pogingen waren overigens zonder succes, de autos bleven gesloten en er werd dus geen buit gemaakt. Het gerechtelijk lab is verwittigd om eventuele sporen te verzamelen en de politie heeft een vervolgonderzoek gestart.
GROEN WIL BURGERS MEE LATEN BESLISSEN OVER INHOUD BELEID
Een jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen komt Wouter Van Besien met een opmerkelijk voorstel. Op de dag van de verkiezingen wil hij burgers de mogelijkheid geven om zich ook over inhoudelijke themas uit te spreken. De nieuwe politiek is er één samen met de burgers, meent het Vlaams Parlementslid en de Groen-fractieleider in Antwerpen. We moeten inwoners meer kansen geven om zich uit te spreken over concrete themas. Dat kan onder meer door samen met de gemeenteraadsverkiezingen ook een volksraadpleging te houden.
Moeten er meer autoloze zondagen komen? Wordt er voldoende op snelheid gecontroleerd in schoolomgevingen en zones 30? Is het nuttig om stedelijke scholen na de schooluren open te stellen voor de buurt? Het zijn stuk voor stuk vragen waar iedere stadsbewoner een duidelijke mening over heeft. Jammer genoeg zijn er nauwelijks kansen voor inwoners om zich hierover uit te spreken. Van Besien wil dit anders.
Volgens het huidige kiessysteem krijgen burgers om de zes jaar de kans om politici te verkiezen die hen de komende zes jaar vertegenwoordigen, legt Van Besien uit. Dit komt niet langer tegemoet aan de vraag van steeds meer burgers om rechtstreeks betrokken te worden bij het beleid van hun stad. Er moeten veel meer instrumenten komen om burgers inhoudelijk bij het beleid te betrekken. Ik doe daar nu één simpel nieuw voorstel over: laat de verkiezingen niet enkel gaan over wie er naar de gemeenteraad moet, maar ook over inhoud.
Van Besien wil dit doen door op de dag van de gemeenteraadsverkiezingen ook lokale volksraadplegingen te houden over inhoudelijke themas. Zon volksraadpleging is op dit moment verboden in het jaar voor de verkiezingen. Groen dient daarom in het Vlaams Parlement een decreetsvoorstel in om volksraadplegingen wél mogelijk te maken op de dag van de verkiezingen. Verzamelen inwoners voldoende handtekeningen, dan kunnen ze een vraag laten opnemen in deze volksraadpleging. Zo krijgen ze de kans om zelf de agenda te bepalen. De dag na de verkiezingen kunnen de opdrachten die voortvloeien uit de volksraadpleging meegenomen worden in de onderhandelingen over het nieuwe bestuursakkoord.
Van Besien haalde zijn inspiratie voor dit voorstel uit Hamburg, waar hij samen met de leden van Groen Antwerpen op studiereis ging. In Hamburg werkt het systeem erg goed. Het is een heel directe vorm van democratie, dicht bij de mensen. Het verhoogt inspraak en participatie, en verkleint de kloof tussen burgers en politici. Zo werd er in Hamburg via een volksraadpleging beslist om het kiesstelsel te hervormen. Inwoners kunnen er sinds kort stemmen voor kandidaten van verschillende partijen. Een ander interessant voorbeeld is de beslissing om de energienetwerken van de stad terug te kopen zodat ze opnieuw onder de bevoegdheid van de stedelijke overheid vallen.
Ook in klassieke referendumlanden zoals Zwitserland en de VS vinden er courant volksraadplegingen plaats op de dag van de verkiezingen.
5 miljoen Euro vrijgemaakt voor betere mobiliteit havengebied
Bron : ATV
De Vlaamse Regering en het Havenbedrijf gaan vijf miljoen investeren om de mobiliteit in en om het havengebied te verbeteren. Er vragen aan bedrijven om concrete projecten voor te stellen. Het vrachtvervoer langs de weg moet verminderen. Daarvoor wordt gemikt op de binnenvaart en het goederenvervoer per trein. Er komt een spoorverbinding die verschillende bedrijven zal aandoen om containers te laden. En ook het woon-werk-verkeer naar de haven wordt onder de loep genomen.
In Ekeren nemen ze maatregelen om het zwaar vrachtverkeer uit het centrum te weren. Vanaf vandaag geldt er in Groot Hagelkruis een verbod voor voertuigen van meer dan 3,5 ton. In twee andere straten in het centrum komt er een lengte-beperking. De maatregelen zijn nu nog een proefproject dat een jaar zal duren. Daarna evalueert het district of de beperkingen permanent blijven.
Vanaf 25 september geldt in Groot Hagelkruis in Ekeren een verbod voor voertuigen van meer dan 3,50 ton. Plaatselijk vrachtverkeer kan wel nog door om te laden en lossen. In de Beekstraat en Karel Seclefstraat geldt vanaf dan een lengtebeperking boven op de bestaande tonnagebeperking om te vermijden dat vrachtwagens zich vastrijden in de smalle straten.
Sinds de plaatsing van de rijbaankussens in Groot Hagelkruis in Ekeren in september vorig jaar nam het aantal meldingen van hoge snelheden door zwaar verkeer toch toe. Na snelheidsmetingen werd vastgesteld dat de rijbaankussens, ondanks dat deze dwingen tot trager rijden, de snelheid niet doen dalen. Het vrachtverkeer rijdt er zonder problemen over.
Daarom wordt gedurende een proefperiode van een jaar de toegang verboden voor bestuurders van voertuigen van meer dan 3,50 ton. Het verbod is van kracht in het gedeelte van het Groot Hagelkruis tussen de Ferdinand Verbieststraat en de Dorpsstraat en geldt in beide richtingen. Vrachtverkeer dat moet laden en lossen in het Groot Hagelkruis krijgt wel nog toegang.
Hoewel met deze tonnagebeperking het bestemmingsverkeer niet geweerd wordt, kan het voor het doorgaande verkeer wel een sensibilisatie zijn om de hoofdroutes te nemen in plaats van dwars door het centrum te rijden.
Het Groot Hagelkruis is een buurtstraat aangelegd met kleinschalig materiaal, as-verschuivingen en rijbaankussens, waar een rijsnelheid van 30km/u geldt. De Ferdinand Verbieststraat is een hoofdstraat, gericht op het leiden van het vrachtverkeer komende van de Transcontinentaalweg naar De Beukelaerlaan, Driehoekstraat of Veltwijcklaan en andersom.
Samen met de plaatsing van de signalisatie in het Groot Hagelkruis, wordt ook de vrachtwagenproblematiek in de Beekstraat en Karel Seclefstraat aangepakt. Hier rijden grote vrachtwagens zich vaak vast, ondanks de tonnagebeperking in de straten. Oorzaak zijn de heel smalle straten waardoor vrachtwagens moeilijk kunnen manoeuvreren zonder schade toe te brengen. Het district voegt daarom een lengtebeperkingsbord toe dat de toegang voor voertuigen langer dan 10 meter (lading inbegrepen) verbiedt.
Beide maatregelen gaan in op maandag 25 september.
Woningbranden in Ekeren en Deurne: rookmelders voorkomen erger
Bron : Nieuwsblad
FOTO: BFM
DEURNE / EKEREN -
Rookmelders maakten afgelopen nacht twee keer het verschil bij woningbranden in Ekeren en Deurne. Beide branden bleven beperkt omdat de bewoners of buren werden gewekt door rookmelders.
In Bund in Ekeren ontstond rond 4u een brand aan een boiler in de keuken van een rijwoning. De bewoners werden tijdig gewekt door een rookmelder en konden hun huis verlaten.
De brandschade bleef beperkt tot de keuken. De rest van de woning heeft veel rookschade opgelopen.
Kardinaal Cardijnplein, Deurne.FOTO: BFM
Om 6u hoorden buren op het Kardinaal Cardijnplein in Deurne het brandalarm afgaan in een naastgelegen appartement. Ze belden meteen de brandweer. Die was snel ter plaatse en kon de beperkte brand snel blussen.
In de woonkamer van een appartement was een kleine brand ontstaan. De bewoners waren niet thuis bij het uitbreken van de brand. Ook hier bleef de brandschade beperkt, maar er is wel rookschade.
Vanaf 25 september geldt in Groot Hagelkruis in Ekeren een verbod voor voertuigen van meer dan 3,50 ton. Plaatselijk vrachtverkeer kan dan enkel nog door om te laden en te lossen. De rijbaankussens die vorig jaar geplaatst zijn, laten vrachtwagens immers niet trager rijden. Ook in de Beekstraat en Karel Seclefstraat worden maatregelen genomen.
Ondanks de plaatsing van de rijbaankussens in Groot Hagelkruis in Ekeren in september vorig jaar nam het aantal meldingen van hoge snelheden door zwaar verkeer toch toe. Na snelheidsmetingen werd vastgesteld dat de rijbaankussens, ondanks dat deze dwingen tot trager rijden, de snelheid niet doen dalen. Het vrachtverkeer rijdt er zonder problemen over.
Daarom wordt gedurende een proefperiode van een jaar de toegang verboden voor bestuurders van voertuigen van meer dan 3,50 ton. Het verbod is van kracht in het gedeelte van het Groot Hagelkruis tussen de Ferdinand Verbieststraat en de Dorpsstraat en geldt in beide richtingen. Vrachtverkeer dat moet laden en lossen in het Groot Hagelkruis krijgt wel nog toegang.
Hoewel met deze tonnagebeperking het bestemmingsverkeer niet geweerd wordt, kan het voor het doorgaande verkeer wel een sensibilisatie zijn om de hoofdroutes te nemen in plaats van dwars door het centrum te rijden.
Lengtebeperking
Samen met de plaatsing van de signalisatie in het Groot Hagelkruis, wordt ook de vrachtwagenproblematiek in de Beekstraat en Karel Seclefstraat aangepakt. Hier rijden grote vrachtwagens zich vaak vast, ondanks de tonnagebeperking in de straten. Het district voegt daarom een lengtebeperkingsbord toe dat de toegang voor voertuigen langer dan 10 meter (lading inbegrepen) verbiedt.
Deze ingrepen kaderen in ons beleid om doorgaand verkeer uit de woonkernen van Ekeren te weren en de leefbaarheid van onze buurten te bewaken, zegt districtsvoorzitter Koen Palinckx.
Beide maatregelen gaan in op maandag 25 september.
Restauratiewerken aan districtshuis Ekeren gaan van start
Bron : ATV
De restauratiewerken aan kasteel Veltwijck, het districtshuis van Ekeren, zijn maandag van start gegaan. Voornamelijk het buitenschrijnwerk, de gevel, de gracht en het dak worden onder handen genomen. Leuk detail: het originele 17de-eeuwse torenuurwerk kan na de herstellingen weer in gebruik genomen worden.
Het U-vormige Kasteel Hof van Veltwijck, met hoektorens en binnenkoer, is in traditionele bak- en zandsteenstijl opgebouwd in de 16de eeuw. De tweede verdieping aan de zuidkant van het gebouw werd in 1905 toegevoegd. Het kasteel is het laatst overgebleven Hof van Plaisantie in Ekeren. De lusthoven werden gebruikt als buitenverblijf nabij de grote handelssteden door koopleden en rijke patriciërs. In de loop van de eeuwen werd het kasteel Veltwijck regelmatig gerenoveerd en aangepast.
Het kasteel ligt in het domein Hof van Veltwijck. Het kasteelpark is aan de voorkant afgesloten door het poortgebouw en aan de zuidzijde door de Donkse Beek. De hofgrachten van vroeger zijn verdwenen. Enkel de vijver die het kasteel omringt en één sluis uit 1861 blijven over.
Restauratiewerken
De stad Antwerpen stelde Patrick Heylen & architectenbureau K. Beeck bvba aan voor de opmaak van het restauratiedossier. De werken zullen in hoofdzaak gebeuren aan de buitenzijde van het hoofd- en poortgebouw. Het herstellen en reinigen van de gevel en de grachtomwallingen, werken aan de regenwaterafvoer en de restauratie van de daken staan op de planning. Ten slotte komen er duivenweringen en krijgt het 17de -eeuwse uurwerk van het poortgebouw een opknapbeurt. Door de restauratie van het gesmeed torenuurwerkmechanisme kan de originele werking met gewichten opnieuw in gebruik worden gesteld.