De week begon niet bepaald geweldig. Ik laat de Shark een tijdje draaien zodat hij op bedrijfstemperatuur komt teneinde een compressietest uit te voeren. De bougiess zijn helaas zo onbereikbaar dat de wagen al een heel eind terug afgekoeld is alvorens ik zelfs nog maar aan bougie 4 en 8 kan. Om deze te bereiken moet zelfs de luchtfilter eraf. De compressietest draait uit op een zinloze affaire, ik had het kunnen verwachten want men dag was begonnen met de etensbak van de hond te laten vallen. De motorkap verwijderen zal het laatste wapenfeit van een korte werkdag zijn.
Ondanks de tegenslag van gisteren vatten we dinsdag vol goede moed aan, vaak volgt op een slechte sleuteldag een goede sleuteldag. Alvorens de overall aan te treken dient er geshopt te worden. Op naar de winkel met papierwaren waar ik aan de winkeljuffrouw vraag achter een rol bollkesplastiek. De correcte naam blijkt luchtkussenfolie te zijn, aangezien bollen hier het dialect voor XTC is, is de kans groot dat je een doos kleine zakjes toegestuurd krijgt waar voornoemde pretmiddelen in verpakt schijnen te worden. Ik heb het maar van horen zeggen.
Ik weet niet of de folie naast de pretzakjes gelegen heeft maar vandaag loopt het sleutelen alvast voorspoedig. De batterijhouder en volledige uitlaat komt er onderuit en worden vakkundig verpakt. Morgen staat de koppeling op het menu. dat zal al een ander paar mouwen zijn, niet in het minst omdat het risico bestaat dat deze er tijdens het demonteren plots kan uitvallen en jij bijgevolg een smoelenwerk oploopt alsof je reeds teveel zakjes Crystal Meth gezien hebt in je leven.
Na bijna een jaar stilte op het sharkfront moet 2017 het jaar van de wederopstanding worden. We hebben uiteraard niet stil gezeten afgelopen jaar, de Shark heeft het gezelschap gekregen van een Brit in de garage en daar hebben we tot groot jolijt mee kunnen bollen, maar bovenal hebben we de beste sociale zekerheid ter wereld , die alle moeite van de wereld gedaan heeft om te bewijzen dat dat niet zo is, op de knieën gedwongen waardoor ik, driewerf hoera, een behandeling mag ondergaan in een ander land van de verenigde staten van Europa die mijn carrière en dus mijn bron van inkomsten gaat redden. Het jaaroverzicht van 2016 kunnen we dus positief afsluiten: de NV België beschikt over voldoende centen, men vond de ingreep niet noodzakelijk cq. mijn werk niet belangrijk (het is door een procedurefout dat ik de toestemming verkregen heb) en men wil stilaan af van die vervelende accijnzen op fossiele brandstoffen.
Ik verwacht dus een ruim overschot in de begroting van 2017 maar bovendien ga ik er van uit dat ik een andere mastodont op de knieën kan dwingen in 2017: de technische controle. Omwille van hun uitgebreide technische en reglementaire kennis moet ik daar niet rekenen op een procedurefoutje, althans niet in mijn voordeel en dus het zal met hard labeur en toegewijde liefde voor de Shark moeten gebeuren.
Een jaar stilstand heeft de Shark een licht laagje stof gegeven, de vloer een paar druppels olie én mijn spullen zijn in 3 verschillende garages terechtgekomen. Vandaag staat dus in het teken van de werkplaats-inrichting en opbouw van een grote meccano-doos die ik besteld heb. De dag begint met het verzamelen van alle gereedschap waarna de garage leeg gemaakt wordt en de vloer ontvet. Nadat de Shark zijn operatie-plek voor de komende maanden heeft ingenomen halen we de sleutelset en een Stella boven alvorens we de meccano-dozen uitpakken. Toch altijd leuk jezelf een leuke kerst schenken. De motorsteun laat zich makkelijk monteren en is een waar "assortie" kunstwerkje maar de hijskraan is al een ander kaliber al is dit wel de stuff waar het om draait. Ik ben benieuwd of het me gaat lukken zelf de motor uit de Shark te krijgen maar alleen al de imposante kraan in je garage hebben staan zorgt voor voldoening. Bovendien kan je er makkelijk tegen leunen als je aan de Stella staat de lurken, money well spent.
Wat staat er op het menu de komende maanden:
1.Compressietest.
2.Motor verwijderen.
3.Cabrio Wim lastig vallen op ICTM.
4.Ophanging voor en achter verwijderen.
5.Transmissie verwijderen.
6.Cabrio Wim nog meer lastig vallen.
7.Ondertussen waterpomp en drijfriem vervangen.
8.Motor opsmukken.
9.Cabrio Wim betalen.
10.Duimen dat ik alles terug in elkaar krijg.
11.Vriendelijk verzoeken mij een groene kaart te verstrekken op de technische controle.
12. Afhankelijk van puntje 11: rondtoeren met de Shark/mijn gevangenisstraf uitzitten. :D
Het terug monteren van de benzinetank en bijbehorende leidingen toont nog maar is aan hoe complex de 928 ontworpen is. Veel te veel spul op een te kleine ruimte; of je zit met je hoofd en twee armen te prullen in de wielkast of je zit met je vingers die nochtans al in kleinere ruimtes nuttig geweest zijn, in het tankgat te prullen om een paar schroeven vast te krijgen. In de late namiddag kan ik de tank eindelijk vullen met benzine maar de in-tank filter blijft een bron van verslaving. Nadat ik nog is een Keithje gedaan heb besluit ik de oude filter van de tweedehands tank te gebruiken. Eat this, Keith! Een vers rubber en een beflapje maken een eind aan de werkzaamheden.
Nu ik een andere benzinetank moet plaatsen ga ik meteen ook maar de leidingen vernieuwen. Alvorens de oude troep te verwijderen heb ik reeds de tank-cover een nieuwe laag RX10 gegeven. De oude was weggevreten door het benzinelek maar als ik mijn hoofd in de wielkast steek zie ik dat er nog wel wat meer weggevreten is. Buiten stalen borstel, schuurpapier, RX5 en RX 10 mag ook de slijptol boven gehaald worden, uiteraard zit er weer een nukkige 38 jaar oude bout die maar niet op pensioen wil. aangezien de linkerzijde niet aanwezig is in mijn garage besluit ik zelf maar een pensioenregeling te treffen met de nukkige bout.
Vaseline heeft vele toepassingen maar ook vaseline-sprays komen tot hun recht in het automotive landschap. Vaak dient men vaseline uitwendig aan te brengen voor inwendige doeleinden en ook met de spuitbussen is dit het geval. Nadat de spuitbus de met vaseline ingesmeerde shaft sealing ring op zijn plaats gestoten heeft kan ik het differentieel terug plaatsen en met de metingen beginnen. Ik meet een "stot." van 1,25mm en een speling van 0,81 mm en kan dan aan de slag met de toverformules op blz. 39-20 om de dikte van de shims te bepalen. Let vooral op note 2. Later zal blijken dat ik dat ook beter gedaan had maar mijn berekeningen kloppen en ik ben beperkt in mijn meetmogelijkheden, niet in het minst door het gebrek aan een brug, waardoor ik besluit de boite terug te sluiten en te vullen met Swepco 201. Het einde van een vruchtvolle dag.
Nadat de nodige onderdelen aangekomen zijn haal ik het differentieel uit de boite en vervang de lagers. In principe heb je een hoop speciaal VW gereedschap nodig maar met een beetje inventiviteit kom je er ook wel.
De wokkel leek van de linkerzijde te komen (met het opgestoken vingertje aan de ene en en das Kapital onder de andere zorgt de linkerzijde wel is vaker voor overlast doch dit geheel terzijde) en het valt op dat de lager makkelijker lost dan de rechterkant, bovendien zijn er ook wat groeven te zien. De hoop dat de lagers vervangen het probleem zal oplossen groeit, maar uit de WSM blijkt dat de differentieel juist afstellen noodzakelijk is voor een geruisloos functioneren. Op het tandwiel staat alvast de toegestane speling en met een meetklok en opnieuw wat VW meetspul kan je het differentieel aan de hand van een hele meetprocedure afstellen. Ik maak alvast een eigen variatie van het VW spul en droom stiekem van een geruisloze differentieel en een geruisloos functionerende linkerzijde.
Ik laat de boel even bezinken en ga op zoek naar een tweedehands tank aangezien ik absoluut geen zin heb om in een nieuwe te investeren en ik mijn geloof in de epoxys van deze wereld verloren heb. Ik slaag er in om 1 te vinden in prima staat voor 100 en bedenk me dat ik beter van de eerste keer deze piste had genomen maar bon. Het ophalen van de tank staat me toe meteen een bezoekje te brengen aan een zeer gewaardeerde forum-mod en bijbehorende shop. Als dit je niet kan motiveren tot een resto dan zal t nooit wat worden. Waar is trouwens de tijd dat mods zich met een Vespa voortbewogen?
Het is al vaker voorgevallen dat de ene job een andere in gang steekt of dat je best meteen wat andere zaken aanpakt, de zogenaamde WYAITs. (while you are in there)
Ik heb een WYAIT nagelaten bij mijn boite-revisie maar krijg mogelijk een herkansing nu ik de tank moet verwijderen. Tijdens het rijden ervaar ik een wokkel en deze kan veroorzaakt worden door versleten differentieel lagers. Toegegeven het is een vrij extreme vorm van een WYAIT maar de shark is dan ook een extreem ding.
Na het verwijderen van de tank demonteer ik ook de uitlaat en accu-bak. Misschien toch geen slechte beslissing deze WYAIT want de hoes van mijn steekas blijkt gescheurd.
We staan waar we beloofd hadden te staan en hij staat te blinken. Hoe lang het duren mag, de shark bedoel ik dan, niet het huwelijk, weet niemand. Mijn vorige succesje mocht slechts 2 dagen duren; op dinsdagavond krijg ik telefoon dat de garage onder de benzine staat. De epoxy is langzaam opgelost en ik kan wéér aan de Keith routine beginnen. Goddamn! Ik besluit het zekere voor het onzekere te nemen en op donderdag probeer ik het met andere epoxy maar ik vul de Shark pas met benzine op de ochtend van de twaalfde en hoop dat alles van deze dag forever mag duren, maar in geval van de in-tank filter toch op zn minst tot aan de receptie. Dat doet het en dat levert dus leuke plaatjes op.
In tegenstelling tot ondergetekende komen we echter niet veel verder dan de aanvang van het avondfeest, de chef-kok wijst mij erop dat het in de keuken verdacht veel naar benzine ruikt en of het kan dat de geur van mijn vlakbij geparkeerde auto komt. De plas onder de auto spreekt boekdelen net als mijn koleire die me meteen weer ontnuchtert. Zou ik er de fik insteken voor ik de shark in de garage zet? In de garage geeft het tenslotte zo een troep hé.
Na een eerste test lijkt het er sterk op dat de bus stevig vast zit maar zeker weten we het pas als we de filter kunnen aanschroeven zonder dat het hele zaakje weer loskomt en dan nog is het afwachten of er geen lek is. Ik neem geen risico en neem mijn tijd, maar aangezien het maar 1 filter en twee schroeven zijn kan ik al snel de zoete geur van de overwinning opsnuiven in de vorm van benzinedampen. Het hele zaakje lijkt bulletproof
en na het terugplaatsen van de sensor kan de shark weer blokje rond. Mission accomplished.
Vandaag ist erop of eronder: Eerst tape ik de draad af zo dat deze niet onder de epoxy komt te zitten en dan wordt de bus terug in de tank gelijmd. Op het eerste zicht lijkt mijn opdracht geslaagd maar de epoxy moet 24 uur drogen. Spannend...
De afgelopen week ben ik er alvast in geslaagd de bus min of meer zijn natuurlijke ronding terug te geven en ze te laten passen in de benzinetank. Ik heb reeds een nieuwe intank-filter besteld en ga proberen , na een forum tip, de draad van de bus te herstellen met een draadvijl. Na een goede drie uur schrapen slaag ik alvast in deze opzet maar zit ik nog met het probleem van de intank-filter. Ik besluit de bus als draadsnijder te gebruiken door de filter telkens een paar mm in de bus te schroeven en dan de draad van de filter te bewerken met de draadvijl. Mijn geduld wordt beloond en ik begin stilaan te geloven dat ook mijn bond-missie een happy end zal kennen.
De ijslolie blijft koppig volhouden dus ik besluit er met de grove middelen op te gaan. Boormachine, hamer en bijtel en een ijzerzaag worden boven gehaald. Na een paar uur kom ik als overwinnaar uit de bus (pun intended maar maak ik me toch zorgen over het vervolg van dit verhaal. De oude intank-filter had een draad van 36 X 1,5mm maar is vervangen door een 37 X 1,5 mm. Bovendien heeft de bus door mijn brute geweld een lichte ei-vorm gekregen, is de draad niet geheel onbeschadigd en moet het nog terug vast in de tank komen te zitten ook. Wat een eenvoudige vervanging had moeten zijn is uitgegroeid tot een zaak van staatsbelang en ik zal al mijn James Bond skills moeten bovenhalen om te slagen.
De ijslolie zit nog steeds potvast, koken met azijn wordt mij aangeraden. Ik probeer het, ik vermoed dat het is uitgevonden door benzinesnuivers, het helpt niks maar zal onder invloed van benzine misschien best lollig zijn.
Terwijl de ijslolie staat te weken overloop ik de rest van het benzinesysteem. Het is duidelijk dat de pakking van de sensor in de koffer het begeven heeft, resten van de pakking zijn terug te vinden in de afgelaten benzine.
De tweede benzinefilter ziet er ook niet bepaald fris uit en ik meen zelfs een datum te ontwaren: 17/09/1985. Hoe zat dat weer met achterstallig onderhoud?
Sinds de shark terug is hebben we enkele leuke daguitstapjes mogen maken, oa. Francorchamps, maar het probleem van een falende benzinepomp zekering steekt toch af en toe nog de kop op. Het probleem kan overal in het benzine systeem zitten maar nadat ik tijdens een forum uitstap met een onophoudelijke brede grijns rondrijdt omdat de pakking van de benzinesensor in de koffer het begeven heeft en ik zo veel benzinedampen opsnuif dat zelfs Keith Richards er bedenkingen bij heeft, besluit ik het probleem terdege aan te pakken.
Het toeval wil dat ik de shark net volgetankt had (alhoewel toeval, ik had waarschijnlijk geen benzine in de koffer gehad anders) en dat ik die eerst moet aftappen. Gelukkig geen al te moeilijke taak al betekend het wel dat de Keith Richards-routine nog is wordt over gedaan.
Aan de benzinepomp zelf is niet veel te zien maar het probleem kan wel is in een vol gekoekte filter zitten. De intank-filter los krijgen blijkt echter geen eenvoudige opgave en het loopt al snel fout, ipv. de filter los te schroeven trek ik de hele bus los van de benzinetank.
Het moet weer lukken maar geheel onlogisch is het niet; ondanks het intelligente design van Porsche hebben ze deze constructie ongetwijfeld op een maandagochtend bedacht: een stalen bus met daarin een filter met Aluminium schroefdraad, daar kom je alleen maar op als je een heel weekend gezopen hebt of waarschijnlijker nog, benzine gesnoven hebt.
Het is belangrijk dat ik de bus kan recupereren en dus laat ik ze eerst maar is een nachtje weken in Wallys brew alzo een ijslolie producerend.
Hij is thuis, maar niet zonder slag of stoot. Het relaas van een bewogen dag:
Deze ochtend gaat de wekker om 06uur, om 07uur staat mijn lift naar Antwerpen Centraal namelijk voor de deur. Ik had geen privé-chauffeur kunnen regelen maar VOF De Loods ligt op een kleine kilometer van het station Den Dolder, ook de reisduur van iets meer dan 2 uur lijkt niet onoverkomelijk. Ik moet overstappen in Rotterdam en Utrecht en heb daar telkens een minuut of 7 voor, gezien de stiptheid der treinen scherp, maar we zien wel, het is tenslotte voor een goed doel. De trein komt met 5 minuten vertraging in Rotterdam aan, met een tussensprintje spring ik in de trein naar Utrecht op het moment dat de conductrice op de fluit blaast. In Utrecht heb ik iets meer tijd en eigenlijk haal ik Den Dolder best vlot. Na even de juiste richting zoeken stap ik de Loods binnen net voor de regen. De ontvangst is zoals steeds aangenaam en met een bakje koffie overlopen we de gebeurde werken en resultaten. Kees vraagt alvorens ik vertrek om even blokje om te doen met de wagen en dan terug langs te rijden of alles naar wens is. Na een kort toertje is het dat zeker al is het contact van de kilometerteller wat nukkig maar dat is in 1,2,3 verholpen...Tijd voor de rit naar huis.
Na de shark van voldoende vocht te hebben voorzien draai ik de autostrade op. De nieuwe billsteins zijn duidelijk wat harder en geven iets meer de rolgeluiden van mijn iets te oude banden door maar ze bevallen me absoluut. De shortshifter is absoluut short maar het went best snel en na de revisie is het schakelen strak en precies. Met een gevoel van tevredenheid maal ik de kilometers af en al snel passeer ik de grens.
Net over de grens slaat het noodlot echter toe, de shark gedraagt zich plots alsof hij zonder benzine valt en ik slaag er net in de sputterende wagen op de pechstrook te parkeren alwaar hij stilvalt. Verscheidene startpogingen zonder resultaat doen de moed in de schoenen zinken. Ik heb voldoende getankt maar de manier waarop hij stilviel gaf mij toch de indruk dat hij zonder benzine viel. Ik was net het benzinestation aan de grens gepasseerd en besluit op zoek te gaan naar benzine, als dat niet helpt zien we wel. Net passeren in de wagen is niet hetzelfde al net te voet passeren heb ik vandaag geleerd en onverricht ter zake wandel ik langs de pechstrook terug naar de wagen. Op dat moment is er al hulp met een gevulde jerrycan op weg maar dat mag helaas niet baten. De wagen start niet, gereedschap heb ik niet bij aangezien ik met de trein de heenreis heb aangevat en ik de wagen gevuld had met onderdelen toen deze naar De Loods vertrok. Ik zie maar 1 (dure) oplossing, Touring waar ik géén lid bij ben, bellen. Over de factuur ga ik zwijgen maar na een uur en een kwart komt de depanneur, doet een poging met wat dampstart maar heeft geen zin in een deftige analyse langs de drukke autostrade, en ik kan hem geen ongelijk geven. In volle spits naar huis slepen dan maar, langs een school of 5 waar alle kindertjes de shark op de trailer een mooie auto vinden. Ik kan wat oohs en aahs opvangen maar wat er op dat moment allemaal al door me heen gaat kan ik niet beschrijven. Uiteindelijk staat de shark tegen 16u30 op de oprit. Ik besluit meteen even de cover van de zekeringenkast te verwijderen, heel de tijd stilstaand langs de autostrade dacht ik had ik maar een 10 om aan de zekeringen en relais te kunnen. Twee zekeringen staan er maar vreemd bij ook al lijken ze niet stuk. Ik vervang ze en als ik in de wagen stap valt het meteen op dat mijn verwarming/luchttoevoer terug werkt, een simpele draai aan de contactsleutel, a gentle twist, zoals het zo mooi in het Engels heet. Vroem! Eenk ort ritje geeft aan dat het probleem opgelost is. Morgen ga ik er mee naar Brussel, zorgeloos want hey...Ik ben bij Touring.
In de voormiddag worden de laatste voorbereidingen getroffen voor het transport. De steekassen worden provisorisch in elkaar gezet, onderdelen worden gesorteerd en gelabeld (1 etiket is 17 cm lang "Transmissie crossmember bouten" het zijn er 2 en ze zijn zelf niet zo lang ) en alles krijgt een plaatsje in de shark. Rond 14 u vertrekt de shark (die ondertussen een lekke linker voorband heeft) op transport. Met een Stella vier ik het afronden van mijn taak, of verdrink ik het toch wel pijnlijk momentje om de wagen te zien vertrekken, ik weet het niet zeker. Wat ik wel zeker weet: het aftellen kan beginnen.
Na een dagje Murphy gisteren waarbij het monteren van de handrem aan de linkerachterzijde alleen al 3 uur duurde, de remschijven uitsloegen en de motorkap niet geheel kon sluiten maar toch potvast kwam te zitten, kan ik met trots melden dat ik vandaag al deze problemen opgelost heb gekregen en de shark weer op eigen benen staat. Hij heeft er zowaar een glimlach van gekregen.
10.000 days, het is de recentste (2006!) CD van Tool, een geweldige CD. Ik heb 4 days om de shark af te krijgen. (van de 10.000 op de plaat wil ik er trouwens geen enkele beleven.) Op donderdag begin ik nochtans niet echt sterk en na een ochtend knoeien besluit ik de short-shifter die ik besteld heb te monteren alvorens te stoppen. De originele schakelweg is aan de ruime kant op z'n zachts gezegd dus ik maak van de boite revisie gebruik om een "upgrade" uit te voeren. Ik boek succes met de montage en buig het knoeien om in productiviteit. Op het eind van de dag begint er zelfs zowaar iets van een wielophanging te voorschijn te komen. Op vrijdag bouw ik een eerste veerpoot op. Met tape voorkom ik dat de veerspanners mijn schilderwerk beschadigen. Het verschil tussen oud en "nieuw" mag er zijn, onder de wagen ziet het er trouwens nog beter uit. Vandaag schakel ik de overdrive een keer in; de tweede veerpoot wordt in elkaar gezet en de linkerachterzijde van de ophanging volledig gemonteerd. Alle bouten worden op moment gezet en de excentrische bouten voor camber en caster worden op het oog uitgelijnd. Accuraat zal het niet zijn maar dat hoeft ook nog niet, de achtertrein zit terug op z'n plek, me likes. Als afsluiter plaats ik enkele hitteschilden en het voorste deel van de uitlaat terug op hun plek. De overige hitteschilden en uitlaatdelen worden morgen verpakt in "bollekesplastiek", ze zouden het terugplaatsen van de boite enkel in de weg zitten nu. Verder resten morgen het monteren van de motorkap, handrem en de wielen waarna de shark weer op eigen benen zou moeten staan. Spannend...
Al weken kijk ik uit naar het moment van wederopbouw. Als het eindelijk zo ver is blijkt de "cup" voor de vering niet te passen. De oude had ik niet geschilderd aangezien er bij de nieuwe dempers een nieuwe cup zou zitten. Grr..Daar komt de slijptol weer. Helaas is 1 van de cups niet meer betrouwbaar en dus komt deze bij op de, reeds aanzienlijke, bestelling. Ik vrees dat de bestelling wel op zich laat wachten want ik heb 2 OPC's gecontacteerd maar ze zijn reeds aan het varen naar de hemel, vrees ik. Hittebestendige verf heb ik in voorraad en het ziet er vet uit, al zeg ik het zelf, op de hitteschilden en uitlaat. Helaas kon ik niet inschatten hoe veel ik nodig had en kom dus wat te kort. Dankzij "connecties" bij een verfgroothandel in autolakken is dat slechts een tijdelijk euvel. Ik ben er alleszins in geslaagd om de "pottendoos" weer boven te halen en ondanks licht geheugenverlies, hoe moeten de conische dingen ook alweer, begint de achtertrein weer iets weg te hebben van een ding waar wielen aan kunnen.