Na het slagen voor de TC was ik zinnens om eindelijk wat ritjes te doen. Helaas besliste de shark er anders over. Omdat ik met een lekje aan de carterplug blijf zitten, besluit ik deze terug los te draaien en even te kijken of we het kunnen oplossen. Ik weet dat er een kleine stukje materiaal weg is aan het vlak waar de pakking op zit maar dat was bij vorige olieverversingen nooit een probleem. Als ik de carterplug los schroef is het duidelijk dat de draad beschadigd is, er komen bramen mee. Een drama hoeft dat niet te zijn, ik ga de draad opnieuw tappen en hoop dat de plug dan wel weer zal aanschroeven. Dat de trouwe lezers van mijn blog voelen al wel aankomen dat het niet zo recht door zee zal zijn. Het zal niet de eerste keer zijn dat de draad opnieuw getapt werd, er schiet eigenlijk geen materiaal meer over en dus zit de plug los. Een helicoil is de volgende oplossing maar ook dat zal er gene zijn, in de karterpan ligt namelijk iets los. Het blijkt het vlottertje te zijn van de olieniveau meter. Het is meteen duidelijk waarom dat lampje bleef branden dus, dat het lampje uitging na het omdraaien van de draden van de oliedruksensor was niet meer dan toevallig. Een geluk bij een ongeluk dat ik het tijdig ontdek maar ik heb er eigenlijk genoeg van en sta op het punt te beslissen om de body off in gang te zetten. Ik ben op dat moment niet alleen aan het sleutelen en mijn collega sleutelaar kan me overhalen het niet op te geven maar er nog één keer voor te gaan. Ik ben tenslotte zo ver geraakt dat het sneuvelen is met de meet in zicht (eigenlijk op de meet zelf.) Om het vlottertje te bereiken moet de carterpan er af. 30 (dertig!) bouten,waarvan 4 goed bereikbaar, worden verwijderd maar helaas kan de pan niet ver genoeg zakken. De voorste dwarsbalk zit in de weg. Deze ondersteunt de motor dus ik vrees het einde maar met wat research meen ik een oplossing gevonden te hebben. Zelf een brug maken die de motor gaat dragen. Op het rennlist forum is dit met succes toegepast om de silent bloks te vervangen. 2 balken van 10 op 10 met daar een draadstang door met een oog moeten de motor dragen en zelfs, beperkt weliswaar, kunnen liften. Op zaterdag trek ik mijn sch®ijnwerkerskostuum aan en al snel zit de lift op z'n plaats. na het laten zakken van het stuurhuis worden één voor één de bouten van de draagbalk losgemaakt tot we bij de bouten aankomen waarbij de motor niet meer gedragen wordt. Het moment van de waarheid is daar: de bouten van de "lift" worden aangeschroefd en inderdaad de motor hangt nu aan de lift ipv.te steunen op de balk. Tot het eindresultaat komen we niet, de dwarsbalk wordt nog vastgehouden door de draagarmen van de ophanging en ik moet eerst maar is bekijken hoe we die laten zakken. Nog een beetje research dus. Ik vermoed wel dat het gaat lukken en dat de shark deze keer gaat meewerken. Ik heb duidelijk laten verstaan dat het de "laatste kans" is, ander wordt het alsnog een body off.