sharknose
the story of a 928
Inhoud blog
  • Suspense
  • Van de weg en uit mijne weg
  • Bodyparts
  • Takelmaterie
  • Pins from hell
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    12-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Suspense

    Je familie kan je niet kiezen zegt men wel eens en gelijk heeft men. Je schoonfamilie kies je ook niet helemaal zelf maar daar heb je toch nog altijd deels zelf voor gekozen. Wat die schoonfamilie op zijn beurt  mee naar huis brengt daar heb je dan weer niks aan te zeggen. Zo werd onlangs een Overijsenaar geïmporteerd en vanop de taalgrens bracht hij ook nog twee kinderen mee. Allen spreken ze Vlaamsch, het zijn stuk voor stuk goede karakters, ze schijnen iets van druiven te kennen, Papa rijdt met de bus en de kinderen  gaan naar school al zullen ze ook al wel eens met de bus gereden hebben vermoed ik. Een verrijking voor de familie dus al is het niet allemaal goud wat blinkt, JC (de vader dus) is namelijk supporter van FC Brugge, maar aangezien er verder niks op de opvoeding van de kinderen aan te merken valt, vergeven we hem deze “faut de parcours” toch maar. 

    Wat heeft dat nu allemaal te maken met de “Shark” zal U zich afvragen. Wel, veel en niet veel eigenlijk. In de eerste plaats is het een kwestie van een beetje suspense op te bouwen naar het al dan niet succesvol verwijderen van de motor. Laten we wel wezen, van suspense is nog niemand gestorven al kan ik je als Antwerp-supporter wel meedelen dat het je een aantal jaren van je leven kost, vooral als er weer een  boerenploeg vanop de parking je de zoveelste nederlaag toedient en de trots die we dragen als stamnummer 1 nog maar is komt besmeuren. In de tweede plaats omdat je het toch ergens over moet hebben tijdens het opbouwen van die suspense en dan kan je beter een toffe peer in het daglicht zetten in plaats van een dagboek bij te houden over de menstruatie-pijnen van 1 of andere Groene of CD&V politica. je kan overigens vermoeden dat ze er 365 dagen per jaar last van hebben, aan het karakter alleen kan het niet liggen. Ten derde omdat JC’s hulp vandaag onmisbaar was. Rond de middag ben ik er pas aan begonnen maar aangezien ik vrijdag de laatste voorbereidingen afgerond had zijn er nog slechts 8 bouten die mij van succes scheiden. Niet dat het van de minste zijn. Vier bouten zijn van de motorsteunen en 4 bouten die de motor met de transaxle verbinden. Ik blijf doordacht te werk gaan maar redelijk snel is alles los en zet ik de shark terug op “terra firma”. Aangezien het weer het toelaat duwen we de shark buiten, kwestie van zeker voldoende ruimte te hebben om met de papegaai te manoeuvreren. The moment of truth has arrived. 

    Ik was er niet in geslaagd de motor wat vooruit te duwen, zoals de wsm voorschrijft,  na het lossen van alle bouten en licht onzeker begin ik dus te takelen. Yes, yes de motor lift aan de front en al snel komt hij ook wat vooruit. Dit gaat best makkelijk. Maar helaas, ondanks mijn doordachtheid ben ik toch een leiding vergeten lost te maken. Gelukkig kan ik er langs onder nog aan en al snel takelen we de motor de vrijheid in met JC logischerwijs als “stuurman” aan de motor; als je met een bus kan rijden kan je een V8 ook wel sturen. Ik slaak een vreugdekreet alvorens we met hard labeur de V8 via een korte grasstrook letterlijk het tuinhuis in sleuren. Met de hulp van JC, de Brugge-supporter, sluit ik dit huzarenstukje af. 


     I did it!!!















    12-02-2017, 00:00 geschreven door Igordiver  
    Reacties (0)
    10-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van de weg en uit mijne weg
    Hoofdpijn van het denken krijg ik er van maar ik wil zeker geen risico nemen, eens de motor bengelt is het te laat om te denken, "Had ik maar." Ik had de kraan er al een keer ingepast langs de zijkant en dat ziet er goed uit maar voor mijn gevoel moeten er dan wat extra dingen uit de weg. De koplamp is vanzelfsprekend maar om wat manoeuvreerruimte te hebben eens ik op een bepaalde hoogte ben haal ik er ook maar de oliefilter, twee olieleidingen en de alternator af. Voilà ik ben gerust nu. Nog een paar bouten en dan....















    10-02-2017, 16:50 geschreven door Igordiver  
    Reacties (0)
    27-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bodyparts

    Het menselijke brein is een geweldig iets als men het weet te gebruiken, de bijbel een boek dat ontsproten is uit het menselijke brein bevat af en toe wel is een wetenschap die men kan gebruiken in de restauratie-branche. Het is eens een keer iets anders dan vloeken en onder het moto: “Als de berg niet naar Mozes komt zal Moses maar naar de berg toe gaan”, sleutelen we de voorbumper en het zijpaneel linksvoor maar van de Shark. Als de motor niet naar de papegaai, zo schijnt mijn motorhijskraan te heten, wil gaan zal de papegaai naar de motor toe moeten gaan. De motor zal er dus langs de zijkant uitgetakeld gaan worden. De bodyparts gingen alvast vlot, in de volgende fase gaat hét waarschijnlijk gebeuren. Het is maar te hopen dat m’n haai m’n papegaai niet opeet. 












    27-01-2017, 00:00 geschreven door Igordiver  
    Reacties (0)
    08-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Takelmaterie

    Alsof ik een inventaris maak, zo nauwgezet overloop ik het 54-punten programma om de motor te verwijderen. Dankzij mijn succes met de koppeling zijn er reeds een heel deel afgewerkt en het gebrek aan een airco scheelt ook een punt of 10. Redelijk vlot geraak ik overal door, alle vijzen worden van een label voorzien en netjes gesorteerd. De hitteschilden worden ingepakt in “bolleksplastiek” en voor ik het weet heb ik zelfs de radiator eruit. Alle problemen tackle ik met de bravoure van Eric Gerets, de voormalige beenharde verdediger die nog stamt uit de tijd dat voetballers geen verwende pubers waren: een wasspeld doet dienst als spie om de plankjes onder de transaxle-as te stutten, zonder vrees knip ik de kabelboom naar de motor door, (de kabelboom naar de motor is normaal voorzien van de befaamde 14-pins connector maar de PO of de garage wiens naam ik niet meer vernoemen zal, heeft de draden aan elkaar gezet en de connector verwijderd, wat het lastig maakt als er problemen uitgemeten moeten worden.), benzine-en olieleidingen waarvan de tegengesteld draaiende moeren niet meer onafhankelijk van elkaar kunnen draaien worden als versleten beschouwd en gewoon doorgesneden en meer van dat fraais. Kortom: “We shall not be moved” en tegen het einde van zaterdag sta ik zo ver dat ik er redelijk zeker van ben dat zondagvoormiddag hét moment zal zijn waarop ik de motor eruit lift, slechts 16 bouten scheiden mij van succes. 

    Mijn tijd is gelimiteerd op zondag dus ik doe m’n best om er op tijd bij te zijn. De eerste 2 bouten komen eenvoudig los maar dan steekt het eerste probleem de kop op. De Gaskabel verwijderen is geen sinecure, de 2 zeskantboutjes zitten zodanig onder de inlaat dat ze moeilijk bereikbaar zijn, welke bouten zijn dat immers niet op een 928, maar helaas zit de gaskabel zelf door de injector-leidingen “gevlochten”. Extra werk dus en uiteraard heb je hier ook weer een paar aansluitingen waar je met moeite je sleutel overkrijgt. Na een uur sakkeren en vloeken waarbij menig scheldtirade gericht is tegen de idioot die het zo gemonteerd heeft (no, not me), heb ik het boeltje eindelijk uit elkaar. De twee bovenste bouten die de motor met de behuizing van de koppeling verbinden vergen ook nog is ongeveer een uur vanwege hun onbereikbaarheid maar ook hier laat ik me niet kisten. Wat nog overblijft zijn de twee onderste bouten van de motor naar de behuizing van de koppeling en de 8 bouten van de motorsteunen. Ik heb bewust de volgorde van het puntenprogramma wat aangepast voor het geval ik niet rond zou komen en de motorsteunen dus als laatste gehouden. Alvorens ik de laatste items die de motor stutten ga verwijderen, wil ik even kijken hoe ik m’n takel ga zetten. Ik heb nog nooit met zo een ding gewerkt en ik wil niet vast komen te zitten eens de motor aan de takel hangt. De takel lijkt me net niet ver genoeg te komen in m’n voorlopige proefopstelling en door mijn beperkt inzicht in de edele kunst der “motortakelen” zie ik niet direct wat ik zou kunnen verbeteren of dat het toch op deze manier zou lukken. Ik besluit m’n geluk niet te pushen, ik sta immers al ver, en zie af van het lift-moment. Eerst maar is wat verdiepen in de “motortakelmaterie” al zal dat even moeten wachten, “I’ve got London Calling” en de takelstudie zal dus na m’n weekje “Eurexit” zijn. 




























    08-01-2017, 00:00 geschreven door Igordiver  
    Reacties (0)
    05-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pins from hell

    Zes bouten en 3 dowel-pins scheiden mij van het succesvol verwijderen van de koppeling. Het lijkt niet veel maar de dowel-pins werken, zoals verwacht, helemaal niet mee. Er is geen beweging in te krijgen. Ik heb de indruk dat ze aan het vliegwiel breder zijn dan de opening waar ze door moeten en zie geen andere mogelijkheid dan de koppen af te schuren met een slijptol maar ook dat helpt niet. Ik besluit eerst de zes bouten los te maken en met wat geluk kan ik dan de getande ring van de pinnen duwen. Voor alle zekerheid zet ik alvast een krik onder het zaakje kwestie van geen tandwiel op m’n 

    tanden te krijgen. Mijn theorie werkt maar de pins zijn te lang waardoor ik het tandwiel wel van de pins geduwd krijg, met verrassend gemak zelfs, maar het tandwiel de behuizing raakt alvorens van de pins te komen. Gelukkig heb ik net genoeg ruimte om er een zaagblad tussen te proppen en aangezien ik geen andere mogelijkheid zie begin ik maar aan dit geduldwerkje. Opvallend genoeg gaat het beter dan verwacht, de pins zijn niet al te hard al is het zaagblad dat ook waardoor het zich niet altijd makkelijk laat hanteren. De onderdelen komen los van elkaar wat het draaien van de koppeling weer bemoeilijkt om bij de volgende pin te komen maar ik ben niet van plan me te laten kisten en kom dan ook als overwinnaar uit de bus in de strijd met de pins. De koppeling zou nu in principe naar voor geschoven moeten kunnen worden en er dan onderuit komen maar opnieuw krijg ik ze niet ver genoeg naar voor. De onderdelen zijn los van elkaar, het tandwiel zakt zelfs een beetje maar het tandwiel komt weer niet ver genoeg naar omdat die stomme behuizing opnieuw in de weg zit. Ik wroet en wring, probeer het subtiel en dan weer met geweld maar de koppeling komt er niet onderuit. WTF!!! 

    Ik breek er mijn hoofd over maar zie het niet, de koppeling hangt nog ergens aan vast. Na een uur prullen toch maar even het internet raadplegen. ik lees het volgende: “All too obvious to mention, but the intermediate shaft has a way of hanging up on the pilot bearing when you're ready to release.” 

    Ik probeer “the obvious” en duw de centrale as achteruit, guess what….

    Als de koppeling eruit is bekijk ik of de dowel-pins toevallig niet in de andere richting uit het vliegwiel moeten dan in de WSM staat, ook iets obvious waar ik niet bij stil heb gestaan maar ik ik hoef me geen ezel te voelen want het is niet het geval. Een succesvolle dag dus en een mysterie rijker want ik breek m’n hoofd over het hoe en waarom van de dowel-pins in mijn shark. Het is niet het eerste en zal zeker niet het laatste mysterie zijn. Morgen rustdag, wat research doen.























    05-01-2017, 00:00 geschreven door Igordiver  
    Reacties (0)
    04-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ingenieurs en ambtenarij

    Mijn laatste wapenfeit gisteren was het losmaken van de aansluiting tussen de clutch slave-cylinder en de flexibele darm. Een stukje topengineering vooral bedacht om de brave burger een deftige kloot af te trekken. Het ding is net niet 100% onbereikbaar en de slag die je sleutel kan maken om het ding lost te vijzen is zo klein dat je een engelengeduld moet hebben en een hoge pijngrens om alle arm-hand-en nekkrampen te weerstaan. Reken op een dik uur vooral je het los hebt, aber wir schaffen das.

    Vervolgens begin ik aan de starter die ook niet echt meewil maar ook hier kan er na een paar stevige vloeken een voldane glimlach vanaf. De koppeling is als volgende aan de beurt. Dit doe ik een eerste keer en eigenlijk valt het al bij al wel mee. Ik loop echter vast op de 3 “dowel-pins” die met een doorslag uit het vliegwiel geklopt moeten worden. Ik heb geen zware hamer en doorslag bij me dus het moet wachten tot morgen. Wat research op het internet leert me echter dat ik me aan het ergste mag verwachten met de dowel-pins. Niet zo lang gewerkt vandaag maar dat is mijn nieuwe aanpak; niet denken in uren of in dingen die je moet gedaan hebben tegen het einde van de dag maar wat langer nadenken over alles en het niet willen forceren. Een beetje zoals de ambtenarij, het geraakt wel gedaan maar je moet geen vuurwerk verwachten.










    04-01-2017, 00:00 geschreven door Igordiver  
    Reacties (0)
    03-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bollekesplastiek

    De week begon niet bepaald geweldig. Ik laat de Shark een tijdje draaien zodat hij op bedrijfstemperatuur komt teneinde een compressietest uit te voeren. De bougies’s zijn helaas zo onbereikbaar dat de wagen al een heel eind terug afgekoeld is alvorens ik zelfs nog maar aan bougie 4 en 8 kan. Om deze te bereiken moet zelfs de luchtfilter eraf. De compressietest draait uit op een zinloze affaire, ik had het kunnen verwachten want men dag was begonnen met de etensbak van de hond te laten vallen. De motorkap verwijderen zal het laatste wapenfeit van een korte werkdag zijn.

    Ondanks de tegenslag van gisteren vatten we dinsdag vol goede moed aan, vaak volgt op een slechte sleuteldag een goede sleuteldag. Alvorens de overall aan te treken dient er geshopt te worden. Op naar de winkel met papierwaren waar ik aan de winkeljuffrouw vraag achter een rol “bollkesplastiek”. De correcte naam blijkt “luchtkussenfolie” te zijn, aangezien bollen hier het dialect voor XTC is, is de kans groot dat je een doos kleine zakjes toegestuurd krijgt waar voornoemde pretmiddelen in verpakt schijnen te worden. Ik heb het maar van horen zeggen. 

    Ik weet niet of de folie naast de pretzakjes gelegen heeft maar vandaag loopt het sleutelen alvast voorspoedig. De batterijhouder en volledige uitlaat komt er onderuit en worden vakkundig verpakt. Morgen staat de koppeling op het menu. dat zal al een ander paar mouwen zijn, niet in het minst omdat het risico bestaat dat deze er tijdens het demonteren plots kan uitvallen en jij bijgevolg een smoelenwerk oploopt alsof je reeds teveel zakjes Crystal Meth gezien hebt in je leven. 















    03-01-2017, 00:00 geschreven door Igordiver  
    Reacties (0)
    29-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meccano voor volwassenen

    Na bijna een jaar stilte op het sharkfront moet 2017 het jaar van de “wederopstanding” worden. We hebben uiteraard niet stil gezeten afgelopen jaar, de Shark heeft het gezelschap gekregen van een Brit in de garage en daar hebben we tot groot jolijt mee kunnen bollen, maar bovenal hebben we de beste sociale zekerheid ter wereld , die alle moeite van de wereld gedaan heeft om te bewijzen dat dat niet zo is, op de knieën gedwongen waardoor ik, driewerf hoera, een behandeling mag ondergaan in een ander land van de verenigde staten van Europa  die mijn carrière  en dus mijn bron van inkomsten gaat redden. Het jaaroverzicht van 2016 kunnen we dus positief afsluiten: de NV België beschikt over voldoende centen, men vond de ingreep niet noodzakelijk cq. mijn werk niet belangrijk (het is door een procedurefout dat ik de toestemming verkregen heb) en men wil stilaan af van die vervelende accijnzen op fossiele brandstoffen. 

    Ik verwacht dus een ruim overschot in de begroting van 2017 maar bovendien ga ik er van uit dat ik een andere mastodont op de knieën kan dwingen in 2017: de technische controle. Omwille van hun uitgebreide technische en reglementaire kennis moet ik daar niet rekenen op een procedurefoutje, althans niet in mijn voordeel en dus het zal met hard labeur en “toegewijde liefde” voor de Shark moeten gebeuren.


    Een jaar stilstand heeft de Shark een licht laagje stof gegeven, de vloer een paar druppels olie én mijn spullen zijn in 3 verschillende garages terechtgekomen. Vandaag staat dus in het teken van de “werkplaats-inrichting” en opbouw van een grote meccano-doos die ik besteld heb. De dag begint met het verzamelen van alle gereedschap waarna de garage leeg gemaakt wordt en de vloer ontvet. Nadat de Shark zijn operatie-plek voor de komende maanden heeft ingenomen halen we de sleutelset en een Stella boven alvorens we de meccano-dozen uitpakken. Toch altijd leuk jezelf een leuke kerst schenken. De motorsteun laat zich makkelijk monteren en is een waar "assortie" kunstwerkje maar de hijskraan is al een ander kaliber al is dit wel de stuff waar het om draait. Ik ben benieuwd of het me gaat lukken zelf de motor uit de Shark te krijgen maar alleen al de imposante kraan in je garage hebben staan zorgt voor voldoening. Bovendien kan je er makkelijk tegen leunen als je aan de Stella staat de lurken, money well spent. 


    Wat staat er op het menu de komende maanden:


    1.Compressietest.

    2.Motor verwijderen.

    3.Cabrio Wim lastig vallen op ICTM.

    4.Ophanging voor en achter verwijderen.

    5.Transmissie verwijderen.

    6.Cabrio Wim nog meer lastig vallen.

    7.Ondertussen waterpomp en drijfriem vervangen.

    8.Motor opsmukken.

    9.Cabrio Wim betalen.

    10.Duimen dat ik alles terug in elkaar krijg.

    11.Vriendelijk verzoeken mij een groene kaart te verstrekken op de technische controle. 

    12. Afhankelijk van puntje 11: rondtoeren met de Shark/mijn gevangenisstraf uitzitten. :D




















    29-12-2016, 00:00 geschreven door Igordiver  
    Reacties (0)
    25-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kill Keith

    Het terug monteren van de benzinetank en bijbehorende leidingen toont nog maar is aan hoe complex de 928 ontworpen is. Veel te veel spul op een te kleine ruimte; of je zit met je hoofd en twee armen te prullen in de wielkast of je zit met je vingers die nochtans al in kleinere ruimtes nuttig geweest zijn, in het tankgat te prullen om een paar schroeven vast te krijgen. In de late namiddag kan ik de tank eindelijk vullen met benzine maar de in-tank filter blijft een bron van verslaving. Nadat ik nog is een Keithje gedaan heb besluit ik de oude filter van de tweedehands tank te gebruiken. Eat this, Keith! Een vers rubber en een “beflapje” maken een eind aan de werkzaamheden. 



















    25-10-2015, 00:00 geschreven door Igordiver  
    Reacties (0)
    22-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pensioenregeling

    Nu ik een andere benzinetank moet plaatsen ga ik meteen ook maar de leidingen vernieuwen. Alvorens de oude troep te verwijderen heb ik reeds de tank-cover een nieuwe laag RX10 gegeven. De oude was weggevreten door het benzinelek maar als ik mijn hoofd in de wielkast steek zie ik dat er nog wel wat meer weggevreten is. Buiten stalen borstel, schuurpapier, RX5 en RX 10 mag ook de slijptol boven  gehaald worden, uiteraard zit er weer een nukkige 38 jaar oude bout die maar niet op pensioen wil. aangezien de linkerzijde niet aanwezig is in mijn garage besluit ik zelf maar een pensioenregeling te treffen met de nukkige bout. 















    22-10-2015, 00:00 geschreven door Igordiver  
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 06/02-12/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs