Het is inderdaad maar 1 bout, wel ene waar ne mens 2 dagen (ja U leest het goed, twee dagen!) werk mee heeft. Het onding maakt deel uit van de oliedrukzender en is zo goed als onbereikbaar. Op donderdag heb ik zowat alles geprobeerd, zelfs met een oliefilter kettingsleutel. Enkel met een griptang krijg ik beweging in het onding maar de euforie is van korte duur, enkel de behuizing draait mee. Na 2 uur in ruglig ben ik, in tegenstelling tot wat in een bepaald eerbaar beroep gangbaar is, geen fluit opgeschoten. Enkel een kapotte oliedrukzender die nog steeds vast zit, is het resultaat. Nadat ik gisteren, met destruction in mind , reeds een nieuwe oliedrukzender bestelde, probeer ik het vandaag opnieuw maar het is duidelijk dat ik het best de alternator demonteer. Ook hier zijn de bouten niet goed bereikbaar maar als de alternator eindelijk uit de weg is, krijg ik sleutel 24 over de oliedrukzender en met een welgemikte peer van den hamer komt het onding los.
De afgelopen dagen maak ik werk van het lijstje uit m'n vorige post. De binnenbekleding van de deur gaat er weer af en de ramen worden weer op hun plaats gehouden door tape zodat ik de raammotors opnieuw kan reviseren. Vooral de motor aan passagierszijde is een probleem. Deze draait wat uit center maar als we duwen tegen de bal waar de rotor in draait, lijkt het probleem verholpen. Een klein stukje metaal moet er voor zorgen dat de bal op z'n plaats blijft en dat lijkt te helpen. Dat ballen op hun plaats moeten zitten is een evidentie maar wat vooral opvalt is het vuil dat zich heeft verzameld rond de tandwielen. Vorig jaar pas heb ik de motors gereviseerd maar toch zorgt een stukje vuil, in combinatie met een braam rond een tandwiel, voor een falende motor aan bestuurderszijde. Beiden worden vakkundig verwijderd en aan bestuurderszijde mag de zon weer schijnen doch aan passagierszijde blijkt een "strakke bal" niet de oplossing te zijn. In, uitgerekend, Hulst wordt een oplossing voor de strakke bal gevonden in de vorm van een occasie motor. Ook aan passagierszijde mag het weer heet worden De rest van de elektriciteit wil ik doen wanneer de wagen in de zon kan staan, de garage is immers te klein om met open deuren te werken. De regen gutst uit de hemel en dus besluit ik om de motor te flushen en de olie af te laten. (Alvorens daarop verder in te gaan heb ik een nuttige tip voor de aandachtige lezer : Uw Wc-borstel is gedurende jaren een vriend, geef hem dan ook een waardig pensioen!) Nadat ik de motor een kwartiertje stationair hebben laten draaien met het flush additief krijgt de olieopvanger een strategische plaats toe gewezen. Helaas besluit de carter om de eerste guts even strategisch, een cm of 10 voorbij de opvangbak te mikken. Ik slaag er wonderwel nog in om het oliefilter te verwijderen maar verlaat de garage toch maar. Over enkele dagen zal ik het resultaat van strakke ballen en gutsen nog wel is herbekijken.