Met het verwijderen van het zekeringen/relais paneel zetten we een volgende stap in het afwerken van de to do list. Het werkje neemt slechts 2 uur in beslag, meer kan ook niet want ik ben niet voor de tv weg te slaan als de tour uitgezonden wordt. Voor alle zekerheid worden de connectoren gelabeld en zekeringen en relais worden netjes in volgorde gesorteerd. Hier en daar valt er wat roest en kopergroen te bespeuren maar al bij al valt het nog mee.
Het is inderdaad maar 1 bout, wel ene waar ne mens 2 dagen (ja U leest het goed, twee dagen!) werk mee heeft. Het onding maakt deel uit van de oliedrukzender en is zo goed als onbereikbaar. Op donderdag heb ik zowat alles geprobeerd, zelfs met een oliefilter kettingsleutel. Enkel met een griptang krijg ik beweging in het onding maar de euforie is van korte duur, enkel de behuizing draait mee. Na 2 uur in ruglig ben ik, in tegenstelling tot wat in een bepaald eerbaar beroep gangbaar is, geen fluit opgeschoten. Enkel een kapotte oliedrukzender die nog steeds vast zit, is het resultaat. Nadat ik gisteren, met destruction in mind , reeds een nieuwe oliedrukzender bestelde, probeer ik het vandaag opnieuw maar het is duidelijk dat ik het best de alternator demonteer. Ook hier zijn de bouten niet goed bereikbaar maar als de alternator eindelijk uit de weg is, krijg ik sleutel 24 over de oliedrukzender en met een welgemikte peer van den hamer komt het onding los.
De afgelopen dagen maak ik werk van het lijstje uit m'n vorige post. De binnenbekleding van de deur gaat er weer af en de ramen worden weer op hun plaats gehouden door tape zodat ik de raammotors opnieuw kan reviseren. Vooral de motor aan passagierszijde is een probleem. Deze draait wat uit center maar als we duwen tegen de bal waar de rotor in draait, lijkt het probleem verholpen. Een klein stukje metaal moet er voor zorgen dat de bal op z'n plaats blijft en dat lijkt te helpen. Dat ballen op hun plaats moeten zitten is een evidentie maar wat vooral opvalt is het vuil dat zich heeft verzameld rond de tandwielen. Vorig jaar pas heb ik de motors gereviseerd maar toch zorgt een stukje vuil, in combinatie met een braam rond een tandwiel, voor een falende motor aan bestuurderszijde. Beiden worden vakkundig verwijderd en aan bestuurderszijde mag de zon weer schijnen doch aan passagierszijde blijkt een "strakke bal" niet de oplossing te zijn. In, uitgerekend, Hulst wordt een oplossing voor de strakke bal gevonden in de vorm van een occasie motor. Ook aan passagierszijde mag het weer heet worden De rest van de elektriciteit wil ik doen wanneer de wagen in de zon kan staan, de garage is immers te klein om met open deuren te werken. De regen gutst uit de hemel en dus besluit ik om de motor te flushen en de olie af te laten. (Alvorens daarop verder in te gaan heb ik een nuttige tip voor de aandachtige lezer : Uw Wc-borstel is gedurende jaren een vriend, geef hem dan ook een waardig pensioen!) Nadat ik de motor een kwartiertje stationair hebben laten draaien met het flush additief krijgt de olieopvanger een strategische plaats toe gewezen. Helaas besluit de carter om de eerste guts even strategisch, een cm of 10 voorbij de opvangbak te mikken. Ik slaag er wonderwel nog in om het oliefilter te verwijderen maar verlaat de garage toch maar. Over enkele dagen zal ik het resultaat van strakke ballen en gutsen nog wel is herbekijken.
Het is vandaag duidelijk geworden dat we er nog niet helemaal zijn. Na een korte stop aan een winkel valt de wagen na de start al snel weer stil en is niet meer in gang te krijgen. Een probleem dat zich, toen ik wagen nog maar pas had, vaker manifesteerde. Het was vanzelf weer weg gegaan en het is nooit duidelijk geworden wat het was. De wagen is bij de eerste technische controle terug buiten geduwd en weg gesleept bvb. Een beetje gemorrel aan de kabelboom loste het probleem meestal op en ook vandaag helpt dat. Oef. Research leert mij dat de connectie aan de TSZ unit wel is de boosdoener kan zijn en meer bepaald "the green wire". Deze kabel maakt een verbinding tussen distributeur en de TSZ unit en heeft in 928 middens een "cult" status. Thuis gekomen maak ik er meteen werk van om de elektrische problemen aan te pakken. Het achterste mistlicht werkt nog steeds niet en de linker koplamp heeft het, samen met mijn raammotor, ook opgegeven. Ik zit helaas met een Amerikaans elektrisch schema en dat maakt het er niet makkelijker op maar ik besluit om toch maar even terug grondige actie te ondernemen. ik zal eerst het zekeringen/relais paneel maar is demonteren en deftig oppoetsen. Programma voor de komende week:
-Paneel opkuisen. -Mistlicht achter aan de praat krijgen -Koplamp terug doen werken. -vocht verwijderen uit koplamp en alle glazen van de lichten maar is poetsen. -Raammotors reviseren -Interieurverlichting verder afwerken. -Green wire aanpakken. -Olie verversen -Naar de technische controle gaan -Gas geven :D
De afgelopen dagen zijn er wat kleinigheidjes afgewerkt. Het vervangen van het deurslot was eigenlijk een een vrij eenvoudige klus, al moet gezegd dat het slechts het buitenste deel betrof. De bekleding van de linkerdeur terug plaatsen valt ook mee al is het duidelijk dat die niet te veel meer gedemonteerd mag worden. Helemaal niet af geraakt want ik ben een vijs kwijt maar die komt wel terug boven. :D Het meeste tijd werd verspilt aan het opnieuw aansluiten van de elektrische spiegel. Ik had het van de eerste keer juist (een schema had ik niet dus al een geluk vond ik een vb. op het net) maar toch werkte het niet goed. Met een meettoestel en het schema ben ik een halve dag bezig geweest in de hoop met enige logica het probleem op te lossen om met contactspray en de originele aansluiting te eindigen. Het werkt wel ondertussen btw. De elektriciteit zal herbereken worden want ondanks mijn eerdere inspanningen met resultaat blijft de shark een elektrisch wonder. Morgen weer aan de slag met het meettoestel dus. Helaas zal ik mij ook mogen verdiepen in de CIS want echt lekker draaien doet hij alles behalve. Niet abnormaal naar 't schijnt als je de verschillende componenten gedemonteerd hebt maar ik vrees dat dat nog n hele klus gaat worden.
"Nee meneer, dat kunnen we zo niet zeggen. Uw boite gaat open moeten,
dan kunnen we zien wat er aan is. Ne prijs? Nee meneer, maar reken voor
het open en dicht doen op een 1200." Probleem opgelost door het vervangen van de bussen van het koppelstuk tussen boite en pook. Kostprijs 9,98. Tot daar de specialisten dus.
Het HVAC probleem is ook van de baan, we hebben koude lucht dus. Bovendien rookt de wagen niet meer dus het vervangen van de OAS pakking en pakkingen van de waterbrug hebben dat probleem ook verholpen. Dit alles is het gevolg van het plan om de massapunten proper te maken en de elektriciteit aan te pakken. Aan de massapunten is er niks gedaan en de elektriciteit is ook niet allemaal opgelost geraakt alhoewel ik die punten toch heb aangepakt. Die zullen dus de komende dagen herbekeken worden samen met het vervangen van het deurslot, de zender van de oliedruk, het finetunen van het schakelen en is bekijken of ik met injector cleaner en engine flush aan de slag ga. Maar eerst nog even nagenieten van de afgelegde kilometers.
Met het namaken van de pakkingen voor waterbrug/kleppendeksel begint de "reconstructie" Ik verkies om de nieuwe pakkingen niet te gebruiken aangezien het niet zeker is dat de bouten op moment gezet kunnen worden. Op deze manier maak ik een "testopstelling" zonder de nieuwe pakkingen te verknoeien. Ondanks de vele foto's is het niet meteen duidelijk waar alle aansluitingen weer zaten maar met behulp van de foto's, ws manual, onderdelen catalogus én mijn geheugen lukt het me de darmpjes weer hun bestemming te geven. Alzheimer is dan toch nog niet voor nu :D Op zaterdag slaag ik er niet in om alles af te krijgen maar ik koester de stille hoop dat ik op maandag de shark weer kan starten. Helaas is de maandag een beetje een "wij werken niet mee" dag. Bouten en moeren leggen zich verloren, alles dat men vastpakt valt, en om alles terug gemonteerd te krijgen moeten sommige onderdelen meermaals terug gedemonteerd en gemonteerd worden. Op het eind van de dag zit alles toch weer op zijn plaats op 1 pakking van een benzineleiding na. Niet toevallig is het de laatste schroef die er te veel aan is omdat voornoemde pakking het nodig vindt in het midden van de V bovenaan het blok te gaan liggen. Na een uurke gekloot waarin opnieuw een leiding verwijderd dient te worden teneinde het onding te pakken te krijgen, neem ik uiteindelijk wraak na eerst een bus remmenreiniger via de korste weg richting tuin te lanceren. Donderdag kunnen we een startpoging wagen. Ik weet het zeker :D
Deze week leek het wel of sinterklaas zich van seizoen had vergist. Een uitgebreide bestelling van onderdelen én gadgets uit de Porsche classic line heeft zijn weg naar hier gevonden en dat zonder een schoen te zetten. Werken doet de sint helaas niet dus duik ik zelf de garage maar in om wat dingen proper te maken. Gewapend met een Dremel en een mengsel van wasbenzine,remmenreiniger en aceton worden de OAS, waterbrug en een paar onderdelen die tot de CIS behoren ontdaan van aangekoekt olie en vuil.
Vandaag deed zich, onverwacht, de kans voor om de wagen op een aanhanger te zetten en bij een bevriende oldtimer liefhebber boven de put te plaatsen. Uiteraard maak ik graag van de kans gebruik om zo het schakelprobleem op te lossen. De onderdelen, twee bussen en een stofkap, liggen al even te wachten. Op papier alweer een eenvoudig klusje maar dat dachten we van de waterbrug ook. De shark op de oplegger krijgen vergt alvast wat moeite, voornamelijk in de vorm van een duwpartij over een 50 tal meter. De 2 boutjes komen deze keer gelukkig wel vlot los en buiten de moeilijke bereikbaarheid is de klus redelijk vlug klaar. (waarschijnlijk omdat ik buiten het duwen weer weinig moest doen ) Op het gevoel lijkt hij te schakelen maar aangezien de onderdelen voor mijn waterbrug nog niet geleverd zijn is het nog even afwachten tot we een rijdende test kunnen uitvoeren.
Alvorens verder te gaan met het uitboren van de afgebroken bouten verwijder ik de OAS. Deze bungelt als het ware nog wat in de weg door een vreemde constructie van ijzerdraad met een veer. De veer was verbonden met de gasklep dus ik vermoed dat het gas gaat blijven hangen bij het herstarten maar dat zien we dan weer wel. Deze constructie is nergens in de WSM te vinden dus het zal wel een DIY zijn van de vorige eigenaar of een andere bricoleur Met hulp van bolt terminator José en secondant Tom worden de bouten vakkundig verwijdert en worden de gaten voorzien van nieuwe draad. Een vlotte dag (vooral omdat ik zelf niet veel moest doen :) maakt een einde aan de afbraakwerken. Het constructieve gedeelte zal deze week aanvangen met het bestellen van de nodige stukken.
Na enkele dagen rust kunnen we aan de slag om de 3 bouten los te krijgen. Met een setje boren en linkse tappen gaan we de ondingen, die we de afgelopen dagen lieten weken in een mengsel van ATF/Aceton, te lijf. Ze wijken helaas geen mm. Potvast zitten ze als het ware. Bovendien krijgen we door de schuine plaatsing van de bouten de behuizing met thermostaat niet los waardoor ook de OAS niet uit de weg te krijgen is wat op zijn beurt het boren weer bemoeilijkt. Met wat moeite slagen we er in om de pakking die tussen de behuizing en het kleppendeksel zit weg te krijgen maar ondanks de spatie die we krijgen beweegt de behuizing nog steeds niet. De spatie is wel net genoeg om er een zaagblad tussen te krijgen waardoor we besluiten om de bouten door te zagen. Wegens geen plaats voor de beugel kunnen we enkel met het zaagblad werken maar met veel geduld en zweet slagen we er in de 3 bouten door te zagen waardoor alvast de behuizing los komt. In het kleppendeksel steken nu nog 3 korte stukjes bout maar zelfs met beperkte lengte wijken ze geen mm. Uitboren is de enige optie maar al bij de eerste bout breekt de boor. De rest zal voor volgende week zijn. We zijn tenslotte 7 uur verder. (De dag erna krijgt de Porsche 919 in het WEC op 16 minuten tijd een nieuwe voorophanging )
Met een torx, tip van op PF, ga ik de rondgedraaide bout te lijf en het werkt; ik heb grip. Voldoende grip om de bout te doen breken. Vreemd genoeg vloek ik niet, ik had problemen verwacht met deze 4. De volgende bout krijg ik er wel uit en deze tempert meteen mijn verwachtingen voor de andere 2. Het is nauwelijks nog een bout maar eerder een roestig klompje. Mijn verwachtingen worden volledig ingelost als ook bout 2 en 3 afbreken. Problemen zijn er om opgelost te worden.
Een gescheurde pakking van de oilseparator zou de oorzaak wel is kunnen zijn van het roken van de wagen, het is zeker de oorzaak van het plasje olie dat bovenop het blok ligt dus alvorens de wagen te starten wil ik dat euvel verhelpen. Op papier een redelijk eenvoudig klusje maar in de praktijk lopen er toch wat darmen en aansluitingen in de weg. Ik heb nog last van Alzidinges maar het is toch wat veel om te onthouden dus veel foto's en het gebruik van een labeler houden het overzichtelijk. Voor alle sleutelaars, koop zo n labeler! Ik heb het idee zelf opgepikt van een aflevering van Wheeler dealers (resto van een 993 die toevallig tijdens het schrijven van deze post weer op antenne is ) waar Ed China dezelfde tactiek toepast. Alles gaat min of meer vlot tot ik de 4 bouten van de "regulator housing" van de waterkoeling moet losmaken.( niet toevallig de laatste 4 van het demontage proces) De Imbusbouten (unbraco, allen bolt voor de anderstaligen ) zitten potvast en uiteraard zo stilaan, niet door mijn gesleutel vandaag, netjes rond vanbinnen . Aangezien ik al weer 5 u bezig ben laat ik het voorlopig voor wat het is. Zorgen voor morgen, een hele dag om die 4 k.tbouten los te krijgen. Daar ga ik maar van uit.
Het weekend en bijbehorende rust doet me het debacle van vrijdag enigszins vergeten. Na het bekijken van enkele 928 projecten op het net krijg ik door hoe ik de HVAC makkelijker terug kan plaatsen en al snel staat de hele middenconsole weer waar hij hoort te staan. De tellerpartij kost me wat meer moeite maar bij de tweede poging laat ik de kabelboom op een andere manier lopen en het terug plaatsen van het stuur maakt een einde aan de "dash trash." Het aansluiten van de batterij geeft me de zekerheid dat de print van de tellerpartij gerepareerd is en dat de problemen met de lichtschakelaar en die van het mistlicht nog steeds bestaande zijn. Zorgen voor later. Alvorens af te sluiten toch maar een foto getrokken van de binnenzijde van de deur om al een id te krijgen van de hoeveelheid plamuur. Op het eerste zicht valt het mee maar ook dat zijn zorgen voor later. Morgen naar de AOS kijken om daar een mogelijk lek op te lossen en dan kunnen we de shark hopelijk nog is laten draaien.
Het is algemeen geweten dat de juiste vloeistoffen en smeermiddelen zeer belangrijk zijn bij een wagen. De dag begint dus met het inslaan van een voorraad van het juiste smeermiddel. Smeermiddel dat ik kan gebruiken bij de zoektocht naar een sticker met info over de productiedatum van mijn shark (Jim Doerr vroeg ernaar en zoekt het verder uit) en 2 kleinigheden die noodzakelijk zijn om de geplande zaken af te werken. Het betreft een koperen onderdeel van een vensterschakelaar en een klemmetje van de HVAC. Na een uur zoeken heb ik de HVAC klem gevonden maar het koperen onding is onvindbaar. Das voor een volgende keer, ik wil wat progressie maken. Met het gekleurde plan en een tester wederom in de hand kan ik definitief concluderen dat de zooi in de middenconsole de radio en speaker aansluitingen zijn. We leren bij want het is duidelijk dat een speakerkabel best 3 maal doorgeknipt wordt, althans dat was duidelijk de mening van de vorige eigenaar. (Als ik die vorige eigenaar ooit tegenkom mag U mij contacteren in , hopelijk , Leuven centraal. Er van uitgaande dat men daar Stella tapt ) Ik knip de uiteinden van de draden schuin af (zo voorkomt men contact tussen verschillende draden) en tape het geheel in. Daar heb ik voorlopig geen last meer van. Vervolgens wil ik de middenconsole terug op zijn plaats zetten maar helaas ben ik de 4 schroeven kwijt die de console op zijn plaats houden. Na alweer een uur zoeken geef ik het op voor vandaag met als besluit dat ik mezelf wel een muilpeer mag geven. (ja ik ben een kalf, 4 vijzen dedju)
Het begin van de paasvakantie is meteen de start van een sleutel 14daagse. Op het programma staat uiteraard het afwerken van de HVAC maar ook de elektriciteit en het terug plaatsten van de instrumenten zal, dat hopen we alvast, deze week afgewerkt worden. Vandaag gaat de aandacht echter uit naar het bekijken van het koppelstuk tussen pook en boite. De afgelopen weken bracht research aan het licht dat problemen met deze koppeling wel is de oorzaak zouden kunnen zijn van schakelproblemen. Vooral de nylon bussen zijn vatbaar voor sleet. De shark gaat opnieuw "van de grond" en het is wel héél duidelijk dat de nylon bussen het begeven hebben. Ik hoef ze maar aan te raken of ze vallen door de gescheurde stofkap. Vreemd dat geen enkele "Porsche specialist" mij op dat probleem wees toen ik vertelde van het gebrek aan achteruit en informeerde naar de kosten van een 'boite revisie". De goedkoopste prijs die ik kreeg was 1200 exc.BTW voor het open en dicht doen van de boite. De kosten van de nylon bussen: 8. Het verticale klasseersysteem voor "specialisten" heeft overuren gemaakt vandaag. Tijdens het verticaal klasseren kan ik rekenen op horizontale hulp om de koelvloeistof af te laten. Ik wou even controleren of er geen olie in het koelwater zat aangezien de shark behoorlijk rookt als ik de toeren stevig opdrijf. Het koelwater blijkt in uitstekende toestand. Het "rookvraagstuk" blijft nog even onbeantwoord.
Mijn research, oa. via het rennlist forum, heeft de shark "wereldberoemd" gemaakt. Jim Doerr van 928 classics (http://928classics.com) heeft mijn blog gedeeld en zo heeft de shark nu aanhangers in de VS Diezelfde Jim Doerr helpt mij verder met het HVAC probleem. Ik maak een nieuwe "crème glasbollen" tekening en kan concluderen dat de aansluitingen kloppen maar kan me meteen beginnen afvragen waarom de centrale deurvergrendeling het niet doet. Van A naar B enz. remember . Ik kom tot de conclusie dat het gebrek aan koude lucht te maken heeft met de HVAC console die gebroken is. Die zullen we eerst maar is lijmen en dan zijn we hopelijk terug toe aan het monteren ipv. het demonteren.
Soms ben je aan iets begonnen en komt van het één het ander. De elektriciteit deed me uitkomen bij de HVAC en de HVAC is er op zijn beurt verantwoordelijk voor dat ik weer bij de Luchtfilter uitkom. Ik constateer dat er opnieuw olie in de luchtfilter zit. Schijnt normaal te zijn bij de eerste generatie 928 maar toch stel ik vast dat op de darm die de ventilatie voorziet de "backfire grid"(nr.63) ontbreekt. Of dat meteen de reden is waarom ik een behoorlijke rookpluim produceer in de hogere toeren is dan de volgende vraag en zo zijn er nog een paar die komende dagen hun weg naar de verschillende fora zullen vinden. De werking van de HVAC is er ook 1 want als ik de aansluitingen van de gekleurde darmpjes vergelijk met wat ik er tot nu toe van gevonden heb op het net, is het mij een raadsel. Ik heb alvast mijn tekenkunsten weer aangescherpt en maak n strakke tekening, al zeg ik het zelf Afhankelijk van de research de komende dagen zal beslist worden of ik ga voor een volledige demontage van de shark! en dan te weten dat de dag begonnen was met het plan om de tellerpartij terug te monteren.