Vervolg van Minerva's bij onze noorderburen. Nog net in beeld de Minerva van een garagebedrijf in Middelburg anno 1935.
Deze staat er dan weer wel goed op. Provincie Friesland. Minerva B 200.
De Burgemeester van onbekende gemeente komt aan op het gemeentehuis. Wie weet welke gemeente dit is........... Ook een Minerva van een Hoogwaardigheidsbekleder.
Hier nog eens een mooie opname van eentje met chauffeur.
Foto met een plooi net over het kenteken. Deze Minerva deed volgens het opschrift mee aan legeroefeningen in 1911. En dit moet dan een van de vroegste Minerva's in Nederland zijn. Minervette.
Ook uit Tilburg deze zeer mooie opname van N 2239.
Familiefoto met chauffeur. Handremkabel hangt er een beetje losjes bij. Een Minerva die dienst deed als sleepvoertuig.
Dit is een foto van koningin Wilhelmina, welke naast een Minerva ook een Spijker op de kop sloeg. Dit is de Minerva van Wilhelmina.
Niet enkel de Auto's vielen in de smaak bij de Hollanders, ze konden ook de moto's smaken. Een animerende opname uit 1904. Leuk accessoire, de duozit.
En deze werd gebruikt ook nog.
Nog vroeger dit schitterende portret van een Jonge dame met haar huisdier. Omstreeks 1908 scouts met Minerva K379.
En ook deze fotograaf krijgt een 10 op zijn rapport. Studiofoto.
In een eerdere post toonden we al eens een beeld van deze zeldzame 3 wieler. Hier nog eentje met andere familieleden in beeld. En ook deze uit de UK. kwam reeds in beeld. AM 2210 nma deel aan rally's in de 50er jaren.
Minerva deed ook pogingen om de wereld rond te gaan.
Of het gelukt is, is niet bekend.
Deze opname is de enige die we vonden van Baron de Kerckhove-d'Exaerde, waarvan we wisten dat hij een Minerva bezat. Wellicht is dit deze wagen. Hij leende hem uit voor een toen zeldzaam gouden Jubileum, inclusief chauffeur. Uit de reeks Ed 'war' dian, een mooie opname uit Luik. Super zeldzaam.......... in 1910 werd er een Minerva uitgerust als Radiowagen. En hier nog een collega van de eerder vernoemde Emiel d'Ardenne.
Dit is een zeldzame opname van Belgische militairen geïnterneerd in Nederland. Ze namen hun Minerva mee.
Straatbeeld van een Minerva omstreeks de periode WO II Met dit beeld gaan we dan weer verder van huis; USA.
Als vervolg op ons minervitis verhaal nog enkel mooie beelden toegezonden door lezers, en uit onze archieven.
Het verhaal van Emile d'Ardenne welke tijdens WOI ambulancier was, en met een Minerva gewonden van het front vervoerde.
En van een Joodse familie welke per Minerva op de vlucht ging tijdens WO II. In de wagen 10 kinderen en 2 volwassenen.
Verder nog meer beelden van de koninklijke familie, Minerva racing en Minerva taxibedrijf te Antwerpen, in dezelfde straat als de fabriek.
Smakelijk............
Emile d'Ardenne poseert fier bij zijn Minerva Ambulance
Voor degenen die er aan twijfelen of het om een Minerva ging, hier een beter beeld ..........
Emile aan het stuur.........
Ambulance van een collega.
Waarmee het soms nog al eens botse........
Deze familie dankte hun ontsnapping aan een Minerva tijdens WO II
Daar we toch in de ed- 'war' dian sfeer zitten, hier nog enkel opname's van ALbert I en Elizabeth....
Koning Albert.
Koninklijk bezoek. Wagen op de voorgrond is een Vauxhall.
De koninklijke vloot op uitstap naar een kuuroord.
Nog voor wo I bezocht koning Albert de Regio Mons, om op de hoogte te blijven van de mijnbouwactiviteit. Hier te Cuesmes. Ook de ander dorpen in de omgeving werden aangedaan.
Ook na WO I bleven ze het merk Minerva trouw.
Koningin Astrid en Leopold III
Ook in Luik lieten ze zich blikken. Minerva beladen met enkele notabelen.
Mevr. Anspach, echtgenote van de 1e minister, liet zich ook verplaatsen per Minerva.
En dit is dan een hele mooie opname van een familie uitstapje. Hoewel deze uit een Amerikaanse fotoalbum komt, waarschijnlijk een Zweedse carrosserie.
We vervolgen het verhaal met beelden van een Taxibedrijf in de Antwerpse Karel Ooms straat.
4 chauffeurs in dienst,
Dit is een van de wagens waarmee ze mochten rond sjeezen.......
Later breidde het bedrijf uit met ook andere merken.
Dit was een van de eerste voertuigen van het bedrijf.
We kunnen oa. een Minerva clubje beginnen......
Hier nog eens een mooie foto van Jan Olieslagers welke begroet word in het kader van een 'aviation' evenement.
We vonden ook nog dit fris kiekje van p 4678. Eerste rijles?
Een Minerva die tewerkgesteld werd als Tractor. Het suplement kon in de VS gekocht worden, waardoor je door de week op het veld kon werken, en in de weekends gewoon gaan shoppen.
Een exemplaar Minerva om en bij 1912.
Artikel uit een Amerikaanse krant ivbm een Hill Climb. Aan het stuur Miss Dorothy Wirwick Wright. (wright brothers). Vele beroemdheden reden met Minerva, Charles Royce, Henri Ford, Mode icoon Chanell..........
Het interieur van een Minerva met voetverluchting.
Minerva die omstreeks 1950 nog in dienst was. Let op de afgeronde voorruit.
Amerikaanse zakenlui met smaak.
We vonden ook nog enkel dames die wilden poseren bij hun voertuig.
Er zijn altijd wel beelden die door de mazen van het (internet) sluipen, zoals deze van Emiel die aan zijn Minerva staat te prutsten........... De wagen ernaast ook een Minerva.
Ook een collega mocht op de foto.
Een beeld van het koninklijk bezoek aan het kamp van eht rode kruis.
Ook ertussendoor geglipt, hier nr 12 Minerva tijdens de TT 1914.
En eentje van nr 19.
Ook nr 1 was een Minerva.
vlak na de start.........
Nog eentje van nr 19.
en nr 1
Van deze rally toonde we voorgaand ook al enkele beelden. De Minerva raceteook op Spa ....... En voila, nog een ouder versie een ritje in Belgiê.
2 Minerva's, in het midden een zeldzame Belgica' Saventhem en op de achtergrong Germain en Nagant. Een Belgisch onderonsje.
In de rubriek Minerva feminalis ontsnapte deze hele mooie, waarbij de dame in kwestie achter het stuurwiel zit.
Ergens toonden we een opname van een dame, welke uit een voertuig stapte. Hier de gehele wagen. Een opname in een Franse Badstad. Bewonderd door de volgende generatie.......
Mooie postkaart anno jaren 1910 te Poperinge. Einde jaren 20 te Dadizele. Geen parkeerproblemen. En ook in Antwerpen mocht er nog gerookt worden.
Pracht van een Landaulette. Een Minerva onderweg in de Ardennen, op toen nog onverharde wegen. Het is ons onbekend of dit Minerva standbeeld nog in Antwerpen staat?
Wie het weer mag het melden.
Dan nog een mooi familiekiekje tijdens een pick nick uitstapje. Minerva .6165 Hier nog maals een Minerva tijdens een Hill Climb wedstijd, zoals de vorig getoonde van mevr. Wright. (dezelfde?)
Deze foto ontsnapte uit een vorige sessie, waar hij eigenlijk behoorde bij de foto van een zinkend schip. Zo is het dus afgelopen.
Jan Olieslagers mag toch wel een Minervist van het eerst uur genoemd worden. Hier aan het werk op zijn Minerva rechts.
Nog een Equipe Minervisten.
Hier zullen velen van smullen. Aangeboden collectie oude motoren aan 50 cent per stuk !!!!!!!!!!! Als je de tekst leest, er zat ook een FN 4 cilinder in de collectie.
Een van de gelukkige kopers?
Minerva in een verzameling te Norfolk.
Minerva service op de Torhoutse steenweg Oostende. Bestaat deze garage nog?
Ieder jaar
weer zitten tig oldtimerliefhebbers weer te popelen om hun raspaardjes uit hun
winterse onderkomens te verlossen. Afgelopen weekend kregen de ‘echten’ daartoe
de gelegenheid door zich aan te melden voor de 57ste Fagnez
Hivernales.Een unieke winterrally voor
open wagens uit de tienerjaren van de vorige eeuw.Deelnemen iseen ambitie hebben waar enkele gemene kantjes aan vastzitten. Je moet
wel degelijk uit het juiste hout gesneden zijn en bijna alle plagen uit de
bijbel al doorleefd hebben. Het dikke
pak sneeuw van de voorgaande week werd
vervangen door koude nattigheid. Op zaterdag trotseerden de piloten 160
kilometers Hoge Venen – Luxemburg, en op Zondag een 70 tal kilometers terug
naar het noorden. Dresscode voor dit feest; smoking and topless.
De God Temperatus flirtte met het vriespunt en kreeg er zelf rode oortjes van. Het
is zoals proeven van een lekkere taart, maar wel eentje met een zuur randje.Tijdens het eten ervan werden er daarbij af
en toe woorden geleend, waarvan we het bestaan niet eens kenden. Een deelnemer wist zijn ervaring met deze
slagzinte verwoorden;Mijn innerlijke ‘ f*ck’ kwam even naar
boven.
Voor roem en
drommen juichende toeristen moet je het niet doen, maar achteraf kan je wel een
klein monumentje voor jezelf oprichten. Bovenal de herinnering aan de
gezelligheid onder de geitenwollensokkenmannen en vrouwen, zal als een onuitwisbare kras
getatoeëerd bijblijven.
We zijn al
een aantal jaren getuige van dit winterse spektakel, en zagen het deelnemersveld
de laatste 5jaren gezapig inkrimpen.Ook al omwille van andere gelijkvallende
activiteiten zoals enkele bekende beurzen. Maar deze afleveringzat weer in de lift met een 20 tal equipes
aan de startlijn.Proficiat aan alle
dapperen. Oudste bolideÂ’s en bijna vaste
waarden ‘Loraine de Dietrich’en Daraque
van nog voor 1910 voerden het peloton aan met de meeste jaren op hun palmares,
gevolgd door wagens met het pluimage van de jaren 20.Twee Belgische FNÂ’s, een schitterende Engelse
Lagonda, Vauxhall, Calcott, en in de meerderheid, de Franse merken Rosengart,
Citroën, Bugatti, Daraque en Amerikanen zoals Ford en Chrysler. En een enkele Italiaan die
luisterde naar de naam ‘Fiat’. Prijs voor het sympathiekste wagentje schenken we aan het Rosengardje, waarvan het nu bewezen is dat je er meer mee kan dan enkel het velletje van je rijstpudding aftrekken.
Het hele
verhaal kom je enkel te weten door een praatje te gaan slaan met de stoere
deelnemers die deze traditie in ere houden. Wij luisteren naar de symphonieën geproduceerd
door galmende uitlaten, en de daartussen zwevende anekdoteÂ’s, en hopen maar dat dit
voorbeeld in de toekomst nog veel navolging krijgt.
Next ride van de Rvccb... Debloc Bielles op 22 april voor voertuigen tot 1919.
Zet hem alvast op je kalender!
foto's; Jaak Jacobs. Op Zondagochtend na een flink ontbijtje in Hotel International te Clervaux weer klaar om er volle bak tegenaan te gaan. Het weder was het wat rustiger aan gaan doen.
Aan de starlijn dit jaar een symphatiek rosengardje, met een motortje waarmee je toch iets meer kan doen, dat het velletje van je rijstpudding aftrekken.
Glunderende jonge gezichten, klaar voor de strijd.
Citroën six versus Loraine de Dietrich.
Het peloton stond al vroeg klaar voor de start.
Ja, ze hadden gezegd dat ik in 'smoking' moest komen................
Dan maar met z'n allen op weg naar..
België...........
Hier en daar nog wat restanten sneeuw van vorige week te bespeuren.
Tukker tukker.......over Luxemburgse wegen
Ergens halverwege een tussenstop voor een welkom opwarmertje in de schaduw van een kerktoren.....
Lekker sportief pallet......
Deze zeldzame Calcott rijdt regelmatig mee, en is dan ook een zeer betrouwbaar beestje. 1914, ja, dat geeft al 102 kaarsjes op de taart.
Als je de hele groep samen ziet staan, best wel een indrukwekkend groepje.
Het is bij de wat oudere generatie algemeen bekend dat Rolls Royce in het verleden bekend stond als ' de beste auto allertijden'.
De Belgische varieant daarop was de Minerva, ook wel 'Belgische Rolls' genoemd. Beide merken produceerden voornamelijk comfortabele tourwagens, die ritten zoals Parijs-Peking niet schuwden. Snelheidswedsrijden echter, daar waren ze niet zo happig op, hoewel Minerva toch wel een paar pogingen waagde. Charles Rolls was ook fan, en was in de beginjaren importeur van Minerva in de UK.
Een vorm van Minervitis daaruit afgeleid, de racingitis, waarvan in dit verslagje enkele mooie shots.
Eerder al toonden we etelijke beelden van de Mineva Brabazon 'kaizerpreis' welke o.a. meedingde op het 'circuit des ardennes' welk dit jaar trouwens weer herdacht word. Maar Minerva reed ook op de bekende circuits zoals de TT van Man jaren 10, en Brooklands in de jaren 30.
De Minerva 'kaizerspreiz' nam ook deel aan de TT van Man, met 3 exemplaren. Dit is er een van.
Charles Rolls hier in een Minerva in de beginjaren als importeur van het merk. Hij was aanwezig op de TT.
Minerva aan het werk op de TT 1914. Startnummer 1.
Een ander exemplaar met startnummer 14.
In de jaren 30,31,32 en 34 was Minerva aanwezig op Brooklands, om het op te nemen tegen o.a. de 'Bentley Boys'
De Minerva stak letterlijk met kop en schouders boven zijn concurrenten uit. Startnummer 66. Hier werd een 6 geschrapt, of moest er nog een bijgeplakt worden?
In deze versie met startnummer 44.
Zo ging het er dan aan toe aan de startlijn. Minerva moest het opnemen tegen Mercedes en Bentleys...........
Maar soms ook tegen kleinere wagens zoals Austin 7. hier startnummer 6. Een mooi beeld waarop men ziet dat heel wat concurrenten enkel zijn achterkant te zien kregen.
schitterend beeld op een stuk van de Brooklands piste die vandaag nog bestaat. Het ging er gezellig aan toe in deze drukke bende.................... Destijds waren er vele wagens voor dagelijks gebruik die op zondag gingen deelnemen aan een race........
Dit zou dezelfde wagen als op bovenstaande foto moeten zijn............. alsook de volgende
Een beetje donker, maar het Minerva gehalte is min of meer toch zichtbaar....
Duidelijk dan deze is al moeilijk.
Het gaat hier om dezelfde wagen waarvan we eerder al 5 foto's vonden. Nu heel mooi naast een Mercedes SSK
Hier nogmaals langs de achterkant.
En zelfs het dashboard kwam in beeld.
Hij werd dan ook professioneel gefilmd.
Een gelukkige bruid.........
Deze hoorde normaal thuis in de rubriek Minerva royalitis. Minerva's van het Koningshuis.
Hier nog eentje...
En ook als taxi werden Minerva's ingezet. Deze foto uit Berlijn.
En deze komt uit Polen.
Nog eens een paar beelden van de Berlijnse Taxi.
Niet makkelijk om met een Minerva rechtsomkeer te keren. De fotograaf kreeg de gelegenheid 2 foto's te schieten, en dat was destijds iets anders dan gewoon op het knopke drukken.
Hier verschijnt hij nogmaals......
Een mooi postkaart uit 1907. Foto genomen te Kapelle bij hotel Schootenhof. Mogelijk is de wagen links een Minerva.
Dit is er met zekerheid eentje, met aan boord geen gewone figuren. Noorwegen of zweden, maar de gebruikte vlag is ons niet bekend.
Ook nog een aardige foto dit model van rond 1914/15 met al elektrische verlichting.
Ook nog uit een oude hoek, met aan boord 2 bevallig half gesluierde dames.
Meer recent, tweede wagen van rechts in het rijtje een Minerva van de laatste generaties.
We gaan verder met beelden voor de liefhebbers van motorfietsen. In den beginne knutselde men wat in elkaar, en deze meneer gebruikte een Minervamotor die hij dwars in een fietsenframe plante, en zelfs voorzag van cardan aandrijving (fn)
Ok hier zo een concept met Minerva motor.
Hier staat het duidelijk op de tank......... Minerva.
We gaan het
jaar royaal afsluiten met beelden onze Royals, welke, zei het in alle stilte,
ook oog hadden voor mooie mobielen. Dat vanaf het eerst uur. Vooral Albert I
en zoon konden er wat van. Albert was op dat gebied ook een kieteltje
chauvinistisch. Hij voorzag het hof van Belgische wagens zoals Exelcior, Pipe,
Sava, Germain, FN maar vooral veel MinervaÂ’s.
We doken
heel heel diep in de geschiedenis en vonden heel wat schatten. Hoewel we ervan
zijn overtuigd dat er nog veel meer moet zijn, en sporadisch komt er al eens
wat vanzelf bovendrijven. Dus nogmaals een warme oproep, nog iets liggen van
Belgische auto en motor industrie, deel het met ons. Het is echt geen taaie
klus.
Jammer dat
we van de fotografen uit die tijd niet kunnen beweren dat ze techniek bijzonder
genegen waren. Blijkbaar hadden die geen enkele affectie met vervoersmiddelen,
want beelden zijn karig, en als ze er al zijn, dan dikwijls met de focus op de
voor ons verkeerde plaats. Maar toch, de beelden die er dan wel zijn, tja die
zijn er Â…Â…Â…Â….en wij proberen ze in spannende cinema te gieten en enkele
mysteries te ontsluiten.
Kijk en
geniet mee. We beginnen met ons te laven aan een laatste reeks Minervitus
gevallen; Minervitus Royalus en Ed-war-dianus. Deze laatste met de nadruk op ‘WAR’
. De andere merken komen later aan bod, variatie is immers een belangrijk
levenskruid.
Het koninklijk konvooi brengt een bezoek aan de overblijfselen van Ieper.
Een tekening welke waarschijnlijk gemaakt is aan de hand van een foto, nog voor het uitbreken van WOI 1912.
Zoals gezegd, de fotograaf had geen enkel oog voor de voertuigen. wel voor ons. U bent nu (aan)geschoten.
Een Minerva welke tijdens WOI als ambulance werd ingericht. Wat een luxe ! Altijd nog beter dan lopen.
Vele wagens werden tot ambulance omgebouwd.
Een van deze ambulances is nog te zien in de collectie Mahy.
Albert brengt een bezoek aan een hospitaalkamp van het rode kruis. Zelf ariveerde hij in een Excelcior, zijn echtgenote Elizabeth in een Germain, en het gevolg per Minerva's. Wapen van het paleis op de deur.
Hier nog net te zien in de linkerhoek.
Hij wisselde regelmatig van voertuig. Hier laat hij zich vervoeren in een coupe chauffeur Minerva. Ook Elizabeth zat achterin.
Weeral enkel het snuitje.
Hier iets beter in beeld tijdens een intocht in Brussel.
Soms werden de wagens tijdens defilee's met bloemstukken belegd.
Na de oorlog bracht Albert een bezoek aan het graf van de onbekende soldaat aan de congreskolom.
Maar ook zoonlief Leopold kwam nu al in actie.
Albert nogmaals, maar dit is waarschijnlijk een excelcior. Bezoek aan de universiteit van Leuven.
Koninklijke Minerva's tijdens een Parade in Brussel.
De chauffeur mag ook eens in de kijker gezet worden.
Minerva tijdens een bezoek aan de kazernes van Leopoldsburg. De volgwagen waarschijnlijk een FN.
Ook hier vergat de fotograaf dat de toekomst ook interesse zou hebben in de auto achter de man.
Hier samen op de foto, een Excelcior en een Minerva..............
langs de achterkant moeilijk te determineren, maar wie weet duiken er nog een beelden op van een wagen met nummerplaat 66631.
En ook hier. Albert bracht een bezoek aan een technische school in Winterslag.
Af en toe gingen de wagens in onderhoud. Hier een zeldzame foto daarvan. Albert kwam persoonlijk toezien op de gang van zaken.
nummerplaat 25181?
Een van de heel zeldzame foto's waar de minervavloot helemaal in beeld kwam. 5 Minerva's tijdens een bezoek aan de gevangenis van Namen. Een Minerva tijdens het binnenrijden van ...