Het heeft geen zin om het in de ogen van de tegenstanders te gooien en nog minder in m'n eigen ogen; zand moet gewoon blijven liggen. Het komt erop neer dat de conditie nog niet optimaal is, misschien net genoeg om er de competitie mee te hervatten.
Na een voorbereiding die rustig en volgens planning begon, was het goeie fietsgevoel voor de rest van de winter ver te zoeken. Trainen op de juiste manier was niet altijd mogelijk door allerlei beslommeringen eigen aan een steeds drukker wordende job en een gevuld gezinsleven. Maar dit hoeft geen excuus te zijn; waarschijnlijk vertoeft het merendeel van mijn toekomstige tegenstanders in hetzelfde geval.
Je probeert dan wel te anticiperen, voldoende rust in te bouwen, voldoende te variëren, ... maar de twijfels blijven en/of worden soms groter. Blijft dan over om af en toe een testje te doen.
Tijdens de enkele groepstrainingen met mijn nieuwe ploegmaats van Team Seneffois bleek dat de conditie was wat ze moest zijn op dat moment van het jaar. Geen reden dus om ongerust te zijn maar blijkbaar zit die ongerustheid er bij mij ingebakken en komt die ook elk jaar weer tot uiting. Er kan dan niet weerstaan worden aan het vergelijken van de trainingsgegevens met deze van vorige jaren, aan het doorvoeren van kleine aanpassingen aan de trainingsmethodes, .... kortom, aan vanalles en nog wat.
Tot dan de maand februari aanbreekt en het tijd is om de balans op te maken en met de neus op feiten gedrukt te worden: waar sta ik nu effectief, wat kan ik betekenen in een peloton en wanneer begin ik mijn wedstrijdseizoen?
Op deze vragen is er nu een min of meer duidelijk antwoord. Na een doorgedreven training op het Circuit van Zolder en het aldaar koersen/trainen tegen de veelal jongere garde is er toch enige geruststelling over de huidige conditie: ze mag er zijn. Natuurlijk zal het wel weer enige wedstrijden duren alvorens het ritme weer in de benen zit maar bang voor de wedstrijden moet ik niet zijn.
Eens het ritme te pakken, blijft het nog finetunen en dan mag het seizoen weer z'n gang gaan.
Dit jaar zal het ook met nieuw ijzer (carbon) tussen de benen zijn in samengaan met een electronische Shimano Di2-groep. Maar boven alles blijft de beschikking over een sterk stel benen de hoofdzaak. En daar blijven we naarstig aan werken.
Tot de volgende!
23-02-2012 om 15:21
geschreven door Koen en Gert 
|