Het zag er mooi uit, een seizoenseinde waar we werkelijk een stap vooruit hebben kunnen zetten. Koen reed de laatste weken op een hoger niveau en boekte dus weer vooruitgang. Ook het voorbije weekend stond een belangrijke wedstrijd op het programma want tellende voor het regelmatigheidscriterium.
Maar het liep niet helemaal zoals gepland. Koen had op donderdag en vrijdag ontmoetingsdagen in zijn nieuwe school en trok voor 2 dagen op retraite. Het feit dat hij niet kon fietsen was niet onoverkomelijk maar de nodige rust ontbrak. Donderdagavond was er een klein feestje en dat werd (uiteraard en te verwachten) verder gezet in de kamers. Het gevolg was een korte nacht, een vermoeiende vrijdag met regenachtig en killig weer. Resultaat: door zijn scherpte is hij uiteraard een makkelijk slachtoffer voor de microben en zit nu opgezadeld met keelpijn en verstopte sinussen.
Met lapmiddeltjes konden we hem toch redelijk klaarstomen voor een plaats aan de start van de wedstrijd in Budingen. Maar met een klein hartje voor het verdere verloop van de wedstrijd.
Het was niet ideaal om in die staat te vertrekken maar gelukkig was er geen sprake van koorts. Hij voelde zich ook redelijk goed (volgens eigen zeggen). Het was fris maar zonnig weer aangekondigd en we namen dus het risico. Er waren punten te verdienen. In alle andere gevallen zouden we zeker thuis gebleven zijn.
Er moesten 18 ronden van 1,3 km afgelegd worden op een biljartvlak parcours. Brede wegen, makkelijke bochten,
.. wind in de rug op de lange aankomststrook.
De eerste 2 ronden werden op niveau van opwarming gereden. Dan werd het vuur aan de lont gestoken en volgden de demarrages elkaar op. Telkens kwam het pak terug en er werd nooit enige afscheiding gemaakt. Maar bij elke versnelling had Koen het lastig, elke keer werd het krasselen om weer aansluiting te vinden. Dan weet je dat je dat een aantal keren kan opbrengen maar geen ganse wedstrijd. Zelfs niet op een vlak parcours.
Uiteindelijk duurd het toch nog 11 ronden vooraleer onze ket er definitief afgereden werd. Geen macht meer, niet normaal kunnen ademen, een dikke keel,
..
Het is hem vergeven. Hij heeft geprobeerd en met een beetje geluk (een koers zonder aanvalspogingen) had het nog goed kunnen aflopen. Maar bij een eventuele deelname aan een sprint had het toch geen enkele verandering gebracht in de eindstand.
Hij zorgde wel voor een primeur. In de eerste 3 jaar van zijn carrière werd hij nog nooit laatste. Gisteren werd er geen enkele valpartij of opgave genoteerd en werd Koen voor de allereerste keer allerlaatste: 25e op 25 vertrekkers. We konden er eens goed mee lachen, we weten hoe het komt.
Interpreteren we dit maar als toch met ièts terug naar huis komen?
Deze week moeten we goed afwegen wat we doen; voldoende recuperatie inbouwen, dat zeker. We moeten voorzichtig tewerk gaan om de resterende weken niet te hypothekeren. Maar dat komt wel goed. Moet ook want volgend weekend wordt druk met een pistewedstrijd op zaterdag en zondag op de weg in Landen. Inderdaad, starten wordt noodzakelijk want
.. 2 wedstrijden tellende voor regelmatigheidscriteria.
Of hoe een mooi eindklassement afhangt van details en onverwachte (en onaangename) verrassingen.
En die vader dan? Rijdt die nog, zullen er sommigen denken. Ja, die is er ook nog.
Maar gezien de resultaten van de rondvraag (poll) hier links op de bladzijde kunnen we opmerken dat er een meerderheid ontstaat die uitgebreidere verslagen wenst van Koens koersen. En dus misschien liever iets minder over de vader.
Trouwens, het staat jullie nog altijd vrij (en het wordt zelfs erg gewaardeerd) om jullie mening te geven op de rondvraag. Neem eens een kijkje.
Zaterdag reed ik een mooie (qua parcours, niet zozeer qua prestatie
) wedstrijd in het Limburgse Werm (Hoeselt). De veldwegen werden door de regen overspoeld met modder en maakten het op sommige plaatsen erg gevaarlijk koersen. Geen steen gegooid naar de organisatoren want zij deden de voorgaande het nodige om zoveel mogelijk steentjes en modder weg te werken. Maar natuurelementen heb je nu eenmaal niet in de hand. Met alle gevolgen en valpartijen van dien. Er werd dan nog eens redelijk snel gestart en geschift. Ik belandde in de achterste gelederen en kon nooit mijn goeie gevoel van de opwarming in daden omzetten. Proberen wel, een paar demarrages plaatsen lukte ook maar de traditionele dip deed me de das om. Niks aan te doen, meer zat er (weer maar eens) niet in.
Maar ik heb wel hoop. Na een paar weken stil gelegen te hebben, vorige week viel de conditie toch nog mee, zie ik me nog wel een paar mooie uitslagen rijden in het najaar. Veel is het niet meer maar er is toch nog voldoende motivatie voor de enkele koersen die me resten.
Ik hoop dat het diep gaan van zaterdag de beoogde resultaten oplevert. Want afzien was het wel. Ik reed mijn wedstrijd op 1u 45 min aan een gemiddelde hartfrequentie van 176 slagen/min, met maximale frequentie van 196 slagen/min. Diep gaan lukt dus nog wel en hopelijk helpt dit om nog enkele mooie prestaties af te leveren.
Tot de volgende!
15-09-2008 om 12:26
geschreven door Koen en Gert 
|