Beste Lezers,
De titel Lucky Lady slaat vooral op Lotte K. Gisteren en de voorbije week weergaloos als sporter.
Dit betekent niet dat die andere Lucky Lady minder is.
De Lucky Lady II was voor de bevrijding van onze streek (en land) even belangrijk als vele andere gebeurtenissen.
Precies 80 jaar geleden, 30 juli 1943, werd de Lucky Lady II boven ons land neergeschoten door Duits afweer geschut. Van de tien bemanningsleden overleden er vijf bij de crash. De vijf anderen werden krijgsgevangen gemaakt.
Het is en blijft belangrijk om de herinnering aan deze ramp levendig te houden.
Dankzij Laurant Saegeman en Luc Hemelaer kan dat. Zij publiceerden in 2003, via Culturele Vereniging Spirit, het boek Luchtdrama boven Tielrode .
Via vele interviews met plaatselijke getuigen, archieven die her en der verspreid lagen, onderdelen van het vliegtuig zelf, werden de gebeurtenissen van die dag gereconstrueerd. Deze kroniek zou niet compleet zijn zonder de levensloop van de overlevenden te kennen. Contacten konden worden gelegd met enkele bemanningsleden en hun families via de ambassade en het internet.
Gisteren was er de onthulling van het memoriaal in de Hogenakkerstraat 68 in de aanwezigheid van de plaatselijke autoriteiten, dd. hoofd van de USA ambassade Tim Richardson, attaché van de USA luchtmacht kolonel Scott Adams en de Erewacht en Color Guard van de US Army. Verder was er de Red Cros Pipe Band van Hamme die enkele liederen ten gehore bracht na de bloemenhulde.
Na de plechtigheid, de Hogenakkerstraat was hiervoor afgesloten, werd er onder de vele aanwezigen (200) een brochure uitgedeeld met aanvullingen aan het boek.
Een prachtige aanvulling is het verhaal van de chirurg die Don Falk behandelde in de gevangenis van Sint-Gillis te Brussel.
Don Elstrom Falk copiloot F.O. verteld:
Op die dag was het de opdracht om in de buurt van Kassel onze bommenvracht te droppen, meer bepaald op de Fieselerfabriek van Waldau. Daar werden Focke-Wulf jachtvliegtuigen gefabriceerd. Veertig vliegende forten stegen rond 06u30 op. Tien toestellen zouden niet terug keren.
Onder andere onze Lucky Lady II werd door een Flack baterij boven Zeeland geraakt. De goede verzorging door een Duitse kapitein redde mijn leven. Hij stuurde de verpleegster weg uit de operatiezaal en we waren alleen. Opeens zei hij in het Engels: Mijn naam is Hauptman Von Buroker en ik ben uw nieuwe dokter. Laat eens zien hoe erg het is.
De juiste naam van de dokter kon, toen het boek uitkwam, niet achterhaald worden. Maar dat Don Falk na zijn gevangenschap nog kon lopen en zijn arm gebruiken is te danken aan die man. Via opzoekingswerk van Luc Hemelaer werd de juiste naam en levensloop van dr. Hans von Brücke bekent.
Er is ook een tentoonstelling georganiseerd in het voormalige gemeentehuis van Tielrode, waar een groot aantal relicten van de Lucky Lady II zijn uitgestald. En er is een wandel traject uitgestippeld van een dikke 6 km. Tijdens deze gegidste wandeling worden enkele markante plaatsen van die bewuste 30 juli bezocht. De gids, Gert Hooftman, besteed aandacht aan het dagelijkse leven tijdens de bezetting.
Deelnemen kan nog nu zaterdag en zondag, 5 en 6 augustus, telkens om 14u met vertrek aan het memoriaal Hogenakkerstraat 68.
Vijf top vier plaatsen en winst in de eerste rit, zes dagen gele trui en de groene trui mee naar huis, over wie zou het kunnen gaan. Lucky Lady Lotte Kopecky. En niet te veel tralala, vandaag al in Scotland om zich voor te bereiden op het WK. Hoe goed en sterk, zowel fysiek als mentaal, kan je zijn om dit allemaal te verwezenlijken. Proficiat Lotte.
Proficiat ook aan de organisatie Tour de France Femmes, Lotte verdiend voor haar ploeg 25.000 voor de tweede plaats. Bij de mannen verdient de Sloveen Pogacar het achtvoudige voor eenzelfde 2e stek.
Grtjs
Hugo
Noot: De Lucky Lady II was een Flying Fortress B-17F, met vleugelspanwijdte van 32 meter, lengte van 23 meter en een hoogte van 5.8 meter. Dit vliegende fort was uitgerust met vier Wright Cyclone motoren van 1380 pk en kon hierdoor aan 480 km/uur op een hoogte van 7.620 meter vliegen. Het toestel beschikte over twaalf beweegbaar opgestelde mitrailleurs .50.
De bemanning van de B-17 bestond in principe uit 9 man:
- de vluchtcommandant, dit was de hoogst in rang zijnde vlieger die verantwoordelijk was voor het gehele toestel en de bemanning; meestal kwam hij pas in actie als hij de besturing van het toestel overnam voor het direct aanvliegen van het doel voor het afwerpen van de bommen
- de copiloot, de vlieger die het toestel naar het doel en weer naar huis bracht
- de bommenrichter annex frontschutter, deze man had een dubbele functie en fungeerde onderweg als frontschutter die als taak had om de sector van de horizon van 180° voor het toestel af te dekken maar hij kwam bij nadering van het doel als bommenrichter in actie en wierp de bommen af
- de boordwerktuigkundige annex rugschutter, ook deze had een dubbele functie, was tijdens de vlucht verantwoordelijk voor de goede werking van de motoren maar bij naderend gevaar bediende hij de koepel op de rug van het toestel waarmee hij de sector van 360° boven het toestel afdekte
- de navigator annex radio operator, de belangrijkste man aan boord; niet alleen diende hij te zorgen dat het toestel op koers bleef maar ook onderhield hij de radioverbindingen met andere toestellen in de formatie en eventueel naar de thuisbasis
- de stuur- en bakboordschutters, de boordschutters aan de zijkant van het toestel die elk als taak hadden om de sector van 180° aan hun kant af te dekken
- de buikschutter, de boordschutter in de koepel onder de buik van het toestel die als taak had om de sector van 360° aan de onderzijde van het toestel af te dekken
- de staartschutter, de boordschutter in de staart die als taak had om de sector van 180° achter het toestel af te dekken.
Later werd de bemanning tot 10 man uitgebreid; het bleek dat de boordwerktuigkundige in gevechtssituaties vaak zo druk bezig was om de motoren goed draaiende te houden dat hij geen tijd had om de koepel boven op de romp te bemannen. Daarom kregen de bemanningen later een vaste rugschutter.

|