Bellum ita suscipiatur, ut nihil aliud nisi pax quaesita videatur - De oorlog moet zo opgenomen worden, dat niets anders tenzij de vrede schijnt gezocht te worden. Hugo Peregrinus
07-07-2023
pelgrimeren
Beste Lezers,
Wat begon in de regen eindigde bijna - in de regen.
Op zaterdag morgen regende het gedurende de treinrit naar Brugge. Omdat er werken zijn op het traject tussen Lokeren en Gent Sint-Pieters maakte de IC 1827 en ommetje van Lokeren over Zele en Dendermonde om terug op het juiste spoor te komen in Gent.
De bus zou even afwachten worden. De Lijn had op 1 juli wijzigingen aangekondigd op verschillende trajecten, en Brugge was met enkele andere regios het eerst aan de beurt.
Wellicht viel de lijn 42, Brugge Oostburg - Breskens, hier niet onder omdat het grensoverschrijdend is. En dat kwam goed uit. Vanop het NMBS perron tot de bushalte had je 9 minuten, en dat is ruim voldoende. Met een tiental mede pelgrims nam ik de MOOVIT bus naar Sluis, nog steeds in de regen. Vertrokken om 6u12 was ik al om 8u30 op de Groote Markt 1 te 4524 CD Sluis. Een kopje koffie was nog nergens te verkrijgen. Dus wederom naar de bushalte alwaar een hotel een overdekt buiten terras heeft. Daar konden we, toch al gauw 12 pelgrims, iets warms nuttigen. Een uurtje later arriveerde de volgende lading pelgrims en was het tijd om ons aan te melden op het Belfort.
De verwelkoming vond plaats in de grote raadzaal, met een kopje koffie. De organisatie had ook een credencial stempelboekje voorbereid waarin nu tien stempels zijn geslagen.
En zo rond tienen werd er op de pui nog een groepsfoto gemaakt en trok de tachtig koppige bende zich op gang, richting Brugge. Bij die bende waren er 60 stappers die de vier dagen zouden meelopen. Zowel zaterdag als zondag liepen er veel dag stappers mee.
Ondertussen was de neerslag niet meer zo vrijblijvend, jassen, ponchos en paraplus kwamen te voorschijn.
Een stop was, uiteraard, voorzien in de Sint-Jacobkerk van Hoeke - Damme. Daar werd de zegen gegeven voor een behouden tocht. En bij het verlaten van het kerkje was de wind duidelijk aangewakkerd, de regen zou weldra ophouden. En zo geschiedde. De rest van de vier dagen is er geen druppel gevallen tijdens de tocht.
In Menen is bij het verlaten van de kerk de wind alweer in hevigheid toegenomen. Nu echter was het de voorbode van een fikse regenbui. Maar dan zat ik al in de auto op weg naar huis.
Bij aanvang van de pelgrimstocht ken je niemand. Vier dagen later moet je node afscheid nemen van een gezellige bende. Er ontspinnen zich altijd wel mooie gesprekken, en die gaan meestal niet over sport. Wel is het opvallend dat iedereen een gsm mee heeft en daar regelmatig mee bezig is.
Natuurlijk zijn er steeds zagers bij, het aantal decibels bij nacht was bij enkelingen niet te harden. Gelukkig slaap ik daar meestal wel doorheen. Wel zijn het vrij korte nachten ook al ga je om 21u30 onder zeil. Slapen op een militair veldbedje is nu niet ideaal.
In Roeselare, de laatste nacht, sliep iedereen in een eigen bed op een eigen kamer. Voor velen deed dit enorm deugd. De door mij geschatte leeftijd van de groep is zo rond de 63 jaar, dank zij enkele veertigjarige deelnemers. De oudste pelgrim is er 78, de jongste 41. Ik zit dus ook al boven het gemiddelde.
Het was weeral een heel fijne ervaring. Voor die weinigen die erbij waren die nog geen camino hadden gelopen was het zeker een positieve ervaring.
Gisteren zijn we op bezoek geweest bij Lantis. Lantis is de opdrachtgever ofwel bouwheer van de Oosterweelverbinding. Deze beheersmaatschappij, vroeger bekent als BAM, werd opgericht door de Vlaamse overheid om de Oosterweelwerken in goede banen te leiden.
De naam Lantis staat voor Leefbaar Antwerpen door Innovatie en Samenwerken.
Het bezoek, met de Nauwen Band, was op de linkeroever, de werfkeet situeert zich aan de grote parkingtoren.
De verschillende werven zijn:
- RINKONIêN realiseert de bouw van de Oosterweelverbinding op Linkeroever en in Zwijndrecht.
- TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. Het consortium neemt de bouw van de Scheldetunnel en het bijhorende bouwdok in Zeebrugge op zich.
- ROCO werkt aan de bouw van de verdiepte Ring en de kanaaltunnels. Het is een afkorting die staat voor Respect, Oplossingsgericht, Connectie, Onderscheidend.
- De verkeers- en tunneltechnische installaties van de Oosterweelverbinding worden uitgevoerd door TM OCOTECH.
Als je informatie wil over de werken raadpleeg dan https://www.oosterweelverbinding.be/over-ons. Zeker de moeite van het bekijken.
Zo, vanavond zal ik eindelijk het belfort van Temse beklimmen. Ondanks het feit dat ik dat gemeentehuis redelijk ken ben ik nog nooit op die toren geweest.
De eerst volgende veertien dagen zijn wat rustiger. Tijd om me nog eens aan het schrijven te zetten en af en toe de benen en voetjes te trainen met het oog op de DDT.