Bellum ita suscipiatur, ut nihil aliud nisi pax quaesita videatur - De oorlog moet zo opgenomen worden, dat niets anders tenzij de vrede schijnt gezocht te worden. Hugo Peregrinus
11-04-2023
Via Francigena
Beste Lezers,
Nee, er is nog geen writers block opgetreden. Het is tijd wat er speelt en natuurlijk ook de goesting om tijd te nemen. In ieder geval, er zijn hulpmiddelen genoeg om dit block op te heffen. Op tinternet vind je meerdere remedies op het euvel op te heffen. Misschien heb ik het wel, dat block in de geest. Ik ben er toch al op zoek naar gegaan!
Nee, het zit hem vooral in het feit dat ik vorige week een artikeltje had voorbereid. Alleen zaten die dikke vingers in de weg en hebben die wellicht dubbel een toets ingedrukt waardoor de hele tekst alweer verdween. Dit is zeker zo erg als een platte tube krijgen in volle finale.
Maar ook dat gaat over. Ondertussen heb ik al twee wedstrijden verloren in het aan gang zijnde drieband tornooi. Niet dat ik slecht speel, nee, integendeel. Maar juist naast is er niet op hé. Afijn, ook hier weer is deelnemen tatata
Vorige week dinsdag had ik dus een artikeltje klaar over het vertrek van Mark C. Die is, te voet, onderweg naar Rome via de Via Francigena. Het kriebelde wel degelijk bij mij. Mark is ondertussen al ruim in Frankrijk aanbeland. Deze week zal hij nog om inlichtingen kunnen in de kathedraal van Reims.
Op maandag had ik genoeg inspiratie opgedaan door Mark te vergezellen op zijn eerste kilometers. Samen zijn we tot de Vredesbrug gestapt. En De Brug Van Willebroek was (toe) gesloten, in dit geval was de weg vrij. Na een koffietje op een terras namen we afscheid. Ik dacht om de trein terug te nemen maar het was zo mooi weer dat ik besloot om via Puurs terug te keren. Maar ook dat is niet gebeurd. Het ging eigenlijk heel goed en dus heb ik de volle afstand te voet afgelegd. Lang geleden dat ik nog eens meer dan dertig paaltjes heb afgemaald.
Bij het terugkomen van Willebroek ben ik langs Hingene via de Zijdeweg en de Vitsdam gepasseerd. Dan rond je het Groot Schoor. Dit kan niet meer betreden worden. Dit gebied van 23 ha wordt ontpolderd en terug gegeven aan de Schelde.
Op deze Schelde heb ik vrijdag ll. een boot tochtje gemaakt. Sloep-Rent had een klein receptie-ke georganiseerd om het vaar seizoen in te luiden. Met Op Stoapel waren we uitgenodigd, vandaar. Met enkele mensen mochten we op het water om één van zijn twee nieuwe aanwinsten uit te testen. We starten zonnig maar waren toch te laat om het korte traject, van de ponton over de gangway naar café De Zaatman, droog af te leggen.
Wel kon ik met het lage tij enkele fotos maken van de voeten van de kraan. Die staan er nog solide bij.
Met de stapmaten, Jan en Ronny, was er op donderdag een uitstap voorzien. Regen of niet, stappen zal er worden gedaan. Maar het bleef wel steeds leuk. En deze keer moest er niet worden ingekort.
Onderweg nog een Bailey brug tegen gekomen.
Een baileybrug is een brug die bestaat uit standaardsegmenten en als zodanig zeer snel opgebouwd kan worden. De basis van het ontwerp is een vakwerkbrug. Dit type brug is in eerste instantie ontworpen voor toepassing door genietroepen van het leger en kan maximaal 60 meter vrij overspannen en zware voertuigen dragen. Dit brugtype is nog steeds in gebruik voor militaire en civiele toepassingen en wordt wereldwijd beschouwd als een knap staaltje militaire techniek.
De brug is ontworpen door de Brit Donald Bailey, die als burger werkzaam was voor het Britse ministerie van Defensie. Hij bouwde modellen van bruggen als hobby. Nadat hij het model aan zijn superieuren toonde werd het ontwerp in 1943 in gebruik genomen in Italië. Hierna werd de productie drastisch opgevoerd in zowel Groot-Brittannië als de Verenigde Staten.
De segmenten van de brug zijn ontworpen om zonder bijzonder gereedschap en zonder een hijskraan geplaatst te kunnen worden. De segmenten zijn licht genoeg om door een aantal mensen getild te worden. De segmenten zijn ook ontworpen met voldoende tolerantie zodat onderdelen, die in verschillende fabrieken gemaakt zijn, onderling uitwisselbaar zijn.
De lengte en draagkracht van de brug kunnen variëren naar de wens van de gebruikers door het plaatsen van extra segmenten, zowel in de lengte als de breedte. Zo kunnen de zijpanelen versterkt worden door er extra panelen tegenaan te bevestigen. Het basiselement is het Bailey-paneel. Indien een grotere draagkracht vereist is kan een dubbele, of zelfs driedubbele brug worden geconstrueerd.
De basiselementen van de brug zijn ca. drie meter lang. Ze bestaan uit een of meerdere zijpanelen (hoofdliggers), stalen draagbalken (dwarsdragers), welke bijna zes meter lang zijn die bevestigd worden tussen de zijpanelen aan beide kanten met daarop stalen profielen in de lengterichting van de brug (langsliggers). Het dek van de brug wordt gemaakt van houten planken die op de langsliggers bevestigd worden.
De brug wordt gebouwd op de plaats waar de brug moet komen. Zodra drie secties van drie meter lengte gereed zijn worden deze een sectielengte op rollers doorgeschoven waarna volgende secties eraan vastgemaakt worden. Dit proces wordt herhaald totdat de brug de overkant van de rivier bereikt heeft. De brug balanceert hierbij steeds op de rollers, waarbij het brugdeel wat nog op de oever ligt uiteraard altijd langer moet zijn dan het vrij uitstekende deel. Om de doorbuiging van het vrije einde te compenseren wordt er een "neus"-constructie aan de brug bevestigd, welke omhoog gericht staat. Na het bereiken van de definitieve ligplaats wordt deze neus afgebroken en wordt het brugdek aangebracht.
In de Tweede Wereldoorlog werden alleen al in Italië ruim 3000 baileybruggen gebouwd met een totale lengte van 90 km. De langste brug, over de Sangro, had een lengte van 343 meter.
Een baileybrug uit de Tweede Wereldoorlog, in nog bijna originele staat, is de dubbele baileybrug in Mol over het Kempens Kanaal.
Voilà, met behulp van tinternet is dit artikeltje alsnog afgeraakt.