Oeps, het is al de vierde maand.
Inhoud blog
  • nieuwe blog
  • vote
  • Rode lantaarn
  • Druk
  • Gazet
    Archief per maand
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 11--0001
    Tempus Fugit
    Bellum ita suscipiatur, ut nihil aliud nisi pax quaesita videatur - De oorlog moet zo opgenomen worden, dat niets anders tenzij de vrede schijnt gezocht te worden.
    Hugo Peregrinus
    30-12-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAS
    Beste Lezers, 

    Het Museum aan de Stroom, gelegen aan de Hanzestedeplaats nummer 1 te 2000 Antwerpen, heeft haar permanente tentoonstelling vernieuwd/aangepast. De expo -Vracht. Over de haven, mensen en goederen- vertelt het verhaal van Antwerpen en zijn haven als een poort naar de rest van de wereld. 
    Vanaf het aanmeren van het eerste schip tot vandaag gingen vrachten, goederen en kennis de stad in en uit. Via de scheepvaart en de wereldhandel kwamen mensen van over heel de wereld met elkaar in contact. Het is hieraan te danken dat Antwerpen een kleurrijke en diverse stad is geworden. 

    Het bezoek verloopt via zes dokken. In elk -dok- ligt de nadruk op de objecten die er schitteren en een stukje van de geschiedenis tonen. Van de laatste archeologische inzichten over de vroegste nederzettingen langs de Schelde tot de wereldhaven die het vandaag is. Er zijn kunstwerken en gebruiksvoorwerpen te zien die tonen hoe er eeuwenlang goederen, kennis en contacten via de haven Antwerpen in- en uitstroomden. 

    De prachtige scheepsmodellen doen dromen van een verleden te Temse. Bijzonder mooie exemplaren van Boel schepen sluiten de tentoonstelling af. De Methania, de Naes Leopard en de Verhaeren staan er prachtig. Maar er is meer. Hoe verliepen de contacten doorheen de eeuwen echt? Werd er altijd eerlijk gehandeld of was er uitbuiting? Scheepvaart en de haven brachten rijkdom naar Antwerpen, maar aan welke prijs? -Vracht- is een verhaal over glansrijke periodes en aparte ontmoetingen, maar ook over de schaduwkanten van economische groei en globalisering. Gelukkig wordt het trieste verhaal van de -handel- met Congo niet uit de weg gegaan.

    Wel vraag ik me af hoe studenten, die op het zesde verdiep van het MAS waren geïnstalleerd, hun concentratie konden behouden. 

    Aansluitend zijn we, op onze terugweg naar de Groenplaats (metro) nog even de voormalige dominicaner kloosterkerk binnen geweest. Dit prachtige gebouw, nu beter bekent als de St-Pauluskerk, moet zeker niet onderdoen voor haar grotere broer de Kathedraal. De kerk is in de 16e eeuw gebouwd en ligt midden in de stadswijk waar vroeger de zeelui woonden. 


    Ik wens mijn trouwe lezers, en uiteraard ook alle anderen, een gezond en vredevol 2022. 

    Grtjs 

    Hugo Peregrinus 

    Foto-s: Het schilderij van de Koolvliet is prachtig en geeft een idee van de vroege haven. Na de patroon van de havenarbeiders volgt de foto van de familie Mertens uit Kruibeke, drie generaties dokwerkers. Enkele maquettes zijn het vernoemen waard, zonder afbreuk te doen van de andere prachtige modellen: De Elisabethville, de dubbelwandige Beerotter en de Marnix de St-Aldegonde, het eerste schip dat in 1863 zonder tol aan Nederland te betalen mocht afvaren. 
    De steekwagentjes tonen aan hoe de haven is gegroeid en het transport is gewijzigd. Van balen sleuren naar containers heffen, snelheid was steeds een troef. Bij het buitengaan van de expo kon je zelf een container in elkaar knutselen en er een opdracht in noteren.


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Gastenboek
  • Mooi
  • Om tmoeting
  • Ontmoeting
  • recht gezet
  • Foutje in link naar foto's

    Meningen, gedachten, bemerkingen , hier allemaal welkom.


    Zoeken in blog


    Blogs van Vrienden
  • Voetstappen in Vaderlandsche Bodem
  • Blog van Kozzen
  • Stoomopwaarts wandelen langs waterlopen



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs