Beste Lezers,
Ik weet niet of jullie allemaal uit Temse en omstreken komen en of jullie de Hensen kraan kennen.
De beroemde skyline van Temse, dorpsgezicht in eenvoudiger woorden, wordt heden ten dage beheerst door de kaai, de kerk- en gemeentehuis toren én het nieuw Temse.
Dat nieuwe Temse is in de plaats gekomen van de Boelwerf met zijn vele torenkranen en imposante gebouwen.
Eén restant van vroeger, de torenkraan, staat er nog. De gemeente wil af van het geschenk van de curator. Er zijn andere prioriteiten! In het Vlaams Parlement wordt er over gepraat, en niet in positieve zin.
Of zijn er andere spelers achter de schermen? Voor sommigen staat de kraan in de weg. Deze mensen hebben een appartement gekocht op de Zaat met de bedoeling om een onbelemmerd zicht te hebben. Dat van die kraan werd ofwel in de begindagen van de verkaveling verzwegen ofwel was toen al beslist om alles te doen verdwijnen. De nagel die is scheef geklopt kan daarmee niet uit het hart worden getrokken.
Wat er ook van komt, onderstaand gedicht geeft het geheel alvast keurig weer:
Fantoompijn
Bij nachte wordt hij wakker
Tast zwetend naar wat niet meer is
Wroeging in zijn geweten
Om wat hijzelf heeft uitgewist
De helling naar de Schelde
De verdwenen buizerij
De mannen die hier werkten
En zongen zij aan zij
ÿt Silhouet van zoveel schepen
Kil tot schroot vergaan
Intussen ook vergeten
De laatste torenkraan
Zo schrikt hij vele nachten
Tussen wakker zijn en droom
Nu alles is verloren en
Verdwenen langs de stroom
Dan loopt hij snel de deur uit
Naar het schaambordje dat hij leest
Hier lag ooit de Boelwerf
Het sust alweer zijn geest.
MH
Dit weekend is het ook erfgoed weekend. Al enkele jaren werkt Op Stoapel hier aan mee, meestal met een open deur in AC De Zaat. Net zoals vorig jaar vindt dit niet plaats maar heeft OS een andere bijdrage geleverd. Onder de titel Roestduivels en Zaatmollen, Nachtwerk op Boelwerf, geeft OS een nieuwsbrief uit. Deze kan je ook lezen via onze website.
Grtjs en goed weekend
Hugo
De Vlinder op de gevel, de cinema verdwenen.
|