Beste Lezers,
Ik zit er al een week op te sjieken. Toch vind ik het triest dat een jonge gast er op wordt aangesproken als ie op het trouwfeest van zijn broer uit de bol gaat. Alleen dat hij er prat op gaat om socialist te worden genoemd stoort me.
Een trouwfeest op een boot in het zuiden van Frankrijk ruikt al meer naar de Gentse oud Burgemeester. DT heeft als ondernemerszoon zeker niet slecht geboerd, hij is/was dan ook niet voor-niets de cumul kampioen van de voorbije decenia. Maar iets met jachten in een paradijselijk oord gelinkt aan een snel kapitaal vergarende man, het blijft altijd kleverig.
Ook met C is het een beetje van dat. Alhoewel zijn ouders wel uit het rode clubje komen is er toch dat on-socialistisch trekje. Niet dat hij van de ouden stempel moet zijn. En hij hoeft geen honger te hebben geleden of minder gestudeerd te zijn.
Naar mijn bescheiden mening kan je socialisme en praalzucht/rijkdom niet vereenzelvigen. Ik weet ook nog hoe een zekere F VdB zich liet sponsoren om in een oosters resort te gaan trouwen. Volgens mij helpen rode kleedjes dan niet meer. Het kan ook zijn dat het idee van modern socialisme niet het mijne is.
En er zijn al advocaten ingeschakeld, privacy weet je wel! Verspreiden van lasterlijke en incorrecte informatie. Van wie komt die info? Niet van mij, zeker weten, want ik was niet uitgenodigd!
Het zijn mensen die God niet kan tolereren, die waardeloos zijn. Wij helpen mannen met zulke verkeerde neigingen om het moeras te verlaten. De conversietherapie moet homosexuele mannen genezen in Israël. Het is vooral de orthodoxe strekking van het jodendom die gebeten is door zuiverheid.
Ik heb onlangs het boek ONORTHODOX van Deborah Feldman gelezen. Daar krijg je het koud van.
De schrijfster (1986) werd geboren in een chassidische sekte, de Satmar.
De rabbijn van Satu Mare (Sint-Maria, een dorp op de grens met Hongarije en Roemenië) werd gered tijdens de oorlog en emigreerde later naar Amerika. Daar stichtte hij, met een aantal overlevenden die hem waren gevolgd, een chassidische sekte die hij vernoemde naar de stad waarvan hij afkomstig was. Ook andere rabbijnen deden dat, daarom heb je zoveel verschillende chassidische sekten.
Door hun sekte te vernoemen naar hun plaats van afkomst in Europa wilden ze de herinnering levend houden aan de sjtetls (stad) en gemeenschappen die tijdens de holocaust waren weggevaagd. De chassidische Joden in Amerika keerden terug naar het erfgoed dat op de rand van de afgrond had gestaan. Ze kleedden zich in traditionele gewaden en spraken net als hun voor vaderen, Jiddisch.
Velen waren ook gekant tegen de stichting van de staat Israël omdat ze geloofden dat de Joodse-genocide een straf was geweest voor de Joodse assimilatie en het zionisme.
(Vooral religieuze Joden vinden dat herstel van de Joodse heerschappij in het land van Israël pas na het verschijnen van de Messias kan plaatsvinden, en dat het bijna godslasterlijk is om dit op seculiere gronden te willen bereiken.
Seculiere Joden geloofden in meerderheid dat liberalisme ofwel socialisme uiteindelijk het antisemitisme zou overwinnen en hen veiligheid en gelijkheid zou bieden in de landen waar zij woonden. Voor een meerderheid van de Joden die vervolging in Oost-Europa ontvluchtten, was Amerika een aantrekkelijker toevluchtsoord dan het onherbergzame Palestina. Er was veel scepsis over de haalbaarheid van het zionistische project)
De chassieden richtten zich vooral op de voortplanting, om hun gelederen te laten groeien en degenen die waren gestorven te vervangen, als ultieme wraak op Hitler.
In deze geest zijn er zoveel regeltjes gevormd, voor zowel man als vrouw, dat het leven verworden is tot een non-bestaan. Letterlijk voor alles is er wel iets te vinden, volgens de rabbijnen. Dit impliceert ook dat de vrouw eigenlijk alleen wordt getolereerd om kinderen te baren. Zelfs hiervoor gelden regels en oh wee als het niet verloopt zoals voorgeschreven.
De praktijken, die Deborah Feldman blootlegt zijn heel ontnuchterend.
Toen haar boek uitkwam kreeg ze uiteraard de volle laag. In één opiniestuk werd de schrijfster vergeleken met Goebbels, ze kon een katalysator zijn voor een tweede holocaust. Ze, de schrift geleerden, hadden meestal zelfs het boek niet eens gelezen. Gewoon omdat het een vrouw was die schreef over het kleingeestige leven in de Joodse sekte. Een sekte waarvan de leden sterk gemotiveerd zijn om hun manier van leven geheim te houden.
De pijpekrullen weten niet beter, ze leven buiten de maatschappij.
Op het eind van het boek staat volgende zin: Ik heb geen verleden meer om me aan vast te klampen, de laatste drieëntwintig jaar behoren iemand anders toe, iemand die ik niet meer ken.
Als afsluiter nog iets over Covid-19.
Ik ben het volkomen eens met dokter Petra De Sutter als die stelt dat men het hart uit de zorg heeft gehaald. Alles moet efficiënter, managers zullen dit allemaal wel voor elkaar krijgen. En ja, de efficiëntie is bereikt. Minder geld gaat naar de patiënten en zorg personeel, minder personeel en meer geld naar allerlei technieken of zkkn. Maar of de mensen in de zorg daar beter van worden?
Ik hoop dat bij deze tweede ronde er nog genoeg zorg personeel voldoende gemotiveerd zal blijven om hun risicovolle job met hart en ziel te blijven uitvoeren.
Wie weet lig ik binnen kort ook op de gang, in afwachting dat er een plaatske vrij komt aan de beademingsmachine. Want ja, ouderen brengen niet meer op! Efficiëntie!
Optimistische groeten
Hugo
|