Beste Lezers,
Vrijdag ll een tochtje gemaakt met de Marc en de Jan, van Lokeren tot Sint-niklaas, met wat kronkels erbij, goed voor een dikke 20 kilometerkes. Het weer was niet denderend. Op de middag verscheen de zon, weliswaar in een glas. De Marc toverde een goed fleske champieter uit zijn rugzak. We klonken op zijn pensioennering. En ook een beetje op zijn verjaardag.
Jan en ikzelf feliciteerden hem met zijn verjaardag. En wanneer precies zou dat zijn? Alsof we dat nog niet wisten. Een mailtje van zijn dochter in december had ons al voorbereid, in stilte uiteraard.
Gisteren was Marc dan niet helemaal verrast dat er een feestje zou zijn. Wel had hij niet verwacht dat de stapmaten er ook zouden zijn. Marc, het was gezellig.
Nog enkele weken een ook de Michel kan / mag met prepensioen. Dan kunnen we regelmatiger met vijven op stap gaan.
Alhoewel, elkeen wil een grotere tocht maken dit jaar. De plannen worden stilaan concreet en het blijkt dat de periodes gespreid liggen van maart tot oktober.
Nog enkele dagen en we maken het pannetje warm. Maar dan worden vooral de dagen zichtbaar langer. En dan begint het te kriebelen om op stap te gaan.
Vorige vrijdag heb ik dus de trein genomen. En neen, er waren geen problemen te melden met de IJzeren weg.
Vermits ik ruim op tijd was had ik de tijd om eens rond te kijken.
De overvolle vuilnis bakjes vielen meteen op. En wat ernaast terecht kwam. Nochtans staat er op maximum 35 meter een grote, half lege (of half volle) grote ton. De peuken zijn ook niet te tellen. ??
De fietsstalling.
Ik schat dat er 350 plaatsen zijn voor fietsen en dat 2/3 ervan zijn ingenomen. Bij nader toezien viel het op dat er nogal wat vehicels bijna vastgeroest stonden. Ik telde zeven (7) total loss exemplaren. Een tiental, met stof netten getooid, hebben een vaste ketting.
Een nog mooie fiets sprong ook in het oog. Aan het stuur hing een nieuwe valhelm, rond het stuur en het kader hingen drie ketting sloten. Het achterwiel was voorzien van een schuifslot.
Geen van de vier sloten was effectief in gebruik!
Ik heb de toestand van de fietsstalling aan het station van Sint-Niklaas niet gecontroleerd. Wel is er daar een afgebakende zone, enkel toegankelijke met een pasje.
De tocht in Lokeren liep via De Buylaers en het Molsbroek. De zandgroeve wordt ook al lang gebruikt als stortplaats! In Waasmunster ging het via Roosenberg en De Vaag over het vliegplein tot het station van Sinaai. Het café De Maretak bleek gesloten.
Het probleem voor de hedendaagse wandelaar wordt steeds nijpender. Als het echt warm wordt zal je verplicht worden om 2 à 3 liter water mee te zeulen. Vermits het vrijdag niet echt warm of droog weer was konden we ongeschonden onze tocht verder zetten over mooie paden. Belsele lieten we rechts liggen om, via De Bezenhoek en de Moortelhoek op het fietspad naast de ijzeren weg, de laatste rechte lijn aan te vatten. Toen ik Marc vertelde dat we naast het laatste grote bedrijfsterrein van de Stad liepen, SVK, kende hij dit bedrijf.
Asbest was het eerste waaraan hij dacht. Een familielid langs vrouws kant was een erkend patient die aan de A-ziekte is overleden.
Grtjs
Hugo
Nota: De Jan heeft besloten om, alvorens een drank gelegenheid binnen te gaan, eerst onze schoenen te kuisen.
|